per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
11
26
10.30473/ipom.2019.40971.3225
5636
Exploratory
فهم شکلگیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش دادهبنیاد
Understanding How to Form Organizational Intimacy Using Grounded Theory
عذرا جابری
jaberimanesh@gmail.com
1
اردشیر شیری
shiri_ardeshir@yahoo.com
2
محمد تابان
taab1351@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
استاریار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
صمیمیت در محل کار میتواند، بهعنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراکگذاری خواستههای کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا میکنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکلگیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد است. ﺑـﺮای ﮔـﺮدآوری اﻃﻼﻋـﺎت از مصاحبههای ﻧﻴﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻃﻼﻋـﺎت از روش اﺷـﺘﺮاوس و ﻛـﻮرﺑﻴﻦ و ﻣـﺪل ﭘﺎراداﻳﻤﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓـﺖ. جامعة آماری پژوهش حاضر صاحبنظران سازمانی و مدیریت. نمونهگیری، به روش هدفمند به صورت گلوله برفی انجام شده که بر مبنای آن 17 مصاحبه با صاحبنظران سازمانی و مدیریت صورت گرفته. حاصل این مصاحبهها، مجموعههای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. سپس در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقولهها برقرار و در ادامه مرحلة کدگذاری انتخابی نیز صورت گرفت. در این پژوهش شرایط علّی صمیمیت سازمانی به عوامل عدالت سازمانی، رفاه کارکنان، استقلال کاری، مثبت اندیشی، شناخت متقابل، ارتقا، ویژگیهای فردی دستهبندی میشود. در پدیدة محوری به همدلی و همدردی مشترک اشاره شده است. کدهای شناسایی شده عوامل مداخلهگر عبارتاند از: تقویت مشارکتپذیری، سیستم ارزیابی عملکرد. پیامد مثبت رضایتمندی کارکنان و پیامد منفی عدم مسئولیتپذیری در انجام امور.
Intimacy at workplace can be regarded as a relation, interaction, and making communication through sharing work needs with other employees so that they can reach to a deep understanding and sensitivity towards work problems. This study was done with the aim of understanding the process of forming organizational intimacy. Research method was a qualitative method based on grounded theory. In order to gathering data, semi-structured interviews were applied. Strauss and Corbin method and also paradigm model were used to analyzing data. Population of present study consisted from organizational and management experts. Sampling of study was done through meaningful snowball sampling way based on which 17 interviews with organizational and management experts were implemented. Results of these interviews was a body of basic themes gathered through open coding process, out of which some categories were extracted. At axial coding stage, the link between categories was established and subsequently selective coding stage was implemented. During this study, causal conditions of organizational intimacy were categorized into organizational justice factors, employees' welfare, work independency, optimism, mutual recognition, promotion, and individual characteristics. Empathy and sympathy were mentioned at core category or phenomenon. Identified codes for interfering factors included participation and performance evaluation system. Positive outcome was employees' satisfaction and negative one was lack of taking responsibilities.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5636_d282fde6081ee6540d9f03d39040cbe9.pdf
صمیمیت کارکنان
صمیمیت سازمانی
نظریه داده بنیاد
Employees' intimacy
Organizational intimacy
Grounded Theory
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
27
46
10.30473/ipom.2019.40987.3230
5637
Causal
معرفی روش کیفی تحلیل جامع پیچیدگی (GABEK) برای پژوهش های مدیریت (موردمطالعه: مدل همکاری میان سازمانی)
Introducing the Qualitative Method of Comprehensive Complex Analysis (GABEK) for management Research (Case Study: a model for Inter-organizational cooperation)
حسین رحمان سرشت
hrahmanseresht2003@gmail.com
1
شهرام خلیل نژاد
sh.khalilnezhad@atu.ac.ir
2
وحید خاشعی
khashei@atu.ac.ir
3
بهرام جبارزاده کرباسی
bahram_jabarzadeh@yahoo.com
4
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
پژوهش در علوم اجتماعی با توجه به ماهیت پیچیده مسائل نیازمند بهکارگیری روشهایی است که بتوانند با رویکردی نظاممند ابعاد مختلف پدیدها را شناسایی و با ارائه چارچوبهایی منسجم و قابلاعتماد مبنایی ارزشمند برای تصمیمگیری فراهم کنند. در سالهای اخیر روش گابک با ارائه چارچوبی مناسب جهت ساختاردهی به دادهها نامرتب توانسته ابزاری قدرتمند در اختیار پژوهشگران قرار دهد. بر این اساس در این مطالعه ضمن معرفی روش مذکور با ارائه نمونهای انجامشده در کشور ابعاد مختلف آن موردبررسی قرار میگیرد. بر این اساس مطالعهای باهدف ارائه چارچوبی برای همکاری میان سازمانی طراحی شد. اطلاعات موردنیاز از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان و صاحبنظران بخشهای دولتی و خصوصی به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که روش گابک ابزاری سودمند برای تحلیل و ارائه دادههای کیفی است. نتایج نهایی مدل موردمطالعه نیز در قالب درخت گشتالت عرضه شد که عناصر را در چهار دسته «ضروریات همکاری»، «شکلدهندههای همکاری»، «نتایج همکاری میان سازمانی» و «موانع همکاری» قرار میدهد.
