ORIGINAL_ARTICLE
شفافسازی مفهوم «شایستگی» در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی
مبهم بودن معنای شایستگی که یکی از مفاهیم اساسی در مدیریت منابع انسانی به شمار میرود به عنوان یک مسئله چالش بر انگیز، توسط بسیاری از صاحبنظران این عرصه مطرح شده است. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به این مسئله، از ابهام موجود در این مفهوم کاسته و در جهت شفافسازی آن گام بردارد. بدین منظور رویکرد تحلیل مفهومی، ارائه شده توسط سودابی (2010)، مبنای پژوهش قرار گرفت. بر اساس این رویکرد، با انجام چهار عملیات بر روی یک مفهوم، میتوان آن را شفاف ساخت؛ 1. ارائه تعریفی مناسب از مفهوم، 2. تحلیل حدود زمانی، مکانی و ارزشی مفهوم، 3. بررسی رابطه مفهوم مورد نظر با مفاهیم نزدیک به آن و تمییز مرز آن مفهوم با مفاهیم دیگر و در نهایت، 4. تحلیل و نمایش انسجام منطقی آن مفهوم و نحوه به کارگیری آن در چارچوب های نظری مرتبط. با مبنا قرار دادن این روش تحلیل مفهومی، در این مقاله نخست تلاشهای صورت گرفته برای شفافسازی مفهوم شایستگی مورد بررسی و سپس این مفهوم از منظر هر یک از ارکان چهارگانه شفافیت مفهومی مورد تحلیل قرار گرفت و در انتها مدلی مفهومی بر اساس تحلیلهای صورت گرفته ارائه شد.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3658_a4d09a0be2bffdd3c2daa7d0e20303f1.pdf
2017-03-21
13
30
شایستگی
مدل شایستگی
تحلیل مفهومی
شفافسازی مفاهیم
هادی
عارف
hadiaref@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سید عباس
مرادی شیرازی
abbas_moradi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، سید محمدمهدی و ودادی، احمد (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمانهای فرهنگی کشور. فصلنامه سازمانهای مدیریت دولتی، 2 (8): 19-36.
1
Armstrong, M. (2009). Armstrong’s Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance. Kogan Page Publishers.
2
Athey, T. R., & Orth, M. S. (1999). Emerging competency methods for the future. Human Resource Management, 38(3), 215–225.
3
Axley, L. (2008). Competency: a concept analysis. Nursing Forum, 43(4), 214–222.
4
Bacharach, S. B. (1989). Organizational Theories: Some Criteria for Evaluation. Academy of Management Review. Academy of Management, 14(4), 496–515.
5
Bailey, T., Thomas, B., Peter, B., & Carola, S. (2001). The Effect of High-Performance Work Practices on Employee Earnings in the Steel, Apparel, and Medical Electronics and Imaging Industries. Industrial & Labor Relations Review, 54(2A), 525.
6
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Doubleday.
7
Boselie, P., Dietz, G., & Boon, C. (2005). Commonalities and contradictions in HRM and performance research. Human Resource Management Journal, 15(3), 67–94.
8
Brown, R. B. (1993). Meta‐Competence: A Recipe for Reframing the Competence Debate. Personnel Review, 22(6), 25–36.
9
Burgoyne, J. G. (1993). The Competence Movement: Issues, Stakeholders and Prospects. Personnel Review, 22(6), 6–13.
10
Campion, M. A., Fink, A. A., Ruggeberg, B. J., Linda, C., Phillips, G. M., & Odman, R. B. (2011). DOING COMPETENCIES WELL: BEST PRACTICES IN COMPETENCY MODELING. Personnel Psychology, 64(1), 225–262.
11
Capaldo, G., Iandoli, L., & Zollo, G. (2006). A situationalist perspective to competency management. Human Resource Management, 45(3), 429–448.
12
Chen, H. M., & Chang, W. Y. (2010). The essence of the competence concept: Adopting an organization’s sustained competitive advantage viewpoint. Journal of Management & Organization, 16(05), 677–699.
13
Corley, K. G., & Gioia, D. A. (2011). Building Theory about Theory Building: What Constitutes a Theoretical Contribution? Academy of Management Review. Academy of Management, 36(1), 12–32.
14
Dreyfus, C. R. (2008). Identifying competencies that predict effectiveness of R&D managers. Journal of Management Development, 27(1), 76–91.
15
Dubois, D., & Rothwell, W. (2004). Competency-Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Power of Exemplary Performers. Nicholas Brealey Publishing.
16
Elen (Eds.), Instructional design: Implementation issues (pp. 111-122). Brussels, Belgium:
17
Eraut, M. (1998). Concepts of competence. Journal of Interprofessional Care, 12(2), 127–139.
18
Eric Soderquist, K., Papalexandris, A., Ioannou, G., & Prastacos, G. (2010). From task‐based to competency‐based: A typology and process supporting a critical HRM transition. Personnel Review, 39(3), 325–346.
19
Garavan, T. N., & McGuire, D. (2001). Competencies and workplace learning: some reflections on the rhetoric and the reality. Journal of Workplace Learning, 13(4), 144–164.
20
Gerhart, B. (2012). Construct validity, causality, and policy recommendations: The case of high performance work practices systems. Human Resource Management Review, 22(2), 157–160.
21
Giddens, A. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Univ of California Press.
22
Giddens, A. (1993). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. Stanford University Press.
23
Green, P. (1999). Building robust competencies: linking human resource systems to organizational strategies. Jossey-Bass Inc Pub.
24
Herling, R. W. (2000). Operational Definitions of Expertise and Competence. Advances in Developing Human Resources, 2(1), 8–21.
25
Hoffmann, T. (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, 23(6), 275–286.
26
Holt, J., & Perry, S. A. (2011). A Pragmatic Guide to Competency: Tools, Frameworks and Assessment. BCS, The Chartered Institute.
27
James, P. (2001). The double edge of competency training: contradictory discourses and lived experience. Journal of Vocational Education & Training, 53(2), 301–324.
28
Jiang, K., Lepak, D. P., Han, K., Hong, Y., Kim, A., & Winkler, A.-L. (2012). Clarifying the construct of human resource systems: Relating human resource management to employee performance. Human Resource Management Review, 22(2), 73–85.
29
Kane, J. S. (1996). The conceptualization and representation of total performance effectiveness. Human Resource Management Review, 6(2), 123–145.
30
Kaplan, A. (1964). The conduct of inquiry. San Francisco: Chandler.
31
Keen K. (1992). Competence: What is it and how can it be developed? In J. Lowyck, P. de Potter, & J.
32
Klein, H. J., & Delery, J. E. (2012). Construct clarity in human resource management research: Introduction to the special issue. Human Resource Management Review, 22(2), 57–61.
33
Klein, K. J., Fred, D., & Hall, R. J. (1994). Levels Issues in Theory Development, Data Collection, and Analysis. Academy of Management Review. Academy of Management, 19(2), 195.
34
Koeber, C., Charles, K., Eileen, A., Thomas, B., Peter, B., & Kalleberg, A. L. (2001). Manufacturing Advantage: Why High-Performance Work Systems Pay off. Contemporary Sociology, 30(3), 250.
35
Lado, A. A., & Wilson, M. C. (1994). Human Resource Systems and Sustained Competitive Advantage: A Competency-Based Perspective. Academy of Management Review. Academy of Management, 19(4), 699–727.
36
Le Deist, F. D., & Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, 8(1), 27–46.
37
Lee, J. G., Yongho, P., & Yang, G. H. (2010a). Driving performance improvements by integrating competencies with human resource practices. Performance Improvement Quarterly, 23(1), 71–90.
38
Locke, E. A. (2012). Construct validity vs. concept validity. Human Resource Management Review, 22(2), 146–148.
39
Norris, N. (1991a). The Trouble with Competence. Cambridge Journal of Education, 21(3), 331–341.
40
Osigweh, C. A. B. (1989). Concept Fallibility in Organizational Science. Academy of Management Review. Academy of Management, 14(4), 579.
