آزین هرندی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ امیر فاضل؛ محمدتقی امینی
چکیده
با وجود ارائه مدلهای هم آفرینی ارزش، هنوز ابعاد و مؤلفههای مختلف آن در دانشگاهها روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی عوامل، مؤلفهها و پیامدهای هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل چهارم و پنجم و بهتبع آن ارائه یک الگوی مفهومی براساس آن است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه عمیق با استفاده از روش متاسنتز جهت ...
بیشتر
با وجود ارائه مدلهای هم آفرینی ارزش، هنوز ابعاد و مؤلفههای مختلف آن در دانشگاهها روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی عوامل، مؤلفهها و پیامدهای هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل چهارم و پنجم و بهتبع آن ارائه یک الگوی مفهومی براساس آن است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه عمیق با استفاده از روش متاسنتز جهت شناسایی عوامل، مؤلفهها و پیامدهای هم آفرینی ارزش، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفهها بهره گرفته شده است. نظرسنجی به عمل آمده در چهار مرحله انجام گرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمولهای روش دلفی فازی مورد پالایش قرار گرفته است. نهایتاً مدل هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای ارزشآفرین و تمدنساز با 16 عامل، 23 مؤلفه و 13 پیامد و هرکدام در سه دسته طراحی گردیده، و بهعنوان مدلی پیشنهادی جهت هم آفرینی ارزش دانشگاهی ارائه شده است، تا بدینوسیله دانشگاهها بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرحها و اقدامات بهبود نمایند.
مدیریت عمومی
سعیده سیادت؛ محمدتقی امینی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ جمشید سالار
چکیده
امروزه رقابت در فضای کسبوکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصتها و چالشهای فروانی است. ازاینرو، ضروری است تا مدیران بهمنظور پیشبینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمانهای خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوهبر ضمانت حفظ حیات و بقای ...
بیشتر
امروزه رقابت در فضای کسبوکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصتها و چالشهای فروانی است. ازاینرو، ضروری است تا مدیران بهمنظور پیشبینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمانهای خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوهبر ضمانت حفظ حیات و بقای سازمان و تحقق اهداف سازمان، کنترل را به امری مستمر، درونی و جاری در سازمان تبدیل نماید. بنابراین؛ پژوهش حاضر با بهرهگیری از شیوة پژوهشی کیفی و روش داده بنیاد به تبیین الگوی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی پرداخته است. در این پژوهش نمونهگیری به روشهای هدفمند، نظری و گلوله برفی انجام شده، ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و شیوة تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادیمی داده بنیاد انجام شده است. نتایج حاصله مؤید آن -است که مقولة اصلی «پیادهسازی کنترل استراتژیک در سازمان و نگاهی -درونی به کنترل استراتژیک» است که با توجه به عوامل علّی، عوامل زمینهای و عوامل مداخلهگر شکل گرفته است و از طریق راهبردها، به دودسته پیامد اصلی شامل پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی منجر میشود.
حسن الوداری؛ محمدتقی امینی؛ اسفندیار فرجوند
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 83-97
چکیده
دانشگاهها در معرض چالشهای محیطی متعددی قرار دارند که حیات و بقای آنها را تهدید میکند. هدف اساسی این پژوهش، ارائة الگویی مؤثر برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری دانشگاه پیام نور است. در بررسی حاضر، برای تحلیل دادهها ار روش نظریه دادهبنیاداستفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند از دادههای متنی و مصاحبه با بزرگان مدیریت برای این منظور ...
بیشتر
دانشگاهها در معرض چالشهای محیطی متعددی قرار دارند که حیات و بقای آنها را تهدید میکند. هدف اساسی این پژوهش، ارائة الگویی مؤثر برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری دانشگاه پیام نور است. در بررسی حاضر، برای تحلیل دادهها ار روش نظریه دادهبنیاداستفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند از دادههای متنی و مصاحبه با بزرگان مدیریت برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی عوامل تأثیرگذار در انطباقپذیری نیز الگوی 7S مکنزی به عنوان الگوی اولیه یا پایه انتخاب شد. در ادامه، الگوی جدیدی با عنوان FITNESS طراحی گردید که بر اساسآن برای نیل به انطباقپذیری یا حساسیت و پاسخگویی به محیط، سازمانها باید به ساختار، فرهنگ، راهبرد، بینشها، فرآیندها، فنّاوری و نیروی انسانی انطباقپذیر مجهز شوند. در نهایت، پیشنهادهایی برای انطباقپذیری دانشگاه پیام نور ارائه گردید.