per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
8
16
1107
Descriptive
مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و ضرورت تبیین مولفه های آن در سازمان های دولتی ایران
The concept of corporate social responsiveness and the necessity of explaining its factors at Iran's public organizations
سید مهدی الوانی
smalvani@gmail.com
1
کیومرث احمدی
ahmadi1218@yahoo.com
2
استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامهمی دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیتهای اجتماعی در سازمانها، سنگ بنای مدیریت مسائل عمومی است. اخیرًا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی به پاسخگویی اجتماعی سازمانی تغییر یافته است.این پژوهش به تبیین و بسط مولفه های مفهوم پاسخ گویی اجتماعی برای سازمان های دولتی ایران پرداخته است به طوری که برای این مفهوم 5 بعد و 11 مولفه و 28 شاخص ارایه داده است پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی همبستگی است که از طریق تکنیک دلفی و معادلات ساختاری انجام پذیرفته است .
Appearing trends have inclined public management to movement from inside out. Public change should invole manifestation of citizenship feeling in its performance. It is required to redefine public organizations feeling on society. Today, public management is considered as public issuses management for improvement of public interest and making belief in corporates' social responsibilities is the base of public issuses management. Recently concept of corporate social responsibility has changed to the corporate social responsiviness. This research has dealt with explaining and developing factors of Corporate social responsiveness concept for Iran'spublic organizations so that it has presented 5 dimensions, 11 factors and 28 criteria for the concept. The research is an applied developmental study in terms of purpose and in viewpoint of method, is descriptive one and in correlation exploratory type that has been accomplished via Delphi technique and structural equations (SEM).
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1107_1d9ce55bfd902424708a2c955c425d4e.pdf
مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی
پاسخ گویی اجتماعی سازمانی
مدیریت مسایل عمومی
corporate social responsibility
corporate social responsiveness
public issues management
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
17
34
1108
Descriptive
بررسی راهکارهای ارتقای قابلیتپذیری سیاسی، اجتماعی، اداری و فنی خطمشیهای عمومی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد
Investigation of Solutions to Improve the Political, Social, Administrative and Technical Feasibility of Public Policies Through Evidence-based Policy Making Approach
حسن داناییفرد
1
عادل آذر
a.azar@modares.ac.ir
2
سیدعباس ابراهیمی
3
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشگاه تربیت مدرس
هدف مطالعۀ حاضر، بررسی راهکارهای ارتقای امکانپذیری و قابلیتپذیری سیاسی، اداری، اجتماعی و فنی خطمشیهای عمومی دولت در حوزۀ آموزش عالی کشور با استفاده از رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد است. از لحاظ روششناسی تحقیق حاضر جزء تحقیقات پیمایشی (غیر آزمایشی) بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گردآوری شده از 140 خطمشیگذار و کارشناس حوزۀ آموزش عالی کشور نشان میدهد که استفاده از شواهد آماری در تدوین، اجرا و ارزیابی خطمشیهای دولت در حوزۀ آموزش عالی، سبب بهبود قابلیتپذیری و امکانپذیری سیاسی، اجتماعی، اداری و فنی این خطمشیها میشود و به روز نبودن آمارها و اطلاعات، دسترسی سخت به آمارها و اطلاعات، عدم انتشار به موقع آمارها، قابل فهم نبودن آمارهای تولید شده، عدم امکان مقایسۀ آمارهای موجود با آمارهای قبلی و ... از مهمترین مسائل و مشکلات به کارگیری رویکرد خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد آماری است.
