@article { author = {Danaee Fard, Hasan and Harati, Hamidreza}, title = {Mechanisms of productivity Enhancement in Iran's Public Sector}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {7-24}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {Productivity of Public sector has been considered as one of the most important and challenging issue in general affairs administration and public management literature from a long time ago. Managers and policy makers have been looking for solutions to enhance the public sector's productivity. productivity has been also emphasized in our country's policies and strategic plans but until now there has not been any research in the area of identifying strategies and policies to promote the public sector productivity; all efforts are limited to studyor measure the impact of some factors on the public sector's productivity and identifying mechanisms of the promotion of the public sector's productivity has been neglected. The present study aimed to identify mechanisms to enhance the public sector's productivity and study the gap between current and desirable situation of these mechanisms. This study hasbeen conducted using a mixed method and exploratory approach. At the first stage, through interviews with managers, experts and authorities of public sector, it was engaged with mining mechanisms to enhance public sector's productivity and then, results of the interviews were analyzed by Grounded Theory analysis method. The mechanisms of promoting the public sector's productivity were classified in four categories: cultural, technological, economic and political-legal divisions. After that,at the second stage, a questionnaire including 25 mechanisms in 4 categories was designedvia combining the obtained mechanisms from the research literature and the interviews and it was measured in two ranges of the current and desired situation.Results indicated that there is a significant gapin Utilization of the mechanisms of public sectors' productivitybetween current and desired status in 23 organizations out of Tehran public service organizations.}, keywords = {Productivity,Effectiveness,Efficiency,Public sector,mixed method}, title_fa = {سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی ایران}, abstract_fa = {بهره وری بخش دولتی از دیرباز به عنوان یکی از مسائل مهم و چالشی در ادبیات اداره امور عمومی و مدیریت دولتی وجود داشته است. مدیران و خط مشی گذاران به دنبال راه هایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی بوده اند. در کشور ما نیز موضوع بهره وری در خط مشی ها و برنامه های کلان مورد تاکید قرار گرفته است. اما تاکنون پژوهش جامعی به شناسایی راهبردها و خط مشی های ارتقاء بهره وری بخش دولتی نپرداخته است و تلاش های صورت گرفته تنها به بررسی تاثیر عاملی بر بهره وری بخش دولتی و یا اندازه گیری آن محدود می شوند و سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی مغفول مانده است. هدف غایی این پژوهش شناسایی سازوکارهایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی و بررسی شکاف بین وضع موجود و مطلوب این سازوکارها می باشد. این پژوهش با روش ترکیبی و رویکرد اکتشافی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از مصاحبه با مدیران، کارشناسان و خبرگان بخش دولتی به واکاوی سازوکارهایی برای ارتقاء بهره وری بخش دولتی پرداخته شده است و نتایج حاصل از مصاحبه ها با شیوه تجزیه و تحلیل داده بنیاد مورد بررسی قرار گرفت و سازوکارهای ارتقاء بهره وری در چهار دسته فرهنگی، فناوری، اقتصادی و سیاسی- قانونی تقسیم بندی شد؛ سپس در مرحله دوم پژوهش با ترکیب سازوکارهای حاصل از ادبیات پژوهش و مصاحبه ها، پرسشنامه ای شامل 25 سازوکار در 4 دسته مذکور طراحی شد و در دو طیف وضع موجود و وضع مطلوب، سازوکارهای ارتقاء بهره وری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بین بهره گیری از سازوکارهای ارتقاء بهره وری بخش دولتی در وضع موجود و مطلوب 23 سازمان خدمات عمومی شهر تهران فاصله معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {بهره وری,اثربخشی,کارایی,بخش دولتی,پژوهش ترکیبی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1315.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1315_c6427e2b051a3f33addfbf8b21702c82.pdf} } @article { author = {Khan Mohammadi, Hadi and Vaezi, Reza and Delshad Tehrani, Mostafa}, title = {Citizen participation model in public management based on Nahjolbalaghe's teachings}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {25-48}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {The subject of citizen's Participation in government and reign affairs or the interactions between people and government is one of the important issues that should be paid attentionby scholars and statesmen. This is while the subject got an important place in recent quasi paradigm of public management i.e. new public service so that different theories and models have been stated in this area since the 50's. In a logical and rational approach, each country's citizen participation model take different shape according to the culture and environment of the country; Although experiences of other countries can also be used in this field.Accordingly, given the importance of people's participation