با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس

4 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

 رهبران دارای مسئولیت هستند، پس نیازمند اخلاق می باشند. افرادی که در جایگاهی چون رهبری قرار دارند، می توانند منشاء بسیاری از تغییرات رفتاری شوند؛ و این امر، زمانی بهتر محقق می شود که این رهبران رفتار اخلاقی بالایی نیز داشته باشند.این تحقیق به بررسی نقش میانجی تناسب فرد- سازمان، هویت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی در رابطه ی میان رهبری اخلاقی و تمایل به ترک خدمت کارکنان می پردازد. جامعه آماری پژوهش را کارکنانمنطقه ی 11 بانک قوامین در شهر تهران تشکل می‌دهند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای استاندارد شامل 28 سؤال بود که بعد از سنجش روایی و پایایی از طریق نمونه‌گیری تصادفی بین کارکنان توزیع شد. تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده بر اساس تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی بر روی تناسب فرد- سازمان، هویت‌سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک قوامین تأثیر مثبت و معنادار و بر روی تمایل به ترک خدمت آن ها، تأثیر منفی و معنادار دارد. در انتها بر اساس نتایج به‌دست‌آمده پیشنهاداتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying and explaining the consequences of ethical leadership

نویسندگان [English]

  • Hamed Dehghan 1
  • Mohammad Reza Adibpoor 2
  • Shahram Ferdoosi 3
  • Mohammad Hosein Sojaati 4

چکیده [English]

Leaders are responsible, so they need ethics. People in positions such as leadership can be the source of many behavioral changes and this matter will become certain better one these leaders would have high ethical behavior. Present research is dealing with studying the moderator role of organization-person fit, corporate identity and organizational citizenship behavior in relationship between ethical leadership and employees' turnover intention. Statistical universe included employees of Ghavamin Bank in 11th district of Tehran City. A standard questionnaire including 28 questions was used to gather data that was distributed among employees through random sampling method. Analyzing gathered data was done based on factor analysis and structural equations modeling. Results showed that ethical leadership has positive and significant impact on organization-person fit , corporate identity and organizational citizenship behavior of employees at Ghavamin Bank and it has negative and significant impact on turnover intention. At the end, based on the obtained results, suggestions have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Leadership
  • organization-person fit
  • corporate identity
  • Organizational Citizenship Behavior
  • turnover
ابزری، مهدی؛ انصاری، محمد اسماعیل، صفر نیا، حسن و عباس عباسی(1387). علوم مدیریت ایران، 10، 63-86
افخمی اردکانی، مهدی؛ فرحی، رضا (1390). فرهنگ، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی: طراحی و تبیین مدلی در پژوهشگاه صنعت نفت، علوم مدیریت ایران، 24، 1-24
بهارلو، مصطفی؛ بشلیده، کیومرث؛ نعامی، عبدالزهرا؛ هاشمی شیخ شبانی، اسماعیل، ( 1394). تحلیل رابطه رهبری اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دهم ، شماره 1، 27-20.
تقی زاده، هوشنگ ؛ سلطانی فسقندیس (1394). نقش هویت یابی و باورهای اخلاقی کارکنان در نتایج عملکردی رهبری اخلاقی، اخلاق در علوم و فناوری، 34، 97-106
رستگار، عباسعلی؛ موسوی داودی، سید مهدی؛ فرتاش، کیارش(1392). بررسی تاثیر عجین شدن با شغل بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت، مدیریت سازمان های دولتی، 1(4)، 91-97
صحت، سعید ؛ محمدی دیانی، مریم (1393). تبیین مقوله‌ها و مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی با رویکرد اسلامی ایرانی: فرا ترکیب، دو فصلنامه اسلام و مدیریت، 5، 35-68
جفره، منوچهر؛ سجادی نژاد، راضیه (1394). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در اداره کل مخابرات منطقه 6 تهران، مطالعات منابع انسانی، 16، 123-140
عباس زاده، محمدرضا؛ صالحی، مهدی؛ بهمنش، محمدرضا، ( 1394). تاثیر متغیر میانجی (جو اخلاقی) بر رابطه بین رهبری اخلاقی با نوآوری و رفتار اخلاقی کارکنان بانک ملی مشهد، پژوهش های اخلاقی ، سال ششم ، شماره 2 ، 47-27.
قلی پور، آرین ؛ روشن نژاد، مژگان و شرافت، شاپور (1389). تبیین تناسب فرد-سازمان به‌عنوان عاملی اثرگذار در بیگانگی از کار و پیوند کاری، اندیشه مدیریت راهبردی، 1، 209-229
قلی پور، آرین (1393). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)، تهران، انتشارات سمت.
محمدی مقدم، یوسف ؛ عباس پور، جعفر(1394). فرا تحلیل پژوهش‌های رابطه‌ی رهبری تحول‌آفرین با رفتار شهروندی سازمانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 77، 125-152.
نادی، محمد علی؛ الصفی، مریم السادات (1392). الگوی ساختاری تناسب فرد-سازمان و ازخودبیگانگی شغلی با رفتارهای تلافی جویانه در بین معلمان، رهبری و مدیریت آموزشی، 7(3)، 113-127

