تقی داور؛ سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی
چکیده
امروزه توسعه کشورها براساس خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی پایهریزی میشود. رسیدن به این هدف در سایه رهبری کارآفرینانه تسهیل میشود. یکی از زمینههای مورد توجه محققان، ضرورت نیاز سازمانهای امروزی به رهبری کارآفرینانه در چنین شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی است. رهبری کارآفرینانه، سبکی از رهبری است که در آن رهبر، بر عملکرد گروه ...
بیشتر
امروزه توسعه کشورها براساس خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی پایهریزی میشود. رسیدن به این هدف در سایه رهبری کارآفرینانه تسهیل میشود. یکی از زمینههای مورد توجه محققان، ضرورت نیاز سازمانهای امروزی به رهبری کارآفرینانه در چنین شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی است. رهبری کارآفرینانه، سبکی از رهبری است که در آن رهبر، بر عملکرد گروه در دستیابی به اهداف سازمانی که شامل کشف و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی است، تأکید دارد. لذا، هدف این مقاله شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای رهبری کارآفرینانه بهمنظور ارائه مدل است. در این پژوهش از روش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل ۱۴ نفر از اعضای هیات مدیره و نیز مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا است که به عنوان گروه خبرگان، بصورت هدفمند انتخاب شده اند و گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با این افراد انجام شده است. دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تحلیل شده و در قالب 355 کد، 72 مفهوم، 13 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی طبقهبندی شده است. درنهایت مدل رهبری کارآفرینانه با شناسایی و معرفی 13 مؤلفه و 5 بعد، شامل هدایتگری (هدفگرایی، الهام بخشی و الگوسازی)، تسهیلگری (قابلیت ادراکی، قابلیت ارتباطی، توانمندسازی)، حمایتگری (ایجاد تعهد، ایجاد انگیزه و هوش هیجانی)، مربیگری (جهتگیری تیمی و مشارکتجویی) و عامل کارآفرینی (قابلیت حرفهای و قابلیت کارآفرینی)، طراحی و ارائه شده است.