in government and reign, Followingresearchaimsto identifycitizen participation's model in viewpoint of NahjolBalaghe's teachings regarding practical and theoretical method of Imam Ali (greeting to him) totakea step in theproductionof Islamic  model.Therefore, themain research questionis thatwhat the model of citizen participation inpublic managementlooks like based on theteachings of theNahjolBalagheh? Tocarry out the research,contentanalysis method by Maxqdaqualitative analysis softwarehas been used. The results showthatcitizenparticipationmodel is formedbased onbasic and fundamentalvalues ofthe Islamic government andhave an interactivemodel according to the rule of both parties' reconciliation in order to achieve mutual right and duty's performance with ultimate good cooperation and interaction. According to this model, citizen-government interactive process and other partly models are created.}, keywords = {Nahjolbalaghe,Islamicgovernment,Religiousdemocracy,Rightsofcitizenship,citizen participation}, title_fa = {الگوی مشارکت شهروندی در مدیریت دولتی مبتنی بر تعالیم نهج البلاغه}, abstract_fa = {موضوع مشارکت شهروندان در امور دولت و حکومت و یا تعاملات بین مردم  ودولت از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه اندیشمندان و دولتمردان قرار بگیرد. این در حالی است که این موضوع در شبه پارادیم­های اخیر مدیریت دولتی یعنی خدمات عمومی نوین بسیار حائز اهمیت گشته تا آنجا که در این زمینه مدل­ها و تئوری­های مختلفی از دهه 50 میلادی تاکنون بیان شده است­. در یک رویکرد منطقی و عقلایی، الگوی مشارکت شهروندان هر کشور متناسب با فرهنگ و محیط آن کشور شکل متفاوتی به خود می­گیرد؛ هرچند می­توان از تجربیات دیگر کشور­ها در این زمینه نیز استفاده نمود. بر این اساس با توجه به درجه اهمیت مشارکت مردم در حکومت و دولت، این تحقیق بدنبال آن است که الگوی مشارکت شهروندی از منظر تعالیم نهج البلاغه را متناسب با سیره نظری و عملی امام علی علیه السلام شناسایی نماید تا گامی در تولید الگویی اسلامی برداشته شود. بنابراین سوال اصلی پژوهش آن است که مشارکت شهروندی در مدیریت دولتی مبتنی بر تعالیم نهج البلاغه چه الگویی دارد؟ جهت انجام پژوهش نیز از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی Maxqda استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از  آن است که الگوی مشارکت شهروندی بر اساس ارزش­های بنیادین و اساسی حکومت اسلامی شکل می­گیرد و دارای  الگویی تعاملی براساس قاعده اصلاح طرفینی جهت تحقق اداء حق و تکلیف متقابل با نهایت حسن تعامل و همکاری می­باشد و براساس آن الگو  فرایند تعاملی دولت­– شهروند و سایر الگو­های بخشی دیگر ایجاد می­گردد. }, keywords_fa = {نهج البلاغه,دولت اسلامی,مردم سالاری دینی‌,حقوق شهروندان,مشارکت شهروندان}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1316.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1316_12699b979e9778adf487996601bcad16.pdf} } @article { author = {Yaghobi, Noormohammad and ahmadnia Chanijani, Akram}, title = {Studying the relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {49-64}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {Strategic thinking is considered as an appropriate approach to form organization's strategy in present changing and unpredictable environment and makes managers able to distinguish which factors are effective on achieving the considered goals and which of them are not and that why and how effective factors create value for clients. The produced insight helps recognizing success critical factors through strategic thinking and the issue leads ultimately creating stable competitive advantage for organizations. The aim of present research is to study the relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment through investigating the impact of variables such as organizational support, organizational culture, organizational justice and supplying superior needs. The research is a descriptive one in terms of goal and it has been done by a survey strategy in viewpoint of method. The statistical universe of the study includes 2023 employees at Zahedan municipality from that a sample of 324 people has been selected using Morgan table. In order to gather data, questionnaires with the validity of 0.89, designed by researcher, were used. SPSS and Lisrel software and also Pearson correlation, Friedman and path analysis tests have been used to analyze data. The obtained results indicate that there is a significant and positive relationship between the strategic approach of human resource retaining system and employees' organizational commitment.