Abstract Research in the social sciences, given the complex nature of the issues, requires the use of methods that can identify the various dimensions of phenomenons by using systematic approach and provide a basis for decision making by providing consistent and reliable axes. In recent years, the GABEK method has been able to provide researchers with a powerful tool by providing a framework for structuring data. Accordingly, in this study, while introducing the mentioned method, by presenting a sample in the country, its dimensions are examined. Accordingly, a study was designed to provide a framework for inter-organizational cooperation. The required information was obtained from semi-structured interviews with 17 public and private sector experts. The results of the study showed that GABEK method is an applied tool for analyzing and presenting qualitative data. The final results of the study model were also presented in the form of a Gestalt tree, in which the elements are divided into four categories: Requirements for the front-end phases, cooperation Formation, Inter-organizational cooperation Results and cooperation Barrier.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5637_87880aa82885859d19508ff9877a0817.pdf
گابک
گراف شبکه
درخت گشتالت
همکاری میان سازمانی
GABEK
network graph
gestalt tree
inter-organizational cooperation
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
47
58
10.30473/ipom.2019.39792.3144
5639
دادهکاوی دانشجویان انصرافی دانشگاه پیام نور استان تهران بهمنظور افزایش نرخ ماندگاری دانشجو (جلوگیری از رویگردانی مشتری)
Data mining withdrawal of the students of Payme Noor University in Tehran state to increase student retention rate (Preventing customer rejection)
سید علی اکبر احمدی
a.ahmadi4867@gmail.com
1
تورج خیراتی کازرونی
tkazerooni@ut.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کارشناسی ارشد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
از چالشهای پیشروی مؤسسات آموزشی بالأخص مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کسب درآمد جهت تحقق اهداف است اما انصراف دانشجو در نقطه مقابل قرار دارد. با شناسایی دانشجویان انصرافی میتوان با اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه و حمایتی از کاهش وجهه مؤسسه جلوگیری و امیدوار به جذب درآمد مورد انتظار شد. این تحقیق با استفاده از دادهکاوی اطلاعات دانشجویان انصرافی دانشگاه پیام نور استان تهران طی سالهای 91 تا 94 قصد دارد دانشجویان در معرض خطر را شناسایی کند. دادهها از سامانه آموزش استخراج و از 20 صفت محتملی مؤثر در انصراف مدلی با دقت 92٪ شناسایی شد. در مدل مذکور 6 مشخصة مستقل (سن، گروه، مقطع و دورة تحصیلی، مشروطی و جنسیت) و یک مشخصه وابسته (سنوات) شناسایی و متعاقباً درجه اهمیت مشخصههای دخیل در انصراف و ارتباط آنها با یکدیگر تعیین شد. احتمال خطر انصراف (ریسک ریزش) اولویتبندی و جدول خطر احتمال برای ترمهای مختلف ارائه شد. یافتهها حکایت از شناسایی سن بهعنوان مهمترین عامل دارد. از نظر سنی در کارشناسی دستة سنی 21-18 در ارشد 26-22 و در دکتری 31-29 پرخطرترین گروهها هستند. از لحاظ دورة تحصیلی در کارشناسی و دکتری دورة رسمی و در ارشد دورة آموزشی پژوهشی رسمی پرخطرترین دوره میباشند. نرخ انصراف برای دانشجویان 19 و 20 سال در ترم سوم تقریباً 50 درصد است.
