دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
تبیین کارکردهای ارزشآفرین در سازمان های پروژه محور نفتی
13
28
FA
پگاه
عباسپور
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
هانی
اربابی
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
arbabi@modares.ac.ir
محمد حسین
صبحیه
استادیار گروه مدیریت پروژه و ساخت. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
عوامل بستری و زمینهای بسیاری موفقیت یا شکست یک پروژه را تحت تاثیر قرار میدهند که از جمله این عوامل میتوان به سازمان مادر اشاره نمود. سازمان مادر کارکردهای متفاوتی در قبال پروژههای تحت امرش دارد که برخی از این کارکردها ارزشآفرین و برخی دیگر مخرب ارزش هستند. این امر بیانگر اهمیت شناخت نحوه تعامل سازمان مادر با پروژههای زیرمجموعهاش است. در این پژوهش که طی دو فاز و بر اساس رویکرد ترکیبی(کیفی-کمّی) انجام گرفت، فاز نخست مطالعه چندموردی روی شش سازمان پروژه محور دولتی فعال در صنعت نفت و با انجام مصاحبه با 21 نفر از مدیران ارشد و مدیران پروژه سعی گردید تا نحوه تعامل سازمان مادر با پروژهها مشخص گردد. طبق نتایج این بخش از پژوهش، کارکردهای ارزشآفرین شامل: حمایت، منابع و خدمات مرکزی، اقدامات همافزا کننده و یکپارچه کننده است. از سویی دیگر کارکردهای مخرب ارزش نیز شامل: کارکردهای مخرب ارزش ناشی از پشتیبانی، کارکردهای مخرب ارزش ناشی از ارائه منابع و خدمات مرکزی (هزینه بالاسری)، کارکردهای مخرب ارزش ناشی از اقدامات همافزاکننده (کمبود منابع) و کارکردهای مخرب ارزش ناشی از اقدامات یکپارچهکننده (پیچیدگی) است. در فاز دوم پژوهش، با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه روشهای نمونه گیری آماری، با بررسی 8 سازمان از تعداد کل 10 شرکت نفتی پروژهمحور دولتی فعال در شهر تهران این کارکردها اولویت<span style="font-family: Calibri;"></span>بندی شدند.
سازمان های پروژه محور,کارکردهای ارزش آفرین کارکردهای مخرب ارزش,صنعت نفت,بخش دولتی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2553.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2553_37f7e93f401126bf669bca736bb860f2.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
طراحی مدل فرایندی تدوین استراتژی سازمانهای حاکمیتی بر مبنای پارادایم حکمرانی شبکهای
29
52
FA
محمدرضا
آقازاده
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، مشاور سازمان، دستیار آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
aghazade@aut.ac.ir
طیبه
عسگری
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
t.asgari@gmail.com
عادله
شاهی
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
shahi.adele@gmail.com
آمنه
فرهمند
کارشناسی ارشد مهندسی مالی، کارشناس ارشد استراتژی بانک ایران زمین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بر اساس آخرین پژوهشهای صورت گرفته توسط مجله استراتژی و رهبری، مدیریت استراتژیک با کسب نزدیک به 90٪ آراء به عنوان پرکاربردترین ابزار مدیریتی شناخته شد. این در حالی است که به عقیده صاحبنظران، به کارگیری مدلهای موجود مدیریت استراتژیک به دلیل تفاوت میان سازمانهای انتفاعی و دولتی- حاکمیتی مناسب نیست. هدف این مقاله طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای، با استفاده تحلیل کیفی و الگوسازی ساختاری تفسیری است. که در نهایت به صورت نمودار و الگوی فرایندی درآمده است. در این راستا، نمونه گیری، هدفمند غیرتصادفی است. انتخاب نمونه آماری از میان خبرگان و متخصصین صورت گرفته است. معیارهای اصلی انتخاب خبرگان تسلط نظری، تجربه عملی، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش و دسترسی است. در نهایت نتیجه پژوهش به صورت الگوی فرآیندی تجویزی تنظیم و ترسیم شده است. این الگوی فرآیندی، مسیر دستیابی به استراتژی سازمانهای دولتی در شرایط عدم قطعیت و مبتنی بر پارادایم حکمرانی شبکهای را به صورت گام به گام نشان میدهد.
