مدیریت دولتی
سید مهدی موسوی داودی؛ محمدجواد حضوری؛ رضا نجاری؛ عباسعلی رستگار
دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17) ، دی 1395، ، صفحه 33-48
چکیده
پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون میباشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون میباشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود که محقق با جستوجوی مضمونهایی که معرف ارزشهای سازمانی بودند، در ابتدا به 324 کد دستیافت. در ادامه، پس از مصاحبه و نیز ارائه کدهای استخراجشده به خبرگان حوزه و دانشگاه، 70 کد دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد شد. نهایتاً، کدهای استخراجشده به روش تحلیل مضمون در قالب کدهای باز، 53 مضامین پایه و 4 مضامین سازماندهنده تقسیم بندی شدند. سپس، نتایج این تقسیم بندی در قالب پرسشنامههایی خدمت خبرگان ارائه شد و نظر آنها در اینخصوص دریافت شد و توسط آزمون Binomial در SPSS بررسی شد. نهایتاً، بعد از جمعآوری نظرات خبرگان، حاصل کار بهصورت مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه ارائه شد؛ که شامل 4 مؤلفه ارزشهای اخلاقی-فرهنگی، ارزشهای دانشی-بینشی، ارزشهای حرفهای، و ارزشهای بنیادین است.