The challenges facing educational institutions, especially nonprofit higher education institutions, are to earn money to meet their goals. Student withdrawal is in the opposite direction. By identifying students as opt-outs, preventive and supportive policies can be anticipated to prevent a reduction in the image and hopes to attract revenues. This research is aimed at identifying students at risk by using the Data Mining Data of the Student attention Center of Payame Noor University of Tehran during the years 91-94. Data were extracted from the education system. Of the 20 potentially effective attributes, a 92% accuracy model was identified. In the model, six independent characteristics (age, group, grade, probation, and gender) and an associated attribute (term) were identified and subsequently the degree of importance of the attributes involved in the withdrawal and their relationship with each other was determined. Risk of withdrawal (risk of attention) and risk ranking table for different terms were presented. Findings indicate that age is the most important factor. From a Sunni point of view, the bachelor degree is between the ages of 21-18 in the senior age group of 26-22 and the PhDs 31 to 29 in the most risky groups. In terms of academic and postgraduate degrees, they are the most risky period in the formal and continuing education programs of the research course. attention rates for students aged 19 and 20 are about 50% in the third semester.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5639_89b9ca4a894365dc67c1285b3c863049.pdf
انصراف دانشجو
حفظ دانشجو
رویگردانی مشتری
شبکة بیزین
پاسخ خود یادگیرنده
student withdraws
retention students
prevent customer churn
Baizian network
self-learner's response algorithms
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
59
82
10.30473/ipom.2019.42091.3307
5638
Exploratory
طراحی مدل اعتمادسازی در شبکة تأمین خدمات بشردوستانه (مطالعه موردی: آتشسوزی ساختمان پلاسکو ، انفجار شهران، آبگرفتگی مترو تهران)
Designing a Trust Building Model in the Humanitarian Services Network(Case study: Plasco building fire, Shahran explosion, Metro flooding in Tehran)
حمیدرضا طلایی
talaie@ut.ac.ir
1
احمد جعفرنژاد
jafarnjd@ut.ac.ir
2
عالیه کاظمی
aliyehkazemi@ut.ac.ir
3
حنانه محمدی کنگرانی
kangarani@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار گروه مرتع و آبخیزداری، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران.
هدف از این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله ایجاد اعتماد در زنجیرة تأمین خدمات بشردوستانه و نیز فقر نظری در حوزة اعتمادسازی، ارائه مدلی از فرایند اعتمادسازی در شبکة امداد کشور است. برای انجام این مطالعه، سه حادثة بزرگ اخیر استان تهران مورد مطالعه انتخاب شده است و با توجه به کمبود تحقیقات کیفی در حوزة اعتمادسازی، با استفاده از روش نظریة داده بنیاد نسخه 2015 کوربین و استراوس، مدل فرایند اعتمادسازی در شبکة امداد براساس مصاحبه با 8 نفر از خبرگان حاضر در شبکة امداد، طراحی شده است. با توجه به اهمیت ایجاد اعتماد میان اعضای حاضر در شبکة امدادرسانی و فقدان مدلی جامع در این حیطه، پژوهش حاضر به طراحی مدل ساخت اعتماد و بررسی نقش حساس اعتماد در فرایند امدادرسانی موفق و بازتاب آن میپردازد. یافتههای پژوهش در 3 فاز شرایط، اقدامات و پیامدها طبقهبندی شدهاند. ساختارهای ضعیف جامعه و سیستم مدیریت جامعه مانع بزرگ ایجاد اعتماد است و کافی نبودن بودجه، نامشخص بودن متولی امر، عملکرد ناموفق، عدم هماهنگی و همکاری کارگروههای مسئول و آمادگی نداشتن از عوامل اصلی بیاعتمادی تعیین شده است.