41
Parry, S. B. (1996). The quest for competences: Competency studies can help you make HR decision, but the results are only as good as the study. Training, 33, 48-56.
42
Pierce, J. L., Gardner, D. G., Cummings, L. L., & Dunham, R. B. (1989). Organization-based self-esteem: Construct definition, measurement, and validation. Academy of Management Journal. Academy of Management, 32(3), 622–648.
43
Pikkarainen, E. (2014). Competence as a Key Concept of Educational Theory: A Semiotic Point of View. Journal of Philosophy of Education, 48(4), 621–636.
44
Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1990, May-June). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 79-91.
45
Rodriguez, D., Patel, R., Bright, A., Gregory, D., & Gowing, M. K. (2002). Developing competency models to promote integrated human resource practices. Human Resource Management, 41(3), 309–324.
46
Rothwell, W. J. (1996). Beyond training and development: State-of-the-art strategies for enhancing human performance. New York: Amacom.
47
Rothwell, W. J., & Lindholm, J. E. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA. International Journal of Training and Development, 3(2), 90–105.
48
Sandberg, J. (2000). Understanding Human Competence at Work: An Interpretative Approach. Academy of Management Journal. Academy of Management, 43(1), 9–25.
49
Sandberg, J., & Pinnington, A. H. (2009). Professional Competence as Ways of Being: An Existential Ontological Perspective. Journal of Management Studies, 46(7), 1138–1170.
50
Schuetz, A. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14(1), 1.
51
Shippmann, J. S., Ash, R. A., Batjtsta, M., Carr, L., Eyde, L. D., Hesketh, B., … Sanchez, J. I. (2000). THE PRACTICE OF COMPETENCY MODELING. Personnel Psychology, 53(3), 703–740.
52
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons.
53
Spencer, L. M., McClelland, D. C., & Spencer, S. M. (1994). Competency assessment methods: history and state of the art.
54
Stevens, G. W. (2012). A Critical Review of the Science and Practice of Competency
55
Modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86–107.
56
Stoof, A., Martens, R. L., van Merrienboer, J. J. G., & Bastiaens, T. J. (2002). The Boundary Approach of Competence: A Constructivist Aid for Understanding and Using the Concept of Competence. Human Resource Development Review, 1(3), 345–365.
57
Suddaby, R. (2010). Editor’s comments: Construct clarity in theories of management and organization. Academy of Management Review. Academy of Management, 35(3), 346–357.
58
Ulrich, D. (1997). Organizing around capabilities. In F. Hesselbein, M. Goldsmith, & R. Beckhard (Eds.), The Organization of the Future. San Francisco: Jossey-Bass.
59
Velde, C., & Christine, V. (1999). An alternative conception of competence: implications for vocational education. Journal of Vocational Education & Training, 51(3), 437–447.
60
Weber, M. (1964). The Theory of Social and Economic Organization. Free Press.
61
Whetten, D. A. (1989). What Constitutes a Theoretical Contribution? Academy of Management Review. 14(4), 490.
62
Winnie, J. A. (1967). The Implicit Definition of Theoretical Terms. The British Journal for the Philosophy of Science, 18(3), 223–229.
63
Woodruffe, C. (1993). What Is Meant by a Competency? Leadership & Organization Development Journal, 14(1), 29–36.
64
Wright, P. M., & Nishii, L. H. (2007). Strategic HRM and organizational behavior: Integrating multiple levels of analysis. CAHRS Working Paper Series, 468.
65
Zaheer, S., Srilata, Z., Stuart, A., & Akbar, Z. (1999). Time Scales and Organizational Theory. Academy of Management Review. Academy of Management, 24(4), 725.
66
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر مبادله رهبر- پیرو برنظریههای ضمنی پیروی پیروان
دیدگاه پیروان راجع به ابعاد نوعی نقش خود که همان نظریه های ضمنی پیروی پیروان محسوب و تحت عنوان «پروتوتایپ ها و آنتی پروتوتایپ های نقش پیروی»خوانده می شود، از جمله عواملی است که بامبادله رهبر- پیرو رابطه دارد. اما با توجه به این که نظریه های ضمنی پیروی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، رابطه آنها با مبادله رهبر- پیرو نیز ناشناخته مانده است. لذا هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر مبادله رهبر-پیروبرابعاد پروتوتایپی و آنتی پروتوتایپی نقش پیروی است. برای این منظور، اثر مبادله رهبر-پیرو بر هفده مقوله پروتوتایپی در قالب پنج مولفه و یک مولفه آنتی پروتوتایپی، از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد، در میان 166 تن از کارکنان سازمان های بزرگ شهر مشهد مورد بررسی، و داده های بدست آمده به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که مبادله رهبر-پیرو بر ابعاد پروتوتایپی نقش پیروی اثرگذار است، اما اثرگذاری این متغیربر آنتی پروتوتایپ پیروی که با عنوان «نابهنجاری نقش پیروی» خوانده می شود، به تایید نرسید.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3659_daad03a25834ade6da3d7ee6ec18c207.pdf
2017-03-21
31
42
نظریه های ضمنی پیروی
پروتوتایپ های پیروی
آنتی پروتوتایپ های پیروی
مبادله رهبر-پیرو
زهرا
محمدزاده
zmohamadzadeh@yahoo.com
1
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
AUTHOR
علیرضا
امینی
alirezaamini@shirazu.ac.ir
2
استادیار، بخش مدیریت، دانشکده ی اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
Carsten, M., Uhl-Bien, M.; West, B.; Patera, J.; McGregor, R. (2010) Exploring social constructions of followership: A qualitative study.The leadership quarterly. 21, 543–562.
1
Coyle, P; Foti, R. (2015). If You’re Not With Me You’re...? Examining Prototypes and Cooperation in Leader–Follower Relationships. Journal of Leadership & Organizational Studies. 22(2). 161-174.
2
De Vries, R. & van Gelder, J. (2005) ‘Leadership and need for leadership: an implicit theory’, in B. Schyns& J. Meindl (eds). Implicit leadership theories: essays and explorations, Greenwich: Information age publishing.
3
Doung, J.(2011) Leader's conceptions and evaluations of followers as antecedents of leadership style, leader-member exchange and employee outcomes. School of management. Unpublished doctoral dissertation. California, Alliant international university.
4
Eden, D. (1990) Pygmalion in management. Lexington: Lexington books.
5
Engle, E. & Lord, R.(1997) Implicit theories, self-schemas, and leader–member exchange. Academy of management journal.40, 988–1010.
6
Epitropaki, O., & Martin, R. (2005) Implicit leadership theories in applied settings: Factor structure, generalizability and stability over time. Journal of applied psychology, 89, 293–310.
7
Epitropaki, O; Sy, T; Martin, R; Tram-Quon, S; Topakas, A. (2013) Implicit leadership and followership theories ‘in the wild”: Taking stock of information- processing approaches to leadership and followership in organizational settings. Leadership quarterly. 24; 858-881.
8
Favara, L. (2009) Examining followership styles and their relationship with job satisfaction and performance. School of psychology. Unpublished doctoral dissertation. Arizona, North central University.
9
Griffin, R. & Lopez, Y. (2005) Bad behavior in organizations: A review and typology for future research. Journal of management, 31(6). 988-1005.
10
Hollander, E. (1992) Leadership, followership, self and others.Leadership quarterly, 3(1), 43-54.
11
Kong, M; Gao, P; Yang, L., (2016) How Does Implicit Followership Theories influence Employee’s Creativity? Academy of management proceedings. http://proceedings.aom.org/content/2016/1/10127
12
Lord, R. & Maher, K. (1991) Leadership and information processing: Linking perceptions with performance. Boston: Unwin Hyman.
13
Lord, R.G., Brown, D.J. & Harvey, J.L. (2001). System constraints on leadership perceptions, behavior and influence: An example of connectionist level processes. In Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Hogg, M.A. &Tindale, R.S. Oxford, UK: Blackwell. 283- 310.
