بهرام جلیلزاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت که بهطور کلی 5 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی استخراج شد. مطابق با نتایج پژوهش، در بخش کیفیت آموزش مداوم پزشکی برای پزشکان عمومی باید نظارت جدی مورد مداقه قرار گیرد و نیز بایستی دستگاههای جامعی را برای ارزشیابی از یادگیریها طراحی کرد. از سوی دیگر، باید برای انتقال تجربیات زیسته پزشکان بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوانند در مهارت افزایی و ارتقای دانش تخصصی گام مؤثری بردارند و همچنین بایستی امکانات و تجهیزات مناسب یادگیری الکترونیکی را در سیستم آموزش مداوم پزشکی جهت رفع مشکلات کمبود زمان و سایر مشکلات ساختاری راهاندازی کنند.
سید محمدرضا ترابیپور؛ رضا تقوایی؛ کامبیز حمیدی
چکیده
خروج کارکنان با تجربه و کارآمد میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینههای مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمانها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از اینرو، پژوهش ...
بیشتر
خروج کارکنان با تجربه و کارآمد میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینههای مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمانها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از اینرو، پژوهش حاضر از انواع کاربردی- اکتشافی بوده و ابزار جمعآوری دادهها نیز مصاحبه و پرسشنامه میباشد. در بخش کیفی 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری با روش نمونهگیری گلوله برفی (زنجیرهای) و بر مبنای قاعد "اشباع نظری" انجام و با استفاده ازروش تحلیل مضمون الگوی اولیه "مدیریت انفصال کارکنان" حاصل گردید. در مرحله کمی نیز پس از تعیین حجم نمونه آماری توسط جدول "هر"، پرسشنامه اعتبارسنجی در بین 200 نفر از کارکنان نهاد ریاست جمهوری توزیع و الگوی مذکور به وسیله مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد ارزیابی قرار گرفت. شرایط محیطی، راهبردها، عوامل سازمانی و زمینهای، عوامل رفتاری و کارکردهای منابع انسانی ابعاد الگوی مدیریت انفصال کارکنان را تشکیل داده و بر ایجاد پیامدهایی در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی موثر هستند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری، اعتبار الگوی استخراج شده را تائید نمود به نحوی که مقدار برازش کلی الگو (GOF) برابر با 772/0 محاسبه گردید که نشان از برازش کلی قوی دارد.
مدیریت دولتی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده
چکیده
این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز میپردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آنها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...
بیشتر
این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز میپردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آنها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی در سال ۱۹۹۳ توسط نیهوف و مورمن با هدف ارزیابی عدالت سازمانی تهیه و طراحی شده و همچنین پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط ﻫﺮﺳﻲ و ﮔﻠﺪاﺳﻤﻴﺖ در سال 1980 ارائه شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای پژوهش، پس از تعیین توزیع دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش بر اساس آزمون کولوموگروف و آزمون r پیرسون و آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرمافزار SPSS تعیین شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فرضیات اصلی و فرعی پژوهش، با توجه به آزمونهای آماری، در سطح اطمینان 95 درصد تأیید میگردند. بهعبارتدیگر، مشخص شد که رابطه مثبت و معنیداری بین کلیه مؤلفههای عدالت سازمان و بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز وجود دارد.
محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی
چکیده
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این ...
بیشتر
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در حوزه روابط عمومی و رسانه و متخصصان فعال در شرکت متروی تهران تشکیل میدهند. در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا در بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفههای مدل، مصاحبههایی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و به وسیله نرمافزار مکس کیو دی. ای کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد، سپس اهمیت و میزان تأثیر مؤلفههای استخراج شده از بخش کیفی، از طریق روش دیتمیل فازی، تعیین شدند. نتایج نشان داد که برای رسانه اجتماعی مؤلفههای اصلی ارتباطات رسانهای و سهولت کاربری رسانه اجتماعی بهعنوان عوامل اثرگذار الگوی مربوطه و اطلاعرسانی رسانههای اجتماعی بهعنوان عامل اثرپذیر شناسایی شدهاند و برای روابط عمومی متروی شهر تهران مؤلفه توسعه ارتباطات در روابط عمومی بهعنوان عامل اثرپذیر و توسعه روابط عمومی بهعنوان عامل اثرگذار شناسایی گردید و هریک از این مؤلفهها دارای شاخصهای اثرگذار و اثرپذیری است که در نتیجهگیری ارائه شده است.
