مدیریت عمومی
سید مصطفی جوادی؛ حسن الوداری؛ امیرحسین امیرخانی؛ علی جمشیدی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 39-48
چکیده
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان ...
بیشتر
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.روش کار: جامعه آماری شامل کلیه پرسنل سازمان مربوطه است که با استفاده از فرمول کوکران، 170 نفربصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار شامل، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه بود. با استفاده ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزارهای AMOS و SPSS، بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش و تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: میانگین امتیاز همه عوامل بالاتر از 3 بود که بیشترین مقدار مربوط به مدیریت دانش و کمترین مقدار مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، با بررسی دادههای پرسشنامه مدل معادلات ساختاری حاصل شده و با تجزیه و تحلیل آن، مدل نهایی پژوهش به دست آمد.نتیجهگیری: مدل مدیریت اینرسی سازمانی دارای چهار عامل مدیریت دانش، اقدامات زمینه ساز تغییر، مدیریت تغییر و ملاحظات روانشناختی است که در آن عوامل مدیریت دانش و ملاحظات روانشناختی باعث بهبود اقدامات زمینهساز تغییر و مدیریت تغییر میشوند. اقدامات زمینهساز تغییر نیز بر مدیریت تغییر تأثیرگذار هستند.
رضا اندام؛ آلیس خاچیان؛ مرتضی عسگری
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، ، صفحه 7-20
چکیده
تغییرات مداوم در محیطهای آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب میآید. مدیریت تغییر یکی از مهمترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعهی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بودند که 13 ...
بیشتر
تغییرات مداوم در محیطهای آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب میآید. مدیریت تغییر یکی از مهمترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعهی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بودند که 13 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها از تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. پس از انجام تحلیل محتوا کدهای مستخرج به چند مفهوم اصلی تقسیم شدند به نحوی که 21 مفهوم مستخرج در سه درونمایه اصلی محیط درون سازمان، محیط برون سازمانی و فرآیند تغییر قرار گرفتند. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار بعد اعتماد پذیری، انتقال پذیری، وابستگی و اتکا پذیری، تایید پذیری ریشه دارد. سه درونمایه اصلی استخراج شده به عنوان عوامل اصلی موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی شناخته شد. با توجه به نتایج پژوهش مدیران باید در جهت ایجاد تغییرات، برنامهریزی مناسب انجام داده تا بتوانند در برابر تغییرات واکنش مناسب نشان دهند.