با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
طراحی الگوی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران

معصومه مؤمنی مفرد؛ رضا سپهوند؛ سید نجم الدین موسوی؛ حجت وحدتی

دوره 10، شماره 4 (پیاپی 40) ، آبان 1401، ، صفحه 135-154

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.62340.4518

چکیده
  هدف از انجام این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی و از نظر ماهیت در حیطه مطالعات توصیفی قرار دارد. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه استادان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نظام مدیریت عملکرد سازمان‌های بخش دولتی ایران

عبدالرضا غنی‌زاده؛ روح‌اله نوری؛ اکبر حسن‌پور؛ یوسف وکیلی

دوره 10، شماره 1 (پیاپی 37) ، دی 1400، ، صفحه 47-66

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.59274.4391

چکیده
  یک دهه از استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد فعلی سازمان‌های بخش دولتی ایران براساس ضوابط قانون مدیریت خدمات کشوری، سپری می‌شود؛ اما آسیب‌شناسی علمی و جامعی از این نظام منتشر نشده است. اگر عارضه‌ها و نارسایی‌های احتمالی نظام کنونی در کنار یکدیگر جای‌گیرند و استمرار یابند موجب شکاف‌های عمیق عملکردی خواهند شد، ازاین‌رو، هدف این ...  بیشتر

الگوی شفاف‌سازی عملکرد سازمان‌های دولتی

لیلا قاسمی اسفهلان؛ صمد خباز باویل

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 107-122

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.52653.4086

چکیده
  شفافیت در سازمان‌های دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیم‌گیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و به­عنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعه‌ای پایدار به‌کار می‌رود. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفاف‌سازی عملکرد سازمان­های دولتی انجام ...  بیشتر

ارائه مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت

علاءالدین رفیع زاده؛ ناصر میرسپاسی؛ عادل آذر

دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16) ، مهر 1395، ، صفحه 81-100

چکیده
  یک نظام ارزیابی و پایش در قالب مدیریت عملکرد که برنامه‌های کلان دولت را با یک نگرش سیستمی در تمام سطوح، مورد پایش قرار داده و بازخوردهای لازم را جهت هموار کردن راه رسیدن به اهداف و برنامه­های تعیین‌شده ارائه نماید، یکی از ضرورت­هاست. لذا هدف اصلی این مقاله طراحی مدل جامع مدیریت عملکرد در سطح دولت و دستگاه­های اجرایی می­باشد. ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تدوین مدل مناسب رهبری برای بهبود عملکرد سازمان‌های نوآور

مجتبی رفیعی؛ عباسعلی قدیریان؛ سید علی اکبر احمدی؛ ابوالحسن فقیهی

دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 119-132

چکیده
  در شرایطی که فضای کسب‌وکار هرروز پویا‌تر و پیچیده‌تر می‌شود ایجاد و  توسعه مزیت‌های رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر فناوری‌های موجود است و سازمان‌های تحقیق و توسعه وابسته به شرکت‌ها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء می‌کنند.اما همواره یکی از چالش‌های اساسی مدیران ارشد آن‌ها، چگونگی بهبود عملکرد این سازمان‌ها است ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمان های تابعه مدیریت شهری با استفاده از توسعه کارت امتیازی متوازن

محمد موسوی

دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 99-116

چکیده
  در این پژوهش، کارت امتیازی متوازن، جهت ارزیابی سازمان های وابسته به شهرداری، توسعه داده شد. با وجود الگوهای متعدد طراحی شده جهت ارزیابی عملکرد واحدهای زیر مجموعه شهرداری مشهد، الگویی که وجوه افتراق ذاتی سازمان ها را توأمان با وجوه عملکردی آنها را مورد توجه قرار دهد، ارایه نشد. از این رو، هدف از این پژوهش، تدوین الگویی است که مضاف بر ...  بیشتر

بررسی و تببین نقش سرمایة روان‌شناختی در پیامدهای سازمانی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی ایران(
دوره 1، شماره 2 (پیاپی 2) ، فروردین 1392، ، صفحه 36-23

چکیده
  چکیده به طور کلی هدف اصلی مدیران، بهبود پیامدهای سازمانی است. برای تحقق این امر، راهکارهای مختلفی از سوی صاحب‌نظران ارائه شده است. یکی از موضوعات جدیدی که در این ارتباط مطرح شده، سرمایة روان‌شناختی است. سرمایة روان‌شناختی بر توانمندی‌ها و داشته‌های فرد تأکید می‌کند و به موضوعات مثبت زندگی بشر نظیر شادکامی، خلاقیت، هوش ...  بیشتر