@article { author = {Feyzi, Tahereh and Zare, Reza}, title = {Examining the relationship between administrative decentralization and public governance underlining the impact of two public trust and public accountability variables (case study: governmental organizations of Fars Province)}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {7-26}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {We are living in an era that decentralization in administering countries is reckoned as the cause of many problems. In many societies, the increasing number of citizens and politicians believe that decentralization can make their society more stable, democratic and economically advanced. Therefore, the aim of this research is to examine the relationship between administrative decentralization and public governance and that how variables of public accountability and public trust can affect on this relationship. The research is a kind of descriptive study in type of survey. Statistical sample of the research included 300 people who were selected by multi-stages clustering sampling and based on Cochran's formula. SPSS software was used to measure the reliability of the questionnaire and implementing descriptive statistics. Structural equations modeling method and software of Amos and Lisrel were utilized to test the research's hypotheses.  Results indicated that there is a relationship between administrative decentralization and public governance indirectly and through two moderator variables of public accountability and public trust.}, keywords = {administrative decentralization,public accountability,Public trust,structural equations model,governmental organizations of Fars Province}, title_fa = {بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی با تأثیر دو متغیّر پاسخگویی و اعتماد عمومی}, abstract_fa = {ما در عصری زندگی می‌کنیم که تمرکزگرایی در ادارۀ کشورها به عنوان مسبب بسیاری از مشکلات شناخته می‌شود. در بسیاری از جوامع تعداد رو به رشدی از شهروندان و سیاستگذاران معتقدند که تمرکززدایی می‌تواند اجتماعشان را با ثبات‌تر، دموکراتیک و از نظر اقتصادی پیشرفته سازد. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی است و اینکه چگونه متغیّرهای پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی بر این رابطه تأثیر می‌گذارند. این تحقیق مطالعه‌ای توصیفی از نوع پیمایشی است. حجم نمونۀ آماری این پژوهش با استفاده از فرمول نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، برابر 5 است که با توجه به فرمول کوچران، 300 تن به عنوان نمونۀ آماری این تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامه‌های تحقیق و اجرای آمار توصیفی از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش الگو‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار آموس و لیزرل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرکززدایی اداری به طور غیرمستقیم و از طریق دو متغیّر مداخله‌گر پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی با حاکمیت عمومی رابطه دارد.}, keywords_fa = {تمرکززدایی اداری,پاسخگویی عمومی,اعتماد عمومی,حاکمیت عمومی,سازمان‌های دولتی استان فارس}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2069.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2069_e28c86079ac33758f66e09bb9f2489a4.pdf} } @article { author = {Asghari Sarem, Ali and Markazi Moghaddam, Nader}, title = {Analysis of success crucial factors for human resource development at health sector}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {27-50}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to identify and analyze success crucial factors for human resource development in health sector through exploring minds of participant by using Q methodology. The participants were 26 of experts and in charge people in health sector. The research concourse has been gathered from two resources: interview and literature and 44 of phrases have been selected as Q phrases sample. The obtained information from Q sorting was analyzed by Q factor analysis method. Distribution analysis showed that 9 of mental models can be recognized among participants that determines 76.212 % of total variance. The most explained variance is for the first mental model with the score of 14.161. Success crucial factors were recognized and prioritized based on these 9 models. At the end, mental models were named and interpreted metaphorically as below in a row: futurists of change follower, incitement adherents, specialists of effective hiring defender, occupational system adherents, stability's adherents in meritocracy, change in structure, adherents of cooperation and outlook revision, adherents of agency-structure, adherents of benchmarking and performance system adherents of ethics and quality of work-life improvement.