The purpose of this study is to provide a model of trust building process in the country's relief network considering the importance of establishing trust in the supply chain of humanitarian services as well as theoretical poverty in the field of trust building. To perform this study, three major recent events in Tehran province have been selected as a case study. Due to the lack of qualitative research in the field of trust building, using the grounded Theory, 2015 version of Corbin and Strauss, the model of trust building process in the relief network is designed and edited based on interview with 8 experts and members involved in the relief network. Given the importance of establishing trust between the members present in the relief network and the lack of a comprehensive model in this area, the present study aims to design a trust building model among members of the relief network and to examine the critical role of trust in the successful relief process and its reflection.The research findings are classified in three phases of conditions, actions and outcomes. The weak structures of the society and the community management system are a major obstacle to building trust. And insufficient funding, lack of certainty, unsuccessful performance, lack of coordination and cooperation between responsible groups and lack of preparation are the main sources of distrust. The most important finding of this research is the lack of trust in the humanitarian supply chain due to the reliance on public assistance.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5638_147103548dedc05011841be7f547b4ae.pdf
اعتماد
زنجیرة تأمین بشردوستانه
نظریة دادهبنیاد
Trust
Humanitarian Supply Chain
Grounded Theory
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
83
96
10.30473/ipom.2019.38417.3027
5674
Descriptive
بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی
Bureaucphobia and Perceived National Resilience
زینب مولوی
ze_molavi@yahoo.com
1
رضا طهماسبی
rtahmasebi@ut.ac.ir
2
حسن دانایی فرد
hdanaee@dares.ac.ir
3
علی حمیدی زاده
ahamidizad@ut.ac.ir
4
دکتری گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
علیرغم اهمیت ادراک شهروندان از عملکرد دولت، مطالعات اندکی دربارة ادراک و نگرش منفی به بخش دولتی انجام گرفته است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، بررسی رابطة بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی است. به این منظور با پیمایش شهروندان از طریق پرسشنامه وجود پدیدۀ بوروکراسیهراسی و چگونگی ادراک از تابآوری ملی مطالعه و بررسی شد. سپس، رابطه این دو متغیر بررسی شد. جامعۀ آماری شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یکسال گذشته دستکم یکبار برای دریافت خدمت به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. نمونهای به روش در دسترس انتخاب شد، که 515 نفر پرسشنامۀ پژوهش را کامل کردند. دادهها با ترسیم جدول توافقی و آزمون خیدو تحلیل شد. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 31 درصد پاسخگویان بوروکراسی هستند. همچنین، نتایج نشان داد 31 درصد پاسخگویان ادراک منفی از تابآوری ملی داشتند. بیشترین پاسخگویان به ترتیب، فضای مجازی، بیکاری و فاصله طبقاتی را بهعنوان تهدیدات مهم و اصلی معرفی کردند که کشور ایران را تهدید میکنند. درنهایت نتایج نشان داد بین ادراک از تابآوری ملی و بوروکراسی رابطة معنیدار وجود دارد.
