اداره امور عمومی
سید کاظم ابراهیمی؛ علی بهرامی نسب؛ مهدی حسن زاده
دوره 5، شماره 2 (پیاپی 18) ، فروردین 1396، ، صفحه 61-76
چکیده
مدیران شرکتهای دولتی دارای افق تصمیمگیری کوتاهمدت میباشند، لذا تلاش مینمایند تا به هر طریق ممکن از جمله دستکاری و مدیریت سود، عملکرد دوره جاری و در نتیجه پاداش خود را افزایش دهند. علاوه بر این روابط و نفوذ سیاسی نه تنها بر وضعیت مالی بنگاههای اقتصادی تأثیر میگذارد، بلکه انگیزههای مدیران را نیز در ارتباط با مدیریت سود ...
بیشتر
مدیران شرکتهای دولتی دارای افق تصمیمگیری کوتاهمدت میباشند، لذا تلاش مینمایند تا به هر طریق ممکن از جمله دستکاری و مدیریت سود، عملکرد دوره جاری و در نتیجه پاداش خود را افزایش دهند. علاوه بر این روابط و نفوذ سیاسی نه تنها بر وضعیت مالی بنگاههای اقتصادی تأثیر میگذارد، بلکه انگیزههای مدیران را نیز در ارتباط با مدیریت سود تحت تأثیر قرار میدهد و سبب ایجاد تفاوتهای چشمگیر در سیاستهای مالیاتی و کیفیت گزارشگری شرکتها میشود. هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی بر کیفیت گزارشگری مالی و اجتناب مالیاتی شرکتها هست. دادههای تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات مالی 106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1389 تا 1394 جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از الگوی رگرسیون خطی چند متغیّره با استفاده از دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی اثر منفی و معناداری بر کیفیت گزارشگری مالی دارد و زمانی که درصد مالکیت دولت و یا ارتباطات سیاسی در شرکتها افزایش مییابد، کیفیت گزارشگری شرکتها کاهش مییابد، همچنین نتایج نشان داد که مالکیت دولتی اثر معناداری بر اجتناب مالیاتی شرکتها ندارد، اما ارتباطات سیاسی اثر مثبت و معناداری بر اجتناب مالیاتی دارد.