دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
فهم و تبیین نفوذ کارکنان بر مدیران در بخش دولتی
7
22
FA
کانون تمرکز بیشتر روشهای موجود در مدیریت، بر مدیریت زیردستان استوار است. اندک مطالعاتی در باب چگونگی نفوذ زیردستان بر فرادستان انجام شده است. هدف غایی این پژوهش، فهم چگونگی چنین نفوذی و سپس، تبیین کمّی آن است. بر این اساس، پژوهش در دو مرحله با عنوان پژوهش ترکیبی اکتشافی انجام شده است. در مرحلة نخست که به صورت کیفی اجرا شده، نظریة فرایند نفوذ بر فرادستان بر اساس راهبرد دادهبنیاد، تدوین و در مرحلة دوم، نظریة حاصل به صورت کمّی آزمون شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایش است. ابزار گردآوری این مطالعه، مصاحبه (دادههای کیفی) و پرسشنامه (دادههای کمّی) بوده و از جامعة آماری دو دانشگاه (تربیت مدرس و شهید چمران اهواز) جمعآوری و تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که چیدمان استفاده از راهبردهای نفوذ عبارتند از: 1. مدیونسازی، 2. اعتمادسازی، 3. ائتلافسازی، 4. وابستهسازی، 5. متقاعدسازی، 6. پنهانسازی و 7. شرطیسازی. همچنین میتوان به تفاوت میان خودارزیابی و دگرارزیابی کارکنان اشاره کرد؛ به این صورت که استفاده از راهبردهای وابستهسازی و مدیونسازی را بیشتر به خود نسبت داده، استفاده از راهبردهای پنهانسازی و شرطیسازی را بیشتر به دیگران نسبت میدهند.
قدرت,نفوذ,نفوذ رو به بالا,راهبردهای نفوذ,روشهای نفوذ
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_466.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_466_91c87f07be08f878ada97855721f7635.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
تدوین عرصة زندگی بر مبنای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
23
38
FA
توسعه و پیشرفت یکی از مهمترین خواستههای جوامع مدرن است که صور مختلف از اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی را ترسیم میکند. <span style="text-decoration: underline;">هدف</span> اصلی مطالعة حاضر، شناسایی و تبیین نقشة راه برای تدوین و طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با استفاده از فن(تکنیک) آیندهپژوهشی است. <span style="text-decoration: underline;">روش</span> تحقیق مطالعة حاضر، از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش، توصیفی با استفاده از دلفی است. جامعة آماری آن را مدیران و کارکنان بخشهای فرهنگی، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و اعضای جامعة روحانیت تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدهاند. همچنین ابزار گردآوری دادههای این مطالعه، پرسشنامه است که در سه مرحله برای شناسایی و تبیین مؤلّفهها و شاخصهای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت تدوین شد. <span style="text-decoration: underline;">یافتهها</span>ی پژوهش نشان میدهد که الگوی نهایی با توجه به روش آیندهپژوهی دارای شش بُعد (بهداشت جسمی و روانی، ثروت، دین، نسل، جامعه و عقل)، شش مؤلّفه و 96 شاخص است. همچنین بیانگر آن است که یک انسان با توجه به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، از جنبههای مختلف دارای چه ویژگیها و توانمندیهایی است.
توسعه/پیشرفت,توسعة انسانی,آیندهپژوهی,الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_467.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_467_a73db0e5ba8079eef1e2124ef35dfa51.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
بررسی رابطة بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی
39
52
FA
رفتار شهروند سازمانی، رفتارهای فرانقشی و خودجوش است که کارکنان را در وضعیتی قرار میدهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات، وظیفه و شرح شغل خود عمل کنند. <span style="text-decoration: underline;">هدف</span> اصلی این مقاله، بررسی و شناسایی ارتباط میان شخصیت و رفتار شهروند سازمانی کارکنان سازمان توسعة صنایع نفت و انرژی است. <span style="text-decoration: underline;">روش تحقیق</span> حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادههای توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه را کارکنان کلیدی سازمان توسعه صنایع نفت و انرژی تشکیل میدهند که به صورت سرشماری (تمامشمار) نمونة آماری انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین ابزار گردآوری دادههای این پژوهش، پرسشنامه است. <span style="text-decoration: underline;">نتایج</span> تحقیق نشان میدهد که رابطة شخصیت و ابعاد پنچگانة آن با رفتار شهروندی سازمانی معنیدار است. از بین ابعاد شخصیت، بعد ثبات عاطفی و با وجدان بودن از همبستگی قویتری با مؤلّفة رفتار شهروندی سازمانی نسبت به ابعاد دیگر برخوردار است و سپس بعد سازگاری، تجربهپذیری و برونگرایی به ترتیب با رفتار شهروند سازمانی رابطه داشته اند.