علی اصغر پورعزت
چکیده
حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل میآموزند و به موجب آن، مستحق عبرت میگردند، مردان خطمشی در آزمایشگاه تجربه میکنند! همچنین، آنچه کشورهای عقبمانده در عرصه عمل و اجرای خطمشی، با هزینههای گزاف تجربه ...
بیشتر
حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل میآموزند و به موجب آن، مستحق عبرت میگردند، مردان خطمشی در آزمایشگاه تجربه میکنند! همچنین، آنچه کشورهای عقبمانده در عرصه عمل و اجرای خطمشی، با هزینههای گزاف تجربه میکنند، کشورهای پیشرفته در آزمایشگاه خطمشی فرا میگیرند. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن پیامدهای اجرای خطمشیهای عمومی ناآزموده و مقایسه آسیبهای احتمالی گوناگون، با در نظر گرفتن امکانپذیری آزمون اولیه، آنها در محیط آزمایشگاهی و پیشگیری از انواع هزینههای اجرای خطمشیهای ناپخته، بر ضرورت اهتمام به آزمون خطمشیهای عمومی، پیش از تصویب و اجرای خطمشیهای عمومی، تأکید دارد. این پژوهش صرفاً به خطمشیهای قوه مجریه میپردازد و تنگناهای آزمون خطمشی در آن را مدنظر قرار میدهد؛ تنگناهایی که موجب میشوند بسیاری از خطمشیهای عمومی، بهجای حل مشکل و مسئلهزدایی از عرصه عمومی، به حوزههای مشکل آفرین و مسئله خیز جامعه تبدیل شوند.
اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علیاکبر احمدی
چکیده
در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهمترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب میشود. سازمانها همواره در تلاشاند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمانها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نهتنها عملکرد افزایش نمییابد؛ ...
بیشتر
در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهمترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب میشود. سازمانها همواره در تلاشاند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمانها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نهتنها عملکرد افزایش نمییابد؛ بلکه عکس آن اتفاق میافتد این پدیده که وارونگی جوسازمانی نام دارد، در سازمانها در حال گسترش است. این پژوهش در تلاش است عوامل مؤثر بر ایجاد وارونگی جوسازمانی را شناسایی کند. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای و با توجه به نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از لحاظ روش، پیمایشی است؛ برای رسیدن به اهداف پژوهش از رویکرد کیفی استفاده شده است. با استفاده از روش دلفی فازی و نرمافزار Exell عوامل مؤثر بر وارونگی شناسایی شدهاند. روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع گلوله برفی بوده است. روایی پژوهش روایی محتواست؛ میزان اختلاف زیر 2/0 بین میانگین قطعی مرحله 1 و 2 و میزان بالای اجماع خبرگان در مورد عوامل مؤثر، تأییدکننده اعتبار عوامل مورد سنجش است. با توجه به اینکه این پژوهش برای توسعه یک تئوری جدید انجام گرفته، تلاش کردهایم با استفاده از دلفی فازی، از نظر خبرگان برای کاهش ابهام در مورد مؤلفهها و عوامل استفاده کرده و اعتبار عوامل انتخاب شده را افزایش دهیم. نتایج به دست آمده، براساس نظر اعضای پنل دلفی نشان داده است که ابعاد اهداف، فناوری، محیط، ساختار سازمانی و ویژگی افراد بر وارونگی جوسازمانی تأثیرگذارند. براساس نتایج، از بین عوامل مؤثر، افزایش حسابنشده عوامل سختافزاری سازمان بهعنوان مهمترین و قابلکنترلترین عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی شناسایی شده است. پیشنهاد میشود، برای جلوگیری از وارونگی جوسازمانی، علاوهبر احراز صلاحیت و نظارت بر کارکنان، امکانات حساب شده و به افراد خاص تعلق گیرد.
الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاهنظری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری بافتههای پژوهش اطمینان حاصل کنیم. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی پژوهش، طبق نمونهگیریهای بازه ارتباطی و متنوع و نیز نمونهگیری ممیز، تعدادی از استادان خبره در این زمینه، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و پس از انجام مصاحبههای عمیق با ایشان، گردآوری دادهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. رهآورد این مرحله از پژوهش، مدلی کیفی به همراه گزارههایی حکمی بود که در مرحله دوم، قالب فرضیه به خود گرفتند و در معرض آزمون کمی واقع شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. در کدگذاری باز محقق به ۱۱۸ مفهوم دست یافت که با طبقهبندی آنها ۲۲ مؤلفه و ۵ بعد به دست آمد که براساس آن مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. براساس این مدل در بخش کمی مشخص شد بستر بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (210/0). چالشها بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (239/0-). همچنین مشخص شد حمایت دولتی تأثیر بستر (111/0) و چالشها (120/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند. امنیت تأثیر بستر (116/0) و چالشها (117/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند.
سنا اسفندیاری؛ کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی
چکیده
جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژههای مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه بهعنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی بهمنظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژههای عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل ...
بیشتر
جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژههای مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه بهعنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی بهمنظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژههای عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل مؤثر بر تصمیم سرمایهگذار بخش خصوصی در قالب کدها، مفاهیم، تمهای فرعی و تمهای اصلی با رویکرد پدیدارشناسی تعیین و در ادامه این عوامل سازمانی با روش دیمتل به عوامل اثرگذار و اثرپذیر دستهبندی شدهاند. جامعه آماری پژوهش شامل سرمایهگذاران پروژههای بخش عمومی و خبرگان این حوزه بودهاند که 13 نفر سرمایهگذار و 9 نفر خبره به صورت قضاوتی و هدفمند انتخاب شده و مشارکت کردهاند. روش گردآوری دادهها به صورت میدانی بوده که در بخش کیفی فرم مصاحبه باز و ضبط مصاحبهها و در بخش کمّی فرمهای جمعآوری نظر خبرگان بهعنوان ابزار استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد یازده تم اصلی در بخش عمومی شامل سامانهها، تبلیغات، فرآیندهای کاری، حاکمیت سازمانی، منابع انسانی، ارتباطات، اعتمادسازی، برندسازی، شواهد فیزیکی سازمان، جذابیت شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و واقعی بودن شرایط پروژههای پیشنهادی در تصمیم بخش خصوصی به مشارکت با بخش عمومی مؤثر هستند که از بین آنها، فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی درگیر در فرآیند جلب مشارکتها و حاکمیت سازمانی بخش عمومی تأثیرگذارترین عوامل و اعتمادسازی، برندسازی و ارتباطات به عنوان تأثیرپذیرترین عوامل مرتبط با بخش عمومی هستند.
مدیریت دولتی
زهره محمدیاری؛ محسن آرمان
چکیده
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...
بیشتر
یکی از اصلیترین وظایف مدیران در سازمانها انتخاب و انتصاب افراد در پستهای کلیدی میباشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیفتری را در پستهای کلیدی و اصلی قرار میدهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالشهای راهبردی برای سازمان میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است که به لحاظ روش تحلیل دادهها از نوع تحلیل مضمون است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ شامل، ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺧﺒﺮﮔﺎن حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی و استادان دانشگاه و آشنا با موضوع پژوهش میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. نتایج نشان داد که مجموع 14 مضمون سازماندهنده در قالب 14 فراگیر بهعنوان پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند و همچنین 10 مضمون سازماندهنده در قالب 3 مضمون فراگیر بهعنوان پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند. نتایج تحلیل تم نشان داد که پیشایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی عبارتاند از: حکومت نالایقان، سیاسیکاری، حاکمیت فرهنگ مخرب و فساد جمعی. پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمانهای دولتی نیز عبارتاند از: دور تسلسل ناکارآمدی، دور باطل ناشایستهسالاری و تضعیف امنیت روانی.
