با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدیریت عمومی
ارائه الگوی مدیریت تعارضات بین نسلی در سازمان

علیرضا محمدی بجگان؛ محمد منتظری محمودآبادی؛ یوسف احمدی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1402

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.68268.4855

چکیده
  هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت تعارضات بین نسلی در بین کارکنان کشتیرانی جنوب - خط ایران می‌باشد. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ ماهیت و روش اکتشافی با رویکرد کیفی می باشد. جامعه پژوهش حاضر متشکل از اساتید مدیریت منابع انسانی و مدیران شرکت کشتیرانی جنوب - خط ایران هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. این ...  بیشتر

مدیریت عمومی
بررسی و تبیین الگوی بهینه خط مشی گذاری سیستم مدیریتی در تصمیم گیری سازمانی جمعیت ‏هلال احمر

روح اله حسینی؛ روح الله نظیفی

دوره 12، شماره1 (پیاپی 45) ، دی 1402، ، صفحه 89-108

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67383.4805

چکیده
  در سازمان ها و نهادهای مختلف که ماموریت ها و وظایف اجتماعی دارند؛ مقوله خط مشی گذاری و تصمیم گیری ‏سازمانی حساسیت و اهمیت ملی و در برخی مواقع بین المللی خواهد داشت. برای اتخاذ تصمیم‌های معقول ‏و بهینه، ‏باید الگوهای خط مشی گذاری ارزیابی و در نهایت بهترین و مناسب ترین آن انتخاب و پیاده شود. از آن جا که جمعیت ‏هلال احمر در شرایط ...  بیشتر

مدیریت عمومی
احساس حسابرسان نسبت به عوامل مدیریت ریسک، تأخیر در گزارش حسابرسی و تغییر حسابرس

هاشم صبرعلی پور؛ عسگر پاک مرام؛ نادر رضایی؛ جمال بحری ثالث

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53974.4137

چکیده
  هدف اصلی پژوهش تجربی حاضر، تعیین تأثیر ضعف کنترل‌های داخلی، گزارش حسابرسی سال قبل و ساختار مالکیت بر تغییر حسابرس و تأخیر در گزارش حسابرسی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. داده‌های مورد مطالعه این پژوهش شامل 1860 سال- شرکت از سال‌های 1385 تا 1396 می‌باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی پیامدهای رفتار مربیگری مدیران از منظر کارکنان شهرداری شهر قم

زلفا حق گویان؛ علی درخشان مهر؛ مریم مشایخی

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 41-56

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67353.4803

چکیده
  مربیگری به‌عنوان یک رویکرد هدایت سیستماتیک و یک فرایند راه‌حل محور است که به مدیران در تقویت یادگیری و تغییر کمک می‌کند با توجه به اینکه مربیگری یکی از مؤثرترین شیوه‌های یادگیری و توسعة مهارت‌ها می‌باشد. هدف این مقاله شناسایی پیامدهای رفتار مربیگری مدیران از منظر کارکنان شهرداری شهر قم است. این تحقیق از نظر هدف، اکتشافی و از نظر ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تدوین الگوی لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان

حاجیه رجبی فرجاد

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 121-138

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.60229.4423

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی جامع برای لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای -کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی از نوع داده‌بنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان در بخش کمی، کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور که تعداد آن‌ها 488 نفر است که براساس آن تعداد 153 نفر براساس فرمول کوکران ...  بیشتر

مدیریت عمومی
پدیدارشناسی نگاه مدیران مالی دانشگاه‌ها به حرفه مدیریت مالی

محمد بخت آزمای بناب؛ علی اکبر پیوسته

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 43-60

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66445.4745

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربه زیسته مدیران مالی دانشگاه‌­ها در مورد حرفه مدیریت مالی است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام گرفته است. در فرایند تحقیق، متد کولایزی به­عنوان مبنا و الگوی اجرای تحقیق به­ کار گرفته شد. جامعه آماری مدیران مالی دانشگاه­‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی می‌­باشد و از نمونه­‌گیری ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی مدل غیبت ذهنی کارکنان با رویکرد داده‌بنیاد در شهرداری

محمد صدری‌نیا؛ محمدباقر گرجی؛ فریدون آزما؛ محمودرضا چراغعلی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 93-106

