با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه شاهرود

2 استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت ورزش دانشگاه شاهرود

چکیده

    تغییرات مداوم در محیط‌های آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب می‌آید. مدیریت تغییر یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکده‌های تربیت‌بدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعه‌ی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکده‌های تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بودند که 13 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌ها از تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. پس از انجام تحلیل محتوا کدهای مستخرج به چند مفهوم اصلی تقسیم شدند به نحوی که 21 مفهوم مستخرج در سه درون‌مایه اصلی محیط درون سازمان، محیط برون سازمانی و فرآیند تغییر قرار گرفتند. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار بعد اعتماد پذیری، انتقال پذیری، وابستگی و اتکا پذیری، تایید پذیری ریشه دارد. سه درون‌مایه اصلی استخراج شده به عنوان عوامل اصلی موثر بر مدیریت تغییر در دانشکده‌های تربیت‌بدنی شناخته شد. با توجه به نتایج پژوهش مدیران باید در جهت ایجاد تغییرات، برنامهریزی مناسب انجام داده تا بتوانند در برابر تغییرات واکنش مناسب نشان دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effective factors on change management at physical education faculty

نویسندگان [English]

  • Reza Andam 1
  • Alis khachian 2
  • Morteza Asgari 3

چکیده [English]

