مهشید سلیمانی؛ سید موسی خادمی؛ سعید عبدالمنافی؛ علی شاهنظری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و شناسایی ابعاد و مؤلفه های آن و همچنین عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است.روش پژوهش حاضر از حیث اجرا از نوع پژوهشهای آمیخته(کیفی-کمی) و به لحاظ هدف، کاربردی و از لحـاظ روش اکتشافی از نوع تحلیل محتوا محسوب میشود.با توجه به روش تحلیل محتوا، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی و شناسایی ابعاد و مؤلفه های آن و همچنین عوامل موثر بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی انجام شده است.روش پژوهش حاضر از حیث اجرا از نوع پژوهشهای آمیخته(کیفی-کمی) و به لحاظ هدف، کاربردی و از لحـاظ روش اکتشافی از نوع تحلیل محتوا محسوب میشود.با توجه به روش تحلیل محتوا، فرایند کدگذاری و طبقه بندی در نزم افزار MAXQDA 2018 پیاده شد سپس جهت اعتبار سنجی با روش دلفی فاری کدها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در مرحله کمی در قالب نرم افزار PLS اندازه گیری شد.در این پژوهش ضمن دستهبندی ابعاد شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی سعی شده است که عوامل موثر بر آن نیز شناسایی گردد. یافته ها نشان داد در مرحله اول با رویکرد کیفی هشت بعد شایستگیهای بنیادی شامل شایستگی شناختی- بینشی، شایستگی کارافرینانه، شایستگیهای رهبری، شایستگی ارتباطی، شایستگیهای فردی، شایستگیهای فنی و تخصصی، شایستگی اخلاقی و شایستگی روان شناختی و شش عامل تاثیر گذار صورتبندی گردید در مرحله دوم، با رویکرد کمی تاثیر شش عامل بر شایستگی بنیادی مدیران منابع انسانی مورد سنجش و تایید قرار گرفت.
الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاهنظری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای شبکه اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روشهای آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. بهمنظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشنهای بومی شبکه اجتماعی، نظریة دادهبنیاد را طرح و تدوین کردهایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار دادهایم تا از تعمیمپذیری بافتههای پژوهش اطمینان حاصل کنیم. بهمنظور گردآوری دادههای کیفی پژوهش، طبق نمونهگیریهای بازه ارتباطی و متنوع و نیز نمونهگیری ممیز، تعدادی از استادان خبره در این زمینه، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند و پس از انجام مصاحبههای عمیق با ایشان، گردآوری دادهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. رهآورد این مرحله از پژوهش، مدلی کیفی به همراه گزارههایی حکمی بود که در مرحله دوم، قالب فرضیه به خود گرفتند و در معرض آزمون کمی واقع شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. در کدگذاری باز محقق به ۱۱۸ مفهوم دست یافت که با طبقهبندی آنها ۲۲ مؤلفه و ۵ بعد به دست آمد که براساس آن مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. براساس این مدل در بخش کمی مشخص شد بستر بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (210/0). چالشها بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تأثیر معنادار دارد (239/0-). همچنین مشخص شد حمایت دولتی تأثیر بستر (111/0) و چالشها (120/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند. امنیت تأثیر بستر (116/0) و چالشها (117/0-) بر کارکرد اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی را تعدیل میکند.
علی شاهنظری درچه؛ غلامرضا اسدیکرد
چکیده
هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تشکلیابی و رونق بازار خدمات فرهنگی است. این پژوهش به لحاظ کیفی یک پژوهش اکتشافی و از نـظر هـدف، کاربردی و دارای ماهـیت، توصیفی-پیمایشی و کمی است. مبانی نظری به روش کتابخانهای و دادههای آن به وسیله نمونهگیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته به تأیید خبرگان رسیده است. روایی محتوا از نوع صوری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تشکلیابی و رونق بازار خدمات فرهنگی است. این پژوهش به لحاظ کیفی یک پژوهش اکتشافی و از نـظر هـدف، کاربردی و دارای ماهـیت، توصیفی-پیمایشی و کمی است. مبانی نظری به روش کتابخانهای و دادههای آن به وسیله نمونهگیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته به تأیید خبرگان رسیده است. روایی محتوا از نوع صوری و از نوع همگرا با تأیید عاملی است. همچنین در تمامی موارد میزان آلفای کرونباخ برای پایایی کل پرسشنامه مطلوب و مورد تأیید است. جامعة آماری هدف این پژوهش مصرفکنندگان خدمات فرهنگی از بین افراد 15 تا 60 سال اعم از زن و مردِ مراجعهکننده به مراکز فرهنگی منطقه شش تهران در مقطع زمانی سال 1398 شامل 288 نفر است که بهطور تصادفی انتخاب شدهاند. در انجام فرایند دلفی روش نمونهگیری برای انتخاب خبرگان قضاوتی است. برای پاسخ به سؤالهای پژوهش، بررسی فرضیهها و تحلیل یافتهها، از آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 95% تأیید شد است.
مدیریت عمومی
علی شاه نظری؛ سعید فرجام؛ تهمینه سادات میرمحمدعلی رودکی
دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 101-114
چکیده
در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر ...
بیشتر
در حوزة توسعه خدمات الکترونیک ، در سازمان تأمین اجتماعی طرح های زیادی در سازمان به تازگی پس از تدوین به اجرا رسیدند، اما روندها و سناریوهای آینده را نادیده گرفتند . هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آیندة توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در افق بیش از ده سال است. این پژوهش به کمک روش سناریونگاری شبکة جهانی کسب وکار و عوامل مؤثر بر موفقیت و با توجه به نظر خبرگان، مهم ترین عدم قطعیت ها را در این حوزه شناسایی میکند. جامعة آماری را 20 نفر از خبرگان سازمان تأمین اجتماعی شکل می دهد. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است. برای گردآوری داده ها از توزیع پرسشنامه، بررسی اسناد و مدارک و پنل تخصصی استفاده شد . برای سنجش روایی و اعتبار پرسشنامه، به ترتیب ازخبرگان و ضریب آلفای کرونباخ بهره برده شد. مطابق نظر خبرگان با تعیین دو عدم قطعیت «سرمایه گذاری عمومی در زمینة زیرساخت و منابع انسانی» و« تعامل پذیری سیستم ها در سطوح مختلف» به مثابة محورهای اصلی سناریونویسی، چهار سناریو استخراج شد. پس از تدوین آینده ها و چشم اندازهای سازمان و تدوین استراتژی دستیابی به آینده ی مطلوب نوبت به اجرای استراتژی ها ست. در ادامه ی پژوهش ارتباط علی و معلولی بین اهداف استراتژیکی که در چهار منظر کارت امتیازی متوازن طبقه بندی شده بود ، با استفاده از روش دیمتل و مبتنی بر نظر خبرگان، برقرار و نقشه استراتژی توسعه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی ترسیم شد.