ثریا قوره جیلی؛ محمدحسین رحمتی؛ جواد پورکریمی
چکیده
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان حوزة آموزش عالی است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مفهومها و مؤلفههای رهبری دوسوتوان (106 مفهوم کلیدی، 25 مقوله اولیه و 7 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. براساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری رهبری دوسو توان است. نتایج نشان داد که مؤلفه-های توانمندیهای فردی شامل (تواناییهای فردی، مهارتهای فردی، نگرش، رفتار و انگیزش)، برنامهریزی استراتژیک (هدفگذاری، آیندهنگاری)، اخلاقمداری و خدمتگزاری شامل (پایبندی به مهارتهای اخلاقی، خدمترسانی و پاسخگویی، نظارت مستمر)؛ مدیریت کلان دانشگاه شامل (مدیریت دانش، توسعه و بهبود مستمر دانش، مدیریت مشارکتی، استفاده از قابلیتهای سرمایه انسانی، مدیریت مالی، توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی)؛ توسعه همکاریهای علمی (ارتباط با صنعت، تجاریسازی و بینالمللی کردن دانشگاهها)؛ بهرهگیری از فرصتها شامل (توانمندی جذب، مدیریت تسهیلات، شناسایی توانمندیها)؛ هماهنگی و انعطافپذیری شامل (مهارتهای ارتباطی، مدیریت تعادل، مدیریت طراحی) است. این نتایج در قالب الگوی دادهبنیاد برای استفاده رؤسای دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ارائه شده است
مدیریت عمومی
فاطمه بهادری جهرمی؛ حسن زارعی متین؛ محمدحسین رحمتی؛ حسین اخوان علوی
چکیده
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل محتوا و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از مدیران شهرداری قم و جمعی از نخبگان دانشگاهی درزمینة یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، مدل جامعی از عوامل مؤثر، سازوکارها و پیامدهای فراموشی سازمانی هدفمند ارائه شود. عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی هدفمند در سه گروه عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی طبقهبندی شدند که ضمن اشتراکات با سایر تحقیقات گذشته، برخی عوامل به خصوص در حوزة فردی و محیطی و استراتژیک برای نخستین بار در حوزة فراموشی مطرح شده است. مجموعه اقدامات اجرای فراموشی هدفمند بهعلاوه نشانهها و علائم حضور این پدیده در سازمان جهت سهولت سنجش آن در گام دوم و درنهایت پیامدهای اجرای فراموشی هدفمند ارائه شده است. این پیامدها در رابطه با افراد، سازمان و اربابرجوع دستهبندی شده است.