با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 مربی،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران

2 گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران

3 استاد،گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران

چکیده

هدف تحقیق شناسایی مؤلفه های مدیریت برداشت و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است و بر اساس الگوی کلایزی دربخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در کمی از توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران، کارکنان و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بوده و24نفر آنها بر اساس نمونه گیری تمایز حداکثری انتخاب شدند.در بخش کمی با روش نمونه گیری تصادفی ساده 238نفر ازمدیران و کارکنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه حاصل از مقوله های کیفی بود و روایی محتوایی و روایی عاملی آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه بوسیله آلفای کرونباخ (بالای7/0بود)صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در بعد کیفی ابعاد فردی مرتبط با نیازهای کارکنان، بعد فردی مرتبط با مدیر، بعد سازمانی، بعد فرهنگی،عوامل تعدیل گر و روش ها و تاکتیک ها و پیامدها را شناسایی کرد.نتایج نشان داد که اثرات تعدیل کننده واثر عوامل سازمانی بر پیامدهای مدیریت برداشت معنادار نبوده وعوامل معنادار برتاکتیک ها و روش ها به ترتیب عوامل فردی مرتبط با مدیربا ضریب تأثیر(288/0)عوامل فردی مرتبط با نیازهای کارکنان(271/0)عوامل فرهنگی(214/0)و عوامل سازمانی(185/0)می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the management components of the impression and presenting its evaluation model based on the exploratory mix method

نویسنده [English]

  • Mehrdad Sadeghi 2

2 Management,Management,Islamic Azad University,Isfahan,Iran

چکیده [English]