تدوین استراتژی,طراحی مدل فرایندی,سازمانهای دولتی,حکمرانی شبکهای,شرایط عدم قطعیت
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2548.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2548_88d48512f950175dda38592cff063f6c.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
بررسی و تبیین پیامدهای رهبری اخلاقی
53
64
FA
حامد
دهقانان
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
dehghanan@atu.ac.ir
محمدرضا
ادیب پور
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
mohamadreza.adibpour@gmail.com
شهرام
فردوسی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
ferdosi.sh@gmail.com
محمدحسین
شجاعی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبائی
shojaee.mh1000@yahoo.com
رهبران دارای مسئولیت هستند، پس نیازمند اخلاق می باشند. افرادی که در جایگاهی چون رهبری قرار دارند، می توانند منشاء بسیاری از تغییرات رفتاری شوند؛ و این امر، زمانی بهتر محقق می شود که این رهبران رفتار اخلاقی بالایی نیز داشته باشند.این تحقیق به بررسی نقش میانجی تناسب فرد- سازمان، هویت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی در رابطه ی میان رهبری اخلاقی و تمایل به ترک خدمت کارکنان می پردازد. جامعه آماری پژوهش را کارکنانمنطقه ی 11 بانک قوامین در شهر تهران تشکل میدهند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای استاندارد شامل 28 سؤال بود که بعد از سنجش روایی و پایایی از طریق نمونهگیری تصادفی بین کارکنان توزیع شد. تحلیل دادههای جمعآوریشده بر اساس تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری انجام شد<span style="font-family: Times New Roman;">.</span> نتایج تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی بر روی تناسب فرد- سازمان، هویتسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک قوامین تأثیر مثبت و معنادار و بر روی تمایل به ترک خدمت آن ها، تأثیر منفی و معنادار دارد<span style="font-family: Times New Roman;">.</span> در انتها بر اساس نتایج بهدستآمده پیشنهاداتی ارائه شده است.
رهبری اخلاقی,تناسب فرد- سازمان,هویت سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,ترک خدمت
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2550.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2550_0872c1a79627ce1826d351598832c528.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
بررسی تاثیر بیگانگی از کار کارکنان بر بروز رفتارهای ضد شهروندی تیمی
65
76
FA
ولی محمد
درینی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
محمد
تابان
استادیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام
taab1351@ut.ac.ir
وحید
شرفی
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه سمنان
vahidsh282@gmail.com
صید مهدی
ویسه
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام
یکی از معضلات سازمانهای امروزی وجود رفتارهایی همچـون کـم کـاری، پرخاشـگری، قلدری، لجبازی، ارعاب، وکینه توزی است که در قالب رفتارهای ضد شهروند تیمی یاد می شوند. این رفتارها هم بر عملکرد سازمانها و هم بـر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تأثیر میگذارند هدف اصلی این پژوهش شناخت تاثیر بیگانگی از کار بر بروز رفتارهای ضد شهروند تیمی می باشد که می تواند راهنمای عمل مدیران منابع انسانی برای واگذاری مناصب به افرادی باشد که بیشترین تأثیر را بر کارکنان داشته باشند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی-پیمایشی میباشد واز نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی برمدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کارکنان سازمان های دولتی شهر ایلام میباشد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای برای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی استفاده شده است که پرسشنامه تحقیق بطور کلی مورد تائید ده نفر از متخصصان قرار گرفت.به منظور سنجش پایایی تحقیق نیز با استفاده از نرم افزار <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS</span> ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که معادل 0.91 می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیگانگی از کار بر بروز رفتارهای ضد شهروندی تیمی در سازمان های دولتی شهر ایلام تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری دارد. همچنین هنگامی که تاثیر بیگانگی از کار بر ابعاد رفتارهای ضد شهروندی تیمی بصورت تک تک و بدون تعامل و ارتباط با یکدیگر، بررسی گردید مشخص شد که بیگانگی از کار بر هر چهار بعد یعنی شکایت کردن، لجبازی، وقت کشی و عقب نشینی تاثیر معناداری دارد.
