با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 .استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکاه آزاد همدان

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل زیرساختی مدیریت منابع انسانی متناسب با دورکاری در سازمان‌های دولتی کشور انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است و بصورت پیمایشی انجام شده است. پژوهش مذکور از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی است. از این رو، بخش اول پژوهش بدون طرح فرضیه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول (رویکرد کیفی) بیست نفر از خبرگان و نخبگان حوزه مدیریت شامل؛ مدیران با تجربه نظام اداری و اساتید مدیریت آشنا به موضوع دورکاری است که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. از روش تحلیل مضمون برای تحلیل و کدگذاری مصاحبه‌ها، و به کمک نرم افزار MAXQDA2 انجام شده است. پس از دستیابی به مدل،در بخش کمی پنج فرضیه تعریف و برای آزمون آن‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و در اختیار کارشناسان مسئول و مدیران صفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری قرار گرفت. با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط بین عناصر مدل بررسی شد. نتایج نشان می‌دهد؛ تمامی فرضیه‌ها مورد تایید قرار گرفته‌ و بین فرهنگ، فناوری و استراتژی رابطه مثبت و معنی‌داری برقرار است. بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیران و دست اندرکاران نسبت به تقویت زیرساخت‌های لازم برای هر یک از مولفه‌ها با عنایت به مضمون‌های پایه و کدهای مستخرج از این پژوهش اقدام کنند و همچنین محققین آتی می‌‌توانند با اتخاذ رویکرد استراتژیک دامنه آزمون مدل زیرساختی مدیریت منابع انسانی دورکاری را از حیث موضوعی و موضعی در سازمان‌های دیگر گسترش دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting infrastructure model of human resource management proportional to teleworking in Iran's governmental organizations

نویسندگان [English]

  • Reza Taghvaee 1
  • Karamollah Daneshfard 2

چکیده [English]

present research has been accomplished to present an infra-structural model of human resource management proportional to teleworking in the country's public organizations. It is an applied research in terms of purpose and considering data gathering method, it is a descriptive one and in correlation type and has been done in survey method. Present research is a kind of exploratory mixed research plans. Therefore, the first part of research has been done with no hypothesis. At the first phase, statistical universe of the research contains 20 of expert and elite people in management area including experienced managers of administrative system and management professors familiar to teleworking subject that were selected through snowball sampling method. Thematic analysis was used to analyze and coding interviews by MAXQDA2 software. After achieving the model, in quantitative part, five hypotheses were defined and to test them, a questionnaire was designed and distributed among responsible experts, line managers of ministry of cooperatives, labor and social welfare and also presidency human capital and management development department. Using structural equations modeling, the relationship between elements was studied. The results show that all hypotheses were confirmed and there is a significant and positive relationship between culture, technology and strategy. Thus, it is suggested to managers and in-charge people to take an action for strengthening necessary infrastructures for each elements regarding basic content and extracted codes of present study and in addition, future researchers can extend the test domain of teleworking human resource management infrastructural model in terms of subject and position in other organizations choosing strategic approach

