با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

میل به بقا در سازمان‌ها ذاتی است. در بخش خصوصی سوددهی ضامن بقاست و در بخش دولتی رضایت مردم. به همین دلیل تحصیل کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری ضروری می‌باشد. بخش خصوصی در به‌کارگیری الگوهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. برای جمع‌آوری دادهها، از ابزار مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شده است. با به‌کارگیری روش نمونهگیری گلوله برفی، 18 نفر از خبرگان آشنا با مقولة تعالی منابع انسانی شامل: استادان دانشگاه، مدیران منابع انسانی سازمان‌های دولتی و کارشناسان تعالی مصاحبه انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و براساس نتایج آن، الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو شامل: شرایط علّی (ناکارآمدی‌ها، انتظارات و الزامات)، پدیدة اصلی(تعالی منابع انسانی در بخش دولتی)، شرایط زمینه‌ای (تئوری خدمات دولتی نوین، فرهنگ تعالی و قوانین)، شرایط مداخلهگر(خرده مدل‌ها، ویژگی‌های مدیریت دولتی و تفاوت‌های بخش دولتی و خصوصی)، راهبردها (دولت، مقامات سیاسی، سازمان منابع انسانی، کارکردهای منابع انسانی، اخلاق اداری، مردم، شرکا و خانواده)، نتایج (منابع انسانی و سازمانی)، پیامدها (سازمانی، جامعه و آرمانی) و برداشت‌ها (مردم و همکاران) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Model of Human Resources Excellence for Iranian Governmental Organizations

نویسندگان [English]

  • Mir Ali Seyed Naghavi 1
  • Reza Vaezi 2
  • Vajhollah Ghorbani Zadeh 2
  • Mohammad Afkaneh 3

چکیده [English]

There is a desire to survive in any organization. Profitability in the private sector and public satisfaction in the public sector guarantee survival. That is why the quality of education in both public and private sectors is essential. The private sector has surpassed the public sector in the use of management patterns. The present study was conducted in a qualitative approach framework by using the grounded theory research method. Semi-structured interviews were used for data collection. Using snowball sampling method, 18 experts familiar with the concept of human resource (HR) excellence including university professors, HR managers of governmental organizations, and experts in the field of excellence were interviewed. Data analysis was conducted in open, axial and selective coding and the desired pattern was designed based on the results. The pattern includes: causal conditions (inefficiencies, expectations and requirements), the main phenomenon (HR excellence in the governmental organization), contextual condition (the theory of new public service, culture of excellence and rules), intervening conditions (sub-models, governmental management features and differences between public and private sectors), strategies (government, politicians, HR organization, HR functions, administrative ethics, people, partners and family), results (organizational and HR), outcomes(organizational, community and idealistic), and perception (people and colleagues).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Excellence
  • Human Resources Excellence Models
  • Governmental Organizations
  • Grounded Theory
آذر، عادل و سعید، صفری (1383). «مدل‌سازی تعالی سازمانی با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها». فصلنامه مدرس علوم انسانی، شمارة 2، 33-1.
استراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1998). مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریة زمینه‌ای. مترجم: ابراهیم افشار، نشر نی.
پسندیده، عباس (1380). «مشروعیت عنونی بسیط یا مرکب». ماهنامه حکومت اسلامی، سال ششم، شمارة اول.
دانایی­فرد، حسن و علیزاده­ثانی، محسن، (1389). مدیریت دولتی نوین (پژوهش انتقادی). تهران: موسسة کتاب مهربان نشر.
دنهارت، جانت و دنهارت، رابرت (2011). تئوری‌های سازمان دولتی. ترجمه: سیدمهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد، تهران: انتشارات اشراقی.
طهماسبی، رضا (1393). درآمدی بر نظریه‌های مدیریت دولتی. نشر سمت، تهران.
فرتوک‌زاده، حمیدرضا و وزیری، جواد (1388). «شایستگی دست‌یابی به سامانه­های دفاعی؛ یک نظریة داده بنیان». فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال دوم، شمارة 2،  تابستان، 96-77.
قلیچ لی، بهروز (1386). تعالی منابع انسانی. تهران: موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی، انتشارات سرآمد.
کرسول، جان (2007). پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه‌پردازی داده‌بنیاد،  قوم‌نگاری، مطالعه موردی). ترجمه دانایی‌فرد، حسن؛ کاظمی، حسین، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
میرسپاسی، ناصر؛ طلوعی اشلقی، عباس؛ معمارزاده، غلامرضا و پیدایی، میرمهرداد (1388). «طراحی الگو تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی». مجله پژوهش‌های مدیریت، شمارة 87.
میرسپاسی، ناصر (1388). نقش آموزش در تکوین و ارتقای تمدن سازمانی. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیران آموزش.
هزارجریبی، جعفر (1386). حکومت و مشروعیت. انتشارات دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، تهران.
 
 Denhardt, R. B. Denhardt, J. V. (2011). The New Public Service: serving, not steering. American National Standard for Information Sciences Performanence, Third Edition, 25-43.
EIPA. (2013). CAF 2013: “Improving public organisations through self-assessment.” Retrieved February 18, 2013, from http://www.eipa.eu/en/pages/show/&tid¼102.
  Hays, S. W. & Kearney, R. C.  (2001).
“Anticipated changes in human resource management: Views from the field”. Public Administration Review,61(5), 585-597.
  Jensen, M .C. (2000). “Value maximization and the corporate objective function”. Harvard Business School Press, Boston, MA37-57.
    Koura, K. & Talwar, B. (2008). “Comparing the UBEM Vedic matrix and the TQM elements deployment model using principal component analysis.” TQM Journal, 20(5), 413-435.
  Lawler, E. E. & Susan, A. M. (2003). “Creating a Strategic Human Resources Organization: An Assessment of Trends and New Directions”. STANFORD UNIVERSITY PRESS.
Schaffer, R. H. &  Thomson, H. A.  (1992). “Successful change programs begin with results”. Harvard Business Review, 80-90.
Sharma. A. & Talwar, B. (2004). “Business Excellence Enshrined in Vedic (Hindu) Philosophy.” Singapore Management Review, 26.
Sharma, .A & Talwar, B. (2007). “Evolution of Universal Business Excellence Model incorporating Vedic philosophy.” MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, 11(3), 4-20.
  Straus, A. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Third Edition, LosAngeles: Sage Publications.
  Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: Sage Publications.
  Strauss, A. L. & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nd Ed. London: Sage.
   Rainey, Hal. G., Back, O. & Levine, H. (1976). “Comparing Public and Private Organizations”. Public Administration Review, 36, 233-371.
  Sharma, K. & Talwar, B. (2007). “Evolution of universal business Excellence model in corporate vedic philosophy”. Measuring business excellence, 11(3), 4-20.
  Talwar, B. (2009). “Comparative study of core values of excellence models vis-a`-vis human values.” MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, 13(4), 34-46.
   Talwar, B. (2011). “Business excellence models and the path ahead.” TQM Journal, 23(1).