با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 استاد/ پیام نور

2 دانشجوی دکترا

چکیده

عدم آینده نگری برخی از مدیران سازمانهای دولتی و خصوصی و غافلگیری آنها در برابر رویدادهای مختلف نظیر حوادث طبیعی، بیانگر سبک مدیریتی خاصی است ‏که به آن مدیریت واکنشی گفته می شود. استفاده ازچنین سبکی، به دلیل کاهش اعتماد ذینفعان و کاهش سرمایه اجتماعی ، باعث تخریب چهره سازمان و برند آن ‏می‌گردد.‏
لذا هدف این پژوهش‎ ‎دستیا‌‌بی‎ ‎به‎ ‎نظریه‌ای‎ ‎در‎ ‎خصوص شناسایی علت های مدیریت واکنشی درسازمان‌ها ، تعیین نتایج وارائه راهکارها، وهمچنین‎ ‎درک‎ ‎این‎ ‎پدیده‎ ‎در‎ ‎سازمان‎ ‎ها و تغییر در رفتارها انجام‎ ‎شده‎ ‎است‎.‎‏ ‏
رهیافت‎ ‎پژوهش‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎کیفی‎ ‎و استراتژی‎ ‎پژوهش‎ ‎مبتنی‌بر‎ ‎نظریه‌پردازی‎ ‎داده بنیاد‎ ‎است‎ .‎جهت‎ ‎گردآوری‎ ‎اطلاعات‎ ‎پژوهش‎ ‎حاضر‎ ‎از‎ ‎مصاحبه‎ ‎نیمه‌ساختار‎ ‎یافته و‎ ‎به‎ ‎منظور‎ ‎تجزیه‎ ‎وتحلیل‎ ‎داده‎ ‎ها‎ ‎ازآزمون‎ ‎های‎ ‎آماری‎ ‎دو‎ ‎جمله‎ ‎ای‎ ‎و‎ ‎فریدمن‎ ‎استفاده‎ ‎شد.‏‎ ‎نمونه‌گیری‎ ‎به روش نظری‎ ‎و‎ ‎هدفمند (قضاوتی‎ ‎و گلوله‎ ‎برفی) انجام‎ ‎شده‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎مبنای‎ ‎آن تعداد‎ 15‎مصاحبه‎ ‎با مدیران،‎ ‎اعضاء‎ ‎هیأت‎ ‎علمی‎ ‎و‎ ‎خبرگان سازمانی که‎ ‎دارای‎ ‎تجربه‎ ‎و دانش در مورد علت مدیریت واکنشی ونتایج آن بودند،‎ ‎صورت‎ ‎گرفته‎ ‎است‎.‎‏ باتوجه‎ ‎به‎ ‎یافته‎ ‎های‎ ‎تحقیق، مشخص گردید که فقدان تفکراستراتژیک، عدم شایسته سالاری، عدم آموزش مدیریت بحران، عدم تخصص ‏مدیریتی، روزمرگی مدیران، فقدان سیستم های اطلاعاتی، و نادیده انگاشتن زمان علت مدیریت واکنشی سازمان ها می‌باشند که باعث تخریب چهره سازمان می-‏گردند.‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Processing the Theory of Management by Reactions: To Comes and Comes On

نویسنده [English]

  • jahan abdi 2

چکیده [English]

The lack of futurism of some managers of public and private organizations and their surprise against various events, such as ‎natural disasters, indicates a specific management style that is called reaction management. The use of such a lightness, due ‎to reduced trust of the stakeholders and the reduction of social capital, causes the destruction of the organization's brand and ‎its brand. therefore, the purpose of this research is to achieve a theory on identifying the causes of reaction management in ‎the organization, determining the results and solutions, and also understanding this phenomenon. In organizations and ‎change in behaviors. the research approach is qualitative and the research strategy is based on the data theory of the ‎foundation. To collect the data, the present study The semi-structured interview was conducted and to analyze the data, ‎binomial statistical tests And Friedman were used. A theoretical and purposeful sampling (judgment and snowball) was ‎used to based on this, there were 15 interviews with managers, faculty members and organizational experts They had ‎experience and knowledge about the cause of the response management and its outcomes. According to the findings of the ‎research, it was found that the lack of Strategic thinking, lack of merit, lack of crisis management training, lack of ‎management expertise, managers' daily routine, lack of information systems, and ignoring time are the cause of reaction ‎management of organizations that cause the destruction of the organization's face.‎‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Reaction Management"
  • "Broken Windows"
  • "Corporate Faces"
  • "Various Events".‎
الوانی، سیدمهدی (1378). «نقش مدیریت در ایجاد و توسعة سرمایه‌های اجتماعی». تدبیر، شماره100، 29-32.
عباس‌زاده، میرمحمد (1378). مسائلی در مدیریت دولتی ایران. اورمیه: جهاد دانشگاهی ارومیه. دانشگاه ارومیه، 37-46.
چاکلی، عبدالرضا و محمدحسین دیالی (1386). «عوامل مؤثر بر موفقیت مدیران مراکز ملّی اطلاعات علمی در ایران. سازمان کتابخانه‌ها». موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دوره10، شماره،4، 145-176.
لاودن، کنثسی و لاودن، جین پی (2006). سیستم‌های اطلاعات مدیریت. ترجمه حبیب رود ساز، سینا محمد نبی و امیرحسین بهروز، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
نصیری‌پور، اشکان؛ محمود رضا گوهری و ابوالفضل نفیسی (1389). «رابطه برند سازی و شاخص‌های عملکردی». مجله مدیریت سلامت، شمارة ۱۳.
 