14
Lussier, R; Achua, C. (2010), Leadership: Theory, Application, & Skill Development, 4th ed, south western Cengage learning publications, USA.
15
Meindl, J. (1995). The romance of leadership as a follower centric theory: a social construction approach. Leadership quarterly, 6(3): 329-341.
16
Mohamadzadeh, Z; Mortazavi, S; Lagziann, M, Rahimnia, F; Toward an exploration of follower's implicit followership theories of Mashhad's large organizations using a qualitative approach. Iranian Journal of Management Studies 8(3),397-419.
17
Rosch, E. (1978). Principles of categorization.In E. Rosch& B. Lloyd (Eds.), Cognition and categorization. Hillsdale: Erlbaum.
18
Scandura, T. A. &Graen, G. (1984). Moderating effects of initial leader-member exchange status on the effects of a leadership intervention. Journal of Applied Psychology, 71, 579-584.
19
Sharifirad, M; Mortazavi, S; Rahimnia, F; Farahi, M. (2017) Implicit Leadership Theories: A Qualitative Study in an Iranian Organization, Iranian Journal of Management Studies. 10(1), 1-20
20
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل مطالعات رابطه بین ادراک عدالت سازمانی و فرهنگ کار
با توجه به رشد تحقیقات در حوزة علوم انسانی و اجتماعی که تسلط بر تمام ابعاد یک مسئله تا حد زیادی امکانپذیر نیست؛ بنابراین به انجام تحقیقات ترکیبی روی آوردهاند که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم میکند. هدف از پژوهش حاضر، بهکارگیری استراتژی فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون ارتباط ادراک عدالت سازمانی و فرهنگ کار است. به منظور انجام فراتحلیل حاضر، 20 پژوهش مرتبط که در سالها 1395-1385 و با هدف ارزیابی ارتباط میان ادراک عدالت سازمانی و فرهنگ کار انجام و در نشریات معتبر داخلی به چاپ رسیده بودند، انتخاب شدند، پژوهشهای منتخب به روش پیمایشی و با بهکارگیری ابزار پرسشنامه در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجههای پایا به انجام رسیدهاند، در گام نخستِ ارزیابی، مفروضات همگنی و سوگیری انتشار، مورد بررسی قرار گرفتند که یافتهها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشت. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر و نقش تعدیلکنندگی متغیّر جنسیت و جامعه آماری با استفاده از نرمافزار CMA2 مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند اندازه اثر عدالت سازمانی و فرهنگ کار معادل 574/0 است که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان تأثیر در حد بالا ارزیابی میشود. همچنین با در نظر گرفتن جنسیت و محیط کار به عنوان متغیّر تعدیلکننده، ضریب برای مردان (597/0) بالاتر از زنان (498/0) و محیط غیردانشگاهی (673/0) بالاتر از محیط دانشگاهی (381/0) ارزیابی شدند.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3648_69c734abe88a11e6fe7bad359c1ff631.pdf
2017-03-21
43
60
فراتحلیل
عدالت سازمانی
فرهنگ کار
سازمانهای دانشگاهی و غیردانشگاهی
اندازه اثر
محسن
نیازی
niazim@kashanu.ac.ir
1
استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
AUTHOR
بهروز
بهروزیان
b.behrooziyan@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
LEAD_AUTHOR
ایوب
سخایی
sakhaei84@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
AUTHOR
سیدسعید
حسینی زاده آرانی
hoseynizadeh69@ut.ac.ir
4
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
AUTHOR
احمدی، سیروس(1391) بررسی فرهنگ کار و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. جامعهشناسی کاربردی، شماره چهل و ششم، 21-40.
1
اعتباریان، اکبر و احمدی پناه مهرآبادی، آمنه (1389). رابطه بین عدالت سازمانی ادراکشده و وجدان کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. رهبری و مدیریت آموزشی، شماره دوازده، 23-41.
2
امیرخانی، طیبه و پورعزت، علیاصغر (1387). تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی. مدیریت دولتی، شماره اول، 19-32.
3
امیر کافی، مهدی و هاشمی نسب، فخرالسادات (1393). تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی، مسائل اجتماعی ایران، شماره سیزده، 33-62.
4
انتظاری، علی و کرمانی (1394). تبیین عوامل اجتماعی و فردی مؤثر بر فرهنگ کار، علوم اجتماعی واحد شوشتر، شماره بیست و نهم، 29-54.
5
انصاری، محمداسماعیل و همکاران (1390). ارائهی الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی با رویکرد زمینهای، جامعهشناسی کاربردی، شماره چهل و دوم، 121-142.
6
بزمی، مهناز و همکاران (1394). ارزیابی جامعهشناختی عدالت سازمانی و رابطهی آن با فرهنگسازمانی در سازمانهای آموزشی. علوم اجتماعی فردوسی، شماره دوازدهم، 45-68.
7
بهلولی زیناب، نادر و همکاران (1389). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. فراسوی مدیریت، شماره چهاردهم، 73-108.
8
پیلتن، فخرالسادات و بهرامی، مولود (1389). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی. پژوهش علوم اجتماعی، شماره اول، 61-83.
9
چلبی، مسعود (1385) جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نی.
10
حدادنیا، سیروس و همکاران (1392). رابطه بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی از دیدگاه مدیران گروههای آموزشی واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره شانزدهم، 165-188.
11
خنیفر، حسین و همکاران (1389). درگیر شدن در کار و رابطه آن با عدالت سازمانی در چارچوب نظریه مبادله اجتماعی و فرهنگی. مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره بیست و یکم، 177-200.
12
دهقانیان، حامد و همکاران (1392). بررسی رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامهی بیمه، شماره صد و ده، 153-180.
13
رجبی فرجاد، حاجیه و همکاران (1393). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان. توسعه، شمارة31، 23-43.
14
سلیمانی، نادر؛ عباسزاده، نادر و نیازیآذر، بهروز (1391). رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرش شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفهای شهر تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره هفتم، 21-38.
15
سیادت، علی و همکاران (1392). بررسی رابطة بین عدالت سازمانی و هویت سازمانی در میان کارمندان دانشگاه اصفهان. نامة آموزش عالی، شماره بیست و یکم، 89-110.
16
سیدجوادین، سید رضا و همکاران (1387). شناخت نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، مدیریت بازرگانی، شماره یک، 55-70.
17
ظهیرینیا، مصطفی و همکاران (1395). بررسی فرهنگ کار و عوامل مؤثر بر آن در بین کارکنان دانشگاههای شهرستان بروجرد. توسعة اجتماعی- فرهنگی، شماره شانزدهم، 123-144.
18
عامری، محمدعلی (1395). فرهنگ کاری در کارکنان پلیس و راهنمایی و رانندگی ناجا (با تأکید بر مدل پارسونز)، راهور، شمارة سی و سوم، 11-31.
19
عظیمیهاشمی، مژگان (1388). فرهنگ کار در بین فرزندان شاهد استان خراسان رضوی. مطالعات اجتماعی ایران، شماره هفتم، 111-143.
20
فانی، علیاصغر و همکاران (1392). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی: تبیین نقش شخصیت سازمانی. پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره هفدهم، 151-167.
21
فرمیهنی فراهانی، احمد (1389). عوامل مؤثر بر تعهدکاری کارکنان در پژوهشگاه صنعت نفت ایران. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره دهم، 119-149.
22
فرهنگپور، مهدی (1382). بررسی بین انگیزه پیشرفت و وجدان کاری کارکنان صنعت برق کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
23
قاسمیانی، شبنم و همکاران (1393). بررسی رابطه بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای شریعتی و ولیعصر (عج) در سال 1390. بیمارستان، شماره پنجاه، 51-59.
24
قلاوندی، حسن و علیزاده، معصومه (1393). تحلیل همبستگی ویژگیهای رهبری خدمتگزار مدیران، عدالت سازمانی ادراکشده و وجدان کاری در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه. فرایند مدیریت توسعه، شماره هشتاد و نه، 3-21.
