الهام ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فهم معنا و ساختار اساسی پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل انجام شد. این فهم، از تحلیل تجربه زیسته هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران آنان، زنان عضو هیئتعلمی بودند به دست آمد. بنابراین، هدف پژوهش، روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل مبتنی بر مدل بهینه شده کُلایزی مورد استفاده قرار گرفت. پرسش اصلی مطرح ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فهم معنا و ساختار اساسی پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل انجام شد. این فهم، از تحلیل تجربه زیسته هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران آنان، زنان عضو هیئتعلمی بودند به دست آمد. بنابراین، هدف پژوهش، روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل مبتنی بر مدل بهینه شده کُلایزی مورد استفاده قرار گرفت. پرسش اصلی مطرح شده در این: پژوهش «پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل از دیدگاه افرادی که آن را تجربه کردهاند چه ساختاری دارد؟». برای نمونهگیری با در نظر گرفتن دو معیار شمولیتِ کلایزی، از روشهای غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. با پرسیدن پیشسؤلهای غربالگری، هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران زن عضو هیئتعلمی داشتند، بهعنوان نمونه: پژوهش انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبههای مفصل با این افراد، از روش پدیدارشناسی هشت مرحلهای کلایزی برای تحلیل دادهها استفاده شد. مطابق یافتههای پژوهش، پانزده خوشه در قالب پنج تمِ مکشوف، دستهبندی شدند. تمهای مبیّنِ معنای پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل از دیدگاه مشارکتکنندگان عبارت بودند از: 1. تزریق و تلقین حس فروماندگی، 2. بنبست ارتباطی، 3. سلوک ناعادلانه، 4. سبک مدیریت جعلی و 5. بافتار تبعیضآمیز تجربهشده. در پایان برمبنای تمهای احصا شده، توصیف جامعی از معنا و ساختار پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل ارائه شد.
مدیریت دولتی
نور محمد یعقوبی؛ محمد کوهی خور؛ امین رضا کمالیان؛ مهدی تاجپور
دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 117-136
چکیده
با پیشرفت جوامع، میزان حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افزایش یافته است و استمرار آن نیاز به وجود بسترهای مناسب دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رفتارهای قلدری سازمانی بر نگرش شغلی و سازمانی انجام میگیرد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از زنان کارمند دانشگاه تهران است و 170 ...
بیشتر
با پیشرفت جوامع، میزان حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افزایش یافته است و استمرار آن نیاز به وجود بسترهای مناسب دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رفتارهای قلدری سازمانی بر نگرش شغلی و سازمانی انجام میگیرد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از زنان کارمند دانشگاه تهران است و 170 نفر بعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدهاند. 45 سوال برای قلدری سازمانی و 61 سوال برای نگرش شغلی و سازمانی و پرسشنامه الکترونیکی برای جمعآوری دادهها بکارگرفته شده و دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی و همبستگی اسپیرمن تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که ضریب همبستگی اسپیرمن بین رفتارهای قلدری سازمانی با نگرش شغلی و سازمانی منفی است و همچنین همبستگی هر یک از ابعاد نگرش شغلی و سازمانی با رفتارهای قلدری منفی و معنادار است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که بین رفتارهای قلدری سازمانی بر نگرش شغلی و سازمانی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد. حضور زنان در سازمانهای رو به افزایش است و از طرفی نمیتوان منکر وجود رفتارهای قلدری در سازمانها شد که میتواند آسیبهای زیادی به این قشر وارد کند، در نتیجه سازمانهای باید آسایش و آرامش لازم را برای آنها در جهت پیشرفت و ارتقاء در سازمان فراهم سازند.