per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
7
26
2069
Descriptive
بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی با تأثیر دو متغیّر پاسخگویی و اعتماد عمومی
Examining the relationship between administrative decentralization and public governance underlining the impact of two public trust and public accountability variables (case study: governmental organizations of Fars Province)
طاهره فیضی
taherefeizy@yahoo.com
1
رضا زارع
ramtin59farhadi@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور
ما در عصری زندگی میکنیم که تمرکزگرایی در ادارۀ کشورها به عنوان مسبب بسیاری از مشکلات شناخته میشود. در بسیاری از جوامع تعداد رو به رشدی از شهروندان و سیاستگذاران معتقدند که تمرکززدایی میتواند اجتماعشان را با ثباتتر، دموکراتیک و از نظر اقتصادی پیشرفته سازد. بنابراین، هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ میان تمرکززدایی اداری و حاکمیت عمومی است و اینکه چگونه متغیّرهای پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی بر این رابطه تأثیر میگذارند. این تحقیق مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. حجم نمونۀ آماری این پژوهش با استفاده از فرمول نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، برابر 5 است که با توجه به فرمول کوچران، 300 تن به عنوان نمونۀ آماری این تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامههای تحقیق و اجرای آمار توصیفی از نرمافزار اس.پی.اس.اس و برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش الگوسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس و لیزرل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرکززدایی اداری به طور غیرمستقیم و از طریق دو متغیّر مداخلهگر پاسخگویی عمومی و اعتماد عمومی با حاکمیت عمومی رابطه دارد.
We are living in an era that decentralization in administering countries is reckoned as the cause of many problems. In many societies, the increasing number of citizens and politicians believe that decentralization can make their society more stable, democratic and economically advanced. Therefore, the aim of this research is to examine the relationship between administrative decentralization and public governance and that how variables of public accountability and public trust can affect on this relationship. The research is a kind of descriptive study in type of survey. Statistical sample of the research included 300 people who were selected by multi-stages clustering sampling and based on Cochran's formula. SPSS software was used to measure the reliability of the questionnaire and implementing descriptive statistics. Structural equations modeling method and software of Amos and Lisrel were utilized to test the research's hypotheses. Results indicated that there is a relationship between administrative decentralization and public governance indirectly and through two moderator variables of public accountability and public trust.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2069_e28c86079ac33758f66e09bb9f2489a4.pdf
تمرکززدایی اداری
پاسخگویی عمومی
اعتماد عمومی
حاکمیت عمومی
سازمانهای دولتی استان فارس
administrative decentralization
public accountability
Public trust
structural equations model
governmental organizations of Fars Province
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
27
50
2070
Descriptive
تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت
Analysis of success crucial factors for human resource development at health sector
ﻋﻠﯽ اﺻﻐﺮی ﺻﺎرم
1
ﻧﺎدر ﻣﺮﮐﺰی ﻣﻘﺪم
nmmoghaddam@gmail.com
2
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس و ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ارﺗﺶ
اﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ارﺗﺶ
هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت توسعه منابع انسانی در حوزه سلامت با بررسی ذهنیتهای مشارکتکنندگان با استفاده از روششناسی کیو بود. مشارکتکنندگان این پژوهش تعداد 26 نفر از خبرگان و دستاندرکاران بخش سلامت بودند. فضای گفتمان پژوهش از دو مأخذ مصاحبه و پیشینه گردآوری و تعداد 44 عبارت بهعنوان نمونه عبارات کیو انتخاب شد. اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل شد. تحلیل توزیع نشان داد که میتوان تعداد 9 الگوی ذهنی متمایز در میان مشارکتکنندگان شناسایی کرد که (76.212) درصد از واریانس کل را تبیین میکند. بیشترین واریانس تبیین شده مربوط به الگوی ذهنی نخست با امتیاز (14.161) بود. عوامل حیاتی موفقیت بر اساس این 9 الگوی ذهنی شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت الگوهای ذهنی بهصورت استعاری و به ترتیب با عناوین «آیندهگرایان تحولخواه»، «طرفداران انگیزش»، «تخصصگرایان مدافعِ استخدام اثربخش»، «طرفداران نظام شغلی»، «طرفدار ثبات در شایستهسالاری، تحول در ساختار»، «طرفدار همکاری و اصلاح نگرش»، «مدافعان عاملیت-ساختار»، «مدافعان محکزنی و نظام عملکرد» و «طرفداران اخلاق و بهبود کیفیت زندگی کاری» نامگذاری و تفسیر شدند.
