فریدون احمدی؛ اسکندر شیرازی
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، ، صفحه 91-106
چکیده
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی پسشنهاد شده، مؤلفههای محیط فرهنگی، محیط سیاسی- قانونی، محیط اجتماعی، محیط فنّاوری، محیط اقتصادی، محیط فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات در دور اول دلفی تأیید شدند و برای رتبهبندی شاخصهای هر کدام، کلیۀ مؤلفههای تأیید شده به دور دوم دلفی راه یافتند در دور دوم دلفی، مهمترین شاخصهای هر مؤلفه انتخاب شد و در نهایت، در دور سوم دلفی که به رتبهبندی مؤلفههای اثرگذار بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی تمرکز داشت، مشخص شد که دو مؤلفۀ مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات، به ترتیب مهمترین مؤلفههای سازمان مذکور میباشند. همچنین در پایان با استفاده از نرمافزار path analysis روابط بین متغیّرها و تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آنها بررسی شد که بر اساس نتایج اخذ شده از نرمافزار تحلیل مسیر مشخص شد مؤلفههای ابعاد محیطی دارای تأثیرگذاری مستقیمی به میزان 55/0 بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی در سازمانهای دولتی دارد؛ در حالی که این متغیّر دارای تأثیرگذاری غیر مستقیم بیشتر از تأثیر مستقیم و به میزان 11/ بر سازمان مذکور میباشد.
فریدون احمدی؛ حسن الوداری؛ ناصر توره
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 7-25
چکیده
در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکتهای شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکتهای تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقهای تصادفی ساده ...
بیشتر
در مطالعۀ حاضر اهداف مهمی چون: شناسایی سطح رفتار شهروندی شرکتی، شرکتهای تعاونی تولیدی فعال در بخش صنعت استان کردستان، عوامل مؤثر بر این رفتارها و ارائۀ الگویی برای تعیین و تبیین شرکتهای شهروندگرا مدّ نظر بوده است. برای دستیابی به این اهداف، تعداد 253 شرکت از شرکتهای تعاونی فعال تولیدی استان کردستان به شیوۀ طبقهای تصادفی ساده به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات اولیه مرتبط با این شرکتها گردآوری شده است. نتایج برآمده از این مطالعه، گویای این واقعیت است که بیشتر شرکتهای تعاونی مورد مطالعه، ویژگیهای شرکتهای شهروندگرا را ندارد؛ به طوری که شرکتهایی که از نظر شاخصهای عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهای نمرۀ مناسبی کسب کردهاند، زمینۀ بروز توسعۀ شرکتهای شهروند گرا را فراهم میکنند.
زهرا فروتنی؛ مجید ضماهنی؛ فریدون احمدی؛ امیر لعلی سرابی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 45-63
چکیده
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی ...
بیشتر
طراحی سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای پنجگانه ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایه انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه درصدد است تا کیفیت کل و قابلیت یادگیری را در کلیه اجزاء متبلور سازد به گونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی و بازآفرینی را بهطور پیوسته دارا باشد. در این مقاله ابتدا عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج و سپس به کمک تکنیک دلفی و امتیازدهی به بیستوسه عامل مستخرج، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنجمؤلفه جدید شناسایی و نامگذاری گردید. این مؤلفهها توانست 87% از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهد. لذا با توجه به ترکیبی(کمّی و کیفی) بودن متدولوژی تحقیق، جامعه آماری آن از اساتید و مدیران دانشگاه پیامنورانتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادیـ کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می باشد. برای تأیید روایی ابزار تحقیق از خبرگان امر و روش کمّی جدول واریانس تبیین شده جامع استفاده گردید. پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ برابر با «964/0» مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون فرضیهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان می دهد که دانشگاه پیامنور به جز مؤلفه ظرفیت سازی پویا در سایر مؤلفهها با مدل سازمان هولوگراف سنخیت دارد و در این مورد پیشنهاد میگردد صاحبان اندیشه از مکانیسم هایی مانند یادگیری دوحلقهای، توسعه تیمهای کاری، تفکر سیستمی و همافزایی جهت افزایش مؤلفه ظرفیتسازی پویا در دانشگاه پیامنور استفاده کنند.