محسن فرهادی نژاد؛ محسن عین علی؛ هوشمند باقری قره بلاغ
چکیده
خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم میگیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی ...
بیشتر
خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم میگیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی هوشیارانه است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سمنان است. برای این منظور با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونهای به تعداد 285 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد (هافستد، 1994؛ رامینگونگ و اسنانسینگ، 2013؛ یلدریم، 2014 و کوپمانس و همکاران، 2012) است و برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پلاس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص فاصلۀ قدرت، فردگرایی، مردانگی، اجتناب از عدم اطمینان و جهتگیری بلندمدت بر خاموشی هوشیارانه تأثیر مثبت و معنیداری دارد. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به تأثیر منفی خاموشی هوشیارانه بر عملکرد کارکنان با ضریب مسیر 488/0- و ارتباطات سازمانی با ضریب مسیر 514/0- اشاره کرد. وجه تمایز این پژوهش با مطالعات انجام شده درزمینۀ ابعاد فرهنگ هافستد در این است که در مطالعۀ حاضر بر نقش متغیر خاموشی هوشیارانه تأکید شده که در تحقیقات گذشته مغفول مانده بود.
مدیریت دولتی
بلال پناهی
چکیده
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردندادههای ...
بیشتر
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردندادههای موردنیاز توصیفی و از نوع پژوهش همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان سازمان آب منطقهای آذربایجان شرقی به تعداد 340 نفر است و نمونه موردمطالعه به روش نمونهگیری تصادفی و طبق فرمول کوکران برابر با 181 نفر به دست آمد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. در بحث آمار استنباطی ابتدا آزمون نرمال بودن دادهها انجام شد و سپس فرضیات پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی بر کاهش تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی تأثیر دارد. همچنین شفافیت سازمانی بر ارتباطات سازمانی تأثیر معنیداری دارد و ارتباطات سازمانی نیز بر کاهش تعارضات سازمانی تأثیرگذار است. وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردن دادههای موردنیاز توصیفی و از نوع پژوهش همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان سازمان آب منطقهای آذربایجان شرقی به تعداد 340 نفر است و نمونه موردمطالعه به روش نمونهگیری تصادفی و طبق فرمول کوکران برابر با 181 نفر به دست آمد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. در بحث آمار استنباطی ابتدا آزمون نرمال بودن دادهها انجام شد و سپس فرضیات پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی بر کاهش تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی تأثیر دارد. همچنین شفافیت سازمانی بر ارتباطات سازمانی تأثیر معنیداری دارد و ارتباطات سازمانی نیز بر کاهش تعارضات سازمانی تأثیرگذار است.
مدیریت عمومی
حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 49-66
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک جدول ماتریسی محقق ساخته میباشد که براساس مقایسههای زوجی ما بین مؤلفههای پژوهش به صورت یک ماتریس مربعی طراحی شده است. نتایج پژوهش موجب شناسایی 11 بعد از ابعاد مهم شایستگی عاطفی اجتماعی شد. همچنین نتایج نشان داد دانش عاطفی اجتماعی، خودآگاهی، خودمدیریتی، و خودانگیزشی به دیگر ابعاد قدرت تأثیرگذاری بیشتری بر شایستگی عاطفی اجتماعی داشتند. براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی عاطفی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر یک از آنها موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی خواهد شد.