مدیریت دولتی
سعید چهره؛ محمد علی سرلک؛ اشرف رحیمیان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارت آپ و شناسایی ابعاد ومولفه های آن انجامشده است .این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه موردمطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای بهبود عملکرد شتابدهندههای استارت آپ و شناسایی ابعاد ومولفه های آن انجامشده است .این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی قرار دارد. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمّی صورت گرفت. جامعه موردمطالعه در بخش کیفی شامل 25 مقاله فارسی و لاتین مرتبط با بهبود عملکرد در استارت که به روش سرشماری درروش فراترکیب انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش دلفی نیز شامل 30 نفر از اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت و مدیران شرکتهای مرتبط با شتابدهندههای استارتآپ بوده است.در بخش کمی نیز 250 نمونه از کارکنان شتابدهندهها با روش طبقهای تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که اعتبار آن از طریق روشهای روایی سازه و بارهای عاملی و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ به دست آمد و تأیید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همچنین تحلیل مسیر، با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و smart pls بهره برده شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 73 گویه پرسشنامه در 12 مؤلفه اصلی و 61 مؤلفه فرعی طبقهبندیشده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد12 مؤلفه منابع انسانی مربیگری ، فنون مدیریت ، منظر مشتری ، بهبود مستمر،پشتیبانی، روابط مالی ، فرآیندهای داخلی ، مدل کسبوکار ، اکوسیستم برنامه ، رقبا و محیط بر بهبود عملکرد شتابدهندههای استارت آپ مؤثر است.
مدیریت دولتی
مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ حبیب کاظمی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیده عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهره گیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان در زمینة سازمان، نظریه های مدیریت، رفتار سازمانی، منابع انسانی ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیده عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهره گیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان در زمینة سازمان، نظریه های مدیریت، رفتار سازمانی، منابع انسانی و مدیریت سازمانی هستند.روش نمونه گیری پژوهش، روش نمونه گیری هدفمند است. در این پژوهش 13 مصاحبه برای رسیدن به نقطة اشباع صورت گرفت. یافته ها در قالب 368 کد باز، 94 مضمون پایه، 45 مضمون سازمان دهنده احصا گردید. با توجه به مضامین سازمان دهنده و همچنین ذهنیت شکل گرفته طی پژوهش، تعداد 4 مضمون فراگیر مشخص شد. تحلیل مضمامین منجر به شناسایی 4 مضمون فراگیر شرایط زمینهای، عوامل فردی، شرایط مداخله گرو پیامدها شد.کلیدواژهها: مدیران، سازمان های دولتی، عروسکان خیمه شب بازی، کارگزاران شایسته، چاپلوسی و تملق.
مدیریت دولتی
هادی تیموری؛ رضا صالح زاده؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش؛ به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران تشکیل شده است که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار تحت تاثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل مدیریتی- سازمانی، ویژگی های فرد طرد شده و عوامل مربوط به همکاران) قرار داشته و عوامل زمینه ای فردی و سازمانی و عوامل مداخله گر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. راهبردهای پیشگیری از طرد شدگی اعضای هیئت علمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاه ها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافته های پژوهش می تواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکل گیری پدیده طردشدگی اعضای هیئت علمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاست گذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مدیریت دولتی
داوود شفیعی پور؛ اکبر بهمنی چوب بستی؛ بهروز Behroz
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوع دوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان با توجه به نقش میانجی اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سنجش تأثیر رهبری اخلاقی بر آوای نوع دوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان با توجه به نقش میانجی اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی بود که به روش توصیفی پیمایشی با طرح همبستگی انجام شد. جامعه آماری موردبررسی شامل 600 نفر کارکنان شاغل در اداره کل امور مالیاتی استان گلستان که در سال 1400 مشغول به خدمت بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده از طریق جدول کرجسی-مورگان 234 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای رهبری اخلاقی از براون و تروینو (2006) با 10 گویه، آوای نوع دوستانه از زهیر و اردوغان (2011) با 5 گویه، اعتماد شناختی از یانگ و ماسهولدر (2010) با 5 گویه و بهزیستی روانشناختی آکسفورد (OHI) با 29 گویه بود که ضرایب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب برابر با 935/0، 857/0، 860/0 و 966/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS25 در سطح توصیفی برای فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی آزمونهای همبستگی، رگرسیون و تحلیل واریانس برای آزمون فرضیههای پژوهش بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی تأثیر مثبت و معنیدار بر آوای نوع دوستانه، اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد و همچنین تأثیر مثبت و معنیدار اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی بر آوای نوع دوستانه کارکنان تأیید شد. اعتماد شناختی و بهزیستی روانشناختی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین رهبری اخلاقی با آوای نوع دوستانه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گلستان ایفا میکند.