}, keywords = {human resource retaining system,strategic approach in human resource retaining system,Organizational Commitment}, title_fa = {بررسی رابطه بین رویکرد راهبردی نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان}, abstract_fa = {در محیط پر تحول و غیر قابل پیش بینی امروز ، تفکر راهبردی رویکردی مناسب برای شکل دهی به راهبرد سازمان به حساب آمده و مدیر را قادر می سازد تا تشخیص دهد چه عواملی در دستیابی به اهداف مورد نظر موثر و کدامیک موثر نیست، و چرا و چگونه عوامل موثر برای ارباب رجوع ارزش می آفریند . بصیرت ایجاد شده از طریق تفکر راهبردی به تشخیص عوامل حیاتی موفقیت کمک می کند و این امر نهایتاً منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان ها می گردد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رویکرد راهبردی نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان با بررسی تاثیر متغیرهای حمایت سازمانی، فرهنگ سازمانی ، عدالت سازمانی و تامین نیازهای برتر می باشد. تحقیق از نظر هدف توصیفی و از لحاظ روش تحقیق، با راهبردی پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق ، کارکنان شهرداری زاهدان به تعداد 2032 نفر می باشند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 324 نفر در نظر گرفته شده است . به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 89/0 استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و LISREL و آزمون های همبستگی پیرسون و فریدمن و همچنین تحلیل مسیر استفاده گردیده است . نتایج حاصل، نشان می دهد که بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداشت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {نظام نگهداشت منابع انسانی,رویکرد راهبردی در نظام نگهداشت منابع انسانی,تعهدسازمانی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1317.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1317_7e7c1a40d289c0ef54a186e1a631a3cc.pdf} } @article { author = {Hadizadeh Moghaddam, Akram and Rezaeian, Ali and Tabarsa, Gholamali and Raminmehr, Hamid}, title = {Developing the CWB's model based on theory of planned behavior; (A Personality Traits Approach)}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {65-88}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = { “Counterproductive work behaviors” (or deviance behaviors) is a kind of voluntary behaviors that violates organizational norms that reduce the efficiency of organizations and individuals. These behaviors include abusive behavior, deviant behavior, production, sabotage, theft and behaviors of withdraw or ignoring. Counterproductive work behaviors, has economical, social and psychological costs for organizations. So the main objective of this study is to investigate the causes of this behavior based on the theory of planned behavior.   To achieve the research purpose, we handed out 330 standard questionnaires between the employees in different positions. Reliability and validity of the questionnaire were measured using convergent validity, discriminant validity, composite reliability and Cronbach's Alpha. The results of the survey indicate that correlation between constructs (behavioral attitude, mental norm, perceived control, behavioral intention and actual behavior) in theory of planned behavior in MELAT bank completely confirmed (it means all casual relationships confirmed). In another words, people do these behaviors intentionally or with prior purpose. Also the moderator role of fear of punishment was approved in the relationship between intention and actual behavior. It means that if punishment policies and procedures exist in bank and offenders punish severely, people will not show counterproductive work behaviors.}, keywords = {counterproductive work behavior,Theory of planned behavior,fear of punishment,control focus}, title_fa = {ارائه مدل مدیریت رفتارهای کاری نابهنجار بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده}, abstract_fa = {رفتار کاری نابهنجار نوعی رفتار داوطلبانه است که هنجارهای سازمانی را نقض می کند و چنین اقداماتی باعث کاهش  بهره وری سازمان و افراد می شود. این رفتارها شامل رفتارهای سواستفاده، رفتارهای انحرافی تولیدی، خرابکاری یا کارشکنی، دزدیو رفتارهای صرف نظر کردن یا عقب نشینی می شود. رفتار های نابهنجار ، برای سازمان ها هزینه های اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی زیادی دارد. از این رو هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی علل بروز این رفتارها بر اساس نظریه رفتاربرنامه ریزی شده است. جهت دستیابی به اهداف تحقیق، تعداد 330 پرسشنامه که اکثراً استاندارد بودند میان افراد متخلف (از نظر اداره تخلفات بانک ملت) میان کارکنان در پست های مختلف توزیع گردید.  روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز توسط روش های مختلف نظیر روایی همگرا، روایی تشخیصی، پایایی ترکیبی و آلفای کرانباخ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد روابط میان سازه ها(نگرش رفتاری، هنجار ذهنی، کنترل درک شده، تمایل رفتاری و رفتاری واقعی) در نظریه رفتار برنامه ریزی شده در بانک ملتبطور کامل مورد تائید قرار گرفت. به عبارت دیگر تمامی روابط علّی مورد تائید قرار گرفتند. به عبارت دیگر افراد بصورت هدفمند و با نیت قبلی این رفتار ها را انجام می دهند. همچنین از طرفی نقش تعدیل گر ترس از تنبیه شدن نیز در رابطه میان تمایلات رفتاری و رفتار واقعی تائید شد؛ به عبارت دیگر چنانچه در بانک سیاست های و رویه های تنبیهی وجود داشته باشد و با افراد متخلف برخورد جدی شود از بروز رفتار تا حدودی جلوگیری خواهد شد.}, keywords_fa = {رفتار کاری نابهنجار,نظریه رفتار برنامه ریزی شده,ترس از تنبیه شدن,کانون کنترل}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1318.