مدیریت دولتی
یحیی داداش کریمی؛ ناصر میرسپاسی؛ رضا نجفبیگی
چکیده
بررسی پژوهشهای گذشته درزمینة حکمرانی نشاندهندة این موضوع بوده که درمجموع هریک از پژوهشها با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال میکرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـیهـای حکمرانی نبوده است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخصهای شفافیت، پاسخگویی ...
بیشتر
بررسی پژوهشهای گذشته درزمینة حکمرانی نشاندهندة این موضوع بوده که درمجموع هریک از پژوهشها با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال میکرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـیهـای حکمرانی نبوده است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخصهای شفافیت، پاسخگویی و مشارکت نظام حکمرانی آموزش عالی با در نظرگرفتن زمینههای سیاسی، اقتصادی و اداری مورد شناسایی قرار گرفته و مدل حکمرانی آموزش عالی در کشور ارائه شود. پژوهش حاضر را میتوان پژوهش کیفی دانست. همچنین جامعة آماری این پژوهش مشتمل بر دو گروه افراد مدیران و استادان دانشگاهی بوده است که از طریق مصاحبة باز انجام شده است. در این پژوهش با توجه به اینکه هدف پژوهش ارائه مدل حکمرانی در آموزش عالی بوده است از روش تحلیل مضمون (تم)، بهمنظور تجزیه و تحلیل مصاحبهها (کدگذاری و تعیین تمهای فرعی و اصلی) استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این موضوع بوده که مدل نهایی حکمرانی آموزش عالی مشتمل بر نه عامل: شفافیت سیاسی اجتماعی، شفافیت اقتصادی، شفافیت اداری (بوروکراتیک)، پاسخگویی سیاسی اجتماعی، پاسخگویی اقتصادی، پاسخگویی اداری (بوروکراتیک)، مشارکت سیاسی اجتماعی، مشارکت اقتصادی، مشارکت اداری (بوروکراتیک) بوده است.
اداره امور عمومی
فرج اله رهنورد؛ علی جوکار؛ حبیب طاهرپور؛ مهدی رسولی
چکیده
پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دولتی یکی از الزامات حاکمیت عمومی در کشور است. این نوع پاسخگویی برای واکنش به گروههای اجتماعی صورت میگیرد. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای بخش دولتی ایران مبتنیبر روش کیفی دادهبنیاد است. جامعة آماری این پژوهش شامل خبرگانی است که در حوزة پاسخگویی اجتماعی ...
بیشتر
پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دولتی یکی از الزامات حاکمیت عمومی در کشور است. این نوع پاسخگویی برای واکنش به گروههای اجتماعی صورت میگیرد. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای بخش دولتی ایران مبتنیبر روش کیفی دادهبنیاد است. جامعة آماری این پژوهش شامل خبرگانی است که در حوزة پاسخگویی اجتماعی دارای دانش کافی و تجربه عملی هستند. با توجه به چارچوب پژوهش، برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از روش نیمه ساختیافته مبتنیبر نرمافزار Atlas ta استفاده شده است. پس از تحلیل متن مصاحبهها، ابعاد سنجش پاسخگویی اجتماعی (شفافسازی، مشارکتجویی، ارزشیابی عملکرد، رسیدگی به شکایات، خدمات پایدار و برآوردهسازی) بهعنوان مقوله محوری و متغیرهای علّی، میانجی و تعدیلکننده شناسایی شده و چارچوب نهایی تدوین شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که الزامات بینالمللی، نوع مأموریت سازمان، فرهنگسازمانی، الزامات قانونی، وجهه سازمانی و بلوغ فکری جامعه از عوامل مؤثر بر استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای دولتی است. در ضمن، استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای دولتی موجب پیامدهایی مانند افزایش اعتماد عمومی، رضایت عمومی و رشد و تعالی جامعه است.