ترانه عنایتی؛ مهناز دازداری
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 120-107
چکیده
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه ...
بیشتر
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است. لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مؤلفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید. سپس، مؤلفههای مستخرجه مورد نظرخواهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان گلستان قرار گرفت تا میزان اهمیت و اولویت هر یک از مؤلفهها بررسی و ابعاد تشکیل دهنده آن شناسایی شوند. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی، از نوع اکتشافی بود که از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای 14 بعد و 72 مؤلفه است. از بین 14 بعد تصویر سازمانی که شامل فناوری دانشگاه، مدیریت، عملکرد بخش پژوهشی، مهارت ارتباطی و رسانه، عملکرد روابط عمومی، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، عملکرد آموزش، کیفیت امکانات و خدمات، محیط کار، شهرت و پیشینه دانشگاه، شاخص روابط انسانی، نوآوری، فعالیتهای فرهنگی و آینده و چشمانداز مالی هستند؛ فناوری دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل بود.