زهرا محمدپور؛ داود کیاکجوری
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی و کیفی) در اختیار 14 خبره قرار گرفت و بعد از سه دور دلفی کیفی، 27 معیار و 196 زیرمعیار شناسایی شد و الگوی حاصله به دست آمد. براساس نتایج جهت مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی، مدیران باید مراقب معیار رفتار فرصتطلبانه که تأثیرگذارترین معیار بود و با سایر معیارها بیشترین تعامل را داشت باشند از سوی دگر معیار فردگرایی خودخواهانه از بیشترین میزان تأثیرپذیری برخوردار است. معیار منفعتگرایی مهمترین معیار میباشد و زیرمعیار سیاستورزی بهعنوان مبادله در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار دارد.
جعفر احدزاده فرهود بناب؛ غلامرضا معمارزاده طهران؛ نادر بهلولی زیناب؛ یوسف بیگزاده
چکیده
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی ...
بیشتر
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی برای مطالعه تطبیقی و رتبهبندی دانشگاههای کشور است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع کمی-کیفی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى موردنظر ﻣﺘﺸﻜﻞ از اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧت ﻛﺎﻓﻲ درﮔﻴﺮ در برنامهریزی ﺗﻮﺳﻌﻪاى دانشگاهها در ﻛﺸﻮر میباشند. برای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ از روش اﺷﺒﺎع ﺗﺌﻮرﻳﻚ اﺳﺘﻔﺎده شده است. در این پژوهش ابتدا با ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﺣﻮزه ﺷﺎﻣﻞ اﺳﻨﺎد ﻓﺮادﺳﺘﻲ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه و نظامهای رتبهبندی دانشگاهی دنیا، اطلاعات لازم برای مباحث نظری جمعآوری شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا معیارها و شاخصهای ارزیابی دانشگاهها جمعآوری و در نهایت کار تعیین اوزان معیارها و شاخصها با تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) براساس نظرات افراد خبره انجام گرفت. در ﻧﻬﺎﻳت مدل موردنظر برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای ایران ارائه شد. براساس نتایج حاصل از این پژوهش هفت معیار و 33 مفهوم به دست آمد که در نهایت براساس تعیین اوزان، کیفیت آموزشی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. رتبههای بعدی به ترتیب به کیفیت پژوهشی، اعتبار بینالمللی، اجتماعی و فرهنگی، میزان نوآوری و بازدهی مالی، نرخ تربیت متخصصان و امکانات و تسهیلات تعلق میگیرد.
اداره امور عمومی
محسن رضایی؛ علی رضا علی احمدی؛ میرزا حسن حسینی؛ محمدتقی امینی
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی سازمانهای بازرگانی جهت ارتقای سطح کیفی فعالیتهای آنها در فضای مجازی از طریق ارائه یک مدل علمی است که همراستای استراتژیهای کلان (سطح بنگاه) سازمان باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان برنامههای بازاریابی الکترونیکی مورد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی سازمانهای بازرگانی جهت ارتقای سطح کیفی فعالیتهای آنها در فضای مجازی از طریق ارائه یک مدل علمی است که همراستای استراتژیهای کلان (سطح بنگاه) سازمان باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان برنامههای بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده در سازمانهای بازرگانی برخط را با استراتژیهای سطح بنگاه سازمان همراستا نمود که به افزایش موفقیت سازمان منجر شود. روشهای پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش شامل روش مرور سیستماتیک جهت مطالعه و دستهبندی مطالعات، فراتحلیل جهت کدگذاری مدلها و پارامترهای استخراج شده، رویش نظریهها جهت تعیین پارامترهای مؤثر و موردنیاز برای ساختن مدل با استفاده از نرمافزار SPSS و روش فراتلفیق برای یافتن رابطه بین ۱۱ پارامتر منتخب نهایی در جهت ساخت مدل و نظریهپردازی با استفاده از نرمافزار میکمک است. نتیجه پژوهش نشان داد که همسویی بازاریابی الکترونیکی و استراتژیهای کلان سازمان ضروری است و مدلی برای منظور ارائه شد.
ترانه عنایتی؛ مهناز دازداری
دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 120-107
چکیده
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه ...
بیشتر
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است. لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مؤلفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید. سپس، مؤلفههای مستخرجه مورد نظرخواهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان گلستان قرار گرفت تا میزان اهمیت و اولویت هر یک از مؤلفهها بررسی و ابعاد تشکیل دهنده آن شناسایی شوند. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی، از نوع اکتشافی بود که از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای 14 بعد و 72 مؤلفه است. از بین 14 بعد تصویر سازمانی که شامل فناوری دانشگاه، مدیریت، عملکرد بخش پژوهشی، مهارت ارتباطی و رسانه، عملکرد روابط عمومی، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، عملکرد آموزش، کیفیت امکانات و خدمات، محیط کار، شهرت و پیشینه دانشگاه، شاخص روابط انسانی، نوآوری، فعالیتهای فرهنگی و آینده و چشمانداز مالی هستند؛ فناوری دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل بود.