دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
مطالعۀ پدیدارشناختی جوهر کارآفرینی عمومی
7
28
FA
حسن
بودلایی
دکتری مدیریت دولتی،دانشگاه علامه طباطبایی
hasanboudlaei@gmail.com
سید مهدی
الوانی
.استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
smalvani@gmail.com
سید محمد
اعرابی
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
رضا
واعظی
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
theory.management@yahoo.com
<span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; font-style: normal; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کارآفرینی اجتماعی امری حیاتی در «تسهیل تغییرات» در بخش عمومی و درک مسائل خاص اجتماعی است.اما </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">فهم از کارآفرینی عمومی به خاطر تسلط نظریات اقتصادی، دشوار است.پژوهش حاضر به اکتشاف و توصیف تجارب زیسته کارآفرینی عمومی پرداخته تا از این طریق به توصیف پدیدارشناختی جوهرۀ کارآفرینی عمومی نایل شود.برای این منظور، پس از آنکه تجربیات در حال ظهور توسط پژوهشگر خلق شدند، هر موضوع مشترک با توصیفات متنی خاصی از تجربیات کارآفرینان شرکتکننده در تحقیق، مورد استناد قرار گرفتند. خوشهبندی تمها در هشت روایت(شایستگیهای کارآفرینانه، روح کارآفرینانه، عوامل ساختاری، عوامل محیطی، روایت مربوط به اقدامات تشخیص، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصت و در نهایت، روایت آثار و پیامدهای اقدامات کارآفرینانه) شکل گرفت.در انتها </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">برای </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">دستیابی به جوهرۀ پدیدۀ کارآفرینی، </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">توصیفات منسجم متنی با سازههای عام تلفیق شدند</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">مجموع هشت طبقه از افقهای مربوط به متن، در درون ساختار سه مفهومی سازماندهی شده</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">اند. جوهرۀ کلی کارآفرینی عمومی به این صورت است که کارآفرین عمومی به عنوان عامل انسانی پدیدۀ کارآفرینی، مجموعه اقدامات، فعالیتها و رفتارهایی(مفهوم نخست: اقدامات کارآفرینانه) را در جهت هدف و نتیجهای مشخص(مفهوم سوم: آثار و پیامد فعالیت) و بر اساس مجموعهای از شایستگیها و روح حاکم بر فعالیت و با حمایت عوامل سازمانی، محیطی خاصی انجام میدهد(مفهوم دوم: توانمندسازهای کارآفرینی) به انجام میرسانند. </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">پژوهش حاضر </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">به شکل بالقوّه میتواند منجر به خلق قلمرو پژوهشی برای کارآفرینی اجتماعی شود که به کاهش ماهیت غیر تجمعی پژوهشهای اخیر در حوزۀ کارآفرینی اجتماعی، منجر شود.</span>
کارآفرینی عمومی,پدیدارشناسی,توانمندسازها,آثار و پیامدهای کارآفرینی عمومی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1144.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1144_1a70c9fa0d838e9c9931744bf8f05b66.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
بررسی عوامل موثر بر ایجاد تیممحوری در سازمان های دولتی ایران مطالعه موردی: صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران
29
48
FA
محمدعلی
سرلک
استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
hadimuhammadzadeh@yahoo.com
اصغر
ابوالحسنی
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
رضا
رسولی
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
rasoli@pnu.ac.ir
سیروس
رضائی لیماهی
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه پیام نور تهران
rezaei_sirous @ yahoo.com
<span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: x-small;">این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر ایجاد تیممحوری در صنعت بیمه کشور پرداخته است. موضوع تیممحوری یکی از اصلیترین و جدیدترین مباحث مطرح در حوزه مطالعات رفتار سازمانی میباشد.الزامات پاسخگویی در عصر جدید سازمان ها را برآن داشته تا با خلق و ارائه روش های نوین ،خلاقانه و برتر خویش به نیازهای فرا روی با کمترین هزینه و بیشترین منفعت مبادرت نمایند.یکی از راه های بستر سازی کاهش هزینه های سازمان اتکاء به توانایی تیم و مقوله ی جدید دست یابی به تیممحوری است.در فضای تیم محور باور عمیق به خلاقیت و نوآوری مشهود است،محیط تیم ها بسان گلخانه هایی برای پرورش اندیشه های خلاق هستند.ایجادفضای تیممحور به مفهوم تغییرات رادیکال در ساختارو فرآیندها،در سیستم های پشتیبانی و در فرهنگ سازمانی و در نهایت بروز آن در رفتاراعضاء سازماناست.روش تحقیق حاضر از لحاظ جهتگیریهای پژوهش؛ بنیادی-کاربردی، از نظرگاه فلسفه پژوهش؛اثباتگرا،از دیدگاه رویکرد پژوهش؛ قیاسی ـ استقرایی، از نقطهنظر راهبردهای تحقیق؛ به دنبال مفهومسازی بنیادی است</span></span>
رفتار سازمانی,تیممحوری,صنعت بیمه,ارزش,فرهنگ
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1145.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1145_d4cbeaabb8f3dd65b6d7a922b5fa73d6.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
ارتقاء سطح رضایت شغلی کارکنان با استفاده از هوش هیجانی و چابکی سازمانی
49
60
FA
اصغر
مشبکی اصفهانی
استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
حجت
وحدتی
0000-0002-8437-8419
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان
vahdati.h@lu.ac.ir
سید هادی
موسوی نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان
hadimousavi_67@yahoo.com
