با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور

2 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

یکی از مباحث مهم و کلیدی برای سازمان‌های دولتی اجرای سیاست‌های تدوین شده است، صنعت گردشگری بزرگترین صنعت دنیا بوده و سازمان جهانی جهانگردی هشدار داده است که بسیاری از سیاست‌های تدوین شده در سطح ملی به ندرت اجرایی شده است.. اجرای سیاست‌های گردشگری نیازمند هماهنگی و همکاری و مشارکت میان همه بازیگران است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی، اولویت‌بندی و طراحی مدل بازیگران سیاست‌های اجرای گردشگری کشور است، که بر اجرا و یا شکست سیاست‌های تدوین شده اثر می‌گذارند. جهت مشخص نمودن بازیگران سیاست‌های گردشگری از روش دلفی از چهار مرحله استفاده شده است. تعداد اعضای گروه دلفی 30 نفر است. جهت اولویت‌بندی بازیگران سیاست‌های گردشگری از روش تاپسیس فازی استفاده شده است. جهت سنجش اثرگذاری هر یک از متغیرها بر اجرای سیاست‌های گردشگری از آزمون‌ تحلیل عاملی در نرم‌افزار لیزرل بهره گرفته شده است. تعداد بازیگران اجرای سیاست‌های گردشگری ایران 23 ارگان و وزارت‌خانه است که رتبه‌بندی هر یک از این بازیگران مشخص شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه نیز از نظر خبرگان استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در اجرای سیاست‌های گردشگری، همکاری همه بازیگران شناخته شده ضروری است و در صورتی که حتی یکی از بازیگران اجرای سیاست‌ها گردشگری در اجرای سیاست‌ها همکاری نکند، سیاست‌های گردشگری به اجرا در نخواهد آمد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Prioritizing the Position Governmental Organization in the Field of Tourism Policy of the Islamic Republic of Iran by using Fuzzy TOPSIS Approach

نویسندگان [English]

  • Zeinolabedin Rahmani 1
  • Yazdan Shirmohammadi 2

چکیده [English]

One of the key issues for government agencies to implement policies has been developed,the world's largest tourism industry and the World Tourism Organization has warned that many of the policies developed at the national level has rarely been implemented. Tourism policy requires coordination and cooperation among all actors. The main objective of this study is to identify, prioritize and implement policies designed to cast the country's tourism, that affect the implementation or failure of the policies formulated. Delphi method to determine the policies of tourism industry players from four stages are used. Delphi Group has 30 members. To prioritize tourism policy actors of the first technique is used. To assess the impact of each variable on the implementation of tourism policies of factor analysis in LISREL software has been used. The number of players in the tourism policy of 23 agencies and departments that ranked each of these actors have been identified. The experts were used to determine its validity. The results of this study showed that the implementation of tourism policies, cooperation of all well-known actors is essential and if even one of the actors in policy development and implementation of policies not cooperate tourism, tourism policy will not come into force.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tourism policy
  • Implementation of tourism policies
  • Tourism policy actors
آذر، عادل، رجب زاده، علی (1381) "تصمیم گیری کاربردی"، تهران، انتشارات نگاه دانش.
الوانی، سید مهدی(1379).”موانع ساختاری اجرای برنامه های توسعه در ایران”، مجله مدیریت و توسعه، 7(4)
اسکینی، ربیع (1391). حقوق تجارت کلیات، معاملات تجاری، تجار و سازماندهی فعالیت های تجاری. تهران: انتشارات سمت.
اصغر پور، محمد جواد (1383). تصمیم گیری چند معیاره، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران.
اعرابی، سید محمد؛ رزقی رستمی،علی رضا (1381). آسیب شناسی اجرای سیاست های صنعتی کشور. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
باپیری، جعفر (1391). مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری. تهران: انتشارات مهکامه.
تقی‌زاده انصاری، حسن(1383). جهانگردی در ایران، سیاست‌ها، برنامه‌های عمرانی و توسعه با رویکرد به جاذبه‌های طبیعی گردشگری. تهران: انتشارات اندیشه پویا.
چراغی نیرومند، مهناز (1388)، ”استراتژی سهم بازار ایران در صنعت توریسم با تاکید بر توریسم درمانی“. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، چاپ نشده.
داس ویل، راجرز، ”مدیریت گردشگری“، ترجمه: اعرابی و ایزدی(1379)، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
دانایی‌فرد، حسن؛ جاوید، داریوش؛ فانی، علی‌اصغر (1391). ارتقای ظرفیت گردشگری جمهوری اسلامی ایران: تحلیلی بر ابزارهای خط‌مشی گذاری ملی گردشگری، مطالعات گردشگری،19(2): 1-24.
رنجبران، بهرام؛ زاهدی، محمد(1387). شناخت صنعت گردشگری، اصفهان، انتشارات چهارباغ.
سعیدی، علی‌اصغر؛ بهشتی، سید محمد؛ رضوانی، رضا (1391). موانع اساسی سیاست‌گذاری گردشگری از نظر نخبگان، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 1(2):33-56.
فروتنی، زهرا؛ آذر، عادل؛ احمدی، سید علی‌اکبر و منیره عسکری نژاد(1392)، “طراحی و تبیین مدل خودتوسعه‌ای منابع انسانی” تهران، مدیریت سازمانهای  دولتی شماره 4، 61-78
قلی پور، رحمت‌اله؛ غلام پور آهنگر، ابراهیم (1389). “فرایند سیاست­گذاری عمومی در ایران” ، تهران، انتشارات مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی.
قلی‌پور، رحمت‌الله؛ دانایی‌فرد، حسن؛ زارعی متین، حسن؛ جندقی، غلامرضا (1390). ارایه مدلی برای »اجرای خط‌مشی‌های صنعتی»مطالعه موردی در استان قم، مدیریت فرهنگ سازمانی،9(2): 103-130.
کلانتری، خلیل (1388). مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی با برنامه (LISRELSIMPLIS). تهران: انتشارات فرهنگ صفا.
هاولت، مایکل و رامش، ام (1995). مطالعه سیاست عمومی. ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن (1380). تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
 
