با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
تبیین و طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاه های دولتی شهر تهران

سیاوش رضایی؛ مسعود پورکیانی؛ مژگان درخشان؛ فرزانه بیگ زاده عباسی

دوره 8، شماره 2 (پیاپی 30) ، فروردین 1399، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49469.3861

چکیده
  این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاه‌ها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعه‌ای و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی مدل فراموشی سازمانی هدفمند، مورد مطالعه: شهرداری قم

فاطمه بهادری جهرمی؛ حسن زارعی متین؛ محمدحسین رحمتی؛ حسین اخوان علوی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 133-152

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.39169.3095

چکیده
  پژوهش‌های علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شده‌اند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموش‌کردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمان‌ها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روش‌های قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل ...  بیشتر

مدیریت عمومی
نوع‌شناسی مدیریت دانش در حوزة تجاری‌سازی با رویکرد طیف‌سنجی

زیبا محمدزاده روشتی؛ علی بیرانوند؛ سعید چهره

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 153-164

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.37249.3612

چکیده
  یکی از حوزه‌های پرکاربرد مدیریت دانش، تجاری‌سازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علم‌سنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاری‌سازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علم‌سنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاری‌سازی دانش از پایگاه وب‌او‌ساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرم‌افزار ...  بیشتر

مدیریت دولتی
آینده پژوهی در علوم انسانی با رویکرد مدیریت دانش؛ ملاحظات، دستاوردها و اثرات

سید کمال واعظی؛ محمد مهدی قمیان؛ سید حسام وقفی

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، ، صفحه 31-46

چکیده
  علوم انسانی یکی از عوامل تأثیر گذار در حوزه آینده پژوهی است. از اینرو، خود علوم انسانی هم می‌تواند موضوع آینده پژوهی باشد. در این مطالعه، سعی بر آن بوده تا به نقش آینده پژوهی در مدیریت دانش حوزه علوم انسانی پرداخته شود. لذا به مطالعه ای موردی با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان (که شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه از پنج رشته تحصیلی مختلف ...  بیشتر

مدیریت دولتی
مفاهیم موثر بر دانش بنیان شدن رسانه ملی

رضا رسولی؛ عادل آذر؛ ناهید پاپیان

دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 67-98

چکیده
  در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به ...  بیشتر

ارائۀ الگوی سه لایه‌ای امکان‌سنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب

مسعود دهقانی؛ نورمحمد یعقوبی؛ علیرضا موغلی؛ زهرا وظیفه

دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12) ، آبان 1394، ، صفحه 93-107

چکیده
  دانش به‌طور فزاینده به‌عنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها شناخته می‌شود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایه‌ای امکان‌سنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافته‌های پژوهش‌های کیفی مرتبط را ترکیب کند. با ...  بیشتر

طراحی الگوی اندازه گیری سرمایه فکری در سازمان های فرهنگی دولتی ایران

شمس السادات زاهدی؛ بهروز رضایی منش؛ علیرضا اسلامبولچی

دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 43-63

چکیده
  سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و  ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثّر بر آمادگی کارکنان برای پذیرش سیستم مدیریت دانش
دوره 1، شماره 2 (پیاپی 2) ، فروردین 1392، ، صفحه 88-71

چکیده
  امروزه دانش، نقش اساسی در تحقق اهداف راهبردی سازمان و کسب مزیّت رقابتی ایفا می‌کند. دانش هم مانند هر منبع سازمانی دیگر، باید مدیریت شود. مقالة حاضر، بخشی از یافته‌های یک طرح تحقیقاتی با هدف بررسی عوامل مؤثّر بر آمادگی کارکنان دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، قبل از پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش است. در تحقیق حاضر، تأثیر عوامل ...  بیشتر

بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش
دوره 1، شماره 2 (پیاپی 2) ، فروردین 1392، ، صفحه 120-107

چکیده
  در عصر ارتباطات و فناوری، دانش به‌مثابه منبع حیاتی سازمان‌ها در عرصه رقابت و عاملی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار محسوب می‌گردد. همگام با گذر از اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمان‌ها نیز خود را بر آن داشته‌اند تا با تکیه بر دانش و اطلاعات و استفاده از آن در فراگرد ارایه محصولات،کیفیت محصولات خود را ...  بیشتر