The importance of citizens’ perception and attitude toward state’s performance needs broad studies in this field. Various studies are conducted on citizens’ perception and attitude toward state, most of them have considered inefficiency of the state. A few studies addressed negative perceptions and attitudes toward public section while not related to state’s inefficiency. Present descriptive – correlational paper aims at studying the relationship between bureauphobia and Perceived national resilience. To this end, by surveying the citizens through a questionnaire, the phenomenon of bureauphobia and Perceived national resilience was identified. Then the relations between both variables were investigated. Research population consists of all 18 – 70 year-old citizens who had gone to public organizations at least one time in past year to receive services. Data was analyzed by drawing table and Chi2 test. The results suggest that distrust to states and employees in public section are not only related to the performance of public services and 31 percent of respondents have bureauphobia. Likewise, 31 percent of respondents had negative Perceived national resilience on threats. Finally, findings indicate that there is a significant relationship between Perceived national resilience and bureauphobia.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5674_89dea7c7256944c410a06ac2fdf4c790.pdf
اعتماد عمومی
بوروکراسیهراسی
تابآوری
تابآوری ملی
Public trust
bureauphobia
Resilience
national resilience
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
97
114
10.30473/ipom.2019.41595.3272
5673
Descriptive
تحلیل ارتباط رهبری معنوی و عملکرد با نقش میانجی هویت سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی
Analysis of the relationship spiritual leadership and performance with the mediating role of organizational identity in the Social Security Organization of East Azerbaijan Province
حسین عباسی اسفنجانی
h.abbasi@pnu.ac.ir
1
موسی برزگر ولیلو
moossabarzegar@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کارشناس تأمین اجتماعی، تبریز، ایران
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرگذاری رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی از طریق هویت سازمانی انجام شده است. با مرور ادبیات تحقیق 26 مؤلفه رهبری معنوی و 18 مؤلفه هویت سازمانی بهعنوان عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی شناسایی و چارچوب مفهومی تحقیق طراحی شد. از طریق مطالعه پیمایشی و با رجوع به نمونة آماری 265 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی، دادههای موردنیاز با ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. چارچوب مفهومی با جمعآوری دادههای تجربی و روش مدلسازی معادلات ساختاری اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بررسی مدلهای اندازهگیری و تحلیل مقادیر بارهای عاملی نشان داد که مؤلفههای رهبری معنوی دارای بیشترین تأثیر بر عملکرد سازمانی میباشند. همچنین، بررسی مدل ساختاری پژوهش و تحلیلهای مسیر نشان داد که بین متغیرهای رهبری معنوی با هویت سازمانی و نیز رهبری معنوی با عملکرد همبستگی قوی وجود دارد. نتایج تحلیل همزمان عوامل تأثیرگذار بر عملکرد سازمانی با روش معادلات ساختاری نیز نشان داد که مؤلفههای رهبری معنوی دارای بیشترین تأثیر بر عملکرد سازمانی است. نتایج مربوط به تحلیل ضرایب مسیرها و نیز مقادیر ضریب تعیین R2 نشان داد که متغیر رهبری معنوی 3/79 درصد تغییرات مربوط به متغیر عملکرد سازمانی را بهطور مستقیم تبیین میکند. همچنین، رهبری معنوی بهطور غیرمستقیم و بهواسطه متغیر میانجی هویت سازمانی به میزان 34 درصد بر متغیر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد.
The present study aims to analysis of the effect of spiritual leadership on organizational performance through organizational identity. By reviewing the research literature, 26 components of spiritual leadership and 18 components of organizational identity were identified as factors affecting organizational performance and then was designed the conceptual framework of the research. Through survey and referring to the statistical sample of 265 managers and experts of the Social Security Organization of East Azerbaijan province, the required data were collected using a questionnaire. The conceptual framework was presented and validation by collecting empirical data and structural equation modeling. Investigating the models of measurement and analysis of factor loads showed that the components of spiritual leadership had the most impact on organizational performance. Also, studying structural model of research and path analysis revealed that there is a strong correlation between spiritual leadership variables with organizational identity and spiritual leadership. The simultaneous analysis of factors influencing organizational performance by structural equation method showed that the components of "spiritual leadership" had the greatest impact on organizational performance. The results of the analysis of path coefficients and the values of the coefficient of determination of R2 showed that the "spiritual leadership" variable directly explained 79.3% of the changes related to the variable "organizational performance". Also, "spiritual leadership" indirectly affects the variable "organizational performance" by means of an intermediate variable "organizational identity" of 34 percent.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5673_7397b3850438bfba66624c8dea994c4e.pdf