شخصیت,ثبات عاطفی,سازگاری,با وجدان بودن,رفتار شهروندی سازمانی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_468.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_468_0560288ef20b338ba64d71a7e50d7cc3.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
تأثیر پاسخگویی عمومی بر بهبود اعتماد عمومی شهروندان
64
53
FA
پاسخگویی و اعتماد عمومی، از کلیدیترین مفاهیم در حوزۀ مطالعات مدیریت دولتی است. <span style="text-decoration: underline;">هدف</span> اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی تأثیر پاسخگویی عمومی بر اعتماد عمومی شهروندان است. در این تحقیق، پاسخگویی عمومی به چهار بُعد تعهد، تکریم، شفافیت و کنترلپذیری؛ و اعتماد عمومی به سه بُعد اطمینان، درستکاری و خطرپذیری تقسیم شده است. <span style="text-decoration: underline;">روش تحقیق</span> مطالعة حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی است. جامعة آماری تحقیق را ارباب رجوع مناطق شهرداری کلانشهر قم تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. <span style="text-decoration: underline;">نتایج</span> این مطالعه، حاکی از تأثیر مستقیم و مثبت پاسخگویی عمومی بر اعتماد عمومی شهروندان کلانشهر قم است. همچنین، تأثیر پاسخگویی عمومی بر بهبود درستکاری، خطرپذیری و اطمینان شهروندان را تأیید میکند.
مدیریت دولتی,پاسخگویی عمومی,اعتماد عمومی,شهروند
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_469.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_469_f2614960cdc8889bc18571e894eca4ce.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
ارزیابی عملکرد بانکداری الکترونیک در بانکهای دولتی
65
74
FA
کارت امتیازی متوازن,ارزیابی عملکرد,منطق فازی,بانکداری الکترونیک
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_470.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_470_510bb19a74f535b68f97020693f430de.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
سنجش قابلیت تبدیل مؤسسات دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده
86
75
FA
تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است که با <span style="text-decoration: underline;">هدف</span> سنجش قابلیت نهادهای دانشگاهی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده انجام شده است. بدین منظور الگوی سیستمی مارکوارت شامل پنج زیرسیستم یادگیری، سازمان، افراد، دانش و فنّاوری، مورد استفاده قرار گرفت. فرضیههای پژوهش با استفاده از این پنج زیرسیستم طراحی شد. به منظور گردآوری دادهها، از روش پیمایش و پرسشنامه بسته با مقیاس هفترتبهای لیکرت استفاده شد.. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تنها شاخص «توسعة شایستگیهای کارکنان» از زیرسیستم «افراد» تا حدودی در دانشگاه مورد توجه قرار میگیرد. از طرفی، میانگین کل یادگیری سازمانی در دانشگاه، کمتر از حداقل قابل قبول است. در انتها، برای نیل به الگوی مطلوب سازمان یادگیرنده در کاهش شکاف بین دانشگاه مالکاشتر و الگوی مطلوب سازمان یادگیرنده، پیشنهادهایی ارائه شده است.
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_471.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_471_8bdf17202c273e9bb72ca740931ed84c.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 1 (پیاپی 1)
2012
12
21
بررسی میزان تحقق ابعاد و موءلفه های نظارت و کنترل اسلامی
100
87
FA
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_472.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_472_97df7eaea94bd00871d49f63c6132e93.pdf