پژوهش حاضر به دنبال افزایش سطح رضایت شغلی کارکنان با استفاده از هوش هیجانی و چابکی سازمانی است این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که به روش میدانی اجرا گردیده است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان اداری شرکت مخابرات استان قزوین است که 500 نفر میباشند و 123 کارمند به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه میباشد. برای مطالعه پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی محتوا و سازه استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیات پژوهش از تکنیک تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از تایید کلیه فرضیه های پژوهش اعم از تاثیر مثبت و معنادار هوش هیجانی بر چابکی سازمان با ضریب 55/0، هوش هیجانی بر رضایت شغلی با ضریب 46/0 و چابکی سازمان بر رضایت شغلی با ضریب 43/0 می باشد.
هوش هیجانی,چابکی سازمان,رضایت شغلی,نگرش شغلی,ﺗﻐﻴﻴﺮات سازمانی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1146.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1146_ddce79d8af956ada9b2ccad7399c7076.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
طراحی و تبیین مدل خودتوسعهای منابع انسانی
61
78
FA
زهرا
فروتنی
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
zahrafroutani@yahoo.com
عادل
آذر
استادگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
a.azar@modares.ac.ir
سید علیاکبر
احمدی
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایران
منیره
عسکرینژاد
4. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
monireh.askarinejad@gmail.com
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینههای علمی و فنّاوری، در کوتاهمدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان میشود. از سویی، سازمانها با فشار فزایندهای برای کاهش هزینههای مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامههای آموزش کارکنان روبهرو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامههای خودتوسعهای صورت گیرد. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی خودتوسعهای منابع انسانی است. تحقیق حاضر، مطالعهای توصیفی پیمایشی است که 949 نفر از پرستاران در آن شرکت کردند. </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: BZar;" lang="AR-SA">دادهها به روش تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که سن، سطح تحصیلات، </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">نگرش اسلامی به کار، خودکارآمدی و انگیزش شغلی، بر تمایل و رفتار خودتوسعهای اثرگذارند؛ در حالی که </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">عوامل سازمانی شدت این رابطه را تحت تأثیر قرار میدهند. به نظر میرسد مدیران و سرپرستان از طریق حمایت واضح و مشهود از کارکنان، </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri;" lang="FA">فراهم کردن زمان، اطلاعات، همراهی، منابع و پاداش می</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">توانند نقش حیاتی را در زمینة یادگیری و خودتوسعهای منابع انسانی بازی کنند.</span>
توسعة منابع انسانی,خودتوسعهای,یادگیری
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1147.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1147_f54dac6c1bd43e80da27b4a796bbb76d.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
طراحی مدل سازمان مشتری گرا: مورد مطالعه شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران
79
91
FA
میرزا حسن
حسینی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
ri.hosseini@yahoo.com
علی اکبر
جوکار
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران ،ایران
jowkar.aliakbar@gmail.com
اوژن
کریمی
استادیار دانشگاه پیام نور
ozhankarimi@yahoo.com
محسن
شهیدی
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور
m.shahidee@yahoo.com
<span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">امروزه تاکید سازمان ها بر مشتری گرایی و تلاش برای نهادینه سازی این نوع نگاه در سازمان باعث شکل گیری چهره جدیدی از سازمان ها تحت عنوان سازمان های مشتری گرا شده است. سازمان مشتری گرا سازمانی است که به دنبال حداکثر سازی رضایت مشتریان از طریق ارائه کالاها و خدمات مناسب و بهبود روابط با آنان است. مساله اصلی تحقیق حاضر این است که مشخص نماید برای اینکه شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران، چهره ای مشتری گرا از خود به نمایش بگذارند باید بر چه اجزاء و ارکانی تکیه نمایند.در این راستا و جهت پاسخ به مساله یاد شده ، هدف تحقیق حاضر این است تا با بهره گیری از ادبیات تحقیق و رجوع به نظر خبرگان، مدلی را برای ارتقای مشتری گرایی شرکتهای کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران طراحی نماید. برای رسیدن به هدف یاد شده از روش دلفی طی چهار دور استفاده به عمل آمد. نتایج تحقیق نشان داد که شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران، برای اینکه بتوانند چهره ای مشتری گرا از خود به نمایش بگذارند، باید بر هفت عامل که عبارتند از: ارزش های ذینفعان، فناوری پیشرفته، ساختار منعطف، نیروی انسانی شایسته، ارزش های اسلامی، اهداف مشخص، و فرهنگ سازمانی حمایت کننده ، تکیه کنند.</span>
سازمان,سازمان مشتری گرا,شرکت های کارگزاری,روش دلفی,طراحی مدل,ارزش
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1148.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1148_970890f90eacad826782503bca15e09d.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
بررسی تاثیر عجین شدن با شغل بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت
93
114
FA
عباسعلی
رستگار
دانشیار مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه سمنان
a_rastgar@semnan.ac.ir
سیّد مهدی
موسوی داودی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران.