The aim of this research is to identify and analyze success crucial factors for human resource development in health sector through exploring minds of participant by using Q methodology. The participants were 26 of experts and in charge people in health sector. The research concourse has been gathered from two resources: interview and literature and 44 of phrases have been selected as Q phrases sample. The obtained information from Q sorting was analyzed by Q factor analysis method. Distribution analysis showed that 9 of mental models can be recognized among participants that determines 76.212 % of total variance. The most explained variance is for the first mental model with the score of 14.161. Success crucial factors were recognized and prioritized based on these 9 models. At the end, mental models were named and interpreted metaphorically as below in a row: futurists of change follower, incitement adherents, specialists of effective hiring defender, occupational system adherents, stability's adherents in meritocracy, change in structure, adherents of cooperation and outlook revision, adherents of agency-structure, adherents of benchmarking and performance system adherents of ethics and quality of work-life improvement.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2070_3f7f05fae9de41cff06e4f5f8b1cace7.pdf
بخش سلامت
توسعه منابع انسانی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
روششناسی کیو
عوامل حیاتی موفقیت
health score
human resource development
university of medical science of military
Q methodology
success crucial factors
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
51
77
2071
Descriptive
دانشگاه مجازی، ابزار کارامد جنبش نرمافزاری و تولید علم در راستای تحقق سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران
Virtual university, the efficient tool for software movement and science generation in line of achieving Islamic republic of Iran's vision document
محمدباقر فقیه
mbf135741@yahoo.com
1
رضا رسولی
r.rasouli@pnu.ac.ir
2
محمدعلی سرلک
hadimuhammadzadeh@yahoo.com
3
داوود کریم زادگان
4
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
استاد دانشگاه گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
استادیار دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
یکی از اهداف ارزشمند سند چشمانداز کشور در افق بیست ساله، دستیابی به جایگاه برتر علمی در سطح منطقه و خاورمیانه با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم است. در این راستا، دانشگاهها به عنوان یکی از قویترین بسترهای تولید علم و دانش، از دیرباز در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار داشتهاند؛ با توجه به این که دانشگاههای سنتی کارایی کافی و لازم برای تحقق جنبش نرمافزاری و تولید علم را ندارند. لذا به طور مشخص، هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین مدل دانشگاه مجازی مبتنی بر عناصر سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کمّی و کیفی) در نظر دارد با طراحی مدل دانشگاه مجازی در دانشگاه پیام نور تهران این مهم را به انجام رساند. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که مدل نهایی پژوهش (دانشگاه مجازی) متشکّل از متغیّر فرایندهای مدیریتی با دو بُعد(فرایندهای پشتیبانی، فرایندهای اصلی)، متغیّر معماری اطلاعاتی با چهار بعد(زیرساخت، راهبرد، انسان، داده)، متغیّر معماری سازمانی با شش بُعد(محیط، فرهنگ، تمرکز، پیچیدگی، رسمیت، فنّاوری) و متغیّر میانجی اعتماد به یادگیری الکترونیکی است.
One of the valuable goal in the country's vision document of 20 years is to achieve higher scientific place in the middle east and neighbor zone emphasizing on software movement and science generation. In this respect, from a long time ago, universities have been considered seriously as one of the most power background of science and knowledge generation. Regarding that traditional universities don't have necessary and adequate efficiency for achieving software movement and science generation, so, the main aim of the present research is specifically design and explain virtual university model based on organizational elements. In terms of purpose, the research is an applied one that intends to conclude the study with designing virtual university model at payame Noor University of Tehran through mixed (quantitative and qualitative) approach. Results indicate that final research model (virtual university) included variables of management processes with two dimensions (supporting process, primary process), variable of information architecture with four dimensions (infra-structure, strategy, man, data) and variable of business architecture with 6 dimensions (environment, culture, centralization, complexity, formalization, technology) and moderator variable of trust in e-learning.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2071_3da9af6341891d46ad1559f7f667edde.pdf
دانشگاه مجازی
معماری سازمانی
معماری اطلاعاتی
عناصر سازمانی
یادگیری الکترونیکی
virtual university
business architecture
information architecture
organizational elements
E-Learning
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
71
91
2112
Descriptive
مدلیابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی
Interpretive structural modeling of effective factors on business cynicism
حسین بلوچی
hossinbalochi.manager@gmail.com
1
عباسعلی رستگار
a_rastgar@semnan.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
بدبینی سازمانی یکی از مهمترین پدیدههای قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.پژوهشهای فراوانی درزمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. پژوهش حاضر، نوعی پژوهش آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی-کمّی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینۀ بدبینی سازمانی و با استفاده از روش فراترکیب عوامل مؤثر بر بدبینی در سازمانها (9 عامل) شناسایی شد و در سه دسته عوامل شخصیتی و فردی(عوامل مربوط به شخصیت و عوامل فردی و روانی)، عوامل سازمانی (جو سازمانی بد، بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی، درک بیعدالتی، عملکرد ضعیف و درک منفی از اقدامات مدیریت) و عوامل شغلی دستهبندی شدند. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدلسازی از پرسشنامه به منظور استفاده از نظرات 15 خبرۀ رفتار سازمانی استفاده شد؛ این خبرگان به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدل از این عوامل شد. مدل نشاندهندۀ عوامل و نحوۀ ارتباط و تعامل این عوامل است. در نهایت، به تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات بین ابعاد پرداخته شد و راهکارهایی در زمینۀ جلوگیری از بروز این پدیده در سازمانها ارائه شد.