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resource management
  • human resource information and communicational technology
  • human resource electronic management
  • human resource sub-system
  • teleworking
  • ministry of cooperatives
  • labor and social welfare
اسدی، الهام و کریمی، فاطمه (1390)" بررسی دورکاری: مزایا و معایب"،  گزارش 227 : 77- 78 .
اسکات، دبلیو. ریچارد؛ دیویس، جرالد اف( 1389)، سازمان‌ها و سازمان‌دهی (دیدگاه سیستم‌های عقلایی، طبیعی و باز)، ترجمه سیدرضا سید جوادین، بهروز پور ولی، الهام جمالی پویا، چاپ اول، انتشارات مروارید، تهران.
الوانی، سید مهدی و معمار زاده، غلامرضا (1394)، رفتار سازمانی «مورهد گریفین» چاپ بیست و سوم – انتشارات مروارید
آرمسترانگ، مایکل (1389). مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل). ( ترجمه سید محمد اعرابی و امید مهدیه) تهران: دفتر پژوهش‌های  فرهنگی، چاپ اول .
برخوردار، ناصر(1392) "طراحی و تبیین مدل سازمان دورکار"پایان‌نامه دکتری، دانشگاه پیام نور
دانایی‌فرد حسن، الوانی سید مهدی؛ آذر عادل(1386) "روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع"، انتشارات صفار، چاپ دوم، تهران
رامین مهر، حمید(1392)، "ارزیابی راهبردی الگوی دورکاری کارکنان"، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، سال چهارم، شماره 14.
رضائیان، علی،(1385)؛ "مبانی سازمان و مدیریت"، انتشارات سمت، چاپ هشتم
سهرابی، بهمن و علی رضائیان (1385)" بررسی دورکاری در سازمان اقتصادی کوثر". پیام مدیریت 19 و 20 (تابستان و پاییز)، 159 – 173.
سید جوادین، سید رضا (1390)" مروری جامع  بر مفاهیم اساسی نظریه‌های مدیریت و سازمان" تهران: انتشارات نگاه دانش، چاپ سوم
علیرضایی، نفیسه، مساح، هاجر و اکرمی ناهید (1392)، "رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی" – فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال هشتم – شماره 2
علیئی،  نسترن (1391)" بررسی اثر ارزش‌های فرهنگی بر امکان‌پذیری و اثربخشی دورکاری زنان" پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت تهران
فیاضی، مرجان (1389)، " الگوی هماهنگی استراتژی‌های منابع انسانی با عملکرد"  رساله دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه علامه
قنبری، علی اله؛ بخت جو، شراره (1390)" دورکاری"، انتشارات فر آزما پردازش، چاپ اول
کریمی، پویا، (1390)، "بررسی تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در موفقیت دورکاری (پیمایشی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری)" پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس
محب علی پور، منیره (1391 ) ، " تحلیل و حل چالش‌های فراروی اجرای برنامه‌ی دورکاری در ایران؛ تکنیک دلفی"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
ممدوحی، امیررضا، مینا مجتهد زاده و مهرداد علی مرادی (1389)" برآوردی از دورکاری برای نمونه‌ای از کارکنان دولتی بر اساس ویژگی‌های سازمانی". فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه 74 (پاییز و زمستان ): 20 –44
ناطق، تهمینه(1392)"طراحی و تدوین چارچوب معماری دورکاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی"پایان‌نامه دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.          
Anna B. Holm(2008) "Virtual organising of business activities: a case of erecruitment"... From March 2008 the focus is on e-Recruitment part of e-HRM, http://old-hha.asb.dk/.
Atkyns, Robert, Michele Blazek, Joseph Roitz, and AT&T.( 2002). Measurement of environmental impacts of telework adoption amidst change in complex organizations: AT&T survey methodology and results. Resources, Conservation and Recycling 36: 267-285
Baily, D. & Kurland, N. (2002),”A Review of Telework Research: Findings, New Directions, and Lessons for the Study of Modern Work”. Journal of organizational Behavior, Vol. 23, No . 4, PP. 383-400.
Belanger, F., Collins, R.& Cheney, P. (2001)."Technology requirements and work group communication for telecommuters" .Inf. Syst. Res.,12(2), 155–176.
Bui. T, Higa. K , Sivakumar. V , Yen. J.( 1996). "Beyond Telecommuting: Organizational Suitability of Different Modes of Telework", Proceedings of Hawaii International Conference on System Science. pp 344-353.
Buessing, A, (2000). Telework . In W. Karwowski (ed.) , International encyclopedia of  Ergonomics and Human Factors (PP. 1723- 1725). London: taylor and Francis.
Cascio,W. F. (2000). Managing a virtual workplace. Academy of Management Executive, 14, 81–90.
Cecily, R & Janet, B(2009) , "A New Look at Telecommuting and Teleworking" , The Journal of Corporate Accounting & Finance , July/August 2009 ,33 ,31-39.
Cheuk  Fan  Ng.(2010). "Teleworker’s  home  office: an  extension  of  corporate  office?" , Emerald  Group  publishing Limited, Facilities,Vol.28  Iss :3/4,pp.137-155.
Demas, Michael D.( 2011), Job satisfaction of managers and individual contributors within local and virtual software teams. A dissertation proposal presented in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Education in Organizational Leadership,. Available from: http://gradworks.umi.com/3456122.pdf. Accessed September 28, 2012
Di Martino, V & Wirth, L. (1990). "Telework: a new way of working and living. International Labour Review". 129(5) pp 529-555.
Gajendran, R.S. and Harrison, D.A. (2007), "The good, the bad, and the unknown about telecommuting: a meta-analysis of the psychological mediators and individual consequences", Journal of Applied Psychology, Vol. 92, pp. 1524-41.
Guest, D. (1990). "Human resource management and the American dream". Journal of Management Studies, 27,pp 377–397.
Haines III, Victor Y., St-Onge, Silvie. & Archambault, Martine. (2002). Environmental and Person Antecedents of Telecommuting Outcomes. JOEUC,14(3), 32-50.