}, keywords = {health score,human resource development,university of medical science of military,Q methodology,success crucial factors}, title_fa = {تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت با بررسی ذهنیت‌های مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش‌شناسی کیو بود. مشارکت‌کنندگان این پژوهش تعداد 26 نفر از خبرگان و دست‌اندرکاران بخش سلامت بودند. فضای گفتمان پژوهش از دو مأخذ مصاحبه و پیشینه گردآوری و تعداد 44 عبارت به‌عنوان نمونه عبارات کیو انتخاب شد. اطلاعات حاصل از مرتب‌سازی کیو با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شد. تحلیل توزیع نشان داد که می‌توان تعداد 9 الگوی ذهنی متمایز در میان مشارکت‌کنندگان شناسایی کرد که (76.212) درصد از واریانس کل را تبیین می‌کند. بیشترین واریانس تبیین شده مربوط به الگوی ذهنی نخست با امتیاز (14.161) بود. عوامل حیاتی موفقیت بر اساس این 9 الگوی ذهنی شناسایی و اولویت‌بندی شدند. درنهایت الگوهای ذهنی به‌صورت استعاری و به ترتیب با عناوین «آینده‌گرایان تحول‌خواه»، «طرفداران انگیزش»، «تخصص‌گرایان مدافعِ استخدام اثربخش»، «طرفداران نظام شغلی»، «طرفدار ثبات در شایسته‌سالاری، تحول در ساختار»، «طرفدار همکاری و اصلاح نگرش»، «مدافعان عاملیت-ساختار»، «مدافعان محک‌زنی و نظام عملکرد» و «طرفداران اخلاق و بهبود کیفیت زندگی کاری» نام‌گذاری و تفسیر شدند.}, keywords_fa = {بخش سلامت,توسعه منابع انسانی,دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران,روش‌شناسی کیو,عوامل حیاتی موفقیت}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2070.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2070_3f7f05fae9de41cff06e4f5f8b1cace7.pdf} } @article { author = {Faghih, Mohammad Bagher and Rasooli, Reza and Sarlak, Mohammad Ali and Karimzadegan, Davood}, title = {Virtual university, the efficient tool for software movement and science generation in line of achieving Islamic republic of Iran's vision document}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {51-77}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {One of the valuable goal in the country's vision document of 20 years is to achieve higher scientific place in the middle east and neighbor zone emphasizing on software movement and science generation. In this respect, from a long time ago, universities have been considered seriously as one of the most power background of science and knowledge generation. Regarding that traditional universities don't have necessary and adequate efficiency for achieving software movement and science generation, so, the main aim of the present research is specifically design and explain virtual university model based on organizational elements. In terms of purpose, the research is an applied one that intends to conclude the study with designing virtual university model at payame Noor University of Tehran through mixed (quantitative and qualitative) approach. Results indicate that final research model (virtual university) included variables of management processes with two dimensions (supporting process, primary process), variable of information architecture with four dimensions (infra-structure, strategy, man, data) and variable of business architecture with 6 dimensions (environment, culture, centralization, complexity, formalization, technology) and moderator variable of trust in e-learning.}, keywords = {virtual university,business architecture,information architecture,organizational elements,E-Learning}, title_fa = {دانشگاه مجازی، ابزار کارامد جنبش نرم‌افزاری و تولید علم در راستای تحقق سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {یکی از اهداف ارزشمند سند چشم‌انداز کشور در افق بیست ساله، دستیابی به جایگاه برتر علمی در سطح منطقه و خاورمیانه با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم است. در این راستا، دانشگاه‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین بسترهای تولید علم و دانش، از دیرباز در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار داشته‌اند؛ با توجه به این که دانشگاه‌های سنتی کارایی کافی و لازم برای تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم را ندارند. لذا به طور مشخص، هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین مدل دانشگاه مجازی مبتنی بر عناصر سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کمّی و کیفی) در نظر دارد با طراحی مدل دانشگاه مجازی در دانشگاه پیام نور تهران این مهم را به انجام رساند. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که مدل نهایی پژوهش (دانشگاه مجازی) متشکّل از متغیّر فرایندهای مدیریتی با دو بُعد(فرایندهای پشتیبانی، فرایندهای اصلی)، متغیّر معماری اطلاعاتی با چهار بعد(زیرساخت، راهبرد، انسان، داده)، متغیّر معماری سازمانی با شش بُعد(محیط، فرهنگ، تمرکز، پیچیدگی، رسمیت، فنّاوری) و متغیّر میانجی اعتماد به یادگیری الکترونیکی است.}, keywords_fa = {دانشگاه مجازی,معماری سازمانی,معماری اطلاعاتی,عناصر سازمانی,یادگیری الکترونیکی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2071.