Business cynicism is one of the important phenomenon’s of business difficulties in present century. Many factors are effective in appearance of cynicism in businesses. In field of business cynicism and its effective factor, lots of studies have been accomplished but there is no comprehensive research that included all of these factors and finding the relationship between them. The aim of this research is recognition of effective factors on business cynicism and designing a model related to their relationship. The research is a mixed exploratory research including two stages: qualitative and quantitative-qualitative. In qualitative stage, first of all, effective factors on business cynicism (9 factors) were recognized by studying the literature of business cynicism and also using meta-combination method. The factors were classified in three categories of personal and individual factors (factors related to personality and individual and mental factors), organizational factors (bad organizational atmosphere, cynicism to organizational changes, injustice perception, poor performance and negative perception of managerial acts) and occupational factors. At the next step, the relationship between these factors was determined by interpretive-structural modeling and was analyzed integratedly. In the modeling stage, a questionnaire was used to get the idea of 15 experts of organizational behavior. Those were selected by snowball method. Results led to classification of effective factors on business cynicism and design a model out of the factors. The model shows the factors and the relationship and communication between them. At the end, interpretation of the model, analysis of model's levels and relationship between dimensions were done and solutions were suggested to prevent appearing of this phenomenon in organizations.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2112_e12ce1cec5f8f73b176b9600c79c244e.pdf
بدبینی
بدبینی سازمانی
مدلسازی ساختاری تفسیری
فراترکیب
گلوله برفی
cynicism
business cynicism
interpretive-structural modeling
meta-combination
snowball
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
91
106
2073
Descriptive
سازوکارهای ارتقای قابلیتهای سازمانی در بخش دولتی
Mechanism of organizational abilities, improvement in public sector
ﺣﺴﻦ داﻧﺎﯾﯽ فرد
hdanaee@modares.ac.ir
1
ﻓﺎﻃﻤﻪ برزﮔﺮ
2
هاﻧﯿﻪ اﺣﻤﺪی
3
اﺳﺘﺎد داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس؛ داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و اﻗﺘﺼﺎد
کارﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ دوﻟﺘﯽ؛ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس
دانشچوی دوره دﮐﺘﺮی ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاری ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﯽ؛ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس
سازمانها برای ادامه بقای خود به منابع مختلفی نیاز دارند و برای استفاده بهینه از این منابع باید به قابلیتهایی مجهز شوند و آنها را تقویت کنند. قابلیت از نظر مدیران، توان سازمان برای ایجاد ظرفیتها و تحمل محدودیتها و نارساییها برای رسیدن به اهداف معین است. هدف این پژوهش، احصاء سازوکارهایی است که منجر به ارتقای قابلیتهای سازمانی در بخش دولتی ایران میشود و اولویتبندی این سازوکارها براساس میزان اهمیت آنهاست. پژوهش به صورت ترکیبی انجام شده که در مرحله کیفی از ابزار مصاحبه و در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.با ارائه نوعی طبقهبندی از سازوکارهای ارتقای قابلیتهای سازمانی، این سازوکارها از نظر درجه اهمیت نیز رتبهبندی شدند. این سازوکارها به ترتیب اولویت عبارتند از: سازوکارهای روانشناختی، فرایندی، سیاسی و مالی در رتبه اول. سازوکارهای انسانی، فرهنگی اجتماعی و فناورانه در رتبه دوم و سازوکار ساختاری در رتبه سوم.