25
قنبری، سیروس و حجاری، نفیسه (1392). رابطه عدالت سازمانی ادراکشده با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه دولتی شهر همدان. مشاوره شغلی و سازمانی، شماره شانزدهم، 9-27.
26
گشتاسب، مریم و همکاران (1389). مطالعه جامعهشناختی وجدان کاری و عوامل سازمانی مؤثر بر آن. مطالعات جامعهشناختی، شماره هفتم، 127-142.
27
محسنی تبریزی، علیرضا و همکاران (1387). بررسی عوامل درونسازمانی مؤثر بر ارتقاء روحیه وجدان کار سازمانی در سازمان امور بنیاد شهید و امور ایثارگران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، شماره یک، 66-91.
28
مقیمی، محمد (1386) سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران: ترمه.
29
ملازهی، امین (1395). رابطه عدالت سازمانی و جو سازمانی با تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی. رهیافت نو در مدیریت، شماره بیست و ششم، 201-215.
30
نعامی، عبدالزهرا و شکرکن حسین (1385). بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز. علوم تربیتی و روانشناسی، شماره یک، 79-92.
31
نوروزی، فیضا... و پور قلعهنوی، جوادعباس (1388) بررسی رابطه بین هویت کار، رضایت کار و عدالت کار با تعهد کار کارکنان. پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره دوازدهم، 55-70.
32
هدایتی، سید پوریا و همکاران (1390). رابطه عدالت سازمانی و بهرهوری کارکنان بیمارستانهای شهرستان زابل در سال 1389. اخلاق پزشکی، شماره هفدهم، 105-126.
33
Ambrose, M. L. (2002). Contemporary justice research: A new look at familiar questions. Journal of Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89, 803–812.
34
Charash,V. C., Spector, P. E. (2001).The Role of justice in organizations. a meta analysis. Journal of Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(180), 278.
35
Clarke, N (2004). Culture of Organizational. Washington Consin.
36
Colquitt, J. A., Conlon, D. E., Wesson, M. J. & Pooter, C. O. (2001). Justice at the millennium: A meta review of 25 years of organizational justice research. Journal of Applied Psychology, 186, 425-445.
37
Cropanzano, R., Preharumam, C. A. (2002). Using social exchange theory to distinguish procedural from interactional justice. Journal of Organization Management, 27, 324-351.
38
Deconinck, J. (2010) The Effect of Organizational Justice, Perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support on Marketing Employees’ Level of Trust. Journal of Business Research, 63, 1349-1355.
39
Lambert, E. (2003). The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf. Journal of criminal Justice, 31, 155-168.
40
Nabatchi, T. & et al (2007). Organizational justice and workplac mediation: A six-factor model. International Journal of conflict management, 18(2), 148- 174.
41
Nadiri, H. & Tanova, C (2010) "An Investigation of the Role of Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hospitality Industry", International Journal of Hospitality Management,29: 33-41.Roch, S. G., & Shanock, L. R. (2006).Organizational Justice in an Exchange framework: Clarifying organizational justice sistinctions. Journal of Management, 32 (2) , 299-322.
42
Roch, S. G. & Shanock, L. R. (2006). “Organizational Justice in an Exchange framework: Clarifying organizational justice sistinctions”. Journal of Management, 32 (2), 299-322.
43
Torraco, R. J. (2002). Human Resource Development California. University of California.
44
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی کیفیت گزارشگری مالی و اجتناب مالیاتی در پرتو مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی
مدیران شرکتهای دولتی دارای افق تصمیمگیری کوتاهمدت میباشند، لذا تلاش مینمایند تا به هر طریق ممکن از جمله دستکاری و مدیریت سود، عملکرد دوره جاری و در نتیجه پاداش خود را افزایش دهند. علاوه بر این روابط و نفوذ سیاسی نه تنها بر وضعیت مالی بنگاههای اقتصادی تأثیر میگذارد، بلکه انگیزههای مدیران را نیز در ارتباط با مدیریت سود تحت تأثیر قرار میدهد و سبب ایجاد تفاوتهای چشمگیر در سیاستهای مالیاتی و کیفیت گزارشگری شرکتها میشود. هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی بر کیفیت گزارشگری مالی و اجتناب مالیاتی شرکتها هست. دادههای تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات مالی 106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1389 تا 1394 جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از الگوی رگرسیون خطی چند متغیّره با استفاده از دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی اثر منفی و معناداری بر کیفیت گزارشگری مالی دارد و زمانی که درصد مالکیت دولت و یا ارتباطات سیاسی در شرکتها افزایش مییابد، کیفیت گزارشگری شرکتها کاهش مییابد، همچنین نتایج نشان داد که مالکیت دولتی اثر معناداری بر اجتناب مالیاتی شرکتها ندارد، اما ارتباطات سیاسی اثر مثبت و معناداری بر اجتناب مالیاتی دارد.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3643_16aae00c185db93451089d6d65b8bc71.pdf
2017-03-21
61
76
مالکیت دولتی
ارتباطات سیاسی
کیفیت گزارشگری مالی
اجتناب مالیاتی
سید کاظم
ابراهیمی
kebrahimi@semnan.ac.ir
1
استادیار گروه حسابداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
بهرامی نسب
abahraminasab@semnan.ac.ir
2
مربی گروه حسابداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
مهدی
حسن زاده
mehdihasanzadeh.86@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه سمنان، ایران
AUTHOR
جهرمی، مهتاب (1391). شفافیت شرکت و اجتناب مالیاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
1
حساس یگانه، یحیی، (1384)، مفاهیم حاکمیت شرکتی، نشریه حسابدار، شماره 167، 30-33
2
رضازاده، جواد و خانی لنگلی (1394). تأثیر تمرکز مالکیت و مالکیت دولتی بر محافظه کاری حسابداری. دانش حسابداری مالی، شماره 2، 33-53.
3
رضایی، فرزین و جعفری نیارکی، آقایی روح اله (1394). رابطۀ بین اجتناب مالیاتی و تقلب در حسابداری شرکتها. پژوهشنامه مالیات، جلد 23، شماره 26، 109-134.
4
رضایی، فرزین و مشیری، حسین، (1393)، بررسی رابطه ساختار مالکیت با اجتناب مالیاتی شرکتها،کنفرانس بینالمللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانشمحور ارتاخه.
5
رضایی، فرزین و ویسی حصار، ثریا (1393). اثر روابط سیاسی با دولت بر رابطة بین تمرکز مالکیت با کیفیت گزارشگری مالی و هزینة سهام عادی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره21، شماره 4، 470-449.
6
ضیایی بیگدلی، فرهاد (1383). مالیات بر ارزشافزوده: مالیات مدرن، پژوهشکده امور اقتصاد، تهران.
7
مشایخی، بیتا و سیدی، جلال (1394). راهبری شرکتی و اجتناب مالیاتی. مجله دانش حسابداری، دوره 6، شماره 20، 83-103
8
مهدیفرد، محمدرضا، و رؤیایی، رمضانعلی، (1394). مدیریت سیاسی و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار: آزمون نظریه اقتصاد سیاسی. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال هشتم، شماره 25، 28-19.
9
نیکو مرام، هاشم، بنی مهد، بهمن، رهنمای رود پشتی، فریدون و کیائی، علی، (1392)، اقتصاد مبتنی بر روابط، روابط سیاسی و کیفیت اقلام تعهدی، فصلنامه دانش حسابرسی، سال سیزدهم، شماره12، 13-1.
10
Al-dhamari R, Ku Ismail K N . (2015). Cash holdings, political connections, and earnings quality, International Journal of Managerial Finance, 11(2), 215- 231.
11
Annuar H A, Salihu I A, and Sheikh Obid S N (2014) Corporate ownership, governance and tax avoidance: An interactive effects. Procedia-Social and Behavioral Science, 164, 150-160.