Holman, D; Toby D. Wall & Chris W. Clegg. (2003). " The New Workplace" http://www.wiley.com
Holman, D; Toby D. Wall & Chris W. Clegg. (2006). "The Essentials of the New Workplace: A Guide to the Human Impact of Modern Working Practices".  John Wiley & Sons, Ltd. pp 174-180.
Illegems & Verbeke(2004), "canfacilitate theimplementation offlexible work arrangements", Business & Economics journal
Johnson,R.B;Onwuegbuzie,A.J(2007)"Mixed methods research paradigm whose time has com", educational researcher,33(7);14-26.
Kim, J., MacDuffie, J. P., Pil, F. K. (2011). Employee voice and organizational performance: team versus representative influence. Human Relations , 10, 1–24.
Kitsap Regional Coordinating Council. 2009. Kitsap telework pilot project. http://www.teleworktoolkit.com/library/ Telework_Project_Report.pdf (accessed 28 Sep. 2012).
Kowalski, K. Berube & Swanson, J.Ann. (2005). "Critical success factors in developing teleworking programs". Benchmarking: An International Journal, 12 (3) pp 236 – 249.
Lamond, D. (2000b). "Managerial style and telework". In K. Daniels, D. Lamond & P. Standen (Eds), Managing Telework: Perspectives from Human Resource Management and Work Psychology. London: Thomson Learning.
Leavit (1965)”Applied organizational change in Industry: Structural, Technological and Humanistic Approaches,” in Handbook of organizations, pp. 1144 – 70, ed. James G. March Chicago: Rand McNally.
Leda, P, Maria, V & Eleanna, G. (2007). "E-HR adoption and the role of HRM: evidence from Greece", Personnel Review Vol. 36 No. 2,pp 277-294.
Lavalee in Mills, Juline E., Chilian Wong-Ellison, William Werner, and Joan M. Clay. (1993) Employer liability for telecommuting employees. Cornell Hospitality Quarterly, 2001; (Oct/Nov): 48- 59.
Mayo, M., Pastor, J,-C., Gomez -Mejia, L., & Cruz, C. (2009).Why some firms adopt telecommuting while others do not: A contingency perspective. Human Resource Management, 48(6), 917- 939.
Miles, R.E. and Snow, C.C. (1986), “Organizations: new concepts for new forms”, California Management Review, Vol. 18 No. 3, pp. 62-73.
Moon, M.J. (2002). "The Evaluation Of E-Government Among Municipalities: Rhetoric Or Reality?" , Public Administration Review, Vol.62.No.4.
Morgan, Robert E. (2004). Teleworking: an assessment of the benefits and challenges. European Business Review 16 (4): 344-357.
Panayotopoulo et al (2007). "had searched whether skills would promotethe  ...www.academia.edu/.../International_Journal_of_Humaniti...
Potter, E. E. ( 2003)." Telecommuting: The Future of Work Corporate Culture and American Society", Jornal of Labor Research, Vol.14, No.1, pp73-84.
Pyoria P. (2011). "Managing telework: risks, fears and rules", Management Research Review, Vol. 34, No. 4, pp 386-399.
Rasmussen, E. & Corbett, G. (2008). "Why isn't teleworking working?'"New Zealand Journal of Employment Relations, 33(2): 20-32
Remus, U., (2007). Critical success factors for implementing enterprise portals: A comparison with ERP implementations. Business Process Management Journal, 15, 538-552
Salmon, G. , Allen, J. & Giles, K. (2000). Training and development for on-line working. In K. Daniels, D. Lamond & P. Standen (Eds), Managing Telework: Perspectives from Human Resource Management and Work Psychology. London: Thomson Learning
Schwartz, R. G., R. D. Teach, et al. (2005). "A longitudinal study of entrepreneurial firms opportunity recognition and product development management strategies: Implications by firm type." International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research Vol. 11( No. 4): pp. 315
Sharit et all (2009), "The Employability of Older Workers as Teleworkers: An Appraisal of Issues and an Empirical Study" , Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, Vol. 19 (5) 457–477.
Siha,S. M. And Monroe R.W.(2006),"Telecommuting’s Past and future: a literature  review  and research agenda" , Business  process Management  Journal , Vol. 12 , No. 4,pp. 455-482.
Schermerhorn, John(1996). Management and Organizational Behavior New York: John Wiley and Sons, Inc.
Smale, A., & Heikkilä, J.-P. (2009)." IT based Integration of HRM in a Foreign MNC Subsidiary: A Micro-Political Perspective". In T. V. Bondarouk, H. J. M. Ruël,  ...
Stefan Strohmeier, Rüdiger Kabst, (2009) "Organizational adoption of e-HRM in Europe: An empirical exploration of major adoption factors", Journal of Managerial Psychology, Vol. 24 Iss: 6, pp.482 – 501 .
Tremblay, D, Paquet, R & Najem, E. (2006). "Telework: A Way to Balance Work and Family or an Increase in Work-Family Conflict?" Canadian Journal of Communication, Vol. 31, No. 3, pp 715-731.
Taskin, Laurent & Edwards, Paul (2007),   The possibilities and limits of telework in a bureaucratic environment: lessons from the public sector, Volume 22, Issue 3, November 2007 , Pages 195–207
Turetken, O., Jain, A., Quesensberry, B. Ngwenyama, O. (2011). "An Investigation of the Influence of Individual and Work Characteristics on Telecommuting Success ".IEEE transactions on Professional Communication, 54.
Verive, and Joice's (2008) "examination of telework and dependent care produced agency policy recommendations  ..."
Watad, M . M & Will, C . P. (2003). "Telecommuting and Organizational Change: A Middle-Managers' Perspective", Business Process Management Journal, Vol. 9, No. 4, pp 459-472.