 

Arnold, A., Lewis, J., Maximovich, A., Ickovics, A., & Kershaw, M. (2011) Antecedents and consequences of caregiving structure on young mothers and their infants. Matern Child Health, 37-45.
Ashforth, B., & Mael, F. (1989). Social identity and the organization. Academy of Management Review, 1,20-39.
Brown, M., & trevino, L. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. the laedership quarterly, 595-616.
Cable, d., & Derue, s. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit perceptions. the journal of applied psychology, 87, 875-884.
Cheung, M. F., & Law, M. C. (2008). Relationships of organizational justice and organizational ıdentification:the mediating effects of perceived organizational support in Hong Kong. Asia Pacific Business Review, 14(2),213-231.
clebbeek, a., & bax, e.(2004). Is high employee real harmful? An empirical test using compact records. Academy Journal of Management, 47,277-286.
Cole, M., & Bruch, H. (2006). Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierachy matter? Journal of Organizatinal Behavior, 27, 585-605.
Dalton, d., & Todor, W. D. (1979). Turnover turned over: An expanded and positive perspective. Academy of Management Review, 4,225-235.
De hoogh, A., & Den Hartog, D. (2008). Ethical and despotic leadership, relationships with leaders social responcibility, top management team effectiveness and subordinates optimism: a multi-method study. Leadeship quarterly, 297-311.
DeConinck, j. (2011). The effects of ethical climate on organizational identification, supervisory trust, and turnover among salespeople. Journal of Business Research, 24-35.
Deconinck, J. (2015). outcomes of ethical leadership among salespeople. J of business research, 1086-1093.
Hansen, S., Alge, B., Brown, M., Jackson, C., & dunford, B. (2013). Ethical leadership: assessing the value of multifoci social exchange perspective. Journal of business ethics, 115, 435-449.
jade fowler, d. (2014). an investigation on ethical leadership perspectives among ohio school district superintendents. Dissertation of Ohio university.
Kalshoven, K., Den Hartog, D., & De hoogh, A. (2011). Ethical leadership at work questionaire: development and validation of multidimensional measure. The leadership Quarterly, 51-69.
Kristof, a. (1996). Person-organizational fit: an integrative review of its concettualization, measurement, and implications. Personnel psychology, 49, 1-49.
McInerney, D. M. (2015). Exploring commitment and turnover intentions among teachers: What we can learn from Hong Kong teachers. Teaching and Teacher Education, 52, 11-23.
Oncer, A., & Muge, L. (2012). The Impavt of ethical climate on relationship between corporate reputation and organizational identification. Social and Behavioral Sciences, 58, 714-723.
Pussa, A. (2006). Conducting reserch on organizational identity. Electronic Journal of Business Ethics and organizational studies
No 11-pp123-35
Riketta, M. (2005). Organizational identification: A meta-analysis.Journal of Vocational. Journal of Vocational, 66,358384.
Shin, Y. (2012). CEO ethical leadership, ethical climate strength and collective organizational citizenship behavior. Journal of Business Ethics, 108, 299-312.
Simmons, J. (2014). person-organizational fit and perceived organizational support effects on job outcomes. dissertation in walden university.
Simon, M., Muller, B. H., & Hasselhorn, H. M. (2009). Leaving the organization or the profession a multilevel analysis of nursesintentions“. Journal of Advanced ursing, 66(3),616-626.
Sommer, L., & Haug, M. (2010). Intention as cognitive antecedent to international entrepreneurship—Understanding the moderating role of knowledge and. The International Entrepreneurship and Management Journal, 111-142.
Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social
psychology of inter-group relations. London: Academic Press, 61-67.
 
     
 Electronic Journal of Business Ethics and organizational studies, 11(2), 35-123.