Organizations require different resources to keep up their survival and for optimum usage of these resources; they should become equipped to some abilities and fortify them. In viewpoint of managers, ability is organization's power for expanding capacities and tolerating limitations and inadequacy to achieve determined goals. The aim of this research is counting mechanisms that lead to organizational abilities improvement in public sector of Iran and prioritizing them according to their importance. The research is a mixed research; the means of interview has been used at the qualitative phase and the questionnaire was used at the quantitative phase. These mechanisms were ranked in terms of importance level by presenting a kind of classification of organizational abilities' improvement mechanisms. These mechanisms are as below in the manner of priority: mechanisms of psychological, processing, political and financial at the first rank: Mechanisms of human, culture, social and technological at the second rank and structural mechanisms at the third rank.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2073_5665955e818d7920de621bb8f242e971.pdf
قابلیتهای سازمانی
سازمانهای بخش دولتی
organizational abilities
organizations of public sector
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2015-08-23
3
شماره 3 (پیاپی 11)
107
128
2074
Descriptive
بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولی گری مدیران در سازمان های دولتی شهر کرمانشاه
Examining the relationship between managers' narcissism and hypocrisy behaviors with the moderator role of managers' Machiavellian behavior in governmental organizations of Kermanshah City
اردﺷﯿﺮ شیری
shiri_ardeshir@yahoo.com
1
ﺻﺒﺮﯾﻪ ﺧﻠﺪ ﺷﺮﻓﯽ
2
ﻣﻬﺪی دﻫﻘﺎﻧﯽ
3
علی یاسینی
a_yassini@yahoo.com
4
اﺳﺘﺎدﯾﺎر ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺸﮑﺪه ادﺑﯿﺎت و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎه اﯾﻼم
داﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﯽ (ﻧﻈﺎرت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی)داﻧﺸﮕﺎه اﯾﻼم
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ داﻧﺸﮕﺎه ﺳﻤﻨﺎن
اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮑﺪه ادﺑﯿﺎت و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ داﻧﺸﮕﺎه اﯾﻼم
منابع انسانی دردنیای امروز،بهترین مزیت رقابتی هرسازمان تلقی میشود وانسان بیش از هرزمان دیگری درنظریه سازمانها اهمیت یافته است.نیروی انسانی به همان اندازه که میتواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد؛ در نتیجه هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتارهای ماکیاولیگری مدیران در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه است. حجم جامعهی مورد مطالعه 4588 نفر بودند که 355 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و فرمول کوکران به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و نخبگان قرار گرفت. برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه از آزمونهای همبستگی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بستههای نرمافزاری اس پی اس اس و لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر رفتارهای ماکیاولیگری دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.74 است و همچنین خودشیفتگی نیز دارای اثر مستقیم معناداری برابر با 0.87 بر رفتار منافقانه میباشد. رفتارماکیاولیگری نیز بر رفتار منافقانه دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.66 است؛ پس میانجی بودن رفتار ماکیاولیگری در ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتار منافقانه مدیران نیز تأیید میشود.
In the modern world, human resource is considered as the best competitive advantage of an organization and human has got importance in organizations' theory more than ever. Human resource can help organizations in competition just as it can be a serious barrier on the way of organization. Thus, the aim of this research is to study and examine the relationship between managers' narcissism and hypocrisy behaviors with the moderator role of managers' Machiavellian behavior in governmental organizations of Kermanshah City. The population of statistical universe included 4588 people that 355 of them were selected as statistical sample through using simple random classified sampling and Cochran's formula. A questionnaire, designed by the researcher, was used for gathering data that its' face validity was confirmed by professors and experts. To examine the questionnaire's reliability, Cronbach's Alpha was used. The research is an applied research in terms of purpose and is a descriptive and correlation research in viewpoint of gathering data. Correlation test and structural equations model available in Lisrel and SPSS software were utilized to analyze the questionnaire's data. Results showed that managers' narcissism has significant and direct impact on (0.74) on hypocrisy behaviors. Machiavellian behavior has significant and direct impact (0.66) on hypocrisy behavior, so the moderator role of Machiavellian behavior in the relationship between managers' narcissism and managers' hypocrisy behavior is confirmed.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2074_8166e0ebf15883d8e68192ef0cf71c1a.pdf
خودشیفتگی
رفتار منافقانه
ماکیاولی گری
سازمان های دولتی
Narcissism
hypocrisy behavior
Machiavellianism
governmental organization