This study with Phenomenological approach was used for qualitative analysis and quantitative analysis which was based on correlation between constructive equations was accomplished for quantitative analysis. The statistical population of this study was comprised of managers and employees of the General Office for Culture and Islamic Guidance of Isfahan province. The sample was selected based on the maximal differentiation method of attendees following saturation of24 interviews.The results of the qualitative analysis were classified into three groups based on conception management including individual related to employee demands, management, political issues, and cultural and social factors as well as organizational factors. The statistical sample was comprised of 301 employees and managers of Islamic Cultural and directional organization, among them 238 were selected based on limited sampling method using a simple stochastic method.The apparent validity,content, and reasonability of the questionnaire was previously assessed and verified. The reliability of the questionnaire was also estimated using the Cronbach's Alpha, and thereof, individual factors for employees demand, managerial, organizational, cultural, and modifiers, tactics and tips, and consequences factors were 0/820, 0/727, 0/704, 0/708, 0/702, 0/902, and 0/708, respectively.The results of this study showed that the individual factors related to management had the highest effect on tactics(0/28), while the importance of individual factors related to employee demands and cultural factors ranked in the second and third position(0/271 and 0/214, respectively). The effects of organizational factors on managerial output tactics was the least important factor (0/185). The effects of other factors were not statistically significant (P-value > 0/05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Impression management
  • Identification of components
  • Exploratory mix method
دانایی‌فرد، حسن؛ رجب‌زاده قطری، علی و مکی نیری، پریسا (1392). «مدیریت برداشت در نفوذ رو به بالا». فصلنامة مطالعات مدیریت نیروی انتظامی، شماره8 .
ثقفی، فاطمه (1391). بررسی و مقایسه رفتار مدیریت برداشت در دو سیستم ارگانیک و مکانیک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
نصر اصفهانی، علی (1381). «مدیریت برداشت دیگران از خود».  فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت و توسعه، شماره 12، 71- 78 .
نصر اصفهانی، علی؛ واعظ شهرستانی، حسین و باقری، الهام (1392). «بررسی رابطه هوش فرهنگی با مدیریت برداشت در کارکنان دانشگاه اصفهان». فصلنامه مطالعات رفتارسازی‌مانی،12 -138.
Aslan, S. & Toygar, A. (2015). “The Role Of Personal And Social factors At impression  Management impact on caeer success  EUL”. Journal of Social Sciences, VI(II), 1-18.
Barsness, Z. I., Diekmann, K. A. & Seidel, M. L. (2005). “Motivation and opportunity: The role of remote work,demographic dissimilarity, and social network centrality in impression management”. Academy of Management Journal, 48,  401-419.
Bolino, M. C. & Turnley, W. H. (2003a). “Counternormative impression management, likeability, and performance ratings: The use of intimidation in an organizational setting”. Journal of Organizational Behavior, 24,  237-250.
Bozeman, D. P. & Kacmar, K. M. (1997). “A cybernetic model of impression management processes in organizations”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 69, 9-30.
 Chen, Y. Y. & Fang, W. (2008). “The moderating effect of impression management on the organizational politics – performance relationship”. Journal of Business Ethics, 79, 263- 277.
Creswell, J. W. & PlanoClark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research.Thousand Oaks,CA: Sage.
Drory, A. & Zaidman, N. (2007). “Impression management behavior”. Journal of Managerial Psychology,22.(3), 290 -308.
Fandt, P. M. & Ferris, G. R. (1990). “The management of information and impressions: When employees behave opportunistically”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 45, 140-158.
Gardner, W.L. & Martinko, M. J. (1988). “Impression Management in Organization”. Journal of Management, 14(2), 321- 338.
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life, Garden City, NY: Doubleday Anchorelf.
Gwal, R. (2015). “Tactics of Impression Management: Relative Success on Workplace Relationship”. The  International Journal of Indian Psychology, 2(2), 37-44.
Hall, A, J. Pennington, N. Lueders, A. (2014). “Impression management and formation on Facebook: A lens model approach”. New Media & Society. 16(6), 958-982.
Harris, K. J., Kacmar, K., Zivnuska, S. & Shaw, J. D. (2007). “The impact of political skill on impression management effectiveness”. Journal of Applied Psychology, 92(1), 278-285. doi:10.1037/0021-9010.92.1.278.
Jones, E. E. & Pittman,T. S. (1982).Towards a general theory of strategic self- presentation. In j. Suls(ed.) 262 perspective of the Self, 231.
Kacmar, K. M., Carlson, D. S. & Bratton, V. K. (2004). “Situational and dispositional factors as antecedents of ingratiatory behaviors in organizational settings”. Journal of Vocational Behavior, 65, 309-331.
Karam, A., Lusanda, S. &  Madelyn, G. (2016). “Validation of the Bolino and Turnley Impression Management Scale”. First published march24. South African journal of Psychology,46(4).
Kipnis, D. & Schmidt, S. M. (1983). An influence perspective on bargaining. In M. Bazerman & R. Lewicki (Eds.), Negotiating in organizations: 303–319. Beverly Hills, CA: Sage.
Law, K. S., Wong, C. & Mobley, W. H. (1998). “Toward a taxonomy of multidimensional constructs”. Academy of Management Review, 23, 741-755.
Murphy, Nora A. (2015). “Appearing smart: the impression management of intelligence, person perception accuracy, and behavior in social interaction”. PspB, 33(3), 325-339. By the society for personality and social psychology.
Peeters, H. & Lievens, F. (2006). “Verbal and nonverbal impression management tactics in behavior description and situational interviews”. International Journal of Selection and Assessment, 14, 206-222. doi:10.1111/j.1468-2389.2006. 00348.x
Rosenberg, J. & Nichole, E. (2011). “Online Impression Management: Personality Traits and Concerns for Secondary Goals as Predictors of Self-Presentation Tactics on Facebook”. Journal of computer-mediated communication, 17, 1-18.
Rosenfeld, P., Giacalone, R.A. & Riordan, C.A. (2002). Impression Management: Building and Enhancing Reputations  at Work. Thomson Learning , London.
Schlenker, BR. (1980). Impression Management: The Self Concept, Social Identity and Interpersonal Relations. Monterey, CA: Brooks/Cole.
Shore, L. M. & Wayne, S. J. (1993). “Commitment and employee behavior: Comparison of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support”. Journal of Applied Psychology, 78, 774-780.
Tedeschi, J. T. & Melburg, V. (1984). Impression management and influence in the organization. In S. B. Bacharach & E. J. Lawler (Eds.), Research in the sociology of organizations: 31-58. Greenwich, CT: JAI.
Turnley, W. H., & Bolino, M. C. (2001). “Achieving desired images while avoiding undesired images: Exploring the role of self-monitoring in impression management”. Journal of Applied Psychology, 86, 351–360. doi:10.1037/0021-9010.86.2.351.
 Wayne, S. J. & Ferris, G. R. (1990). “Influence tactics, affect, and exchange quality in supervisor-subordinate interactions: A laboratory experiment and field study”. Journal of Applied Psychology, 75, 487-499.
Wayne, S. J. & Liden, R. C. (1995). “Effects of impression management on performance ratings:Alongitudinal study”. Academy of Management Journal, 38(1), 232-260. doi:10.2307/256734.