با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت دولتی
طراحی مدل انعطاف پذیری منابع انسانی برای سازمان‌های دولتی با رویکرد فراترکیب

فاطمه گودرزی؛ کرم اله دانش فرد؛ حجت طاهری گودرزی؛ یداله عباس زاده سهرون

دوره 11، شماره1 (پیاپی 41) ، دی 1401، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.65425.4694

چکیده
  امروزه، به علت تغییرات روزافزون محیط، انعطاف‌پذیری منابع انسانی به‌عنوان عامل بقا و رشد سازمان­ها مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انعطاف‌پذیری منابع انسانی برای سازمان­های دولتی استان لرستان می­‌باشد. پژوهش حاضر به لحاظ روش یک تحقیق پیمایشی، از نظر هدف یک پژوهش کاربردی، به لحاظ گردآوری ...  بیشتر

طراحی الگوی شایستگی‌های بنیادی مدیران منابع انسانی کسب‌وکارهای نوپای خدماتی در بخش حمل‌ونقل درون‌شهری

مهشید سلیمانی؛ سید موسی خادمی؛ سعید عبدالمنافی؛ علی شاه‌نظری

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.65244.4679

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و شناسایی ابعاد و مؤلفه های آن و همچنین عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است.روش پژوهش حاضر از حیث اجرا از نوع پژوهش‌های آمیخته(کیفی-کمی) و به لحاظ هدف، کاربردی و از لحـاظ روش اکتشافی از نوع تحلیل محتوا محسوب میشود.با توجه به روش تحلیل محتوا، ...  بیشتر

طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانه‌های جمعی بر سلامت سازمانی، مورد پژوهش: دانشگاه‌های ایلام

سامان بابایی؛ مهرداد متانی؛ علی فلاح؛ شایسته واردی

دوره 10، شماره 4 (پیاپی 40) ، آبان 1401، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.63155.4563

چکیده
  هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانه‌های جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاه‌های ایلام می‌باشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاه‌های ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت می‌باشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب ...  بیشتر

مدیریت دولتی
تحلیل تعاملات سازمان صدا و سیما با دولت‌ دوازدهم

احمدرضا حسن کاویار؛ علی اکبر رزمجو؛ داوود نعمتی انارکی

دوره 11، شماره3 (پیاپی 43) ، تیر 1402، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66576.4755

چکیده
  رابطه رسانه و دولت یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی رسانه و ارتباطات است. در سالیان گذشته اختلاف نظراتی بین قوه مجریه و سازمان صدا و سیما به وجود آمده است که منجر به اخلال در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما شده است. در این پژوهش از روش‌شناسی پژوهش کیفی و تحلیل مضمون برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و روش مصاحبه عمقی نیمه‌ساختارمند ...  بیشتر

مدیریت دولتی
تحلیل محتوایی ابزارهای انسجام در سخنرانی‌های دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمان‌های دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری

یوسف حضرتی

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67941.4830

چکیده
  در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانی­های دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمان­های دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقش­گرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمان­های ...  بیشتر

فهم و تبیین نفوذ کارکنان بر مدیران در بخش دولتی
دوره 1، شماره 1 (پیاپی 1) ، دی 1391، ، صفحه 7-22

چکیده
  کانون تمرکز بیشتر روشهای موجود در مدیریت، بر مدیریت زیردستان استوار است. اندک مطالعاتی در باب چگونگی نفوذ زیردستان بر فرادستان انجام شده است. هدف غایی این پژوهش، فهم چگونگی چنین نفوذی و سپس، تبیین کمّی آن است. بر این اساس، پژوهش در دو مرحله با عنوان پژوهش ترکیبی اکتشافی انجام شده است. در مرحلة نخست که به صورت کیفی اجرا شده، نظریة فرایند ...  بیشتر

مطالعۀ پدیدارشناختی جوهر کارآفرینی عمومی

حسن بودلایی؛ سید مهدی الوانی؛ سید محمد اعرابی؛ رضا واعظی

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، ، صفحه 7-28

چکیده
  کارآفرینی اجتماعی امری حیاتی در «تسهیل تغییرات» در بخش عمومی و درک مسائل خاص اجتماعی است.اما فهم از کارآفرینی عمومی به خاطر تسلط نظریات اقتصادی، دشوار است.پژوهش حاضر به اکتشاف و توصیف تجارب زیسته کارآفرینی عمومی پرداخته تا از این طریق به توصیف پدیدارشناختی جوهرۀ کارآفرینی عمومی نایل شود.برای این منظور، پس از آنکه تجربیات در ...  بیشتر

تأثیرفرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای بر اثربخشی سازمان

فتاح شریف زاده؛ امین بازیار؛ اختر تیرجو

دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 7-28

چکیده
  مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی با مداخله اخلاق حرفه ای بر اثربخشی سازمانی در صندوق ضمانت صاردات ایران می باشد. این مقاله از نظر هدف، کاربردی، با توجه به ماهیت توصیفی، و از نظر روش پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان سازمان صندوق ضمانت صادرات ایران در شهرتهران (140) نفر می باشد.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ...  بیشتر

سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی ایران

حسن دانائی‌فرد؛ حمیدرضا هراتی

دوره 2، شماره 3 (پیاپی 7) ، تیر 1393، ، صفحه 7-24

چکیده
  بهره وری بخش دولتی از دیرباز به عنوان یکی از مسائل مهم و چالشی در ادبیات اداره امور عمومی و مدیریت دولتی وجود داشته است. مدیران و خط مشی گذاران به دنبال راه هایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی بوده اند. در کشور ما نیز موضوع بهره وری در خط مشی ها و برنامه های کلان مورد تاکید قرار گرفته است. اما تاکنون پژوهش جامعی به شناسایی راهبردها و خط ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی به روش آمیخته تشریحی انتخاب مشارکت‌کننده

عباسعلی رستگار؛ فرناز روزبان

دوره 2، شماره 4 (پیاپی 8) ، مهر 1393، ، صفحه 7-18

چکیده
  کارکنان عامل اصلی توسعه و تغییر در سازمانند، اما سکوت آنها، صدای خاموش شکست سازمان است. اطلاعات، دانش، ایده‌ها و نظرات کارکنان در سازمان‌ها، عامل حیاتی است؛ اما اگر کارکنان تسهیم اطلاعات نکنند، وجود دانش و ایده‌های خلاقانه ارزشی ندارد. این پژوهش در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در ...  بیشتر

تبیین موانع اجرای خط مشی با استفاده از بحث متمرکز گروهی (مورد مطالعه: قانون مدیریت خدمات کشوری)

مسعود پورکیانی؛ سنجر سلاجقه؛ فضل اله زارعپور نصیرآبادی

دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 7-24

چکیده
  قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386در مجلس شورای اسلامی تصویب و دورۀ اجرای آزمایشی پنج سالۀ آن آغاز شد. از آنجا که قانون مذکور نمونه‎ای از خط‎مشی‎گذاری عمومی محسوب می‎شود، مطالعه آسیب‎های وارده بر آن و موانع اجرایی‎اش، علاوه بر اینکه امکان بهبود قانون مذکور را فراهم می‎سازد، می‎تواند منجر به یادگیری در زمینه خط مشی­گذاری ...  بیشتر

طراحی الگوی شهروندگرایی شرکتی در شرکت‌های تعاونی استان کردستان

فریدون احمدی؛ حسن الوداری؛ ناصر توره

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 7-25

چکیده
  در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکت‌های تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکت‌های شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکت‌های تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقه‌ای تصادفی ساده ...  بیشتر

عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکده‌های تربیت بدنی

رضا اندام؛ آلیس خاچیان؛ مرتضی عسگری

دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، ، صفحه 7-20

چکیده
      تغییرات مداوم در محیط‌های آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب می‌آید. مدیریت تغییر یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکده‌های تربیت‌بدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعه‌ی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکده‌های تربیت بدنی دانشگاه‌های دولتی بودند که 13 ...  بیشتر

بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی با تأثیر دو متغیّر پاسخگویی و اعتماد عمومی

طاهره فیضی؛ رضا زارع

دوره 3، شماره 3 (پیاپی 11) ، شهریور 1394، ، صفحه 7-26

چکیده
  ما در عصری زندگی می‌کنیم که تمرکزگرایی در ادارۀ کشورها به عنوان مسبب بسیاری از مشکلات شناخته می‌شود. در بسیاری از جوامع تعداد رو به رشدی از شهروندان و سیاستگذاران معتقدند که تمرکززدایی می‌تواند اجتماعشان را با ثبات‌تر، دموکراتیک و از نظر اقتصادی پیشرفته سازد. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت ...  بیشتر

مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و ضرورت تبیین مولفه های آن در سازمان های دولتی ایران

سید مهدی الوانی؛ کیومرث احمدی

دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 8-16

چکیده
  روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته‌ است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامهمی دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیت‌های اجتماعی ...  بیشتر

بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اشتراک‌گذاری‌ اطلاعات G2G میان سازمان‌های دولتی

محمد لگزیان؛ افسانه یوسف پور؛ سیده فریماه تقوی

دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 11-32

چکیده
  امروزه سازمان‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند، درگذشته سازمان‌ها بر حفظ و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات و داده‌ها تأکید داشتند، اما  در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آن‌هاست. بااین‌وجود فرایند به اشتراک‌گذاری اطلاعات با چالش‌ها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران

میرعلی سیدنقوی؛ رضا واعظی؛ وجه اله قربانی زاده؛ محمد افکانه

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 11-26

چکیده
  میل به بقا در سازمان‌ها ذاتی است. در بخش خصوصی سوددهی ضامن بقاست و در بخش دولتی رضایت مردم. به همین دلیل تحصیل کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری ضروری می‌باشد. بخش خصوصی در به‌کارگیری الگوهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. برای جمع‌آوری ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی مدل اهمال‌کاری سازمانی در سازمان‌های دولتی ایران (موردمطالعه: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران)

امیرعباس نظری زاده؛ علیرضا موغلی؛ نرگس عباسی

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، تیر 1397، ، صفحه 11-30

چکیده
  اهمال‌کاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مظاهر رفتار انحرافی در سازمان‌های دولتی نقش مهمی در کاهش خروجی‌های مطلوب سازمان نظیر بهره‌وری، عملکرد و کارایی و افزایش متغیرهای نامطلوب سازمانی نظیر غیبت و جابجایی، سوانح و خطاهای انسانی دارد. در برخی از عرصه‌های ارائه خدمات عمومی نظیر صنعت هوانوردی این امر می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری ...  بیشتر

مدیریت دولتی
بدبینی سازمانی و انگیزة خدمت عمومی: تبیین نقش تعدیل‌گر برداشت کارکنان از سیاست سازمان و ابهام هدف سازمانی

حسن دانایی‌فرد؛ جلیل دلخواه؛ راضیه قنبری

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/ipom.2018.39357.3108

چکیده
  مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمان‌های دولتی بزرگ‌ترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام ...  بیشتر

مدیریت عمومی
فهم شکل‌گیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش داده‌بنیاد

عذرا جابری؛ اردشیر شیری؛ محمد تابان

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40971.3225

چکیده
  صمیمیت در محل کار می­تواند، به‌عنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراک­گذاری خواسته­های کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا می­کنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکل­گیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه­پردازی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی مدل حکمرانی آموزش عالی کشور

یحیی داداش کریمی؛ ناصر میرسپاسی؛ رضا نجف‌بیگی

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، تیر 1398، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.44417.3478

چکیده
  بررسی پژوهش‌های گذشته درزمینة حکمرانی نشان‌دهندة این موضوع بوده که درمجموع هریک از پژوهش‌ها با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال می‌کرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـی‌هـای حکمرانی نبوده است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخص‌های شفافیت، پاسخگویی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی انتظارات کاری نسل هزاره در محیط کار با استفاده از فراترکیب

سعید جعفری‌نیا؛ مهدی خیراندیش؛ اکبر حسن‌پور؛ سمیه بخشنده

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، آبان 1398، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.45143.3534

چکیده
  پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره به‌عنوان نسل جوان نیروی کار، فراهم‌کنندة بینشی است که شکل‌دهی سیاست‌های جذب و نگه‌داری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل می‌کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی و تبیین الگوی راهبردی کنترل استراتژیک با رویکرد خود کنترلی بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد

سعیده سیادت؛ محمدتقی امینی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ جمشید سالار

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، دی 1398، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42938.3370

چکیده
  امروزه رقابت در فضای کسب‌وکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های فروانی است. ازاین‌رو، ضروری است تا مدیران به‌منظور پیش‌بینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمان‌های خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوه‌بر ضمانت حفظ حیات و بقای ...  بیشتر

تأملی بر خاموشی هوشیارانه: واکاوی نقش فرهنگ بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی شهر سمنان)

محسن فرهادی نژاد؛ محسن عین علی؛ هوشمند باقری قره بلاغ

دوره 8، شماره 2 (پیاپی 30) ، فروردین 1399، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49086.3832

چکیده
  خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم می­گیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ ‌هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی ...  بیشتر

نمودار تشکیلاتی سازمان اداری شورای اسلامی شهر با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیان

هدایت کارگرشورکی؛ احمدعلی فلاح؛ سمانه صرّامی؛ فاطمه پاک‌نژاد

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، فروردین 1400، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54533.4171

چکیده
  شوراهای اسلامی از ارکان اساسی و تأثیرگذار نظام مدیریت شهری در ایران محسوب می­شوند که مسئولیت­های خطیری را بر عهده دارند. می­توان پذیرفت که تحقق کامل این انتظارات و مأموریت­ها مستلزم وجود بسترها و زمینه­های متعددی است که در این میان، وجود سازمان اداری فعال و کارامد از اساسی­ترین الزامات قلمداد می­شود. این مطالعه کوشیده ...  بیشتر