با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت دولتی
ارائه مدل نوآوری مبتنی بر داده‌های دولتی باز با استفاده از نظریه داده‌بنیاد

حامد سرائی؛ ایوب محمدیان؛ ناصر خانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 08 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69478.4901

چکیده
  داده‌های دولتی با بودجه‌عمومی جمع‌آوری می‌شوند و در‌برگیرنده داده‌های ارزشمندی هستند که در صورت باز‌شدن، قابل بهره ‌برداری در حوزه‌های مختلف بوده و می‌توانند منشأ شکل‌گیری نوآوری باشند، از‌این‌رو لازم است زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری نوآوری مبتنی بر داده‌های دولتی باز(OGD) بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش «داده‌های دولتی ...  بیشتر

طبقه‌بندی خدمات دانشی کسب‌وکار با متمایز ساختن پایگاه‌ دانش (تحلیلی، ترکیبی، نمادی)

مریم قلی‌زاده؛ محمدعلی سرلک

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، آبان 1398، ، صفحه 147-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50190.3918

چکیده
  خدمات کسب‌وکار دانشی (کیبس) با ایفای یک نقش مهم در سیستم‏های نوآوری شناخته می‏شوند. با این حال، تحقیقات پیشین عمدتاً با کیبس به‌عنوان یک گروه همگن برخورد کرده است؛ حال زمان آن است که درک بهتری از تنوعی صورت گیرد که در میان کیبس وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، طبقه‌بندی خدمات دانشی کسب‌وکار با متمایز ساختن پایگاه دانش (تحلیلی، ترکیبی، ...  بیشتر

اداره امور عمومی
تبیین مدل تصمیم‌گیری شهودی در فضای عدم قطعیت ناشی از نوآوری (مور مطالعه:شرکت‌های دانش‌بنیان)

امیرحسین جهانی کیا؛ محمد جواد حضوری؛ مهدی یداللهی؛ عادل آذر

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 57-72

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40070.3171

چکیده
  تصمیم‌گیری در شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یک‌سو و تأثیرگذاری تصمیم‌ها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژه‌ای است. عدم قطعیت در فضای کسب‌وکار شرکت‌های نوپا و مبتنی‌بر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث می‌شود که تصمیم‌گیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیم­گیری استفاده ...  بیشتر

مدیریت عمومی
از هم‌افزایی تا هم‌آفرینی

اسفندیار فرج‌وند

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 51-62

چکیده
   هدف از این مقاله معرفی مفهومی جدید در مدیریت تحت عنوان هم آفرینی است. این واژه در برابر هم‌افزایی یا سینرژی مطرح گردید. سینرژی یا هم‌افزایی دلالت بر آن دارد که برآیند کار جمعی، بسیار فراتر از برآیند کار تک‌تک افراد یا به عبارتی روشن‌تر «کل بزرگ‌تر از جمع اجزاست». براساس هم‌آفرینی برآیند نوآوری جمعی یا نوآوری سیستمی بیش ...  بیشتر

بررسی نقش مداخله‌گر جو سازمانی در ارتقای نوآوری مدیریتی در دانشگاه پیام نور

رضا رسولی

دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6) ، فروردین 1393، ، صفحه 26-50

چکیده
  هزاره سوم، عصر کم رنگی ثبات و کاهش شدید اطمینان های محیطی است. لذا، در چنین برهه ای از زمان، مقوله ی نوآوری در کلیه عرصه ها، بالاخص در حوزه های مدیریتی، هرروز نقش پررنگ تری پیدا می کند. از طرف دیگر، به زعم اکثر صاحب نظران، نقش فضای سازمانی و ارزش های مدیریتی در حیطه ی تعالی و ارتقاء سطح نورآوری مدیریتی، نسبت به سایر متغیرهای سازمانی از ...  بیشتر