رهبری معنوی
هویت سازمانی
عملکرد سازمانی
سازمان تأمین اجتماعی
مدل معادلات ساختاری
Spiritual Leadership
organizational identity
Organizational Performance
Social Security Organization
Structural Equation Model
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
115
134
10.30473/ipom.2019.36912.2905
5716
Exploratory
تدوین چارچوبی برای پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دولتی ایران
Developing a Social Accountability Framework for Public Organizations in Iran
فرج اله رهنورد
frahnavard@imps.ac.ir
1
علی جوکار
2
حبیب طاهرپور
3
مهدی رسولی
4
دانشیار گروه مدیریت دولتی، موسسة عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پزوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دولتی یکی از الزامات حاکمیت عمومی در کشور است. این نوع پاسخگویی برای واکنش به گروههای اجتماعی صورت میگیرد. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای بخش دولتی ایران مبتنیبر روش کیفی دادهبنیاد است. جامعة آماری این پژوهش شامل خبرگانی است که در حوزة پاسخگویی اجتماعی دارای دانش کافی و تجربه عملی هستند. با توجه به چارچوب پژوهش، برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از روش نیمه ساختیافته مبتنیبر نرمافزار Atlas ta استفاده شده است. پس از تحلیل متن مصاحبهها، ابعاد سنجش پاسخگویی اجتماعی (شفافسازی، مشارکتجویی، ارزشیابی عملکرد، رسیدگی به شکایات، خدمات پایدار و برآوردهسازی) بهعنوان مقوله محوری و متغیرهای علّی، میانجی و تعدیلکننده شناسایی شده و چارچوب نهایی تدوین شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که الزامات بینالمللی، نوع مأموریت سازمان، فرهنگسازمانی، الزامات قانونی، وجهه سازمانی و بلوغ فکری جامعه از عوامل مؤثر بر استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای دولتی است. در ضمن، استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای دولتی موجب پیامدهایی مانند افزایش اعتماد عمومی، رضایت عمومی و رشد و تعالی جامعه است.
Social accountability of public agencies is one of the requirements of public governance in the country. This kind of accountability is responding to social groups. The purpose of this study is to develop a framework for establishing social accountability in Iranian public sector organizations based on grounded theory. The statistical population of this research includes experts who have sufficient knowledge and practical experience in the field of social accountability. According to the research framework, a semi-structured method based on Atlas ta software has been used to collect the required data. After analyzing the text of the interviews, the dimensions of social accountability and causal, mediator and moderator variables were identified to develop a final framework. Research findings show that international requirements, the type of organizational mission, organizational culture, legal requirements, organizational reputation, and public maturity of society are key factors influencing the establishment of social accoعntability in public agencies. Meanwhile, the outcomes of establishing social accountability in public agencies are an increase in public trust, public satisfaction, and community growth and excellence.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5716_25895042a5f41395902513833ee9511a.pdf
پاسخگویی اجتماعی
قرارداد اجتماعی
واکنش
شفافیت
و مشارکت
social accountability
social contract
Responsiveness
Transparency
and participation
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
135
148
10.30473/ipom.2019.42898.3367
5779
Descriptive
ارزیابی خطمشیهای اقتصادی مصوب مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظریة دادهبنیاد
Application of Grounded Theory in Assessing the Economic Policies of the Islamic Parliament
داوود حسینپور
omedkarimian@yahoo.com
1
فتاح شریفزاده
sharifzadeh@atu.ac.ir
2
روح الله نوری
rnoori@khu.ac.ir
3
امید کریمیان
sdsn1297@gmail.com
4
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
استاد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دانشآموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
مقاله حاضر درصدد است با استفاده از نظریه زمینهای به ارزیابی خطمشیهای اقتصادی مجلس شورای اسلامی بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینهای، است. همچنین با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان حوزه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ دادههای گردآوری شده تعداد 159 مفهوم اولیه، 45 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی استخراج شدند. برآیند نهایی این مطالعه طراحی مدلی 5 بُعدی است که ابعاد پنجگانهی آن در قالب چهار رُکن زمینه، ورودی، مؤلفههای فرایندی و محصولات طبقهبندی شده است. یافتههای این مطالعه حکایت از تسلط فضای سیاسی کشور بر فضای خطمشیگذاری، حاکمیت سیاست بر اقتصاد و به دنبال آن مواجه بودن بخش تقنینی، اداری و اجرایی با چالشها و مشکلات نهادی، ساختاری و فرهنگی در فرایند خطمشیگذاری است. بنابراین پیشنهاد میشود قانونگذاران با اتخاذ رویکردی کلنگرانه بر منافع ملی تأکید ورزند و از دخالت رویکردهای سیاسی در فرایند خطمشیگذاری اجتناب نمایند. همچنن به منظور همسوسازی خطمشیها با اسناد بالادستی تشکیل هیأتهایی ویژه در مجلس ضروری است.
