زهرا فروتنی؛ مجید ضماهنی؛ فریدون احمدی؛ امیر لعلی سرابی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 45-63
چکیده
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی ...
بیشتر
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج و سپس به کمک تکنیک دلفی و امتیازدهی به بیستوسه عامل مستخرج، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنجمؤلفه جدید شناسایی و نامگذاری گردید. این مؤلفهها توانست 87% از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهد. لذا با توجه به ترکیبی(کمّی و کیفی) بودن متدولوژی تحقیق، جامعه آماری آن از اساتید و مدیران دانشگاه پیامنورانتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادیـ کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. برای تأیید روایی ابزار تحقیق از خبرگان امر و روش کمّی جدول واریانس تبیین شده جامع استفاده گردید. پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ برابر با «964/0» مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان می دهد که دانشگاه پیامنور به جز مؤلفه ظرفیت سازی پویا در سایر مؤلفهها با مدل سازمان هولوگراف سنخیت دارد و در این مورد پیشنهاد میگردد صاحبان اندیشه از مکانیسم هایی مانند یادگیری دوحلقهای، توسعه تیمهای کاری، تفکر سیستمی و همافزایی جهت افزایش مؤلفه ظرفیتسازی پویا در دانشگاه پیامنور استفاده کنند.
زهرا فروتنی؛ عادل آذر؛ سید علیاکبر احمدی؛ منیره عسکرینژاد
دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، ، صفحه 61-78
چکیده
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. ...
بیشتر
وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی خودتوسعهای منابع انسانی است. تحقیق حاضر، مطالعهای توصیفی پیمایشی است که 949 نفر از پرستاران در آن شرکت کردند. دادهها به روش تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که سن، سطح تحصیلات، نگرش اسلامی به کار، خودکارآمدی و انگیزش شغلی، بر تمایل و رفتار خودتوسعهای اثرگذارند؛ در حالی که عوامل سازمانی شدت این رابطه را تحت تأثیر قرار میدهند. به نظر میرسد مدیران و سرپرستان از طریق حمایت واضح و مشهود از کارکنان، فراهم کردن زمان، اطلاعات، همراهی، منابع و پاداش میتوانند نقش حیاتی را در زمینة یادگیری و خودتوسعهای منابع انسانی بازی کنند.