با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

2 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان

3 استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

4 استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

دانش به‌طور فزاینده به‌عنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها شناخته می‌شود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایه‌ای امکان‌سنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافته‌های پژوهش‌های کیفی مرتبط را ترکیب کند. با استفاده از روش فراترکیب، 278 مقالۀ حوزۀ مدیریت دانش، ارزیابی و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافته‌ها مشخص شد کدهای قوانین و مقررات، برگزاری جلسات به منظور ترکیب دانش، توجه به توانمندی مدیریت بحران در جذب، التزام به برنامۀ دانشی، ارزیابی و پاداش دانشی، مستندسازی تجربیات به‌منظور برونی‌سازی دانش، وجود نرم‌افزار دانش برای ارتباط کارکنان (ایجاد تعامل پویا)، اعتماد در کار تیمی، استفاده از اسناد به‌منظور ترکیب دانش و وجود مخازن دانش برای ذخیرۀ دانش ساختم‌اند درونی،دارای بیشترین ضریب اهمیت می‌باشند. درنهایت پس از طی گام‌های پژوهش، الگوی امکان‌سنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش در سه لایۀ امکان‌سنجی، طراحی مفهومی و ساختار اجرا و استقرار مدیریت دانش ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A three-layer pattern for Feasibility and establishment of knowledge management by Meta-Synthesis Method (Integrated approach)

نویسندگان [English]

  • Masood Dehghani 1
  • NoorMohammad Yaghobi 2
  • AliReza Mooghali 3
  • Zahra Vazifeh 4

چکیده [English]

