مدیریت دولتی
غلامعلی طبرسا؛ طیبه امیرخانی؛ سعید نانی
چکیده
سیاستزدگی نظام اداری در زمره مباحثی است که رفع آن همواره مورد نظر اصلاحگران بخش عمومی بوده است. هدف اصلی این مقاله، مشخص کردن شاخصهایی به منظور تمایز میان مشاغل اداری از مشاغل سیاسی به عنوان راهکاری برای مقابله با سیاستزدگی نظام اداری است که در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به آن اشاره شده است(ماده 54 و 71). منظور از مشاغل اداری، ...
بیشتر
سیاستزدگی نظام اداری در زمره مباحثی است که رفع آن همواره مورد نظر اصلاحگران بخش عمومی بوده است. هدف اصلی این مقاله، مشخص کردن شاخصهایی به منظور تمایز میان مشاغل اداری از مشاغل سیاسی به عنوان راهکاری برای مقابله با سیاستزدگی نظام اداری است که در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به آن اشاره شده است(ماده 54 و 71). منظور از مشاغل اداری، مشاغلی است که لازم است تابع کارراهه باشند و تغییر آنها با تغییر در قوه مجریه جایز نیست و مشاغل سیاسی، مشاغلی هستند که رییس جمهور، حق تغییر در آنها را دارد. این مقاله، تعیین معیارهایی برای تمایز میان این دو نوع از مشاغل را مد نظر قرار داده است. بر این اساس، ابتدا شاخصهایی برای تمایز میان این دو نوع از مشاغل در بخش عمومی به کمک مصاحبه با خبرگان استخراج شدند و سپس این شاخصها به شکل پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفتند و بر اساس دیدگاههای آنها برای مشاغل اداری و سیاسی رتبهبندی شدند. نتایج این پژوهش، نشانگر این است که نیاز به چانهزنی و لابیگری سیاسی، نیاز به لحاظ کردن ارزشهای دینی و ملی، و ضرورت پاسخگویی سیاسی، سه شاخص اول برای مشاغل سیاسی و ضرورت پاسخگویی حرفهای شغل، تخصصی بودن فعالیت شغل و ضرورت پاسخگویی قانونی شغل، سه شاخص اول برای مشاغل اداری هستند.