مدیریت عمومی
عذرا جابری؛ اردشیر شیری؛ محمد تابان
چکیده
صمیمیت در محل کار میتواند، بهعنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراکگذاری خواستههای کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا میکنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکلگیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی ...
بیشتر
صمیمیت در محل کار میتواند، بهعنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراکگذاری خواستههای کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا میکنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکلگیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد است. ﺑـﺮای ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋـﺎت از مصاحبههای ﻧﻴﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت از روش اﺷـﺘﺮاوس و ﻛـﻮرﺑﻴﻦ و ﻣـﺪل ﭘﺎراداﻳﻤﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ. جامعة آماری پژوهش حاضر صاحبنظران سازمانی و مدیریت. نمونهگیری، به روش هدفمند به صورت گلوله برفی انجام شده که بر مبنای آن 17 مصاحبه با صاحبنظران سازمانی و مدیریت صورت گرفته. حاصل این مصاحبهها، مجموعههای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. سپس در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقولهها برقرار و در ادامه مرحلة کدگذاری انتخابی نیز صورت گرفت. در این پژوهش شرایط علّی صمیمیت سازمانی به عوامل عدالت سازمانی، رفاه کارکنان، استقلال کاری، مثبت اندیشی، شناخت متقابل، ارتقا، ویژگیهای فردی دستهبندی میشود. در پدیدة محوری به همدلی و همدردی مشترک اشاره شده است. کدهای شناسایی شده عوامل مداخلهگر عبارتاند از: تقویت مشارکتپذیری، سیستم ارزیابی عملکرد. پیامد مثبت رضایتمندی کارکنان و پیامد منفی عدم مسئولیتپذیری در انجام امور.