Continuous changes at educational area are considered as an important challenge for managers. Change management is one of the important subjects in management science. The aim of present research is to study effective factors on change management at physical education faculty that was done in qualitative method. Statistical universe included managers and members of scientific mission in physical education faculty of public universities. Among them, 13 people were selected by snowball method. The tool for gathering data was semi-structured interview. To analyze interviews' contents, conventional content analysis was used. After analyzing contents, extracted codes were classified in different main concept so that 21 extracted concepts were categorized in three main themes including intra-organization environment, extra-organization environment and change process. Validity and reliability of the research were confirmed in four dimensions of trustability, shiftability, dependability and conformability. Three main extracted themes were known as effective factors on change management at physical education faculties. According to the results, managers should plan appropriately for making change to react changes properly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Change Management
  • physical education faculty
  • change process
امیرتاش، علی‌محمد؛ مظفری،سید امیر احمد؛ فلاح، زین‌العابدین (1389). "مقایسه نگرش مدیران، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان نسبت به ابعاد مدیریت تغییر در گروه‌های تربیت‌بدنی دانشگاه‌های آزاد"، مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 7، صص107-118.
امیری مجتبی و همکاران (1393) ."درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش" چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، صص 81-240.
بازرگان، عباس (1391). "مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات دیدار، صص29 56.
حنیفی، فریبا ( 1385). "مروری بر مدیریت تغییر و ارائۀ مدلی برای اعمال آن در سازمان" ،ماهنامه تعاون، دوره جدید، شماره 145.
حنیفی، فریبا (1386). "بررسی همخوانی تغییرات پنج سال اخیر دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه هشت بر مبنای مدیریت تغییر"، فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. سال سوم، 1،صص 65-80.
حنیفی، فریبا و پریوش  جعفری (1386). "نگرش و عملکرد مدیران دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه 8 بر مبنای ابعاد و مؤلفه‌های مدیریت تغییر و ارائه چارچوب ادراکی مناسب"، دو فصل‌نامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 15،صص 47-66.
 خاچیان، آلیس (1392). "طراحی الگوی نظام مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی تیپ 1 شهر     تهران". پایان‌نامه دکتری پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پرستاری و مامایی.
خاچیان، آلیس و همکاران  (1391). "محیط درون‌سازمانی عاملی مؤثر بر استقرار مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی"، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی ، 78،صص 35-44.
خاچیان، آلیس؛ منوچهری، هومان؛ پازارگادی، مهرنوش؛ اکبرزاده باغبان، علیرضا (1391). "چالش‌های مدیریت تغییر، تجارب مدیران در دانشکدههای مامایی و پرستاری، مطالعه کیفی"، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران(حیات)، 1، صص 88-79.
خاچیان، آلیس؛ منوچهری، هومان؛ پازارگادی، مهرنوش؛ اکبرزاده باغبان، علیرضا (1392)."عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت تغییر، یک مطالعه کیفی"، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی پرستاری ایران ( مجله پژوهش پرستاری)، 29،صص 1-9.
مویدنیا، فریبا (1385)."مدیریت و رهبری تحول"، نشریه تدبیر، 167،صص 23-27.     
Andrew J, Cameron H, Harris M. (2008). “All Change? Managers’ experience of organizational change in theory and practice”. Journal of Organizational Change Management, 21(3), pp: 300-314.
Bianco A T, Schermerhorn J J, (2006). “Self-regulation, strategic leadership and paradox in organizational change”, Journal of Organizational Change Management, 19(4) . pp.457-470.
Bush T., (2010). “Theories of Educational Leadership and Management”. 4rd ed. London:  SAGE Publications, pp.145-148.
Carter, M.Z., Armenakis, A.A., Field, H.S. & Mossholder, K.W. (2012). “Transformational leadership, relationship quality, and employee performance during continuous incremental organizational change”. Journal of Organizational Behavior (early view)
Change Readiness: Focusing Change Management Where It Counts(2014). Available at: http:// PMI.org //. Accessed December 2014.
Chun-fang, Chiang (2010). “Perceived organizational change in the hotel industry”, an implication of change schema international journal of Hospitality management, 29(1), pp. 157-167.
-Cummings, G. and Worley, G. (2005). “Organization Development and Change”, United States: Thomson/ South-Western pp 451-502
Dawson, P. Wilson, S., (2003). “Understanding organizational change”, SAGE publication. London, thousand oak. New Delhi,pp 118-136.
Effectively manage change ACMP’s standard for change management(2014). Available at: www.acmpglobal.org. Accessed December 2014.
Ellis JR and Hartley C L., (2008).“Nursing in Today's World”, Eighth ed. Philadelphia. Lippincott Williams and Wilkins, PP 231-265.
George, J.M. and Jones, G.R. (2002).“Understanding and Managing Organizational Behavior”, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Hargreaves, A., Lieberman, A., Fullan, M. & Hopkins, D. (2010). "Second International Handbook of Educational Change". London: Kluwer Academic Publisher.
Kansal, S, Chandani, A. (2014). “Effective Management of Change during Merger and acquisition”, Journal of Procedia Economics and Finance, Vol 11, pp. 208-217.
Keup, Jennifer R. etal (2001). “Organizational culture and instutional transformation”, [Dissertation Abstract]. Washington DC Higher Education.
Kotter, J.P. & Cohen, D. S. (2012). "The hearts of change: Real-life stories of how people change their organizations". Boston: Harvard Business School Press.
Kouzes, J., & Posner, B. (2012). "The leadership challenge (5th ed)". San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Kuipers, B, Groeneveld, S. (2013). “Implementing change in public organizations: The relationship between leadership and affective commitment to change, in a public sector context”, 11th Public Management Research Conference, Madison,Wisconsin, June .pp.20-22.
Ledford. Gerald E and Mohram, S.A. (1993). "Self – design for high involvement: a large – scale organizational change". Human relation". Vol.46,p 145.
Maurer, R., (2006). “Building a foundation for change”. Journal for Quality Participation, 24 (3), pp. 38-9.
McCormick D., (2007). “Dramaturgical analysis of Organizational Change and Conflict”, Journal of Organizational Change Management, 20(5), pp. 685-699.
-Mildred Golden ، P ، Taneja،s ،Humphreys، j، AndersonT، d، Singleto، l. (2008). “Challenges facing change management Theories and Research”, Delhi Business Review X, 9(1) ، pp.1-20.
Nelissen P, Selm MV., (2008). “Surviving organizational change: how management communication helps balance mixed feelings”, Corporate Communications: An International Journal, 13(3), pp. 306-318.
Newhouse, David R. and Chapman, Ian D. (1996). “Organizational Transformation: A Case Study of Two Aboriginal Organizations”, Human Relations, 49) 7), pp.995-1011.
Nichols, F., (2004), “Change management 101: A primer”, Distance consulting, 970(37), pp. 35-36.
O'Brien, G., (2002).“Participation as the key to successful change: A public sector case study”, Leadership and organization development journal. Bradford, 23,pp. 442.
Park,J.H. & Jeung, D.W. (2013). "School reforms, principal leadership and teacher resistence: Evidence from Korea". Asia Pacific Journal of Education, Vol. 33, n 1, pp 34 – 53
Saka A., (2008). “Internal Change Agents' View of the Management of Change Problem”, Journal of Organizational Change Management, 21(6), pp. 480-496.
Sidra, A., Zuhair, M. F., Noman, S., & Sajid, A. (2012). "Role of leadership in change management process". Abasyn Journal of Social Sciences, Vol.5, no.2, pp 111-124.
Sullivan EJ, Garland G., (2010). “Practical Leadership and Management in Nursing”, Pearson Education Limited. Harlow,  pp 54-56
Titus, S. E., (1999). “The restructuring goals of Minnesota State Colleges and Universities: Exploring the interpretations of institutional presidents”. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Virginia.