مدیریت دولتی
زهرا حسینی؛ سعید مرتضوی؛ فریبرز رحیم نیا؛ شمس الدین ناظمی
چکیده
بیشتر سازمانها شاهد وقوع رفتارهای غیراخلاقی هستند، اما اغلب شکلی از رفتارهای غیراخلاقی مورد غفلت گرفته است. نوعی خاص از رفتارهای غیراخلاقی با هدف رساندن منفعت به سازمان و اعضای آن صورت میگیرد و با عنوان رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار مشهور است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار در سازمانهای ...
بیشتر
بیشتر سازمانها شاهد وقوع رفتارهای غیراخلاقی هستند، اما اغلب شکلی از رفتارهای غیراخلاقی مورد غفلت گرفته است. نوعی خاص از رفتارهای غیراخلاقی با هدف رساندن منفعت به سازمان و اعضای آن صورت میگیرد و با عنوان رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار مشهور است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار در سازمانهای دولتی انجام شده است. روش پژوهش، روایتپژوهی است و با استفاده از مصاحبه روایتی، تجربه افراد از رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار کسب شد. نمونه آماری تحقیق شامل 14 نفر از مدیران ادارات دولتی خراسان رضوی است که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد و نتایج تحقیق شامل سه دسته دلایل سازمانی (رفتار حمایتی مدیران عالی، نظارت و ارزیابی ناکارآمد، توزیع ناکارآمد اعتبارات، دامنه اختیارات، فشارهای زمانی)، دلایل فردی (هویت سازمانی، تعهد مندی، دلسوزی، خودخدمتی، شخصیت خطرپذیر) و دلایل قانونی (خلأ قانونی، ابهام قوانین، ناسازگاری قوانین) است.
مریم احمدی؛ شمسالدین ناظمی؛ فریبرز رحیمنیا؛ سعید مرتضوی
دوره 3، شماره 1 (پیاپی 9) ، دی 1393، ، صفحه 71-89
چکیده
در دهۀ اخیر مرشدیت بهعنوان نوع جدیدی از آموزش و توسعۀ منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، نظریۀ مرشدیت با تأکید بر نقش مدیر بهعنوان مرشد، ادعا میکند که مرشدیت در سازمان بهعنوان پدیدهای ممکن و واقعی پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور مطالعۀ اکتشافی مؤلفهها و ابعاد رفتار مرشدانه از دیدگاه مدیران صنعت نفت انجام ...
بیشتر
در دهۀ اخیر مرشدیت بهعنوان نوع جدیدی از آموزش و توسعۀ منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، نظریۀ مرشدیت با تأکید بر نقش مدیر بهعنوان مرشد، ادعا میکند که مرشدیت در سازمان بهعنوان پدیدهای ممکن و واقعی پذیرفته شده است. این پژوهش به منظور مطالعۀ اکتشافی مؤلفهها و ابعاد رفتار مرشدانه از دیدگاه مدیران صنعت نفت انجام گرفته است. بدین منظور با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 20 نفر از مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته در قالب مضامین دستهبندی شدند که با توجه به آنها ابعاد رفتار مرشدانه مدیران به پنج رفتار همنوایانه، کمالگرایانه، خودمدیرانه، نقشمدارانه و اثرگذارانه طبقهبندی شدند که هر کدام از این رفتارها خود از مفاهیم دیگری تشکیل شدهاند. در واقع؛ یافتههای حاصل از این پژوهش، با ارائۀ ابعاد و مؤلفههای رفتار مرشدانه، از دیدگاه مدیران، زمینۀ بسط این حوزه در مطالعات سازمانی را فراهم میسازد و زمینهساز افزایش این گونه رفتارها در سازمانها میشود.