سیده معصومه غمخواری
چکیده
چابکی استراتژیک، سلاحی نوظهور در محیط رقابتی متلاطم است. این پژوهش درصدد است که چابکی استراتژیک را معرفی کند و با بررسی جامع مبانی نظری موجود و استفاده از نظر خبرگان عوامل و شاخصهای کلیدی چابکی استراتژیک را در قالب مدل مفهومی ارائه نماید. در این راستا، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی برای مفهومسازی چابکی استراتژیک شناسایی و معرفی ...
بیشتر
چابکی استراتژیک، سلاحی نوظهور در محیط رقابتی متلاطم است. این پژوهش درصدد است که چابکی استراتژیک را معرفی کند و با بررسی جامع مبانی نظری موجود و استفاده از نظر خبرگان عوامل و شاخصهای کلیدی چابکی استراتژیک را در قالب مدل مفهومی ارائه نماید. در این راستا، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی برای مفهومسازی چابکی استراتژیک شناسایی و معرفی شدهاند که عبارتاند از: حساسیت استراتژیک، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف استراتژیک، شناسایی قابلیتهای کلیدی، اقدام، نوآوری مستمر و بیش فعالی. روش پژوهش حاضر، ترکیبی است و در آن از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، شامل خبرگان سازمانی بود که تعداد ده نفر از مدیران و متخصصان شرکتهای دانشبنیان (شامل: صنعت مخابرات، میکروالکترونیک، داروسازی، بیوتکنولوژی پزشکی و نرمافزار) بوده است و در بخش کمی، شامل کلیه کارکنان ستادی شرکتهای دانشبنیان بوده است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 365 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید، به این صورت که بعد از طراحی مدل پژوهش، ابعاد و شاخصهای چابکی استراتژیک، از دادههای کیفی برای بومیسازی شاخصهای مدل به کار گرفته شد. سپس مدل مفهومی بهطور کمی با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار این پژوهش، در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و از خبرگان خواسته شده شاخصهای شناسایی شده را تعدیل کنند. در فاز کمی نیز، از پرسشنامه استفاده شده است. مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. همچنین رابطه برخی از ابعاد مدل با یکدیگر مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بررسی مدل نشان داد که برخی از ابعاد چابکی استراتژیک در وضعیت مطلوب و برخی دیگر در وضعیت نامطلوب قرار دارند که بایستی برای تقویت آنها برنامهریزی مطلوبی صورت پذیرد.