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.61335.4480

چکیده
  امروزه یکی از موضوعات پنهانی که بر کاهش بهره‌وری، کارایی و اثربخشی سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد بدون اینکه مدیران به آن توجه نمایند و از نظرها مغفول مانده پدیده «غیبت ذهنی» کارکنان است. غیبت ذهنی پدیده‌ای است که با توجه به حضور فیزیکی افراد در محل کار، ذهن در غیبت به سر می‌برد. پژوهش حاضر در پی تبیین مدل غیبت ذهنی با رویکرد داده‌بنیاد ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی و تبیین الگوی راهبردی کنترل استراتژیک با رویکرد خود کنترلی بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد

سعیده سیادت؛ محمدتقی امینی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ جمشید سالار

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، دی 1398، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42938.3370

چکیده
  امروزه رقابت در فضای کسب‌وکارهای مختلف مستلزم مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های فروانی است. ازاین‌رو، ضروری است تا مدیران به‌منظور پیش‌بینی و هدایت راهبردی اثربخش سازمان‌های خود، همچنین کنترل و پاسخگویی به -موقع در واکنش به تحرکات رقبا و تحولات محیطی، از نوعی الگوی کنترل -استراتژیک استفاده نمایند که علاوه‌بر ضمانت حفظ حیات و بقای ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تعهد استراتژیک مدیران میانی: بررسی تأثیر عدالت سازمانی، حمایت مدیریت ارشد از تغییر و مشارکت در تصمیم‎گیری

ناصر صنوبر؛ سید صمد حسینی؛ پویا بهزادنیا؛ زهرا یونس پور

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، دی 1398، ، صفحه 113-124

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.47772.3737

چکیده
  یکی از مسایل مهم  سازمان‎های دولتی اجرای صحیح استراتژی تغییر و برنامه های بهبود سازمانی است و مدیران میانی و به‌ویژه کیفیت روابط بین آن‌ها، نقش کلیدی در اجرای استراتژی دارد.  پژوهش حاضر در نظر دارد تأثیر عدالت سازمانی، حمایت مدیریت ارشد از تغییر و مشارکت در تصمیم‎گیری را بر تعهد استراتژیک مدیران میانی بررسی کند.در این پژوهش ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی انتظارات کاری نسل هزاره در محیط کار با استفاده از فراترکیب

سعید جعفری‌نیا؛ مهدی خیراندیش؛ اکبر حسن‌پور؛ سمیه بخشنده

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، آبان 1398، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.45143.3534

چکیده
  پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره به‌عنوان نسل جوان نیروی کار، فراهم‌کنندة بینشی است که شکل‌دهی سیاست‌های جذب و نگه‌داری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل می‌کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
آینده‌نگاری شرکتی در سازمان‌های دولتی با رویکرد سناریونگاری مورد مطالعه: شرکت گاز استان اصفهان

محسن طاهری دمنه؛ شیدا طایفه هاشمی؛ زهرا حیدری دارانی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، آبان 1398، ، صفحه 85-102

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.47140.3678

چکیده
  پژوهش حاضر به مثابه یک پژوهش کاربردی و با هدف آینده‌نگاری شرکتی در شرکت گاز استان اصفهان انجام شده است. در این پژوهش سبدی از روش‌های آینده‌نگاری شامل شش ستون آینده‌، تحلیل روند، پنل خبرگان، پویش محیطی و سناریونگاری مورد استفاده قرار گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش ۱۵ نفر از مدیران ارشد شرکت گاز استان اصفهان بوده‌اند که در ...  بیشتر

مدیریت عمومی
رویکرد قوم نگارانه به پیشایندها در فرایند مربیگری

سید عباس مرادی شیرازی؛ مرجان فیاضی؛ علی حیدری؛ محمدعلی بابایی زکلیکی

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، تیر 1398، ، صفحه 106-124

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.44566.3493

چکیده
  شرط اساسی معماری هر سازه‌ای، توجه به سنگ بنای آن است؛ چرا که نتیجه بی‌توجهی به سنگ بنا، چیزی جز سازه‌ای معیوب نخواهد بود. سنگ‌بنای فرایند مربی‌گری را می‌توان پیشایندها دانست؛ عوامل تأثیرگذاری که قبل از ورود به فعل یا عمل مربی‌گری باید به آنها توجه اساسی کرد. هدف از این تحقیق شناسایی پیشایندها در فرایند مربی‌گری بوده است. جهت‌گیری ...  بیشتر