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2071_3da9af6341891d46ad1559f7f667edde.pdf} } @article { author = {Baloochi, Hosein and Rastgar, Abbas Ali}, title = {Interpretive structural modeling of effective factors on business cynicism}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {71-91}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {Business cynicism is one of the important phenomenon’s of business difficulties in present century. Many factors are effective in appearance of cynicism in businesses. In field of business cynicism and its effective factor, lots of studies have been accomplished but there is no comprehensive research that included all of these factors and finding the relationship between them. The aim of this research is recognition of effective factors on business cynicism and designing a model related to their relationship. The research is a mixed exploratory research including two stages: qualitative and quantitative-qualitative. In qualitative stage, first of all, effective factors on business cynicism (9 factors) were recognized by studying the literature of business cynicism and also using meta-combination method. The factors were classified in three categories of personal and individual factors (factors related to personality and individual and mental factors), organizational factors (bad organizational atmosphere, cynicism to organizational changes, injustice perception, poor performance and negative perception of managerial acts) and occupational factors. At the next step, the relationship between these factors was determined by interpretive-structural modeling and was analyzed integratedly. In the modeling stage, a questionnaire was used to get the idea of 15 experts of organizational behavior. Those were selected by snowball method. Results led to classification of effective factors on business cynicism and design a model out of the factors. The model shows the factors and the relationship and communication between them. At the end, interpretation of the model, analysis of model's levels and relationship between dimensions were done and solutions were suggested to prevent appearing of this phenomenon in organizations.}, keywords = {cynicism,business cynicism,interpretive-structural modeling,meta-combination,snowball}, title_fa = {مدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی}, abstract_fa = {بدبینی سازمانی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهش‌های فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. پژوهش حاضر، نوعی پژوهش‌ آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی-کمّی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینۀ بدبینی سازمانی و با استفاده از روش فراترکیب عوامل مؤثر بر بدبینی در سازمان‌ها (9 عامل) شناسایی شد و در سه دسته عوامل شخصیتی و فردی(عوامل مربوط به شخصیت و عوامل فردی و روانی)، عوامل سازمانی (جو سازمانی بد، بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی، درک بی‌عدالتی، عملکرد ضعیف و درک منفی از اقدامات مدیریت) و عوامل شغلی دسته‌بندی شدند. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدل‌سازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به ‌صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدل‌سازی از پرسشنامه به ‌منظور استفاده از نظرات 15 خبرۀ رفتار سازمانی استفاده شد؛ این خبرگان به‌ صورت گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دسته‌بندی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدل از این عوامل شد. مدل نشان‌دهندۀ عوامل و نحوۀ ارتباط و تعامل این عوامل است. در نهایت، به تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات بین ابعاد پرداخته شد و راهکارهایی در زمینۀ جلوگیری از بروز این پدیده در سازمان‌ها ارائه شد.}, keywords_fa = {بدبینی,بدبینی سازمانی,مدل‌سازی ساختاری تفسیری,فراترکیب,گلوله برفی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2112.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2112_e12ce1cec5f8f73b176b9600c79c244e.pdf} } @article { author = {Danaei Fard, Hasan and Barzagar, Fatemeh and Ahmadi, Hanieh}, title = {Mechanism of organizational abilities, improvement in public sector}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {91-106}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {Organizations require different resources to keep up their survival and for optimum usage of these resources; they should become equipped to some abilities and fortify them. In viewpoint of managers, ability is organization's power for expanding capacities and tolerating limitations and inadequacy to achieve determined goals. The aim of this research is counting mechanisms that lead to organizational abilities improvement in public sector of Iran and prioritizing them according to their importance. The research is a mixed research; the means of interview has been used at the qualitative phase and the questionnaire was used at the quantitative phase. These mechanisms were ranked in terms of importance level by presenting a kind of classification of organizational abilities' improvement mechanisms. These mechanisms are as below in the manner of priority: mechanisms of psychological, processing, political and financial at the first rank: Mechanisms of human, culture, social and technological at the second rank and structural mechanisms at the third rank.