12
Boubakri, N., Cossert, J.C. and Saffar, W. (2012). Political connections and the cost of equity capital, Journal of Corporate Finance, 18(3), 541-559.
13
Brandt, M., Brav, A., Graham, J. & Kumar, A. (2010). The diosyncratic volatility puzzle: time trend or speculative episodes? Review of Financial Studies, 23(2), 863-899.
14
Chaney, P. K., Faccio, M. & Parsley, D. C. (2012).The Quality of Accounting Information in Politically Connected Firms. Working paper, Vanderbilt University.
15
Cullinana, C. P., Wangb F., Wangb P. & Zhangb, J. (2012). Ownership structure and accounting conservatism in China. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 21, 1-16.
16
Dechow, P. & Dichev, I. (2002). the quality of accruals and earnings: The role of accrual estimation errors. The Accounting Review, Supplement,77, 35-59.
17
Denis, D. K. & McConnell, J. J. (2003). International corporate governance. Journal of Financial & Quantitative Analysis, 38 (1), 1-36.
18
Fan, G. &Wang, X. (2006). Marketization index for China's provinces. China: National Economic Research Institute.
19
Fan, J. P. H., Rui, O. M. & Zhao, M. (2008). Public governance and corporate finance: Evidence from corruption cases. Journal of Comparative Economics, 36, 343–364.
20
Fisman, R. (2001). Estimating the value of political connections. The American Economic Review, 91(4), 1095-1102
21
Hanlon, M. & Heitzman, S. (2010). A review of tax research. Journal of Accounting and Economics, 50 (2- 3): 127–178.
22
Jensen, M. C. (1986). Agency cost of free cash flow, corporate finance, and takeovers. Corporate Finance, and Takeovers. American Economic Review, 76(2), 323–9.
23
Kim, C. & Zhang, L. (2016). Corporate Political Connections and Tax Aggressiveness. Contemporary Accounting Research, 33(1), 78-114.
24
Lee, W. & Wang, L. (2016). Do political connections affect stock price crash risk? Firm-level evidence from China. Review of Quantitative Finance and Accounting, 1, 1-34.
25
Lin, K. J., Karim, E. K. & Carter, C. (2015). why does China's stock market have highly synchronous stock price movements? An information supply perspective Advances in Accounting, 31(1), 68-79.
26
Liu, X., Saidi, R. & Bazaz, M. (2014). Institutional Incentives and Earnings Quality: The Influence of Government Ownership in China. Journal of Contemporary Accounting and Economics, 10, 248-261.
27
Zhu, C. F. & Li, Z. W. (2008). State ownership and accounting conservatism. Accounting Research, 5: 38–45
28
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه مزایا و معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی در شرکت ارتباطات سیار ایران
در سازمانهای امروزیتاکید میشود که منابع انسانی ارزش راهبردی دارد و سازمان را از دیگر رقبایش متمایز میکند؛ یعنی می توان مهارتها و توانمندی های افراد یک سازمان و چگونگی به کارگیریآنها را به منزله عامل مهم مزیت رقابتی آن، به حساب آورد. در این امتداد تاکید می شود که جذب و استخدام اثربخش درسازمانها، امری اساسی و راهبردی است. از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر، در ارتباط با جذب نیروی انسانی با هدف افزایش کارایی و موثرتر شدن فرایند آن پیش آمده است، استفاده از رویکردبرونسپاری فرایند جذب نیروی انسانیاست. برونسپاری فرایند جذبنوعی برونسپاری فرایند کسب و کاراست. هدف اساسی این پژوهش، بررسی مزایا و معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است. جهت بررسی این موضوع از روش تحقیق کیفی استفاده شد و نتایج حاصل از 12 مصاحبه با 7 مدیرو 5 کارشناس در شرکت ارتباطات سیار همراه اول، نشانمیدهد که برونسپاری فرایند جذب منابعانسانی علاوه برقوتها، محدودیتها و مشکلاتی که به طور نسبتا گستردهای در ادبیات دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است، مزایا و معایب دیگری نیز به دنبال دارد که در این پژوهش مطرح شده است. در نهایت یافته های این پژوهش نشان دهنده 8 تم اصلی است که 4 تم مربوط به مزایا و 4 تم دیگر، بیان کننده معایب برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی است.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3626_c5c498cf4d120f1cc614ced4321d0917.pdf
2017-03-21
77
88
فرایند جذب منابع انسانی
برونسپاری فرایند جذب منابع انسانی
مزایا و معایب
عباس
نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
1
استادیار، دکترای مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
علی اصغر
پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
2
استاد، دکترای مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ازاده
رسولی پرشکوه
azadeh_rps@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی نژاد، م، محی الدینی، ز، (1388). بررسی رابطة بین انتخاب کارکنان و اثربخشی سازمان (مورد سنجی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان. پژوهش های مدیریت. سال دوم. شماره 3. ص 147-117.
1
اصیلی، غ، هندی، س، (1389). بررسی تطبیقی فرایند جذب و ارائه مدل مناسب برای سازمانهای دانشی (موردکاوی پژوهشگاه صنعت نفت). مدیریت فرهنگ سازمانی. سال هشتم. شماره 22. ص 94-69
2
حاجی کریمی، ع، بسطامی، ب، (1387). بررسی و تحلیل برونسپاری منابع انسانی در ساختارهای نوین از منظر مزایا و مخاطرات. چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی. تهران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی
3
حاج علیان، ف، (1390). الگوی تصمیم گیری فعالیتهای قابل برون سپاری در بخش مدیریت منابع انسانی صنعت نفت. رساله دکتری. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
4
حسینیان، ش، مجیدی، ع، یعقوبی، ع، (1390). بررسی اثربخشی فرایند نیرویابی در سازمان ناجا. توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی. سال ششم. شماره 19. ص 180-153
5
دستیاری، ا، محمدی، م، بردستانی، ح، (1393). برون سپاری در مدیریت منابع انسانی. اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی. رشت، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
6
فرهی بورزنجانی، ب، سلطان، م، سماواتی، م، (1391). آسیب شناسی نظام گزینش دستگاه های دولتی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). دوره چهارم، شماره دوم، ص 124-101
7
Amen, U, (2010). “Outsourcing of recruitment and selection is beneficial for an organization”. Journal of Contemporary Research in Business. 2(5): 355-375
8
Armostrong, M. (2003) Human Resource Management Practice (9th edition). Sterling, USA: Kogan Page Ltd
9
Beaumont, N, Sohal, A, (2004). “Outsourcing in Australia”. International Journal of Operations & Production Management. 24 (7): 688-700
10
Belcourt, M, (2006). “Outsourcing — The benefits and the risks”. Human resource management review. 16 (2): 269-279
11
Berber, N, Slavic, A, (2016). “Human Resource (HR) Outsourcing in European Compensation Management in the Light of CRANET Research”. Acta Polytechnica Hungarica. 13(3): 207-225
12
Galanaki, E, Papalexandris, N, (2004). “Outsourcing of human resource management services in Greece”. International Journal of Manpower. 26(4): 382-396
13
Hauser, S, (2011). "Recruitment outsourcing is the wave of the present". Workforce management. 90(2): 12-14
14
Heikkonen, M, (2012). “The rationale and effectiveness of recruitment outsourcing”. Master’s thesis. Management and International Business. Aalto University. School of Economics. 117 pages
15
Johnson, Gr, Wilding, P, Robson, A, (2013). “Can outsourcing recruitment deliver satisfaction? A hiring manager perspective”. Personnel Review. 43(2): 303 – 326
16
Lawler, J, Wang, P, Walumbwa, F, (2004). "The role of collective efficacy in the relations between transformational leadership and work outcomes". Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77(4): 515-53
17
Legget, C, (2007). "From industrial relations to manpower planning: the transformations of Singapor’es industrial relations". Human resource management. 18(4): 642-664
