مدیریت عمومی
رضا زارع؛ اکبر بهمنی چوب بستنی؛ علیرضا فتحی زاده
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 29-48
چکیده
دموکراسی تنها محدود به نهادهای سیاسی نیست، بلکه شامل استقرار دموکراسی در کل جامعه، نهادها و سازمانهای آن است. دموکراسی سازمانی برای تحقق ایدهآلهای دموکراتیک نظیر استقلال فردی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان و مشارکت در همه مسائلی که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار میدهد ضروری و لازم است. هدف از این پژوهش دستیابی به عوامل ...
بیشتر
دموکراسی تنها محدود به نهادهای سیاسی نیست، بلکه شامل استقرار دموکراسی در کل جامعه، نهادها و سازمانهای آن است. دموکراسی سازمانی برای تحقق ایدهآلهای دموکراتیک نظیر استقلال فردی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان و مشارکت در همه مسائلی که زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار میدهد ضروری و لازم است. هدف از این پژوهش دستیابی به عوامل مؤثر بر استقرار دموکراسی سازمانی در سازمانهای بخش عمومی است تابتوانند با استفاده از اصول دموکراسی نحوهی اجرای فعالیتهای خود و همچنین محیط کار را به گونهای طراحی کنند که موجب شکوفایی و توسعهی تواناییهای بالقوهی کارکنان و نیز ارائهی اثربخش کالاها و خدمات به عموم جامعه شود. در این پژوهش توسعهای-کاربردی از روش توصیفی- پیمایشی فن دلفی برای دستیابی به مؤلفههای مؤثر بر ایجاد دموکراسی سازمانی و از روش توصیفی- همبستگی مدلیابی معادلات ساختاری جهت تحلیل عاملی تاییدی و سنجش روایی سازه استفاده شده است. مشارکتکنندگان در بخش دلفی را اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد سازمانهای بخش عمومی آشنا با مفهوم دموکراسی سازمانی و جامعهی آماری در بخش مدلیابی معادلات ساختاری را کارکنان هفت سازمان بخش عمومی در استان بوشهر تشکیل میدهند. در این پژوهش نخست مطالعهی جامعی در متون علمی صورت پذیرفت و شاخصهایی شناسایی و سپس این شاخصها به نظرخواهی خبرگان گذاشته و در نهایت 32 شاخص و 9 بعد اصلی که عبارتند از: پاسخخواهی اجتماعی، حاکمیت مشترک، جو سازمانی عادلانه، کرامت سازمانی، شفافیت، مراودات اثربخش، فرهنگ آزادی خواهی سازمانی، انعطافپذیری سازمانی و عدالت شغلی، شناسایی شدند.