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1318_13d524916300d8c4afaa9c950c36b4fe.pdf} } @article { author = {Najjari, Reza}, title = {Studying and explaining effective factors on cynicismabout Organizationalchange in PNU ofMarkazi province}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {89-100}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {Cynicism about organizational change is defined as pessimistic viewpointon successfulness of change efforts that can be a barrier to success of change plans. Present research aims to study cynicism about organizational change in PNU of Markazi province besides paying attention to environmental and personality traits factors. The serious important factors that are identified as cynicism incentive are hostile personality, violation of psychological contract, organizational justice and participation in decision making. It is supposed that the first and second variables have positive effect and other two variables have negative effect on the phenomenon of cynicism about organizational change. Results of structural equation model among 143 employees of PNU in Markazi province indicated that all four variables have significant impact on phenomenon of cynicism about organizational change and generally can explain 61 percent of variance of cynicism about organizational change. In addition, research finding showed that the most negative significant effect is allocated to procedural justice and the most positive significant}, keywords = {cynicism about organizational change,incentives,SEM}, title_fa = {بررسی و تبیین عوامل موثر بر بدگمانی به تغییر سازمانی در دانشگاه پیام نور استان مرکزی}, abstract_fa = {بدگمانی به تغییر سازمانی، به معنای نگاه بدبینانه نسبت به موفقیت آمیز بودن تلاشهای تغییر است که می تواند مانعی برای توفیق برنامه های تغییر باشد. تحقیق حاضر قصد دارد تا ضمن توجه به عوامل شخصیتی و محیطی، بدگمانی به تغییر سازمانی را در دانشگاه های پیام نور استان مرکزی بررسی کند. مهمترین عواملی که به عنوان محرک بدگمانی سازمانی شناسایی شدند عبارتند از شخصیت متخاصم، نقض قرارداد روانشناختی، عدالت سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری. فرض بر این است که متغیر اول و دوم، دارای تأثیر مثبت بوده و دو متغیر دیگردارای تأثیر منفی بر روی پدیده بدگمانی به تغییر سازمانی هستند. یافته های مدل معادله ساختاری از 143 نفر کارمندان دانشگاه های پیام نور استان مرکزی نشان داد  هر چهار متغیر تأثیر معناداری را بر پدیده بدگمانی به تغییر سازمانی داشته و رویهم رفته، می تواننند  61 درصد از واریانس بدگمانی به تغییر سازمانی را تبیین کنند. همچنین، یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین تأثیر معنادار منفی به عدالت رویه ای، و بیشترین تأثیر معنادار مثبت به متغیر شخصیت بدگمان اختصاص دارد.}, keywords_fa = {بدگمانی به تغییر سازمانی,محرکها,مدلسازی معادله ساختاری}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1319.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1319_08b49de72ad7b53d84a5f0a1e97159ec.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Seyyed Aliakbar and Shahbazi, Mehdi}, title = {Explaining Empowering Leadership Style of Knowledge Cycle in Universities of The Country}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {2}, number = {شماره 3 (پیاپی 7)}, pages = {101-110}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {This study has engaged in explaining the empowering leadership style of knowledge cycle in universities of the country. The statistical universe of the research includes all members of scientific mission at University of Allameh Tabatabai and Payam noor University. The research is an applied research in terms of purpose and a descriptive-correlation one in viewpoint of gathering data. To investigate the relationship between the variables and structural equation modeling, PLS software has been used. Results indicated that there is not a significant difference, based on gender, in empowering leadership style of scientific mission's members at both of the universities and opinions of both men and women are the same in University of Allameh Tabatabai and also Payam Noor University. At the end, he transactional leadership style was identified as the empowering leadership style of knowledge cycle among members of scientific mission at universities.}, keywords = {knowledge management,Transformational Leadership,Transactional leadership,Laissez-Faire leadership}, title_fa = {تبیین سبک رهبری توانمندساز چرخه دانش در دانشگاه های کشور}, abstract_fa = {در این پژوهش به تبیین سبک رهبری توانمندساز چرخه دانش در دانشگاه های کشور پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق را اعضای عیات علمی دانشگاه های علامه طباطبایی و پیام نور تشکیل می دهند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغیرها  و مدل معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سبک رهبری توانمندساز بین اعضای هیات علمی بر اساس جنسیت در هر دو دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد و نظرات هر دو گروه زنان و مردان در دانشگاه های پیام نور و دانشگاه علامه طباطبایی یکسان می باشد. در نهایت سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمند ساز چرخه دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه شناسایی شد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش- رهبری تحول آفرین- رهبری تبادلی- رهبری عدم مداخله گر}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1320.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1320_038a54f9c52998c431091b4ccfd20198.pdf} }