18
Ordanini, A, Silvestri, G, (2008). “Recruitment and selection services: Efficiency and competitive reasons in the outsourcing of HR practices”. The International Journal of Human Resource Management. 19(2): 372-391
19
Shelgren, D, (2004). “Why HR outsourcing continues to expand”. Employment Relations Today. 31(2):47-53
20
Sheehan, C, Cooper, B, (2011). “HRM outsourcing: the impact of organizational size and HRM strategic involvement”. Personnel Review. 40(6):742-760
21
Stasiulyte, E, (2011). “Motives of human resource management outsourcing: a case study from Lithuania”. Interdisciplinary approach to economics and sociology. 4(1): 116-125
22
Taylor, S, (2010), Resourcing and Talent Management, 5th ed., London, Chartered Institute of Personnel and Development
23
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل خطمشیگذاری تجاریسازی فناوری نانو با رویکرد متدولوژی سیستمهای نرم
سند راهبردی توسعه فناوری نانوی ایران که خط مشی گذاری این حوزه را در افق چشم انداز 1404 در بر دارد، با تلاش های ستاد ویژه توسعه فناوری نانودر سـال 1384تصـویب شـد. ایـن سـند شـامل 53 برنامه اجرایی است که سازمان های مختلف به عنوان متولی، مسـئولیت اجـرای هـر برنامـه را برعهـده دارند. از طرفی مسئله خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو جزء مسائل پیچیده و غیر ساختار یافته است و ذی نفعان مختلفی در آن دخالت دارند. با توجه به پیچیدگی مسئله خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو و همچنین نقش عامل انسانی درآن، از رویکرد متدولوژی سیستم های نرم استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته یعنی خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو تبیین شده و سپس با تعیین حدود آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم و منافع آن ها ترسیم شده است. در مرحله سوم جهت تبیین تعریف ریشه ای خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو از رویکرد CATWOE استفاده شده و در مرحله چهارم، یک مدل مفهومی از فعالیت ها، با استفاده از تعریف ریشه ای ارائه شده است. در مرحله پنجم، مدل توسعه داده شده با دنیای واقعی مقایسه گردیده است. در مرحله ششم، تغییرات مطلوب و امکان پذیر جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و در نهایت در مرحله هفتم، برنامه هایی جهت عملیاتی سازی تغییرات پیشنهاد شده، به مسئولین و ذی نفعان درگیر در شرایط مسئله ارائه شده است تا موجب بهبود کارکرد سیستم و درنهایت افزایش اثربخشی فرآیند خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو شود.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3660_dce8f5d9b072153f406585a0790448e5.pdf
2017-03-21
89
106
خط مشی گذاری
تجاری سازی فناوری
فناوری نانو
متدولوژی سیستم های نرم
عادل
آذر
azara@modares.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
رضا
واعظی
theory.management@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
وحید
محمدپورسرایی
vahid.mps@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اشتریان،کیومرث (1387). رهیافت نهادی در سیاستخط مشی گذاری نوآوری تکنولوژیک. فصلنامه سیاست. دوره 38، شماره 1، 14-1.
1
آذر، عادل؛ خسروانی فرزانه و رضا جلالی (1392). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی مسئله. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. چاپ اول.
2
چکلند، پیتر و پولتر، جان (1393). یادگیری برای عمل. محمدرضا مهرگان، محمود دهقان، محمدرضا اخوان و کامیار رئیسی فر. تهران: انتشارات مهربان نشر.
3
روزنهد جاناتان و مینجرز، جان (1392). مدلسازی نرم در مدیریت. عادل آذر و علی انوری. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
4
ستاد ویژة فناوری نانو (1384). سند تکمیلی اول راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة فناوری نانو.
5
ستاد ویژة فناوری نانو (1384). سند راهبرد آیند: راهبرد 10 ساله توسعه فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران (1384-1393). تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
6
ستاد ویژة فناوری نانو (1390). سند تکمیلی سوم راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
7
ستاد ویژة فناوری نانو (1394). سند تکمیلی اول راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة فناوری نانو.
8
ستاد ویژة فناوری نانو (1394). سند دوم راهبرد آینده: راهبرد 10 ساله توسعه فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران (1394-1404). تهران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.
9
ستاد ویژة فناوری نانو. (1387). سند تکمیلی دوم راهبرد آینده. تهران: ستاد ویژة توسعه فناوری نانو.
10
سکاران، اوما (1391). روش تحقیق در مدیریت. محمدصائبی و محمود شیرازی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
11
سلطانی، علیمحمد؛ طباطبائیان، حبیبالله؛ صوفی، بامداد جهانیار و حنفی زاده، پیام (1390). ارزیابی سیاستگذاری فناوری نانو در ایران. رساله دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی(ره).
12
عظیمی، مهدی؛ مقبل باعرض، عباس و عادل آذر (1389). شناسایی و اولویت بندی فاکتورهای تاثیرگذار بر تجاری سازی یافتههای پژوهشی در حوزه فنی مهندسی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
13
قاضی نوری، سروش (1386). ارزیابی تکنولوژی، انتشارت مرکز صنایع نوین، تهران.
14
قاضی نوری، سید سپهر (1386). خطمشیگذاری و برنامه ریزی علم و فناوری (مطالعه موردی نانو فناوری در ایران). تهران: کمیته مطالعات نانو فناوری، دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری.
15
محمدی، مهدی؛ طباطبائیان، سیدحبیب الله؛ تقویفرد، محمد تقی و ابوالفضل کزازی (1392). تحلیل مدل شکلگیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 4: 19-33.
16
ویلیامز، باب و هاملبرونر، ریچارد (1393). روش های کاربردی در تفکر سیستمی. عادل آذر و سعید جهانیان. تهران: انتشارات صفار.
17
Anderson, J. E. (1994).Public policy making: An introduction. Boston: Houghton. Mifflin Company, 1-34.
18
Audretsch, D. B., & Aldridge, T. (2009). Scientist Commercialization as Conduit of Knowledge Spillovers. Springer-Verlag .p:898-904.
19
Baldini, N., Grimaldi, R., & Sobrero, M. (2006). Institutional Changes and The Commercialization of Academic Knowledge: A Study of Italian Universities’Patenting Activities Between 1965 and 2002. Research policy .p: 522-529.
20
Boadu, V. A., & Reddy Metla, C. M. (2008). Research Faculty, Entrepreneurship and Commercialization: The Case of Kansas State University. theSouthern Agricultural Economics Association Annual Meeting,. Texas:Department of Agricultural Economics.p:2-20.
21
Caerteling, J. S., Halman, J. I., & Dore´e, A. G.(2008). Technology Commercialization in Road Infrastructure: How Government Affects the Variation and Appropriability of Technology.Product Innovation Management.p:145-157.
22
Checkland P, Holwell S.(1998). Information, Systems and Information Systems-making sense of the field: Wiley; 20(4): 100-120.
23
Chen,C.J.(2006)TechnologyCommercialization, Incubator and Venture Capital, and New Venture Performance.Journal of Business Research.p:96-102.
24
Chiu,S.K.,&Chang,K.F.(2009).Organizational Structure,Support Mechanism,and Commercialization Performance. International Journal of Commerce and Managemnet,Vol 19.p: 2-6.
25
Collier,A.J.(2008)Identifying Superior Performance Factors Relevant to Australian University TTOs .Comparative Technology Transfer and Society. p: 61-83.
26
Duke, C. R.(1995) Organizational Conflicts Affecting Technology Commercialization From Nonprofit Laboratories .Product & Brand Managemnet ,Vol 4.p: 1-9.
27
Etzkowitz, H. (2006). The Entrepreneurial University and the Triple Helix as a Development Paradigm; Conference on Launching a Program to Transform University-Industry-Government Relation in Ethiopia; pp. 29-31.
28
Fabrizio, K. R., & Minin, A. D. (2008). Commercializing the Laboratory: Faculty Patenting and The Open Science Environment.ResearchPolicy.p:916،924،928.
