محمدرضا آقازاده؛ طیبه عسگری؛ عادله شاهی؛ آمنه فرهمند
دوره 4، شماره 1 (پیاپی 13) ، بهمن 1394، ، صفحه 29-52
چکیده
بر اساس آخرین پژوهشهای صورت گرفته توسط مجله استراتژی و رهبری، مدیریت استراتژیک با کسب نزدیک به 90٪ آراء به عنوان پرکاربردترین ابزار مدیریتی شناخته شد. این در حالی است که به عقیده صاحبنظران، به کارگیری مدلهای موجود مدیریت استراتژیک به دلیل تفاوت میان سازمانهای انتفاعی و دولتی- حاکمیتی مناسب نیست. هدف این مقاله طراحی مدل فرآیندی ...
بیشتر
بر اساس آخرین پژوهشهای صورت گرفته توسط مجله استراتژی و رهبری، مدیریت استراتژیک با کسب نزدیک به 90٪ آراء به عنوان پرکاربردترین ابزار مدیریتی شناخته شد. این در حالی است که به عقیده صاحبنظران، به کارگیری مدلهای موجود مدیریت استراتژیک به دلیل تفاوت میان سازمانهای انتفاعی و دولتی- حاکمیتی مناسب نیست. هدف این مقاله طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای، با استفاده تحلیل کیفی و الگوسازی ساختاری تفسیری است. که در نهایت به صورت نمودار و الگوی فرایندی درآمده است. در این راستا، نمونه گیری، هدفمند غیرتصادفی است. انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین صورت گرفته است. معیارهای اصلی انتخاب خبرگان تسلط نظری، تجربه عملی، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش و دسترسی است. در نهایت نتیجه پژوهش به صورت الگوی فرآیندی تجویزی تنظیم و ترسیم شده است. این الگوی فرآیندی، مسیر دستیابی به استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای را به صورت گام به گام نشان میدهد.