مدیریت عمومی
فهم شکل‌گیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش داده‌بنیاد

عذرا جابری؛ اردشیر شیری؛ محمد تابان

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40971.3225

چکیده
  صمیمیت در محل کار می­تواند، به‌عنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراک­گذاری خواسته­های کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا می­کنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکل­گیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه­پردازی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
معرفی روش کیفی تحلیل جامع پیچیدگی (GABEK) برای پژوهش های مدیریت (موردمطالعه: مدل همکاری میان سازمانی)

حسین رحمان سرشت؛ شهرام خلیل نژاد؛ وحید خاشعی؛ بهرام جبارزاده کرباسی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40987.3230

چکیده
  پژوهش در علوم اجتماعی با توجه به ماهیت پیچیده مسائل نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که بتوانند با رویکردی نظام‌مند ابعاد مختلف پدید‌ها را شناسایی و با ارائه چارچوب‌هایی منسجم و قابل‌اعتماد مبنایی ارزشمند برای تصمیم‌گیری فراهم کنند. در سال‌های اخیر روش گابک با ارائه چارچوبی مناسب جهت ساختاردهی به داده‌ها نامرتب توانسته ابزاری ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی مدل فراموشی سازمانی هدفمند، مورد مطالعه: شهرداری قم

فاطمه بهادری جهرمی؛ حسن زارعی متین؛ محمدحسین رحمتی؛ حسین اخوان علوی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 133-152

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.39169.3095

چکیده
  پژوهش‌های علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شده‌اند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموش‌کردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمان‌ها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روش‌های قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل ...  بیشتر

مدیریت عمومی
نوع‌شناسی مدیریت دانش در حوزة تجاری‌سازی با رویکرد طیف‌سنجی

زیبا محمدزاده روشتی؛ علی بیرانوند؛ سعید چهره

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 153-164

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.37249.3612

چکیده
  یکی از حوزه‌های پرکاربرد مدیریت دانش، تجاری‌سازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علم‌سنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاری‌سازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علم‌سنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاری‌سازی دانش از پایگاه وب‌او‌ساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرم‌افزار ...  بیشتر

مدیریت عمومی
ارائه الگوی آنتروپی رفتاری در سازمان (مورد مطالعه: شهرداری اصفهان)

زینب امیری؛ محمودرضا اسماعیلی؛ رضا سپهوند؛ سیدنجم الدین موسوی

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، مهر 1397، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.30473/ipom.2018.5081

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه الگوی آنتروپی رفتاری در سازمان می باشد. پژوهش فوق در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 23 نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری اصفهان و خبرگان دانشگاهی آشنا ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش تخریب خدمات توسط کارکنان با استفاده از روش فرا ترکیب

صدیقه باقری؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ سید محمد باقری؛ اوژن کریمی

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، مهر 1397، ، صفحه 71-92

https://doi.org/10.30473/ipom.2018.5084

چکیده
  این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که چه عواملی بر کاهش تخریب خدمات توسط کارکنان موثرند؟ برای این منظور با توجه به گستردگی تحقیقات انجام شده در زمینه تخریب خدمات، از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است. دلیل انتخاب روش فراترکیب این است که این روش با فراهم کردن یک نگرش نظام‌مند برای پژوهشگران از طریق ترکیب پژوهش‌های کیفی مختلف، ...  بیشتر

مدیریت عمومی
بررسی تأثیر برنامه‌ریزی جامع سازمانی (ERP) برچابکی بانک‌های خصوصی در ایران (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد)

مهدی راحتی؛ شیوا منصورزاده

دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24) ، مهر 1397، ، صفحه 107-118

https://doi.org/10.30473/ipom.2018.5092

چکیده
  رقابتی شدن محیط کسب‌وکار،ضرورت ایجاد یکپارچگی درون‌سازمانی و بین‌‌سازمانی در محیط، زنجیره تامین وتحول گسترده در حوزه فناوری‌ سیستم های اطلاعاتی ، عوامل اصلی شکل‌گیری سیستم های برنامه ‌ریزی منابع سازمان بوده‌اند.این سیستمها با ایجاد یکپارچگی مدیریتی وعملیاتی ، کارایی واثربخشی عملیاتی سازمانهارا افزایش داده وضمن افزایش سطح ...  بیشتر