The purpose of this study is to investigate solutions to improvement of social, political, technical and administrative feasibility and assessment of the government's public policies in area of high education through evidence-based policy making approach. In terms of methodology, this study is a survey (non-experimental) one. The data was collected through a questionnaire. Results from analysis of collected data from 140 policy makers and higher education experts revealed that utilizing statistical evidence in compiling, executing and evaluating the government's policies in area of higher education makes improvement of political, technical and administrative feasibility and assessment of these policies. Moreover, lack of up-to-dated information and statistical evidence, difficult access to them, lack of on-time statistics' broadcasting, incomprehensible produced statistics, and lack of possibility of comparing available statistic with previous ones and etc. are the most important problems and difficulties of utilizing statistical evidence-based policy making approach.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1108_726bab86ad57e9fab65e792d83744be0.pdf
خطمشیگذاری
خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد
بخش دولتی
آمار
Policy Making
Evidence-based policy making
Public ward
Statistics
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
35
42
1109
Descriptive
اعتیاد به کار: بستری برای تقویت رفتارهای شهروند سازمانی یا پدیده ای منفی برای سازمان های دولتی
Workaholism: a Context for Reinforcement of Organizational Citizenship Behavior or a Aegative Phenomenon for Public Organizations
علی رضائیان
a-rezaeian@sbu.ac.ir
1
مجتبی غریبی
m_gharibi@sbu.ac.ir
2
الهام عرفانی آداب
3
استاد مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی
دوره دکتری مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ،دانشگاه شهید بهشتی
دیدگاههای گوناگونی در بین اندیشمندان در خصوص پیامدهای اعتیاد به کار وجود دارد. برخی آن را پدیده ای منفی و برخی آن را دارای پیامدهای مثبت ارزیابی می نمایند. پیامدهای مثبت اعتیاد به کار درکنار پیامدهای منفی آن در تحقیقات بسیاری مورد تحقیق قرار گرفته است. این مقاله تلاش می کند تا ضمن تشریح این پدیده و ابعاد مختلف آن، یکی از پیامدهای مثبت آن یعنی بروز رفتار شهروندی سازمانی را مورد مطالعه قرار دهد. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه و از میان 340 نفر از کادر درمانی بیمارستان شهید بهشتی کاشان گردآوری گردید. به منظور آزمون فرضیه ها، ابتدا از آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن جهت سنجش همبستگی استفاده شد. سپس رابطه علی بین متغیرها، از روش مدل سازی معادلات ساختاری آزمون گردید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد چهارگانه آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان می دهد اعتیاد به کار علاوه بر پیامدهای منفی دارای پیامدهای مثبت همچون خلق رفتارهای شهروندی سازمانی نیز می باشد. این موضوع چالشی بزرگ را در برخورد با این پدیده فراگیر برای مدیران ایجاد می کند.
There are diffrent viewpoints among scholars on the consequences of workaholism. Some scholars evaluate it as a negative phenomenon and some as a positive phenomenon. Positive consequences of workaholism have been investigated in numerous studies along with its negative consequences. This paper not only tries to explain this phenomenon and its various dimensions, but also ties to study one of its positive consequences as organizational citizenship behavior. The data were collected by questionnaires and among 340 members of the medical staff of martyr Beheshti Hospital. In order to examine the hypothesis, first of all, Spearman rank correlation test was used to assess correlation. Then, the causal relationship between the variables was examined through structural equation modeling. Findings indicate that there is a positive and significant relationship between workaholism and organizational citizenship behavior and its four dimensions. Moreover, results show that workaholism has positive outcomes such as creation of organizational citizenship behaviors in addition to the negative consequences. This makes a complicated challenge for managers in dealing with this comprehensive phenomenon.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1109_4bd30ebe9120708a03c5c31c345e90e3.pdf
اعتیاد به کار
رفتار شهروندی سازمانی
رفتار مدنی
جوانمردی و گذشت
وظیفه شناسی
نوع دوستی
workaholism
Organizational Citizenship Behavior
civic virtue
sportsamanship
conscientiousness
altrui
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
43
63
1110
Descriptive
طراحی الگوی اندازه گیری سرمایه فکری در سازمان های فرهنگی دولتی ایران
Designing an Intellectual Capital Measuring Model for Iranian Cultural Public Organizations
شمس السادات زاهدی
1
بهروز رضایی منش
momen@yahoo.com
2
علیرضا اسلامبولچی
3
استاد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی
دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
سرمایه فکری دانشی است که می تواند تولید ارزش کند. امروزه توجّه به سرمایه های فکری، رویکردی است که ابزار تحقّق کارایی و کارآمدی را در اختیار مدیران بخش دولتی می گذارد و از این رو مؤلفه های ناملموس مورد توجّه شدید در بخش دولتی قرار گرفته است، علیرغم این میزان اهمّیت، سرمایه فکری در سازمان های دولتی به ندرت جایگاه خود را یافته است و تا کنون تعداد کمی از سازمان های دولتی برای اندازه گیری و مدیریت و گزارش داراییهای ناملموس خود تلاش کرده اند .این تحقیق در پی ارائه مدلی برای اندازه گیری و ارزیابی سطح سرمایه های فکری در سازمان های فرهنگی-دولتی کشور و آزمون مدل از طریق ارزیابی سرمایه های فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بزرگترین و اصلی ترین سازمان متولی فرهنگ در ایران می باشد، تا از این رهگذر در جهت مدیریت هر چه بهتر این سرمایه ها گام برداشته شود.در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات سرمایه های فکری و به خصوص مدل های اندازه گیری و ارزیابی سرمایه فکری در سازمان های دولتی، مدل اولیه تحقیق طراحی شد، با استفاده از تکنیک گروه کانونی و دلفی و استفاده از نظرات خبرگان شاخص های مدل تعدیل و اصلاح شدند و پرسشنامه حاصله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد آزمون قرار گرفت.تجزیه و تحلیل یافته های حاصله از پیمایش، فرضیه های تحقیق و روایی مدل ارائه شده برای اندازه گیری و ارزیابی سرمایه های فکری سازمان های فرهنگی-دولتی را مورد تأیید قرار داد.
Intellectual capital is a knowledge that can create value. Nowadays, attention to intellectual capital is an approach that provides instrument for efficiency and effectiveness fulfilment for public departments' managers and hence, intangible elements are paid attention intensively in public departments, in spite of the emphasis, there is a place for intellectual capital in public organizations hardly ever and so far, a few number of public organizations attempts to measure, manage and report their intangible assets. To deal with managing these capitals better, this research intends to present a model for measuring and evaluating intellectual capitals level in Iranian public cultural organization and testing the model through evaluating intellectual capitals in the ministry of culture and Islamic guidance as the largest and main organization, custadian of culture in Iran. In this study, the research primary model was designed after a review on intellectual capital literature and particularly measurment models and evaluation of intellectual capital in public organizations, then by using focus group and delphi techniques and ideas of a panel of experts, model's criteria were adjusted and reformed and the resulted questionnaire was examined in the ministry of culture and Islamic guidance. Findings analysis confirmed research hypotheses and the validity of presented model for meadsuring and evaluating intellectual capital in public cultural organizations.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1110_4b66a5b8c353ff3ecd717905a48ec80c.pdf
سرمایه فکری
مدیریت دانش
داراییهای ناملموس
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه اجتماعی
سرمایه ارتباطی
Intellectual Capital
knowledge management
Intangabile assets
Human Capital
Structural Capital
Social Capital
communicational Capital
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
65
82
1111
Descriptive
شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور و پارک های علم و فناوری با رویکرد فازی
Identifying and Investigating Teamwork Barriers in Iranian Knowledge-based Organizations and Tehran University of Science and Technology Parks Through Fuzzy Approach
علی اصغر سعدآبادی
alisadabadi@ut.ac.ir
1
غلامرضا طالقانی
gtalaghani@ut.ac.ir
2
آرمین گلچین
3
دانشجوی دکترا سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده علوم و فنون نوین ،دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانش محور، دانشگاه تهران
با توجه به اهمیت و نقش کار تیمی در سازمانهای دانش محور، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل آسیبشناسی سهشاخگی، به شناسایی و بررسی موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور بپردازد. نوع پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش آن بر اساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر اساتید دانشگاه، متخصصان و مدیران سازمانهای دانش محور و پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران است که در حیطه پژوهش صاحب نظرند. نمونه آماری پژوهش شامل 24 نفر از جامعه آماری فوقالذکر بوده که به روش گلوله برفی انتخاب گردیدهاند. در این پژوهش، ابتدا به روش تحلیل محتوا، 130 مانع کار تیمی مورد شناسایی قرار گرفتند؛ کدهای اولیه چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته و 22 مولفه شناسایی شد؛ سپس جهت آزمون نتایج از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید. در نهایت، 14 عامل به عنوان موانع کار تیمی در سازمانهای دانش محور شناسایی و در سه شاخه محتوایی، ساختاری و زمینهای دستهبندی شدند.