 
 
Adam, S. and Kriesi, H. (2007). The Network Approach, Theories of the Policy Process (Boulder: Westview Press): 129-54.
Andersson, T.D., and Getz, D. (2009). Tourism as amixed industry: differences between private, public and not-for-profit festivals. Tourism Management, 30(6): 847-856.
Blanco-Mancilla, G. (2011). “Implementation of health Policies in Mexico City: What factors contribute to more effective service delivery?”, A thesis submitted to the Department of social policy of the London School of Economics for the degree of Doctor Philosophy, London.
Chang, C.-W., Wu, C.-R., & Chen, H.-C. (2008). Using expert technology to select unstable slicing machine to control wafer slicing quality via fuzzy AHP. Expert Systems with Applications, 34(3), 2210–2220.
Chia-Chi Sun(2010) A performance evaluation model by integrating fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods, Expert Systems with Applications 37 (2010) 7745–7754.
Erick T. Byrd, Gustke, L. (2011). Using decision trees to identify tourism ÷stakeholders, Journal of Place Management and Development, 4(2): 148 – 168.
Hwang, C. L. and Yoon, K. (1981),"Multiple Attributes Decision Making Methods and Applications", Berlin:Springer.
Krutwaysho O., Rajabhat P., (2009). "Tourism policy implementation and society" Annals of Tourism Research, 37(3): 671-679
 
Liu, C. H., Tzeng, G. H., & Lee, M. H. (2012). Improving tourism policy implementation e The use of hybrid MCDM models. Tourism Management, 33(1): 413-426.
Romano, J. P. and Wolf, M. (2005). Exact and approximate stepdown methods for multiple hypothesis testing. Journal of the American Statistical Association, 100(469):94-108
Shi, L., Makkula, J. (2004) Value chain and the internet in companies Pursuing a different strategy , case study of finish hotels” , Master’s Thesis , Lulea University of technology ,Swede.
Sun, Chia-Chi )2010(A performance evaluation model by integrating fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods, Expert Systems with Applications 37 (2010) 7745–7754.
Sushma, B. and Sanjaya S.G., (2012). Managing diverse stakeholders in the context of destination marketing, Worldwide Hospitality and Tourism, 4(2):185-202.
United Nation World Tourism Organization(UNWTO)(2013), www.UN WTO.org, Accessed October 26.
Yang, T., & Hung, C.-C. (2011). The use of a multiple attribute decision-making method and value stream mapping in solving the pacemaker location problem. International Journal of Production Research 49(10): 2793-2817
Yasarata, M., Altinay, L., Burns, P. & Okumus, F. (2010). “Politics and sustainable tourism development e can they co-exist? Voices from North Cyprus”. Tourism Management, 31(3), 345-356.