 
Knowledge is increasingly known as a basis for creating a competitive advantage for organizations.Successful knowledge programs need some kind of planning. This research aims to design a pattern for Feasibilityand establishment of knowledge management by using Meta-synthesis method. In order to design and explain a comprehensive pattern, all dimensions of knowledge management have been identified through systematic literature review using 258 papers and Meta-Synthesis method. Then the importance and priority of each proposed dimension was determined using Shannon quantitative method based on content analysis. The results reveal; Rules and Regulations, Meetings, Crisis Management, Commitment toKnowledge program, Evaluation and reward, Documenting experiences, Employee communications (dynamic interactions), Trust, documents and Internal structured knowledge, are the major criteria knowledge management Feasibilityand establishment. At the end the research results demonstrate a three-layer pattern for Feasibilityand establishment of knowledge management.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • Feasibility
  • establishment of knowledge management
  • Meta-Synthesis
  • Shannon Entropy
ابزری، مهدی؛ شائمی، علی؛ طالبی، هوشنگ و عبدالمنافی، سعید (1390). "بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران". مجله مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دوره 3، شماره6.
ابزری، مهدی و کرمانی القریشی، محمدرضا (1384). "امکان‌سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور (مورد مطالعه: شرکت ذوب‌آهن اصفهان)". مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان سال هفدهم، شماره3. 121-139.
اخوان، پیمان؛ اولیایی، النوش؛ دسترنج ممقانی، نسرین و ثقفی فاطمه (1392). "توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش". فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فنّاوری. سال سوم. شماره 2. 1-11.
آذر، عادل؛ میرفخرالدینی، سید حیدر و انواری رستمی، علی اصغر (1387). "بررسی مقایسه‌ای تحلیل داده‌ها در شش سیگما، با کمک ابزارهای آماری و فنون تصمیم‌گیری چند شاخصه". مجله مدرس علوم انسانی. شماره 59. 1-36.
اعرابی، محمد و موسوی، سعید (1388). "الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهش گاه‌ها". فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 51، 1-26.
الهی، شعبان؛ خدیور، آمنه و حسن زاده، علیرضا (1388). "ارائه یک متدولوژی برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش مطالعه و بررسی سه سازمان نمونه". مجله مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران. دوره14، شماره 3. 23-59.
بامداد صوفی، جهانیار و طاهری، پریسا (1391). "مدیریت دانش سازمانی. راهبردها، فرآیندها و ساختارهای سازمان دانش‌محور". تهران: انتشارات سیمای دانش.
پارسائیان، مریم و ریاحی نیا، نصرت (1393). "سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه­های دانشگاهی استان یزد". مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. سال ششم، شماره 2. 19-37.
حبیب پور، کرم و صفری، رضا (1388). "راهنمای جامع کاربرد SPSS  در تحقیقات پیمایشی". نشر لویه، متفکران، تهران.
ربیعی، علی و خواجوی، زینب (1389). "استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران". فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد شماره 24. 22-29.
رهنورد، فرج اله و محمدی اصغر (1388). "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی تهران". نشریه مدیریت فن‌آوری اطلاعات، دوره1، شماره 3. 37-52.
ساعی، مهدی و یزدانی، حمیدرضا (1388). "ارائه مدل فرایندی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران‌خودرو: نظریه برخاسته از داده‌ها". نشریه مدیریت فنّاوری اطلاعات، دوره1، شماره2. 67-84.
سعدآبادی، علی‌اصغر؛ طالقانی، غلامرضا و گلچین، آرمین (1392). "شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمان‌های دانش‌محور و پارک‌های علم و فنّاوری با رویکرد فازی". فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی. شماره 3. 65-82.
سنجقی، محمدابراهیم؛ جنیدی جعفری، یاسر و غضنفری، سید محمدجواد (1392). "سنجش فرایندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش (مطالعه موردی ستاد یک سازمان دفاعی امنیتی)". فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی  امنیتی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال 2. شماره 2. 77-100.
فضل الهی، سیف اله و کریمیان، حسین (1391). "وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی". مجله نامة آموزش عالی، دورة جدید. سال پنجم، شمارة هفدهم. 77-96.
کوچکی­سیاه­خاله، مروارید؛ قیومی، عباسعلی و حسن مرادی، نرگس (1391). "بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکان‌پذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران". فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره چهارم. شماره12. 101-124.
محقر، علی؛ جعفرنژاد، احمد؛ مدرس یزدی؛ محمد و صادقی مقدم، محمدرضا (1392). "ارائه الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب". مجله مدیریت فنّاوری اطلاعات. شماره 4. 161-194.
محمدی استانی، مرتضی؛ شعبانی، احمد و رجایی پور، سعید (1391). "وضعیت استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان". مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. سال 12. شماره3. 167-175.
محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش (1387). "مدیریت دانش؛ رویکردی جامع". تهران. انتشارات پیام پویا، چاپ اول.
محمودی، امیرحسین؛ افتخار زاده، سید فرهاد و محمدی، بتول (1392). "امکان‌سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و ارائه مدل مناسب". فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. سال 4، 16. 15-38.
معمر حور، جمال؛ ستاری، صدرالدین؛ کاظم پور، اسماعیل؛ سلامت آذر، رحیم و علی پور، عادل (1392). "امکان استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان آموزش‌وپرورش استان اردبیل". نوآوری­های مدیریت آموزشی، سال 8، 3. 93-106.
Ahmad, H. and An, M. 2008, 'Knowledge management implementation in construction projects: a KM model for Knowledge Creation, Collection and Updating (KCCU)' International Journal of Project Organisation and Management, vol 11, no. 2, pp. 133-166.
Bachtiar H. Simamora (2015). The Impact of Request Tracker Application as Knowledge Management System on Employee Performance, Journal of Theoretical and Applied Information Technology, Vol 76, No.2 pp. 222-229
Ciabuschi, B. and Martin, O. (2012), “Knowledge ambiguity, innovation and subsidiary performance”, Baltic Journal of Management, Vol. 7 No. 2, pp. 143-166.
Coakes, E., Amar, A.D. and Granados, M.L. (2010), “Knowledge management strategy, and technology: a global snapshots”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 23 No. 3, pp. 282-304.
Dehghani, R. Raman Ramsin R. (2014). Methodologies for developing knowledge management systems: an evaluation framework. Journal of Knowledge Management, Vol. 19 No. 4 2015, pp. 682-710.
Flynn, A.E. (2004), "Knowledge Management Process: The Care and Feeding of Knowledge Workers," in 89th Annual International Supply Management Conference.
Hearn, G., Mandeville, T. and Rooney, D. (2003), “Phenomenological turbulence and innovation in knowledge systems”, Prometheus, Vol. 21 No. 2, pp. 231-245
Holsapple, C.W. and Jones, K. (2006), “Knowledge management strategy formation”, in Schwartz, D.G. (Ed.), Encyclopedia of Knowledge Management, Idea Group, Hershey, PA, pp. 419-428.
Laal, M. (2011), “Knowledge management in higher education”, Procedia Computer Science, Vol. 3 No. 1, pp. 544-549
Lee, J.H., Kim, Y.G. (2001). A stage model of organizational KM: a latent content analysis, Expert Systems with Applications 20(4) 299-311.
Moustaghfir, K. and Schiuma, G. (2013), “Knowledge, learning, and innovation: research and perspectives”, Journal of Knowledge Management, Vol. 17 No. 4, pp. 495-510.
National Data Service (2014), “The national data service”, available at: www.nationaldataservice.org/ (2 May 2014).
Probst, G., S.Raub, and K.Romhardt (2000) Managing Knowledge Building Blocks for Success, John Willey & Sons Ltd, England.
Quintane, E., Casselman, R.M., Reiche, B.S. and Nylund, P.A. (2011), “Innovation as a knowledge-based outcome”, Journal of Knowledge Management, Vol. 15 No. 6, pp, 928-947.
Rasmussen, P. and Nielsen, P. (2011), “Knowledge management in the firm: concepts and issues”, International Journal of Manpower, Vol. 32 Nos 5/6, pp. 479-493.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2003). Toward a Meta synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26 (2): 153-170.
Shafia, Mohammad Ali; Motevalian, SeyedAlireza; Rahnamafard, Seyed Mohsen )2007( Presenting an applied model in comprehensive planning of organizational knowledge management First national conference of knowledge management, Tehran, Iran.
Tat, L.W. and Stewart, H. (2007) “Knowledge Management in the Malaysian Aerospace Industry.” Journal of Knowledge Management, Vol. 11, No. 1, pp. 143-151.
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311–318.