mehdimousavi.hrm@gmail.com
کیارش
فرتاش
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی.
هدف این پژوهش، تعیین رابطة بین عجین شدن با شغل، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت 210 نفر از کارکنان20 شعبة بانک ملّت در دو شهر بابل و بابلسر است. طبق جدول کرجسی و مورگان، حداقل حجم نمونه برای انجام این پژوهش، 136 نفر است. این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انجام شده و از 150 پرسشنامة توزیعشده، 139 پرسشنامه مناسب تحلیل تشخیص داده شدند. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بهره گرفته شده است. تحلیل دادهها با استفاده از الگوی معادلات ساختاری صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عجین شدن و رضایت شغلی، رابطهای منفی و معنادار با تمایل به ترک خدمت دارند. همچنین، عجین شدن با شغل، رابطة مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان دارد.
عجین شدن شغلی,رضایت شغلی,تمایل به ترک خدمت
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1175.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1175_02cb11cfedf351b96fbdef79f3a4ef99.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
1
شماره 4 (پیاپی 4)
2013
10
23
سنجش مدل برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان خاتم الانبیاء(ص)
116
134
FA
حسن
درویش
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
darwish.h@yahoo.com
رضا
رسولی
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
rasoli@pnu.ac.ir
حسن
مبارکی
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
پیر حسین
کولیوند
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
kolivand@gmail.com
امروزه سازمانها به مدد برنامهریزی استراتژیک در پی آنند تا بر تغییرات و تلاطم محیطی غلبه نموده و جهت گیری خود بهسمت اهداف بلندمدت را تحکیم و تثبیت نمایند. بیمارستان خاتمالانبیاء یکی از سازمانهایی است که به منظور پاسخ گویی به تغییرات محیطی از مدل مدون برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نماید. مساله اصلی تحقیق حاضر مشخص نمودن میزان تطابق فعالیت های عملی این بیمارستان با مدل مذکوراست.به منظور سنجش مدل برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان خاتم از روش تحقیق پیمایشی استفاده به عمل آمد.به این منظور نمونه ای به حجم 103 نفر از مدیران و سرپرستان این بیمارستان بر اساس جدول مورگان انتخاب و پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق که بر اساس 11 فرضیه تحقیق تدوین شده بود، در اختیار آنها قرار گرفت. تحلیل پاسخ های بدست آمده که به کمک روشPLS صورت گرفت،نشان داد که مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان خاتم الانبیاء در عمل از توانایی بالایی برای پیشبینی رفتار سیستم ، با توجه بهاهداف پیشبینی شده برخوردار است. در خاتمه با توجه به اینکه از مجموع فرضیات تحقیق، سه فرضیه رد شد، به مدیریت بیمارستان خاتم پیشنهاد شد به عواملی چون تحلیل محیط خارجی،تبیین ارزش های مورد تاکید مدیریت بیمارستان و کنترل عملکرد کارکنان و بازخوردهی به آنان توجه و تاکید بیشتری صورت گیرد.
مدل برنامه ریزی استراتژیک,سنجش مدل,تدوین استراتژی,نقشه استراتژی,بیمارستان خاتم الانبیاء (ص
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1232.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_1232_540033a29ee9bdc59fcfd12d7db9e505.pdf