 Aberaham, D. (2015). the importance of management development in an organizational system. Linkedin.
Abratt, R. & Kleyn, N. (2012). “Corporate Identity, Corporate Branding and Corporate Reputations: Reconciliation and Integration”. European Journal of Marketing, 46(8-7), 1048-10632.
Bateman S., Scott, T. & Snell, A. (2007). Management Leading & collaborating in a competitive word. Seventh Edition, MC Graw Hill, Irwin.
Bonn, I. (2001). “Developing strategic thinking as a core competency”. Management Decision, 39(9), 63-70.
brain,T.(2007). Plan and prioritize. Arlington. united states: sage.
Dearstyne, B. (2007). “The FNDY on 9/11: Information and decision making in crisis”. Government Information Quartely, 18(1).
Julian, B. (2010). “reinventing Management”. Ivey Business Journal Online.
Hatch, M. & Majken, S. (2003). “Bringing the corporation in to corporate branding”. European Journal of marketing, 37(718), 1031- 1064.
 Ibrahim, M. (2016).  From Reactive to Proactive Management. BPharm on LinkedIn.
Goldsmith, A.(1996). “Strategic Thinking in International Development:Using Management Tools to See the Big Picture”.World Development, 24(9), 1431-1439.
Lanser, M. A. (1998). Design of a strategic information system to assist executive and management staff at universities. dissertation of Doctor of Education Nova Southeastern University.
Lauge Baungaard Rasmussen. (2015). From a reactive to a proactive approach. The Technical University of Denmark, Building 426, Production store, DK-2800 Kgs. Lyngby,1-25.
Lysgaard, S. (1961). Arbeider collective. Oslo University of forlag, N.
Lorenz, J. G. (2010). Corporate Brand Management: Aligning Core Values, Strategic Vision,Corporate Culture and Image. University of twenty Faculty of behavioural Sciences Department of Communications Studies 7500 AE Enschede,1-32.
Luthans, F. (2008). Organizational Behavior Eleventh Edition. MC Graw Hill, Singapore.
Mac - neel, J. (2005). “Casual explanation, qualitative research and scientific inquiry in education”. educational researcher, 33(2), 3-11.
Mertel, S. (2010). Olympic rings world`s most recognizable brand with protection to match canadian press. 23 .
Mohammed, I. & laeddin, A. (2017). “Impact of Strategic Thinking on Organization's Core Competencies”. Middle-East Journal of Scientific Research, 25(3), 482-488.
Mulline, J. B. & Stephen, A. (2007). Sport marketing. Third edition. Chapter   & Gladden, J. managing sport Brand.1-536.
Neil, K. (2017). management Training Specialists: Be proactive in your management Style.
Patrick, H. (2016). Managing Extraordinary Risks: Proactive and Reactive Strategies. Department of the Prime Minister and Cabinet, Wellington, New Zealand. https://www.irgc.org/risk governance/resilience/.
Philippe, D. (2016). Proactive versus reactive approach. which is better? Conservatoire National des Arts et Métiers.
Rasmussen, L. B. (2005). “The narrative aspect of scenario building :How story telling may give people a memory of the future”. AI & Society, 19, 229-249.
Tim, B. (2008). proactive VS. reactive management. http://www.ElectricArticles.com.
Tyler, P. & Molly, D.(2016). Systems Thinking & Strategic Thinking. Hiefofstaff, expert.
Zhiang, L. & Kathleen, C. (1993). “Proactive or Reactive: An Analysis of the Effect of agent style on organizational decision making performance”. Intelligent systems in accounting, finance and management, 2, 271-287.