امیر لعلی سرابی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر و پایش نقش میانجیگری توسعه مسیر شغلی در رابطه کاهش عدالت سازمانی ادراک شده با سقف شیشهای بود. این پژوهش از حیث ماهیت و روش، توصیفی- علّی، از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، بنیادی و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان زن آموزش و پرورش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر و پایش نقش میانجیگری توسعه مسیر شغلی در رابطه کاهش عدالت سازمانی ادراک شده با سقف شیشهای بود. این پژوهش از حیث ماهیت و روش، توصیفی- علّی، از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، بنیادی و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان زن آموزش و پرورش شهرستان هشتگرد تشکیل دادند که از جدول گرجسی و مورگان 316 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای محاسبه ضرایب مسیر از تحلیل مسیر معادلات ساختاری به کمک برآوردهای نرمافزار Amos Graphics بهره گرفتیم. براساس نتایج تحلیل مسیر صورت گرفته، به ترتیب اثرات کل کاهش عدالت تعاملی و رویهایی ادراک شده، توسعه مسیر شغلی و کاهش عدالت توزیعی ادراک شده بر سقف شیشهای معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستند فقط 20 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند. با مقایسة ضرایب بتاها میتوان گفت که سقف شیشهای بیش از هر چیزی متأثر از کاهش عدالت تعاملی و رویهای ادراک شده است.
زهرا فروتنی؛ مجید ضماهنی؛ فریدون احمدی؛ امیر لعلی سرابی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 45-63
چکیده
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی ...
بیشتر
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج و سپس به کمک تکنیک دلفی و امتیازدهی به بیستوسه عامل مستخرج، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنجمؤلفه جدید شناسایی و نامگذاری گردید. این مؤلفهها توانست 87% از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهد. لذا با توجه به ترکیبی(کمّی و کیفی) بودن متدولوژی تحقیق، جامعه آماری آن از اساتید و مدیران دانشگاه پیامنورانتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادیـ کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. برای تأیید روایی ابزار تحقیق از خبرگان امر و روش کمّی جدول واریانس تبیین شده جامع استفاده گردید. پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ برابر با «964/0» مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان می دهد که دانشگاه پیامنور به جز مؤلفه ظرفیت سازی پویا در سایر مؤلفهها با مدل سازمان هولوگراف سنخیت دارد و در این مورد پیشنهاد میگردد صاحبان اندیشه از مکانیسم هایی مانند یادگیری دوحلقهای، توسعه تیمهای کاری، تفکر سیستمی و همافزایی جهت افزایش مؤلفه ظرفیتسازی پویا در دانشگاه پیامنور استفاده کنند.