مدیریت دولتی
هادی مصدق؛ وجیه سادات حسینی
دوره 4، شماره 3 (پیاپی 15) ، تیر 1395، ، صفحه 63-84
چکیده
ارائه فرایند مناسب جذب هیأت علمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، هدف این پژوهش بود. که بدین منظور به بررسی آسیبهای فرایند کنونی، چگونگی فرایندهای دانشگاههای دنیا و همچنین بررسی دیدگاه صاحبنظران در خصوص فرایند مناسب جذب، پرداخته شد. جهت بررسی آسیبهای جذب و همچنین تجربه دانشگاههای دنیا از روش کتابخانهای و برای بررسی نظرات ...
بیشتر
ارائه فرایند مناسب جذب هیأت علمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، هدف این پژوهش بود. که بدین منظور به بررسی آسیبهای فرایند کنونی، چگونگی فرایندهای دانشگاههای دنیا و همچنین بررسی دیدگاه صاحبنظران در خصوص فرایند مناسب جذب، پرداخته شد. جهت بررسی آسیبهای جذب و همچنین تجربه دانشگاههای دنیا از روش کتابخانهای و برای بررسی نظرات صاحبنظران جذب از روش تحلیل مضمونبا ابزار مصاحبه پاره ساختاریافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات مصاحبه توسط متخصصان و پایایی تحلیلها از روش پایایی باز آزمون (91/0) و پایایی بین کدگذاران (78/0)تأیید شد. جامعه موردنظر تمامی متخصصان آموزش عالی و متصدیان جذب هیأت علمی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، شناسایی و مورد مصاحبه و در 25 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها ضبط، پیادهسازی و تحلیل و کدگذاری شد. یافتههای بخش مطالعاتی منتج به شناسایی 84 اقدام مناسب و 13 آسیب محوری فرایند کنونی و یافتههای بخش کیفی منتج به شناسایی 64 اقدام مناسب در فرایند جذب، از نگاه صاحبنظران شد. درنهایت با توجه به مقایسه اقدامات اشارهشده در دانشگاههای دنیا و اقدامات استخراجشده از دیدگاه صاحبنظران و با لحاظ آسیبهای موجود، فرایند موردنظر در 14 اصل و 64 اقدام مناسب در مراحل چهارگانه: برنامهریزی، نیرویابی، انتخاب و انتصاب طراحی شد.