رفتارهای ضدشهروندی تیمی,لجبازی,عقب نشینی,وقت کشی,بیگانگی از کار
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2551.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2551_f3fc41387098ea43e683b66249dbdc33.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
تبیین مفهوم کارکردی مردم واری(تناسب ارکان) در سازمانهای دولتی
77
90
FA
رضا
نجاری
استادیارگروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
najari_1343@yahoo.com
محمد
نذرمحمدی
مدرس دانشگاه پیام نور
سازمانهای دولتی در جهت توسعه و رشد خود می بایست به ایجاد ساز و کار های مناسب جهت ارائه خدمات با کیفیت به مردم همت گمارند، به گونه ای که برخواسته از نیاز ها، ارزشها و باور های مردم جامعه باشد. بکار بستن مفهوم سنتی و عمیق مردم واری یا مردم گونگی در سازمان های دولتی و مردم گونه نمودن سازمانها می تواند رویکردی نوین و چهره جدیدی از سازمانهای دولتی باشد که ارائه خدمات با کیفیت و دستیابی به خرسندی مردمان را تسهیل می نماید. این پژوهش کاربردی و از نظر روش شناختی یک تحقیق پیمایشی است که با ترکیب مدل مردم واری استاد پیر نیا و مدل سازمانی لویت 16 فرضیه تدوین شده و نمونه آماری 32 نفر از خبرگان حوزه تخصصی مدیریت و سازمانهای دولتی می باشد. نتایج نشان می دهد تمامی فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند و مولفه ها مردم واری در سازمانهای دولتی شناسایی و رتبه بندی شدند. بنابراین هر یک از مفاهیم مردم واری در ابعاد سازمانی قابل بکارگیری می باشد و دارای شاخصه هایی است که سازمانها با رعایت آنها می توانند سازمان خود را مردم گونه سازند و در نتیجه رضایت وخشنودی مردم و مراجعان را کسب نمایند. در آخر بر اساس یافته های پژوهش مدل مردم واری سازمانی بصورت کاربردی تدوین گردیده و راه حل هایی جهت پیاده سازی مدل نیز پیشنهاد شد.
مردم واری(مردم گونگی),پرهیز از بیهودگی,نیارش,درونگرایی
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2549.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2549_a0030fc444b1c931e7b250fbea7262ca.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
درآمدی بر اینرسی سازمانی و عوامل تاثیر گذار بر آن در سازمانهای بخش دولتی ایران
91
108
FA
سید عباس
ابراهیمی
0000-0002-6289-6426
استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سمنان
a.ebrahimi@semnan.ac.ir
در پژوهش حاضر تلاش شده است با در پیش گرفتن رویکردی یکپارچه و با نگاهی کاربردی به موضوع اینرسی سازمانی، به این سوال اساسی که چرا سازمانها از روشها و رویههای بسیار تکراری در انجام امور مربوطه و حل مسئله استفاده می کنند، پاسخ دهد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم اینرسی سازمانی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن در سازمان های دولتی است. با استفاده از رویکردهای کمی پژوهش سازمانی به خصوص رویکرد پیمایشی و بررسی همبستگی و همچنین به کمک ابزار پرسشنامه، اطلاعات از جامعه مورد بررسی که شامل سازمان های دولتی مستقر در شهر سمنان بوده است با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین عامل تاثیر گذار بر اینرسی سازمان، اینرسی دانشی است. اینرسی دانشی که خود شامل دو بعد اینرسی یادگیری و اینرسی تجربه است تاثیر مستقیمی بر هر سه بعد اینرسی سازمانی یعنی اینرسی بینشی، اینرسی عملی و اینرسی روانشناختی دارد. نتایج پژوهش همچنین نشان می دهد که ظرفیت جذب دانش سازمانی رابطه میان اینرسی دانشی و اینرسی سازمانی را تعدیل می کند. در نهایت راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از وضعیت اینرسی در سازمانهای دولتی ارائه شده است.