مدیریت عمومی
طراحی مدل انتخاب و پیاده‌سازی سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان‌های دولتی و تابع دولتی

محمد هادی زاهدی؛ عباسعلی رضائی؛ ولی محمد درینی؛ احسان نامدار جویمی

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، تیر 1397، ، صفحه 131-144

چکیده
  جهانی‌شدن رقابت سازمان‌ها و شرکت‌ها جهت عرضه محصولات و خدمات خود، آن‌ها را ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی کرده است. یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات در سازمان دارد و از شروط اصلی پیوستن به بازارهای جهانی است، سیستم‌های برنامه‌ریزی‌ منابع سازمانی (‌ERP‌) است. این سیستم هم‌اکنون ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تحلیل و ارزیابی جایگاه دانشگاه های کشور در شاخص های بین المللی سازی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان؛"مطالعه موردی دانشگاه تهران"

حسن قلاوندی؛ محمد حسنی؛ زهرا مرادی

دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23) ، تیر 1397، ، صفحه 157-173

چکیده
  در دانشگاه تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده کلیه دانشجویان دکترای دانشگاه تهران در پردیس های علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 301 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد . جمع آوری داده ها با استفاده از دو روش کتابخانه ای و میدانی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
تبیین و مقایسة ویژگی‌های مسائل پیچیده از دیدگاه مدیران و متخصصان

فاطمه حقیقت؛ محمدرضا مهرگان؛ محمد ابویی اردکان

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 27-44

چکیده
  مدیریت بهتر مسائل پیچیده و ارائة راهکارهای مناسب برای حل آنها، مستلزم شناخت این نوع مسائل است. هدف از این مقاله، شناسایی ویژگی‌های مسائل پیچیدة سازمانی از دیدگاه مدیران ایرانی و مقایسة آن با ویژگی‌های مسائل پیچیده در ادبیات موضوعی است که توسط متخصصین مختلف مطرح شده است. بدین منظور، ابتدا ویژگی‌های مسائل پیچیده از نگاه متخصصین شناسایی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی خطوط راهنما در مدیریت مگاپروژه های صنعت نفت، با استفاده از ارزیابی عوامل موفقیت

محمدعلی هاتفی؛ محمدمهدی وهابی

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 45-58

چکیده
  علیرغم اهمیت مگاپروژه‌های عظیم صنعت نفت کشور، برکسی پوشیده نیست که تاکنون شرایط باثباتی برای موفقیت این پروژه ها مهیا نیست. یکی از دلایل این امر را می توان در بی توجهی به مدیریت صحیح پروژه ها دانست. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موفقیت پروژه های نفت و همچنین شناسایی مجموعه خطوط راهنما برای مدیریت این پروژه ها است. روش ...  بیشتر

مدیریت عمومی
شناسایی مؤلفه های مؤثر بر کارکرد سیاسی تفکر استراتژیک (استراتژی مشروعیت) با استفاده از تکنیک دیمتل

علی اصغر شیره پز آرانی؛ میرزا حسن حسینی؛ محمد محمودی میمند؛ محمدتقی امینی

دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 59-78

چکیده
  محیط ائتلافی از سازمان هاست که از طریق فرایند غیرمطمئنی از چانه‌زنی و تعدیل متقابل خواسته‌های مربوط به خود به سمت تحقق اهداف متکثر خود حرکت می‌کنند. چون یکی از مسایل استراتژیک سازمان، قدرت سازمان ها و گروه هایی است که توان تحمیل محدودیت هایی بر سازمان دارند، تفکر استراتژیک نه تنها باید سیستمی از استراتژی برای دستیابی به مزیت رقابتی ...  بیشتر

مدیریت عمومی
از هم‌افزایی تا هم‌آفرینی

اسفندیار فرج‌وند

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، دی 1396، ، صفحه 51-62

چکیده
   هدف از این مقاله معرفی مفهومی جدید در مدیریت تحت عنوان هم آفرینی است. این واژه در برابر هم‌افزایی یا سینرژی مطرح گردید. سینرژی یا هم‌افزایی دلالت بر آن دارد که برآیند کار جمعی، بسیار فراتر از برآیند کار تک‌تک افراد یا به عبارتی روشن‌تر «کل بزرگ‌تر از جمع اجزاست». براساس هم‌آفرینی برآیند نوآوری جمعی یا نوآوری سیستمی بیش ...  بیشتر