}, keywords = {organizational abilities,organizations of public sector}, title_fa = {سازوکارهای ارتقای قابلیت‌های سازمانی در بخش دولتی}, abstract_fa = {سازمان‌ها برای ادامه بقای خود به منابع مختلفی نیاز دارند و برای استفاده بهینه از این منابع باید به قابلیت‌هایی مجهز شوند و آنها را تقویت کنند. قابلیت از نظر مدیران، توان سازمان برای ایجاد ظرفیت‌ها و تحمل محدودیت‌ها و نارسایی‌ها برای رسیدن به اهداف معین است. هدف این پژوهش، احصاء سازوکارهایی است که منجر به ارتقای قابلیت‌های سازمانی در بخش دولتی ایران می‌شود و اولویت‌بندی این سازوکارها براساس میزان اهمیت آنهاست. پژوهش به صورت ترکیبی انجام شده که در مرحله کیفی از ابزار مصاحبه و در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.با ارائه نوعی طبقه‌بندی از سازوکارهای ارتقای قابلیت‌های سازمانی، این سازوکارها از نظر درجه اهمیت نیز رتبه‌بندی شدند. این سازوکارها به ترتیب اولویت عبارتند از: سازوکارهای روانشناختی، فرایندی، سیاسی و مالی در رتبه اول. سازوکارهای انسانی، فرهنگی اجتماعی و فناورانه در رتبه دوم و سازوکار ساختاری در رتبه سوم.}, keywords_fa = {قابلیتهای سازمانی,سازمان‌های بخش دولتی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2073.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2073_5665955e818d7920de621bb8f242e971.pdf} } @article { author = {Shiri, Ardeshir and Khold Sharafi, Sabrieh and Dehghani, Mehdi and Yasini, Ali}, title = {Examining the relationship between managers' narcissism and hypocrisy behaviors with the moderator role of managers' Machiavellian behavior in governmental organizations of Kermanshah City}, journal = {Public Organizations Management}, volume = {3}, number = {شماره 3 (پیاپی 11)}, pages = {107-128}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-522X}, eissn = {2538-600X}, doi = {}, abstract = {In the modern world, human resource is considered as the best competitive advantage of an organization and human has got importance in organizations' theory more than ever. Human resource can help organizations in competition just as it can be a serious barrier on the way of organization. Thus, the aim of this research is to study and examine the relationship between managers' narcissism and hypocrisy behaviors with the moderator role of managers' Machiavellian behavior in governmental organizations of Kermanshah City. The population of statistical universe included 4588 people that 355 of them were selected as statistical sample through using simple random classified sampling and Cochran's formula. A questionnaire, designed by the researcher, was used for gathering data that its' face validity was confirmed by professors and experts. To examine the questionnaire's reliability, Cronbach's Alpha was used. The research is an applied research in terms of purpose and is a descriptive and correlation research in viewpoint of gathering data. Correlation test and structural equations model available in Lisrel and SPSS software were utilized to analyze the questionnaire's data. Results showed that managers' narcissism has significant and direct impact on (0.74) on hypocrisy behaviors. Machiavellian behavior has significant and direct impact (0.66) on hypocrisy behavior, so the moderator role of Machiavellian behavior in the relationship between managers' narcissism and managers' hypocrisy behavior is confirmed.}, keywords = {Narcissism,hypocrisy behavior,Machiavellianism,governmental organization}, title_fa = {بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولی گری مدیران در سازمان های دولتی شهر کرمانشاه}, abstract_fa = {منابع انسانی دردنیای امروز،بهترین مزیت رقابتی هرسازمان تلقی می­شود وانسان بیش از هرزمان دیگری درنظریه سازمان­ها اهمیت یافته است.نیروی انسانی به همان اندازه که می‌تواند سازمان‌ها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد؛ در نتیجه هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتارهای ماکیاولی­گری مدیران در سازمان­های دولتی شهر کرمانشاه است. حجم  جامعه­ی مورد مطالعه 4588 نفر بودند که 355 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­­ای تصادفی ساده و فرمول کوکران به عنوان نمونه­ی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و نخبگان قرار گرفت. برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز، از نوع پژوهش‌های توصیفی و همبستگی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پرسشنامه از آزمون­های همبستگی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بسته­های نرم‌افزاری اس پی اس اس و لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر رفتارهای ماکیاولی­گری دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.74 است و همچنین خودشیفتگی نیز دارای اثر مستقیم معناداری برابر با 0.87 بر رفتار منافقانه می­باشد. رفتارماکیاولی­گری نیز بر رفتار منافقانه دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.66 است؛ پس میانجی بودن رفتار ماکیاولی­گری در ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و  رفتار منافقانه مدیران نیز تأیید می­شود.}, keywords_fa = {خودشیفتگی,رفتار منافقانه,ماکیاولی گری,سازمان های دولتی}, url = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2074.html}, eprint = {https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2074_8166e0ebf15883d8e68192ef0cf71c1a.pdf} }