اینرسی سازمانی,اینرسی دانشی,اینرسی تجربه,اینرسی یادگیری,ظرفیت جذب دانش
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2552.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2552_c528eea61cccb4a89e9a90879c6629db.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
عوامل ایجاد کنندة ترومای سازمانی در بیمارستان های خصوصی و راهکارهای کاهش آن :مورد مطالعه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص)
109
120
FA
پیرحسین
کولیوند
محقق دورهی پسا دکترا ، دانشگاه پیام نور
محمدعلی
سرلک
استاد گروه مدیریت دولتی،دانشگاه پیام نور
hadimuhammadzadeh@yahoo.com
<span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">بیمارستانها به دلیل ماهیت خاص فعالیتشان، یکی از سازمانهای مستعد ابتلا به ترومای سازمانی هستند. در سازمانهایی که دچار تروما میشوند، جو یاس و ناامیدی بر سازمان حاکم میشود و کارکنان و مدیران انگیزههای کاری خود را ازدستداده و تمرکز سازمان بر ارضای نیازهای مشتریان کاهش مییابد. درصورتیکه ترومای سازمانی کاهش نیابد، سازمان به سمت مرگ و نیستی سوق پیدا میکند.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد ترومای سازمانی ازنقطهنظر ارکان سازمان و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش این پدیده زیانبار میباشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی،پیمایشی است. در این تحقیق پنج فرضیه در قالب 63 سؤال پرسشنامه موردبررسی قرارگرفته است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از بسته نرمافزاری </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;"> <span lang="FA">نسخه 22 و بسته نرمافزاری </span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" dir="LTR">PLS</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نسخه 3 استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد که مهمترین عوامل ایجادکننده تروما در بیمارستان خاتمالانبیاء به ترتیب شامل</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA"> محیط و اهداف </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هست. </span>
ترومای سازمانی,ارکان سازمان,سازمانهای آسیبزده,عوامل محیطی,بیمارستان خاتمالانبیاء
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2642.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2642_74024f1e40f5b6b1c02ea9f460c9f000.pdf
دانـشـگـاه پــیــام نـــور
مدیریت سازمانهای دولتی
2322-522X
2538-600X
4
شماره 1 (پیاپی 13)
2016
01
21
الگویابیِ ساختاری تأثیر دانش بر عملکرد و نوآوری با تعدیلگریِ ساختار سازمانی
121
140
FA
مجتبی
رفیعی
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور تهران- ایران
m_rafiei@pnu.ac.ir
حسین
بلوچی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی بین الملل)، دانشگاه سمنان
hossinbalochi.manager@gmail.com
مجید
نعمت الهی
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری، دانشگاه سمنان
سمیرا
متقی
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر ارتقای قابلیت شرکتها در نوآوریِ محصولات با بهکارگیریِ دانش سازمانی است. لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر دانش سازمانی بر عملکرد و نوآوری در شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی و روشن ساختن این امر که آیا دانش سازمانی منجر به نوآوری محصولات جدید و بهبود عملکرد میشود، پرداخته خواهد شد. بنابر این،، عوامل مهم پیوند دهندۀ دانش و عملکرد و نوآوری محصول در سازمانها با استفاده از یک مدل ساختارمند بیان شده است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی بود. برای بهدست آوردن نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داددهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی فرضیات پژوهش، مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزیی نرمافزار وارپ پیالاس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد دانش سازمانی بر اطلاعات نوآورانه، کارایی کسب اطلاعات و تفسیر از این اطلاعات تأثیرگذار است. بررسی کارایی اطلاعات کسب شده بر عملکرد محصول جدید مورد تأیید قرار نگرفت. متغیّر ساختار سازمانی رابطۀ بین دانش سازمانی با کسب اطلاعات و کارایی آن تعدیل کرد اما تعدیلگری این متغیّر در رابطۀ دانش سازمانی و تفسیر اطلاعات معنادار نبود.
دانش سازمانی,نوآوری محصول,عملکرد محصول,ساختار سازمانی,مدل معادلات ساختاری
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2914.html
https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2914_549c709ccbc44f62f2b33015feabfe37.pdf