مدیریت دولتی
نبی اله کهن
چکیده
هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رستهای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار میکند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری میگردد. نوع پژوهش، توسعهای است و بهمنظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردمنگاری استفادهشده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است ...
بیشتر
هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رستهای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار میکند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری میگردد. نوع پژوهش، توسعهای است و بهمنظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردمنگاری استفادهشده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است که این دوره درون آن برگزار میشود. دادههای پژوهش توسط مصاحبه با ۲۳ نفر از کارکنانی که این دوره را طی نموده و مایل به مصاحبه و گفتگو در این مورد بودند و مشاهدة تعاملات روزمرة کارکنان و نوشتن ویژگی این تعاملات توسط محقق که خود جزئی از افرادی است که این دوره را طی نمودهاند، جمعآوری گردید. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شد. تحلیل دادههای گردآوریشده با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام گرفت. پس از توصیف غنیِ دو مفهوم «رقابت» و «برخوردار ماندن» که دو کلیدواژۀ اصلی پژوهشاند، تحلیل دادهها، آشکارکنندۀ ۱۲ کد مرتبط با پیامدهای رقابت آموزشی است که در دو مفهوم پیامدهای فردی و اجتماعی نمایان میشوند.
مدیریت دولتی
نبی اله کهن؛ علی صفری؛ هادی تیموری
دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، ، صفحه 13-30
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ایجادکنندة بر دوستی در محل کار است. نوع پژوهش، توسعهای و به صورت ترکیبی است و برای استخراج عوامل از روش مردمنگاری استفاده گردید. در بخش کمّی پژوهش جهت تأیید مدل حاصل از بخش کیفی پژوهش، پرسشنامهای محققساخته طراحی گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ایجادکنندة بر دوستی در محل کار است. نوع پژوهش، توسعهای و به صورت ترکیبی است و برای استخراج عوامل از روش مردمنگاری استفاده گردید. در بخش کمّی پژوهش جهت تأیید مدل حاصل از بخش کیفی پژوهش، پرسشنامهای محققساخته طراحی گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) استفاده شد. با توجه به تعداد پرسشهای پرسشنامه، 315 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید و به همین میزان، پرسشنامهها توزیع و تکمیل شد. روایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. تحلیل دادهها در بخش کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام شد. نتایج بخش کیفی پژوهش نشاندهندة آن است که سه دسته از عوامل فردی، سازمانی و برونسازمانی با زیرمتغیرهای خود در ایجاد دوستی در محل کار نقش دارند. نتایج بخش کمّی پژوهش نیز نشان میدهد که عوامل فردی به میزان (91/0)، عوامل سازمانی به میزان (21/0) و عوامل برونسازمانی به میزان (5/0) بر دوستی در محل کار تأثیرگذار هستند.