با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسنده

عضو هیئت علمی

چکیده

 هدف از این مقاله معرفی مفهومی جدید در مدیریت تحت عنوان هم آفرینی است. این واژه در برابر هم‌افزایی یا سینرژی مطرح گردید. سینرژی یا هم‌افزایی دلالت بر آن دارد که برآیند کار جمعی، بسیار فراتر از برآیند کار تک‌تک افراد یا به عبارتی روشن‌تر «کل بزرگ‌تر از جمع اجزاست». براساس هم‌آفرینی برآیند نوآوری جمعی یا نوآوری سیستمی بیش از جمع نوآوری‌های فردی است. مفهوم هم‌آفرینی از جمع‌آوری و تحلیل داده‌های متنی و نمونه‌برداری نظری از آثار و متن مصاحبه‌های خبرگان مدیریت و اندیشمندانی چون گری همل، رالف استیسی و تام پیترز و تحلیل داده‌های به دست آمده با استفاده از رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد ظهور یافت. براساس این مفهوم، نوآوری‌های تک‌تک کارکنان در بستر ارتباطات و گفتمان جمعی خاصیت سینرژیک می‌یابد و به نوآوری‌های فزاینده می‌انجامد و مدیریت ارشد سازمان باید بسترهای لازم را جهت هم‌افزایی نوآوری‌ها و نبوغ کارکنان برای بقا، استمرار حیات، رشد و بالندگی سازمان فراهم نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

from synergy to synnovation

نویسنده [English]

  • E .farajvand

چکیده [English]

The purpose of this paper is to introduce a new conception of management as "Synnovation". This term was raised against synergy. Synergy implies that the outcome of collective labor is far greater than the outcome of the work of each individual, or in a more literal sense, "the whole is greater than the sum of the components." On the basis of genius, the result of collective innovation or system innovation is more than the sum of individual innovations. The concept of synnovation emerged from analyzing textual data and theoretical sampling of the works and text of interviews of management experts and thinkers such as Gary Hamel Ralph Stacey and Tom Peters and analyzing the data obtained using the Grounded Theory. Based on this concept, the innovations of individual employees in the context of communication and collective discourse find synergic property and lead to incremental innovations, and senior management of the organization must provide the necessary platforms for the synergy of innovations and staff geniuses for the survival and continuity of life and growth and Enhancing the organization.
‏‫

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • synergy
  • synnovation
بابایی ­زکلیکی، محمدعلی و شهره هدایتی (1385). «کندوکاوی در مدیریت هم­افزایی هلدینگ­ها». پیام مدیریت، شمارة 17-18، 158-133.
زارعی متین، حسن (1395). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: آگاه.
سرکیسیان، آنگینه (1396). ده مقاله‌ای که از هاروارد باید بخوانید: تیم. تهران: آموخته.
فراستخواه، مقصود (1388). «آینده‌شناسی درباره کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی برآمده از نظریه مبنایی». فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارة 50.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
مداح، معصومه و بهرام صلواتی سرچشمه (1384). «هم­افزایی تکنولوژیک؛ مدل توسعه و ترکیب منابع در کشورهای در حال توسعه». فصلنامه رشد فناوری، سال اول، شمارة 3، 42-35.
 
Day, G. &  Schoemaker, P.  (2008). "Are you a vigilant Leader'?". MITSloan, 49(3).
Glaser, B. & Strauss, A.  (1967). The Discovery of the Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine de Gruyter.
Hamel, G. & ill Breen, B. (2007). The Future of Management, Harvard Business School Press.
Hill, linda A. (2014). Collective Geniues. in Harvard Business Review.
Karadzic, V., Antunes, P. & Grin, J. (2012). “How to Learn to be Adaptive?”, Journal of Cleaner Production, 45, 29-37.
Karakas, F. (2007). “the Twenty-First Century Leader; social Artist, Spiritual Visionary,and Cultural Innovator”. Journal of global business and organizational excellence, 26(3), 44-50.
Kenney, S. (2009). The Adaptive Organization, Fostering Change in Five Areas. Toffler Association.
Schein, Edgar H. (2006). Organizational Culture and Leadership. Third Edition. San Francisco, CA: Jossey-Bass. The Leader’s. Role in Mature Organizations.
Senge, P. M. (2009)  The Fifth Discipline The art and practice of learning organisations. New York: London, Toronto, Sydney, Auckland: Currency Doubleday
Smit, B. & Pilifosova, O. (2001). Adaptation to Climate Change in the Context of Sustainable Development and Equity. In: J. J. McCarthy, O. F. Canziani, N. A. Leary, D. J. Dokken & K. S. White (eds), Cambridge University Press.
Verbruggen, B. (2005) The adaptive Enterprice, Master Thesis, Radboud University Nijmega. faculty of Science, mathematics and computer science.
Wang, C. &  Ahmed, P.  )2003). “Structural dimensions for knowledge based Organizations”. measuring business exellence, 7(1).
Weiskopf, R. & Willmott, H. (1999). “The Organization of Thought”. University of Innsbruck and Manchester School of Management, 6(3).