29
Ferguson,G.(2008)Commercialisation Models.p:1-34 URL:http://www.rumourcontrol.com.au/analysis/commercialsation_models.pdf.
30
Jankowski, J. E .(1999) Trends in Academic Research Spending,Alliances, and Commercialization.Journal of Technology Transfer. p: 54-68.
31
Jolly, Vijay K.(2009). Commercializing new technologies: getting from mind to market. Boston, Massachusetts, Harvard Business school press.
32
Klofsten, M., & Evans, D. J. (2000). Comparing Academic Entrepreneurship in Europe - The Case of Sweden and Ireland; Small Business Economics, Vol. 14, pp. 299-309.
33
Kollmer,H.,&Dowling,M.(2004).Licensing as a commercialization strategy for new. Technology-based firms. Research Policy 33:1141-1151.
34
Komkov, N. I., & Bondareva, N. N. (2007). Problems in the Commercialization of Scientific Researchand Ways of Addressing Them. Economic Policy.p: 9-15.
35
Krugman,p.(1994).The Myth of Asia’s Miracle, Foreign Affairs, 73(6).
36
kumar,v&,.jain, p.(2003) .Commercialization of New Technology in India:An Empirical Study of Perceptions of Technology Institutions.Technovation Vol.23. p: 113-115.
37
Lichtenthaler, U., & Ernst, H. (2007). External Technology Commercialization in Large Firms: Results of a Quantitative Benchmarking Study. R&D Management .p: 384-394.
38
Markman, G. D., Gianiodis, P. T. & Phan, P. H.(2009).Supply-Side Innovation and Technology Commercialization, Journal of Management Studies, 46 (4), 625-649.
39
Mingers,J.(2011). Soft OR comes of age: But not everywhere!,Omega:The International Journal of Management Science, 39(6),.729-741
40
Montazemi A.R. & Conrath D. W. (1986). The use of cognitive mapping for information requirements analysis. MIS quarterly; 157(6),45-56.
41
Nerkar,A., & Shane, S. (2007). Determinants of Invention Commercialization: An Empirical Examination of Academically Sourced. Strategic Management .p: 1155-1164.
42
Rasmussen, E., & Gulbrandsen, M. (2006). Intiatives to Promote Commercialization of University Knowledge, Technovation: 518-520.
43
Siau & Tan.(2005).The Application of Fuzzy Cognitive Map in Soft System Methodology,Springer Verlag, 24(4),325-354.
44
Siegel,D. S. & Phan, P. H. (2006). Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, Available at: http://www .economics .rpi.edu.
45
Smith, K. B., & Larimer, C. W. (2009). The Public Policy Theory Primer. 2nd ed. Boulder, CO: Westview Press.
46
Sohn,S. Y., & Moon, T. H. (2003). Structural Equation Model for Predicting Technology Commercialization Success Index (TCSI). Technological Forecasting & Social Change .p: 886-890.
47
Spilling, O. R. (2004). Commercialization of knowledge-conceptual framework, 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB)Research,(P.3). NCSB. University of Adelaide, South Australia.
48
Styles,C.,& Genua,T. (2008). The Rapid Internationalization of High Technology Firms Created Through the Commercialization of Academic Research. World Business.p:146-148.
49
Thorburn,L.(2000).Knowledge Management, Research Spinn offs and Commercialization of R&D in Australia. Managemnet, Vol 17 .p: 262-271.
50
Udell,G.,& Hignite, M. (2007). New Product Commercialization:Needs and Strategies. Applied Management and Entrepreneurship,Vol 12.p: 3.
51
Wilson.J.(2001).Information systems provision: The contribution of soft systems methodology. Journal of the Operational Research Society; 49(3), 296-297.
52
Yang,P.Y&, .Chang, Y.-C. (2009) Academic Research Commercialization and Knowledge Production and Diffusion: The Moderating Effects of EntrepreneurialCommitment.Scientometrics .p: 4،10.
53
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیئتعلمی دانشگاه
هدف از این تحقیق بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای تفکر انتقادی است تا با بررسی و تحلیل ارتباط بین این متغیرها بتوان مدل مناسب را در جهت ارتقای تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی ارائه کرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی استفاده شده است. از نظر نوع دادهها توصیفی و روش گردآوری دادهها دلفی/ پیمایشی میباشد که در جامعه آماری سینفره از خبرگان دانشگاههای کشور و 320 نفری اعضای هیئت علمی شمال غرب کشور، صورت گرفته است. بر اساس نتایج بهدست آمده با استفاده از مبانی نظری تحقیق و نظرات خبرگان، فرهنگ سازمانی مناسب جهت ارتقای تفکر انتقادی از 9 بعد، 42 مؤلفه و 75 گویه تشکیل میشود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بعد فرهنگ برنامهریزی تأثیر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد، همچنین نتایج تحقیق بیانگر این است که فرهنگ غالب سازمانی در دانشگاهها فرهنگ علمی میباشد ولی فرهنگ فوق در وضعیت فعلی اثر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد. این نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که نمره تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی پایینتر از حالت متوسط میباشد، دارای همخوانی میباشد.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3759_b09607203f464cfe368d6a62df6ecfff.pdf
2017-03-21
107
124
فرهنگ سازمانی
تفکر انتقادی
اعضاء هیئت علمی
محمد
بخت آزمای
m_azmayb@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ممقان، ممقان، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
فرهنگی
2
استاد گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
AUTHOR
احمدی، سید عباس (1384)«جهانی شدن فرهنگ و ژئوکالچر (با تاکید بر آموزش و پرورش)»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جهانی شدن و تعلیم و تربیت. تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
1
الوانی، سید مهدی (1383) مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
2
پازارگادی، م. و همکاران(1381) تفکر انتقادی در آموزش علوم پزشکی، نشریه پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید بهشتی، شماره 38، 34.
3
پاشایی زاد، حسین (1386)، نگاهی اجمالی به روش دلفی، پیک نور (علوم انسانی)، سال ششم، شماره 2، تابستان، صص63-79
4
رابینز، استیفن(1386) تئوری سازمان، ساختار، طراحی، کاربردها. مترجمان، مهدی الوانی و حسن داناییفر، تهران: انتشارات صفار.
5
رضاییان، علی (1387) اصول مدیریت. تهران: نشر سمت.
6
مشبکی، علی(1380) رفتار سازمانی کاربردی. تهران: نشر تربیت مدرس.
7
نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم (1385). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، ارسباران، تهران
8
هدایتی، هاشم (1385). نقش فرهنگ در انتخاب مدل استراتژی، اولین کنفرانس مدیریت استراتژیک، تهران، 5 و 6 اسفند، صص 20-1
9
یوسفی سعیدآبادی و همکاران (1387)، بررسی تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 87-86، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی. شماره 3و دوره اول و ص25.
10
Bandman, E.and Bandman P.( 1995) Critical thinking in nursing “ New York: Appleton.
11
Bessick, Sherlynn C. (2008). Improved critical thinking skills as a result of direct instruction and academic achievement.Thesis of D. Ed., Pennsylvania, Indiana University of Pennsylvania, Educational and School
12
Golder, timvan (2005) how to improve critical thinking using educational technology, department of philosophy, university of Melbourne, Australia.
13
Kwantes, C.T. and Boglarsky, C.A.(2007). Perception of Organizational culture, leadership effectiveness and personal effective ness across six countries, Journal of International Management.
14
Maher, C (2005), differential engagement in self reactive in flense in cognitively based motivation organizational behavior and human decision process.
15
Philip, G. and Mc Keown, L. (2004). Business Transformation and Organizational culture, Journal of Quarterly Journal of Educational Psychology Islamic Azad University Tonekabon Branch Vol. 3, No. 4, winter 2012, No 12
16
Robbins,Stephen p .(1990).Organization theory: structure, design and applications", Englewood cliffs, NJ: prentice. Hall 3rd Ed, Hill.