مدیریت دولتی
حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی
چکیده
دادههای دولتی با بودجهعمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت بازشدن، قابل بهره برداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز(OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش «دادههای دولتی ...
بیشتر
دادههای دولتی با بودجهعمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت بازشدن، قابل بهره برداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز(OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش «دادههای دولتی باز چگونه منجر به خلق نوآوری می شوند؟» میباشد بهطوری که تلاش شده به 6 سؤال فرعی پژوهش در قالب: شرایطعلّی، شرایطزمینهای، پدیدهاصلی، شرایطمداخلهگر، راهبردها، و پیامدها جهت شکلگیری نوآوری مبتنی بر OGD پاسخ داده شود. در پژوهش حاضر براساس روش آمیخته(کیفی–کمّی)، ابتدا نظریه دادهبنیاد مبتنی بر روش اشتراوس-کوربین استفاده، و برای تحلیل کیفی دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری سهمرحلهای بهکاربرده؛ سپس به کمک روش آنتروپی شانون، ارزیابی کمّی شده است. درصاحبه با خبرگان براساس اصل کفایت دادهها، تا رسیدنبه مرحله اشباع نظری، تعداد11مصاحبه نیمه ساختار یافته بهصورت تعاملی انجام پذیرفت. براساس نتایج بهدستآمده از روش مصاحبه و یافتههای مراحل کیفی و کمّی، با کدگذاری سهمرحلهای، تعداد 6مقوله اصلی منطبق با سؤالات فرعی پژوهش، و 20مقوله فرعی دربردارنده 95 مفهوم استخراج شد. بهازای هر مقوله اصلی، مقولههای فرعی و مفاهیم مستلزم توجه برای پژوهشهای آتی پیشنهاد شد. الگوی نظری پیشنهادی نشان میدهد در صورتیکه در گام اول، تدوین قوانین حمایتی این حوزه، و مطالبه ذینفعان برونسازمانی (شرایطعلّی) به درستی انجام پذیرد؛ و در گام دوم چنانچه به صورت همزمان توسعه بازار و سرمایهگذاری (شرایطزمینهای)، تدوین سند حکمرانی داده (پدیدهاصلی)، و از ظرفیت بخش خصوصی در قالبPPP (شرطمداخلهگر) به درستی استفاده شود؛ در نتیجه در گام سوم با بکارگیری انواع نوآوریها (راهبردها)، تحقق پیامدهایی از قبیل شفافیت در سازمان، حل دو مشکل «رکود کسبوکارهای خصوصی» و «بیکاری در جامعه» حاصل میشود.
مدیریت دولتی
عبدالمجید نادری سمسانی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ مهربان هادی پیکانی؛ البرز قیتانی
چکیده
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد ...
بیشتر
در شرایطی که شاهد رشد روزافزون خدمات مبتنی بر شبکه و سامانهها هستیم، با محدود شدن همه فرایندها به بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدهای از افراد به نام نتوکرات در سازمانها با اشراف بر پایگاههای داده، بسترهای ارتباطی و شبکههای رایانهای و سامانههای کاربردی، میتوانند در سازمانها وابستگی ناملموس و مدیریت شده ایجاد نمایند. پژوهش حاضر از حیث پارادایم در گروه اثباتگرایی و انتقادی قراردارد و به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) و با روش داده بنیاد نظاممند انجام شد. دادهها در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته با 17 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی جمعآوری گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها با روش کدگذاری به دنبال مقایسه مداوم مفاهیم، 246 کد مفهومی استخراج و موارد مشابه در 32 مقوله دستهبندی و سپس بر اساس مدل اشتراوس و کوربین در شش بعد پدیده محوری، شرایط علی، زمینهای و مداخلهگر و راهبردها و پیامدها جای گرفتند. سپس در مرحله کمی، با نمونه آماری به تعداد 350 نفر و استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و روش معادلات ساختاری توسط نرم افزار SPSS26 و آموس 26 مدل مورد تایید قرار گرفت. بکارگیری نتایج این پژوهش باعث توسعه، بهبود و برقراری امنیت روانی در سازمان و مدیران درکنار بهرهمندی همزمان از فناوریهای نوین و همچنین دانش و تخصص نتوکراتها خواهد شد.