اداره امور عمومی
سپیده قلی پور؛ علی اصغر پورعزت؛ جبار باباشاهی؛ رضا طهماسبی
چکیده
حکومتها در تلاش برای ایجاد ساختارهای توسعه محور، با دو وضعیت مواجه خواهند بود: یا در جلب مشارکت جامعه هدف در برنامهها و پروژهها و سازماندهی موفق عمل میکنند یا قادر به جلب مشارکت نیستند و در نتیجه، مردم خود برای سازماندهی تلاشها وارد عمل میشوند. به نظر میرسد که با پیچیدهتر شدن مشکلات پیش روی جوامع و همچنین رشد جمعیت، ...
بیشتر
حکومتها در تلاش برای ایجاد ساختارهای توسعه محور، با دو وضعیت مواجه خواهند بود: یا در جلب مشارکت جامعه هدف در برنامهها و پروژهها و سازماندهی موفق عمل میکنند یا قادر به جلب مشارکت نیستند و در نتیجه، مردم خود برای سازماندهی تلاشها وارد عمل میشوند. به نظر میرسد که با پیچیدهتر شدن مشکلات پیش روی جوامع و همچنین رشد جمعیت، بهصورت اجتنابناپذیری، حکومتها بهتنهایی قادر به پیشبرد همه اهداف خود از مسیر ساختارهای حکومتی اولیه نخواهند بود و میبایست آحاد جامعه را چنان آگاه و توانمند نمایند که خود قادر به شناسایی مسیرهای لازم برای سازماندهی تلاشها در جهت اهداف توسعه، مصالح و منافع عمومی باشند. بدین ترتیب یا حکومتها آگاهانه این مسیر را برای جامعه تسهیل مینمایند یا جوامع، با مشاهده نیازمندیها و همچنین مشاهده ساختارهای اجتماعی مردمنهاد مؤثر در امر توسعه در کشورهای توسعهیافته، به این نتیجه میرسند که خود این ساختارها را شکل دهند. سازماندهی مؤثر و جلب مشارکت، خصوصاً در روستاهایی که ساختارهای مشارکت اجتماعی آنان در امر توسعه در مقایسه با مناطق شهری از درجه پایینتری از توسعهیافتگی برخوردار است و عموماً از آنها با عنوان «مناطق محروم» یاد میگردد، اهمیت بیشتری مییابد. در مقاله حاضر بر اساس رویکرد تحلیل هرمنوتیکی با مطالعه اسنادی و تحلیل دو برنامه توسعه، یکی در اتحادیه اروپا و دیگری در پاکستان، «الگوی نظری تقویت ساختارهای اجتماعی برای حمایت از خطمشیهای توسعه مناطق روستایی ایران» ارائه میگردد.
سیده نسیم رسولی
چکیده
اانقلاب نسل چهارم فناوری، بهطور قابلتوجهی فرآیندهای سازمانی را متحول کرده است. جهت دستیابی به موفقیت در چنین شرایطی، توسعه سرمایه انسانی سازگار با این نسل یک ضرورت غیرقابلانکار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی توسعه سرمایه انسانی نسل 4.0 در شهرداری تهران صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری ...
بیشتر
اانقلاب نسل چهارم فناوری، بهطور قابلتوجهی فرآیندهای سازمانی را متحول کرده است. جهت دستیابی به موفقیت در چنین شرایطی، توسعه سرمایه انسانی سازگار با این نسل یک ضرورت غیرقابلانکار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی توسعه سرمایه انسانی نسل 4.0 در شهرداری تهران صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداریهای شهر تهران بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شهرداریهای تهران بزرگ بودند که 336 نفر با فرمول کلاین (2005) و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد الگوی سرمایه انسانی نسل 4.0 شامل 64 کد اولیه، 11 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شایستگی دیجیتال، مهارتهای دیجیتال، سازمان دیجیتال و منابع دیجیتال است. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است.
سید جواد حسینی کوهساری؛ محمدرضا مشایخ؛ جمشید سالار؛ سید محمد باقری
چکیده
سرمایه انسانی ماهر بهعنوان یک دارایی نامشهود، محرک اصلی اقتصاد دانش محور است، هدف این پژوهش یافتن مدلی برای تأثیر هشتگانه مؤلفه مهارت، تجربه، ذهنیت، دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش بر بالندگی منابع انسانی در راستای دستیابی به اقتصاد دانش محور بود، روش این پژوهش، توصیفی و ابزارهای پژوهش به ترتیب روش دلفی و فرایند تحلیل سلسهمراتبی ...
بیشتر
سرمایه انسانی ماهر بهعنوان یک دارایی نامشهود، محرک اصلی اقتصاد دانش محور است، هدف این پژوهش یافتن مدلی برای تأثیر هشتگانه مؤلفه مهارت، تجربه، ذهنیت، دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش بر بالندگی منابع انسانی در راستای دستیابی به اقتصاد دانش محور بود، روش این پژوهش، توصیفی و ابزارهای پژوهش به ترتیب روش دلفی و فرایند تحلیل سلسهمراتبی و از نظر نوع پژوهش، اکتشافی- کاربردی و مشتمل بر روشهای پژوهش کمی و کیفی بود، طبق یافتههای این پژوهش، فرضیه اصلی پژوهش (سرمایه انسانی بالنده عامل اساسی در دستیابی به اقتصاد دانش محور است، آینده اقتصاد جهان از مسیر اقتصاد دانش محور میگذرد و راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا، اقتصاد دانش محور است) و فرضیههای فرعی پژوهش (عوامل مهارت، تجربه، ذهنیت، عامل دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش در بالندگی سرمایههای انسانی مؤثر است) مورد تأیید خبرگان قرار گرفت، نتایج آمار و ارقام نهایی استخراج شده در این پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای دانش ضمنی، فرهنگ، دین، سنت، مهارت، تجربه، ذهنیت و نگرش از نظر نخبگان به ترتیب بیشترین تأثیر را در بالندگی سرمایههای انسانی دارند.
شمس السادات زاهدی؛ بهروز رضایی منش؛ علیرضا اسلامبولچی
دوره 1، شماره 3 (پیاپی 3) ، تیر 1392، ، صفحه 43-63
چکیده
سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و ...
بیشتر
سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و تا کنون تعداد کمی از سازمان های دولتی برای اندازه گیری و مدیریت و گزارش داراییهای ناملموس خود تلاش کرده اند .این تحقیق در پی ارائه مدلی برای اندازه گیری و ارزیابی سطح سرمایه های فکری در سازمان های فرهنگی-دولتی کشور و آزمون مدل از طریق ارزیابی سرمایه های فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بزرگترین و اصلی ترین سازمان متولی فرهنگ در ایران می باشد، تا از این رهگذر در جهت مدیریت هر چه بهتر این سرمایه ها گام برداشته شود.در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات سرمایه های فکری و به خصوص مدل های اندازه گیری و ارزیابی سرمایه فکری در سازمان های دولتی، مدل اولیه تحقیق طراحی شد، با استفاده از تکنیک گروه کانونی و دلفی و استفاده از نظرات خبرگان شاخص های مدل تعدیل و اصلاح شدند و پرسشنامه حاصله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد آزمون قرار گرفت.تجزیه و تحلیل یافته های حاصله از پیمایش، فرضیه های تحقیق و روایی مدل ارائه شده برای اندازه گیری و ارزیابی سرمایه های فکری سازمان های فرهنگی-دولتی را مورد تأیید قرار داد.