According to the importance and significant role of teamwork in knowledge-based organizations, this study aims to discover and investigate teamwork barriers in Iranian knowledge-based organizations using the 3C model. This study is an applied research in terms of purpose and its method is a survey descriptive type in viewpoint of data gathering. The statistical universe includes university professors, experts and managers of Iranian knowledge-based organizations. 24 members of the above population were chosen as the research sample universe based on snow-ball sampling method. In present research, first of all, 130 teamwork barriers were taken into identification, primary codes were analyzed and revised many times and 22 indices were identified, then, Fuzzy Delphi technique was used in order to examine the results. Finally, 14 factors were identified as the teamwork barriers in Iranian knowledge-based organizations and classified in three groups of content, co-structural and context.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1111_feca4911e1dc2198ae549b9e9681aa07.pdf
سازمانهای دانش محور
کار تیمی
مدل سهشاخگی
دلفی فازی
knowledge-based organizations
teamwork
3C model
fuzzy Delphi
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2013-06-22
1
شماره 3 (پیاپی 3)
83
97
1112
Descriptive
طراحی وتبیین مدلی برای انطباقپذیری سازمانهای دولتی
Designing and Explanation Model for Adaptability of Public Organizations (Case Study: Payame Noor University)
حسن الوداری
h_alvedari@gmail.com
1
محمدتقی امینی
m_amini@pnu.ac.ir
2
اسفندیار فرجوند
e.farajvand@gmail.com
3
استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور،تهران ،ایران
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
دانشگاهها در معرض چالشهای محیطی متعددی قرار دارند که حیات و بقای آنها را تهدید میکند. هدف اساسی این پژوهش، ارائة الگویی مؤثر برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری دانشگاه پیام نور است. در بررسی حاضر، برای تحلیل دادهها ار روش نظریه دادهبنیاداستفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند از دادههای متنی و مصاحبه با بزرگان مدیریت برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی عوامل تأثیرگذار در انطباقپذیری نیز الگوی 7S مکنزی به عنوان الگوی اولیه یا پایه انتخاب شد. در ادامه، الگوی جدیدی با عنوان FITNESS طراحی گردید که بر اساسآن برای نیل به انطباقپذیری یا حساسیت و پاسخگویی به محیط، سازمانها باید به ساختار، فرهنگ، راهبرد، بینشها، فرآیندها، فنّاوری و نیروی انسانی انطباقپذیر مجهز شوند. در نهایت، پیشنهادهایی برای انطباقپذیری دانشگاه پیام نور ارائه گردید.
Universities are facing various environmental challenges that threaten their existence and survival. The main aim of this research is to present an effective model for improving adaptability capacity of Payame Noor University. In present study, the Grounded theory was used to analyze data. The method of targeted sampling from Contextual data and interviews with eminent Managers is used for this purpose .McKinsey 7S model was chosen as the initial or basic model for investigating the effective factors on adaptability. Then, a new model was designed as "FITNESS". Based on this model, organizations must be equipped with structure, culture, strategy, visions, processes, technology, and adaptable workforce in order to achieve adaptability or sensitivity and responsiveness to the environment,. Finally, some recommendations are offered for adaptability of Payame Noor University.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1112_ce38f01a996f0dce92bdf2f667f03868.pdf
انطباقپذیری
سازمان بساز بفروش
دانشگاه پیام نور
سازمان حساس و پاسخگو
Adaptation
make and sell Organization
Payame Noor University
Sensitive and Responsive Organization