The present paper seeks to use the grounded theory to assess the economic policies of the Islamic Parliament. Research method is based on the qualitative method of grounded theory. Depth interviews were conducted with 16 representatives in the Islamic Parliament using snowball sampling. After open, selective, and axial coding of collected data, 159 primary concepts, 45 subcategories and 8 main categories were extracted. The final outcome of this study is the design of a 5-dimensional model whose dimensions are categorized into four bases of the ground, input, process components, and products. The findings of this study indicate the domination of the political climate of Iran over the policy climate, the rule of politics over economy, followed by the confrontation of legislative, administrative and executive sectors with institutional, structural and cultural challenges in the policy-making process. Therefore, it is suggested that legislators emphasize national interests by adopting a holistic approach and avoid the involvement of political approaches with the policy-making process. Also, it is necessary to form special committees in the Islamic Parliament in order to align policies with high-level documents.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5779_c64d3a78a4f2324978ea82f4e150a480.pdf
خطمشیهای اقتصادی
ارزیابی
مجلس شورای اسلامی
نظریة دادهبنیاد
Economic Policies
Iranian Parliament
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
149
164
10.30473/ipom.2019.42581.3341
5757
Causal
شناسایی عوامل پیش برنده خط مشی گذاری شورایی (مورد مطالعه: شورای عالی اداری)
Identifying driving factors in council policy making (case study: Supreme Administration Council)
رضا رستملو
r.rostamlou@yahoo.com
1
عباس نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
2
عباس منوریان
amonavar@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
در کشور ما گروههای مختلفی تحت عنوان نهادهای شورایی در راستای توسعه کشور اقدام به تدوین خطمشیهای عمومی میکنند. باوجود اینکه اکثر خطمشیهای عمومی در کشور ما توسط این نهادها تدوین میشود ادبیات حوزه خطمشیگذاری عمومی راهنماییهای محدودی در مورد اینکه چگونه این شوراها میتوانند اثربخشی خطمشیگذاری خود را بهبود ببخشند، فراهم میکند. در این پژوهش با تأکید بر دغدغه بهبود خطمشیهای عمومی به شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت خطمشیگذاری شورایی پرداخته شده است. در این پژوهش کیفی که شورای عالی اداری بهعنوان مورد مطالعه آن انتخاب شده است با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی با 15 نفر از متخصصان و کارشناسان نظام اداری و اعضا شورای عالی اداری که در جریان تدوین خطمشیها مشارکت داشتند مصاحبه نیمه ساختاریافتهای انجام و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، با استفاده از تحلیل مضمون که از روشهای کیفی است، 3 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی شناسایی گردید که شامل سه دسته کلی عوامل محتوایی (اهداف عینی و ملموس، ، ثبات در الگوها و مبانی نظری، تعادل بین ابعاد چهارگانه عقلانیت، درک مشترک نسبت به مسئله)، عوامل فرآیندی (فرآیند کامل و شفاف، رهبری مشترک، خطمشیگذاری مبتنی بر شواهد، ایجاد سازوکارهایی مناسب برای مشروعیت بخشی) و عوامل فردی (دوری از تعصبات درونگروهی، نگرش سیستمی، صلاحیت و شایستگی اعضا، دوری از تعصبات دستگاهی) است.
In our country, various groups, called councils, are developing public policies in line with the country's development and excellence. Despite the fact that most of the public policies in our country are developed by these institutions, the literature on public policy, about how these councils can improve the effectiveness of their policymaking, is limit. In this research, with emphasis on the concern of improving public policies, the factors affecting the success of the council policy-making have been identified. In this qualitative study, the Supreme Administration council has been selected as the case study. Semi-structured interviews conducted with 15 administration experts and members of the Supreme Administration council who participated in formulate of the public policies. then we reviewed the existing documents and by using content analysis which is a qualitative method three main themes and 12 sub-themes were identified which include three general categories of content factors (Objective goals, stability in the patterns and theoretical foundations , The balance between the four dimensions of rationality, the common understanding of the problem), process factors (complete and transparent process, shared leadership, evidence-based policymaking, the creation of appropriate Mechanisms for legitimization), and individual factors (Avoiding intra-group bias, Systematic approach, competence and merit of the members, Avoiding organizational bias).