17
ORIGINAL_ARTICLE
پایش نقش اخلاق حرفه ای مدیران در صیانت از حقوق انسانی
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای مدیران بر صیانت از حقوق انسانی است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران دانشگاههای دولتی منطقه شمال غرب کشور بوده که تعداد آنها 312 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 172 نفر تعیین گردید و جهت نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد. پرسشنامه های استاندارد اخلاق حرفه ای کادورز و صیانت از کرامت سازمانی جمع آوری گردید. به منظور بررسی روابط و تاثیر گذاری متغیرها در الگوی مفهومی از آزمون کلموگروف اسمیرنف و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اخلاق حرفه ای مدیران و ابعاد آن: مسئولیت پذیری، برتری جویی، صادق بودن، احترام به دیگران، رعایت ارزشها، رعایت عدالت و انصاف، تعهد، احساس همدردی با دیگران و وفاداری بر صیانت از حقوق انسانی تاثیر گذار است. همچنین نتایج نشان داد که بعد رقابت طلبی اخلاق حرفه ای مدیران بر صیانت از حقوق انسانی بی تاثیر است. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که از بین ابعاد اخلاق حرفه ای مدیران، بعد رعایت عدالت و انصاف از لحاظ تاثیر گذاری بر صیانت از حقوق انسانی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3895_a1e14bbdbfbd6df8acc5febdde7f152c.pdf
2017-03-21
125
134
اخلاق
اخلاق حرفه ای مدیران
حقوق انسانی
دانشگاه
سعید
رادمرد
s.radmard.pnu@gmail.com
1
مربی گروه حقوق، دانشگاه پیام نور، ایران
LEAD_AUTHOR
آراسته، حمیدرضا؛ جاهد، حسینعلی.(1390)، رعایت اخلاق در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ گزینهای برای بهبود رفتارها؛ فصلنامه نشاءعلم؛ دوره 1؛ شماره 2؛ صص1-15.
1
ابزری، مهدی؛ یزدان شناس، مهدی.(1386). مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی؛ سال پنجم؛ شماره 15 ؛ صص5-42
2
ابیلی، خدایار.(1389). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکرد های نوین؛ تهران؛ انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
3
افخمی روحانی، حسین؛ شیرازی، علی؛ مرتضوی، سعید؛ واسطی، عبدالحمید؛ لطیفی، میثم؛ مسعودی، جهانگیر.(1393). تدوین شاخص های کرامت انسانی در سازمان با تأکید بر نگرش اسلامی، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سوم، شماره 1، بهار و تابستان؛ صص 3-21
4
اسداللهیان فرشته ، شاکریان، حامد احمدی نژاد، سحر السادات میرمحمدی صدرآبادی محمد.(1396). بررسی رابطه ادراک از اخلاق حرفه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان در اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، شماره 23، جلد 1، صص108-132.
5
امیریان زاده، مژگان؛ محمدپور، حسین.(1395). رابطه اخلاق حرفه ای وسلامت سازمانی با اثر بخشی کارکنان اداره کل آموزش وپرورش فارس؛ فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، شماره 43، صص7-24
6
انصاری، محمدعلی؛ دعائی، حبیب الله؛ مرتضوی، سعید.(1385).مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن؛تهران؛ انتشارات بیان هدایت نور.
7
ایران نژادپاریزی، مهدی؛ امینی سابق، زین العابدین؛ اسدپور، وحید.(1393). نقش مدیریت مشارکتی در ارتقاء اخلاق حرفه ای کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن، فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت، دوره 5، شماره 1، صص151-176.
8
برنر، جرج.(1390). بازگشت به آینده مدیریت؛ راهبردهای مدیریت برای آینده چه می کند؟؛ ترجمه ناصر حمیدی، حمیدرضا معینی اصل؛ قزوین؛ انتشارات سایه گستر.
9
جعفریانی، حسن؛ یازرلو، علی.(1394). بررسی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای در مدیران صنعتی (بخش خصوصی استان گلستان)؛ فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی؛ دوره4؛ شماره1؛ صص25-50.
10
حمیدی زاده، محمدرضا؛ نکویی زاده، مریم.(1388). اخلاق حرفه ای و پیامدهای آن در کارکنان خدمات پس از فروش؛ تهران؛ فصلنامه مدیریت فردا؛ دوره8؛ شماره22؛ صص3-14.
11
دراکر، پیتر.(1387).چالشهای مدیریت در سدة بیست و یکم. ترجمه محمود طلوع؛ تهران؛ انتشارات رسا.
12
رجمانی، حلیمه، رجب دُری حسین. (1395). بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد سازمانی در مدیران صنعتی استان فارس، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره اول ، شماره 1، صص53-75.
13
رحیمی نژاد، اسمعیل.(1387)؛ کرامت انسانی در حقوق کیفری؛ تهران؛ انتشارات میزان.
14
سرمدی، محمدرضا؛ شالباف، عذرا.(1386) اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ شماره3 و 4، صص2-13.
15
فرامرز قراملکی، احد.(1390)؛ اخلاق سازمانی؛ مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی؛ تهران؛ انتشارات سرآمد
16
قاسم زاده، ابوالفضل زوار، تقی مهدیون،روح اله رضائی ادیبه(1395). رابطة اخلاق حرفه ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجی گر فرهنگ خدمتگزاری، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال نهم، شماره 2، صص1-8
17
صلواتی، عادل ؛ رستمی نوروزآباد، مجتبی؛ رحمانی نوروزآباد، سامان.(1392) اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت هتل داری؛ فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هشتم شماره 21،صص 101-113.
18
مقیمی، سید محمد.(1387)، اخلاق سازمانی، جوهره فرهنگ سازمانی کارآمد؛ تهران؛ فرهنگ مدیریت؛ دوره6؛ شماره 17؛ صص63-87
19
مک کولی، جان؛ دبرلی ژوآنی، و فیل جانسون.(1389).نظریه های سازمان؛ نگاهها و چالشها، جلد 1؛ ترجمه حسن دانایی فرد و سید حسین کاظمی؛ تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
20
نژادسلیم، عادل.(1389).کرامت انسانی و سازمان؛ تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
21
نصیری ولیکبنی، فخرالسادات و نویدی، پرویز.(1395). رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی شناختی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال یازدهم، شماره 2، صص61-70.
22
نیاز آذری کیومرث، عنایتی ترانه، بهنام فر رضا، کهرودی زهرا.(1393) رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی نشریه پرستاری ایران؛ دوره 27؛ شماره 87؛ صص34-42.
23
همل، گری و بیل برین.(1387).آینده مدیریت؛ ترجمه حسین حسینیان؛ تهران؛ انتشارات فردا.
24
Biedenweg K, Monroe MC, Oxarart A. (2013). The importance of teaching ethics of sustainability.International Journal of Sustainability in Higher Education; 14(1): 6-14.
25
Buckly et.al,(2015) Soft foundations of the critical success factors ontqm implementation in Malaysia»,TQM Magazine ,vol.13,no.4.pp515-52.
26
Jacobson, Nora (2010). A Taxonomy of Dignity: a Grounded Theory Study. BMC International Health and Human Rights.
27
Martin, Jean (2011). “Human Dignity: Several Interpretations With Different Consequences”. Romanian Journal of Bioethics, Vol. 9, No. 1.
28
Pirson, Michael and Claus Dierksmeier (2014). “Reconnecting Management Theory and Social Welfare: A Humanistic Perspective”: http://ssrn.com/abstract=2410374
29
Saki R. (2011). Ethics in educational research and its components. Ethics in Science & Technology; 6(2).(In Persian).
30
Shalbaf A. (2009). Take a strategic model to promote ethical dilemmas and educational organizations. Ethics in Science & Technology; 1(2): 93-99.
31
Sharon, C. Bolton (2007). Dimensions of Dignity at Work. Butterworth- Heinemann is an Imprint of Elsevier Linacre House, Jordan Hill, Oxford, UK.
32