با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
تبیین تجربه متخصصان مدیریت در شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های آموزش مداوم پزشکی ( یک مطالعه پدیدارشناسی )

بهرام جلیل‌زاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگ‌زاده

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، فروردین 1400، ، صفحه 153-162

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54127.4148

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونه‌گیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامه‌ریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونه‌گیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...  بیشتر

طراحی الگوی مدیریت انفصال کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران (مطالعه موردی: نهاد ریاست جمهوری)

سید محمدرضا ترابی‌پور؛ رضا تقوایی؛ کامبیز حمیدی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 155-174

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.61169.4469

چکیده
  خروج کارکنان با تجربه و کارآمد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمان‌ها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمان‌های دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از این‌رو، پژوهش ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمان‌ها

علی‌اصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیان‌پور

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 155-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67292.4800

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمان‌ها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعه‌ای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده‌­بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمان­‌های دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمان­‌ها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری به‌عنوان اعضای نمونه ...  بیشتر

پایش نقش عدالت سازمانی بدر بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت

افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 159-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.7318

چکیده
  این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آن‌ها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...  بیشتر

ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی

محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 161-176

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.55324.4211

چکیده
  رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمان‌ها محسوب شده و یکی از مهم‌ترین ابعاد در راستای کمک به فعالیت‌های روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیت‌های سازمانی می‌گردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانه‌ها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. این ...  بیشتر

طراحی آزمایشگاه خط‌مشی و آرایش بخردانه صحنه تصمیم برای اجتناب از داستان آزمون و خطا در عرصه حکمرانی قوه مجریه

علی اصغر پورعزت

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، ، صفحه 161-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.7949

چکیده
  حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل می‌آموزند و به موجب آن،  مستحق عبرت می‌گردند، مردان خط‌مشی در آزمایشگاه تجربه می‌کنند! همچنین، آنچه کشورهای عقب‌مانده در عرصه عمل  و اجرای خط‌مشی، با هزینه‌های گزاف تجربه ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی با روش دلفی فازی، مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 161-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.9911

چکیده
  در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب می­شود. سازمان‌ها همواره در تلاش‌اند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمان‌ها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نه‌تنها عملکرد افزایش نمی­یابد؛ ...  بیشتر

طراحی مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی

الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاه‌نظری

دوره 11، شماره1 (پیاپی 41) ، دی 1401، ، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.9978

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روش‌های آمیخته (کمی و کیفی) می‌باشد. به‌منظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های بومی شبکه اجتماعی، نظریة داده‌بنیاد را طرح و تدوین کرده‌ایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار داده‌ایم تا از تعمیم‌پذیری ...  بیشتر

شناسایی عوامل سازمانی جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور با رویکرد پدیدارشناسی و دیمتل

سنا اسفندیاری؛ کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، ، صفحه 167-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53388.4115

چکیده
  جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه به‌عنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل ...  بیشتر

مدیریت دولتی
پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمان‌های دولتی

زهره محمدیاری؛ محسن آرمان

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69216.4886

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران در سازمان‌ها انتخاب و انتصاب افراد در پست‌های کلیدی می‌باشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیف‌تری را در پست‌های کلیدی و اصلی قرار می‌دهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالش‌های راهبردی برای سازمان می‌شود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
تدوین مدل بهبود عملکرد شتاب‌دهنده‌های استارت آپ

سعید چهره؛ محمد علی سرلک؛ اشرف رحیمیان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69663.4916

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتاب‌دهنده‌های استارت آپ و شناسایی ابعاد ومولفه های آن انجام‌شده است .این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه موردمطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود ...  بیشتر

مدیریت دولتی
مدیران سازمان های دولتی، عروسکان خیمه شب بازی یا کارگزاران شایسته

مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ حبیب کاظمی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1402

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.64328.4633

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیده عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهره گیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر به‌منظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان در زمینة سازمان، نظریه های مدیریت، رفتار سازمانی، منابع انسانی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار

هادی تیموری؛ رضا صالح زاده؛ علی اصغر مباشری

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69635.4912

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده ...  بیشتر

مدیریت دولتی
بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوع دوستانه کارکنان: تبیین نقش میانجی اعتماد شناختی و بهزیستی روان‌شناختی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان)

داوود شفیعی پور؛ اکبر بهمنی چوب بستی؛ بهروز Behroz

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69617.4910

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوع دوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان با توجه به نقش میانجی اعتماد شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده ...  بیشتر

مدیریت دولتی
ارائه مدل نوآوری مبتنی بر داده‌های دولتی باز با استفاده از نظریه داده‌بنیاد

حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69478.4901

چکیده
  داده‌های دولتی با بودجه‌عمومی جمع‌آوری می‌شوند و در‌برگیرنده داده‌های ارزشمندی هستند که در صورت باز‌شدن، قابل بهره ‌برداری در حوزه‌های مختلف بوده و می‌توانند منشأ شکل‌گیری نوآوری باشند، از‌این‌رو لازم است زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری نوآوری مبتنی بر داده‌های دولتی باز(OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش «داده‌های دولتی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
الگوی مدیریت قدرت اوج‌گیرنده نتوکرات‌ها درسازمان‌های دولتی (مورد مطالعه سازمان بیمه سلامت ایران)

عبدالمجید نادری سمسانی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ البرز قیتانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69394.4895

چکیده
  در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانه‌ها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عده‌ای از افراد به نام نتوکرات‌ در سازمان‌ها با اشراف بر پایگاه‌های داده، بسترهای ارتباطی و شبکه‌های رایانه‌ای و سامانه‌های کاربردی، می‌توانند در سازمان‌ها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد ...  بیشتر