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5757_9422837497cf548d00aa2ae36c60f01d.pdf
چرخه خطمشیگذاری
گام تدوین خطمشی
خطمشیگذاری شورایی
عوامل پیشبرنده
مدل نخبگان
Policy cycle
policy formulation step
council policymaking
driving factor
elite model
per
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
2019-03-21
7
شماره 2 (پیاپی 26)
165
178
10.30473/ipom.2019.42847.3360
5756
Descriptive
شناسایی موانع اجرایی شدن ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشورى در راستای ارزشیابی عملکرد کارکنان ادارة پست قزوین
Identification of barriers to the implementation of Article 81 of the Law on the Management of National Services in order to evaluate the performance of the staff of the Qazvin Post Administration
حامد رحمانی
rahmani.hd@gmail.com
1
فرشته بیگی مقدم
beigymogadamfereshte@gmail.com
2
حرمت اصغری
h_asghari1980@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدقزوین، قزوین، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
در فصل یازدهم و در ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید صریح بر پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد دستگاههای دولتی دارد. در پژوهش حاضر سعی شود به موانع اجرایی شدن ماده 81 در ادارة پست استان قزوین پرداخته شود. برای شناسایی موانع ابتدا پیشینه پژوهش و سپس وضعیت فعلی ادارة پست مورد بررسی قرار گرفت و از روش تحلیل مضمون (تم) جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برای غربالگری از نرخ روایی محتوا و درنهایت شناسایی موانع استفاده شده است. در این پژوهش روش گردآوری دادهها استفاده از مصاحبه با کارشناسان و خبرگان ادارة پست قزوین و توزیع پرسشنامه نرخ روایی محتوا است. برای استخراج موانع از کدگذاری باز و محوری و نهایتاً برای اعتبارسنجی از نرخ روایی محتوا و از توزیع پرسشنامه و مصاحبه با 14 خبره در ادارة پست استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد موانعی که بیشترین تکرار و ضریب نرخ روایی را دارند و بهعنوان اصلیترین موانع هستند عبارت از: عدم دسترسی و اعمالنظر مشتریان در نمره ارزشیابی، ضعف در دقت و تعصبات ارزیاب، ارزیابی کلیة کارمندان با هر ردة شغلی در یک دستهبندی، کمتوجهی کارمندان به نمرة ارزشیابی، یک مرحلهای بودن ارزشیابی، عدم آشنایی ارزیابان با شیوههای مناسب ارزشیابی بودند.
Chapter 11 and Article 81 of the Law of civil service Management have a clear emphasis on the implementation of the performance management system and the measurement of the performance of government agencies. Given that the post office of Qazvin province complies with this law and that performance measurement is not done in the form of regular reports, and only those reports were based on the completion of an evaluation form and had no effect on payments and the compensation system, the present article seeks to address barriers to the implementation of Article 81 in the post office of Qazvin province. In order to identify the barriers, the background of the research, and then the current status of the post office was examined and the topic analysis was used to analyze the data and the content validity rate and finally identification of the barriers were applied for screening. In this research, the method of data collection is using interviews with experts and experts of Qazvin Post Office and distributing Content Validity Questionnaire. To extract barriers, open and axial coding and finally to validate the content validity rate and distribution of questionnaires and interviews with 14 experts at the post office were used. The results showed that the obstacles with the most frequency and the coefficient rate of validity are the main obstacles as follows: lack of access and performance of customers in the evaluation score, weakness in the accuracy and bias of the evaluator, evaluation of all employees with every grade in one category, low attention of the employees to the evaluation score, the one-step evaluation, lack of familiarity of evaluators with the appropriate methods of evaluation.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5756_86f9697838ce1a622f6ce813258f1320.pdf
ارزشیابی عملکرد
کارت امتیازی متوازن
تحلیل مضمون
موانع اجرایی شدن ماده 81
Performance Evaluation
Balanced Scorecard
Thematic Analysis
barriers to the implementation of Article 81