مدیریت دولتی
حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی
چکیده
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است ...
بیشتر
دادههای دولتی با بودجه عمومی جمعآوری میشوند و دربرگیرنده دادههای ارزشمندی هستند که در صورت باز شدن آنها، قابل بهرهبرداری در حوزههای مختلف بوده و میتوانند منشأ شکلگیری نوآوری باشند، ازاینرو، لازم است زمینهها و عوامل مؤثر بر شکلگیری نوآوری مبتنی بر دادههای دولتی باز (OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از: «دادههای دولتی باز چگونه منجر به خلق نوآوری میشوند؟»؛ بهطوری که تلاش شده به 6 سؤال فرعی پژوهش در قالب: شرایط علّی، شرایط زمینهای، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جهت شکلگیری نوآوری مبتنی بر OGD پاسخ داده شود. در پژوهش حاضر براساس روش آمیخته (کیفی–کمّی) ابتدا نظریه دادهبنیاد مبتنی بر روش اشتراوس-کوربین استفاده شد و برای تحلیل کیفی دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری سه مرحلهای به کار برده شد، سپس به کمک روش آنتروپی شانون، ارزیابی کمّی شده است. در مصاحبه با خبرگان براساس اصل کفایت دادهها تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته به صورت تعاملی انجام پذیرفت. براساس نتایج به دست آمده از روش مصاحبه و یافتههای مراحل کیفی و کمّی، با کدگذاری سه مرحلهای، تعداد 6 مقوله اصلی منطبق با سؤالات فرعی پژوهش و 20 مقوله فرعی دربردارنده 95 مفهوم استخراج شد. به ازای هر مقوله اصلی، مقولههای فرعی و مفاهیم مستلزم توجه برای پژوهشهای آتی پیشنهاد شد. الگوی نظری پیشنهادی نشان میدهد در صورتی که در گام اول، تدوین قوانین حمایتی این حوزه و مطالبه ذینفعان برونسازمانی (شرایط علّی) بهدرستی انجام پذیرد؛ و در گام دوم چنانچه به صورت همزمان توسعه بازار و سرمایهگذاری (شرایط زمینهای)، تدوین سند حکمرانی داده (پدیده اصلی) و بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی در قالبPPP (شرط مداخلهگر) بهدرستی استفاده شود؛ در نتیجه در گام سوم، با بهکارگیری انواع نوآوریها (راهبردها)، تحقق پیامدهایی نظیر حل مشکلات «رکود کسبوکارهای خصوصی» و «بیکاری در جامعه»، همچنین شفافیت در سازمان حاصل میشود.
سید موسی خادمی؛ سید رضا خادمی
چکیده
دولت الکترونیک بهواسطه مزایای فراوانی که برای هر کشور به ارمغان میآورد بسیار مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. ضرورتهایی مثل شفافیت، چابکی، سهولت دسترسی به خدمات و صرفهجویی در زمان و هزینه مواردی هستند که باعث میشود دولتها به این مهم علاقه نشان دهند و برای اجرای سختافزاری و نرمافزاری دولت الکترونیک بکوشند. هدف از ...
بیشتر
دولت الکترونیک بهواسطه مزایای فراوانی که برای هر کشور به ارمغان میآورد بسیار مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. ضرورتهایی مثل شفافیت، چابکی، سهولت دسترسی به خدمات و صرفهجویی در زمان و هزینه مواردی هستند که باعث میشود دولتها به این مهم علاقه نشان دهند و برای اجرای سختافزاری و نرمافزاری دولت الکترونیک بکوشند. هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل سنجش بلوغ دولت الکترونیک و بهکارگیری مدل مزبور برای تعیین سطح بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان است. مدل طراحی شده دارای 4 سطح شامل حضور در وب، تعامل دولت و شهروندان، تراکنش و یکپارچهسازی است. با توجه به پژوهش انجام شده مشخص شد که در مقطع انجام پژوهش مطابق مدل ارائه شده در این مقاله سطح بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان از سطح اول که اصلیترین موضوع آن حضور در سطح وب است عبور کرده ولی در سطح دوم که تعامل بین دولت و شهروندان است به میزان کافی از توسعه در حوزه دولت الکترونیک برخوردار نیست و براساس نتایج حاصله سازمان مذکور در حال گذار از سطح 2 به 3 است. در پژوهش حاضر از روشهای آمار استنباطی شامل، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روشهای آماری ازجمله آلفای کرونباخ و تحلیل اکتشافی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس. 22 استفاده شد. همچنین برای برازش مدل مفهومی پژوهش از نرمافزار لیزرل استفاده شده است.
محمد لگزیان؛ افسانه یوسف پور؛ سیده فریماه تقوی
دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 11-32
چکیده
امروزه سازمانها نسبت به گذشته تغییر کردهاند، درگذشته سازمانها بر حفظ و محرمانه نگهداشتن اطلاعات و دادهها تأکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آنهاست. بااینوجود فرایند به اشتراکگذاری اطلاعات با چالشها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی ...
بیشتر
امروزه سازمانها نسبت به گذشته تغییر کردهاند، درگذشته سازمانها بر حفظ و محرمانه نگهداشتن اطلاعات و دادهها تأکید داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتی در سرتاسر مرزهای سازمانی اولویت اصلی آنهاست. بااینوجود فرایند به اشتراکگذاری اطلاعات با چالشها و عوامل اثرگذار بسیاری روبرو است. بر این اساس پژوهش حاضر سعی در بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر میزان و نحوۀ اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی دارد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی- تحلیلی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات ادارات کل دولتی استان خراسان رضوی در شهر مشهد میباشد. که بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد آنها حدود 130 نفراست، با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ معلوم نمونهای مشتمل بر 108 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از الگوی مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر رهبری سطح بالا، ارتباط و تعامل دوجانبه، سازگاری، حمایت مدیریت عالی، هزینههای مالی، فرایند امنیت، مزایا و ریسکهای مورد انتظار بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی است اما قوانین و سیاستها، اعتماد بین سازمانی و قابلیتهای فناوری اطلاعات تأثیر معنیداری بر میزان اشتراک اطلاعات میان سازمانهای دولتی نداشته است.
مدیریت دولتی
علی قربانی؛ بهزام سرمست؛ فاطمه مهدی پور
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 137-148
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی زیرساختهای استقرار شهرداری الکترونیک در کلان شهر تبریز می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در بخش آمار و فناوری اطلاعات شهرداری و کارکنان شاغل در بخشهای مربوط به فناوری اطلاعات مناطق شهرداری تبریز در سال 1392 به تعداد 120 نفر می باشند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی زیرساختهای استقرار شهرداری الکترونیک در کلان شهر تبریز می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در بخش آمار و فناوری اطلاعات شهرداری و کارکنان شاغل در بخشهای مربوط به فناوری اطلاعات مناطق شهرداری تبریز در سال 1392 به تعداد 120 نفر می باشند. ابزار جمع آوری دادها شامل پرسشنامه بود. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد که زیرساخت های مدیریت راهبردی، آموزش نیروی انسانی، خدماتی و کاربردی برای استقرار شهرداری الکترونیک در شهرداری تبریز هنوز فراهم نشده است. ولی زیر ساخت های فنی(شبکه ای و ارتباطی)، سخت افزاری و پشتیبانی، نرم افزاری و سیستم های کاربردی و امنیت اطلاعات برای استقرار شهرداری الکترونیک در شهرداری تبریز فراهم شده است.